Autor Thema: exact stoppen in WDP  (Gelesen 3382 mal)

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
exact stoppen in WDP
« am: 01. Oktober 2014, 13:20:41 »
Hoi allemaal

Ik werk met WDP2009PE en ik ben een rijplan aan het maken om een loc te ontkoppelen en een andere loc te koppelen aan een stam rijtuigen.
Ik werk met profielen en het lukt me maar niet om een loc binnen een marge van 1cm te kunnen laten stoppen. Telkens stop de lok een paar maal op de gewenste plek, zelfs binnen een marge van 5mm, maar dan stopt deze bv bij de 3e poging weer 2-3cm verder. Dit is niet wenselijk daar ik de lok precies boven een ontkoppelaar wil laten stoppen.
Ik heb gespeeld met de snelheid en de vertragingstijd aangepast in de profiel. Tevens heb ik de lok extra schoongemaakt. Dit alles haalt niets uit. Bij het proberen met een andere lok kreeg ik hetzelfde resultaat.

Is er nog iets wat ik nog kan proberen binnen WDP2009PE?

Alvast bedankt voor de moeite.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

• Gast
Re: exact stoppen in WDP
« Antwort #1 am: 01. Oktober 2014, 21:58:47 »
Hallo Bas,

Een paar vraagjes,

-Hoe is de snelheid in doelcontact.
-En hoe lang is de rails van het doelcontact.
-Ik neem aan dat je de ontkoppelrails in het doelcontact zit.
-Zoniet laat me even weten hoe dat trajekt eruit ziet.

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 02. Oktober 2014, 11:25:18 »
Hoi Jan

Bedankt voor je reactie.
- V=20km/hr
- l=47.5cm van begin doelcontact 111 tot het midden van de ontkoppelrail in het doelcontact. Totale lengte van het doelcontact is 87.5cm
- ontkoppelrail zit idd in doelcontact (RMK111... zie bijlage)

In de bijlage is het profiel van deze situatie zichtbaar, Verkijk je niet op de vele opdrachten op RMK111. De meeste hebben te maken met geluidinstellingen. Deze rijweg is de gelegen aan een perron.
Ik heb inmiddels na div pogingen een optimale instelling gekregen om te stoppen zoals dit beschreven is in dit profiel. Dit betreft dus alleen het ontkoppelen. Het koppelen van een andere lok is eigenlijk hetzelfde probleem alleen daar neem ik maar voor lief dat de lok de stam met wagon enkele cm's naar achteren stoot tijdens aankoppelen. Het betreft fleischmannkoppelingen.

Gr
Bas

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 02. Oktober 2014, 21:24:26 »
Hallo Bas,

Met WDP2009.5 is het mogelijk om binnen 1 cm te kunnen stoppen.
Daar moet je vooral opletten dat een Loc c.q trein in de laatste doelcontact, en dat is RMK111, dat een constante snelheid moet hebben.

Uit de analyse van jou toegezonden Profile heb je in RMK111 de snelheid op 20km/uur gezet en na 8.5 sec tot stilstand komt. Nu is het zo dat WDP begint in RMK111 van 30 km/uur afregelt naar 20 km/uur en dat die nog bezig is om na 8.5 sec stil te staan.
Die optie heeft een klein nadeel.
De motor is nog bezig zijn stroom afregeling af te bouwen.

Wat je kunt doen is het volgende.

In RMK239 was 30 km/uur, zet dit op 20 km/uur. (dus 1 RMK daarvoor)
En kijk dan naar de lokcontrol en met name de Tachometer.
Hier moet je goed opletten, dat die 20 km/uur absoluut doorrijdt met een constante 20 km/uur de RMK111 inrijdt!!!!. Er mag dus geen "optrek en/of afrem" karakter hebben.
Stel dat die nog in RMK111 aan het afregelen is, dan ga je naar Lokcontrol rechtsboven en zet de beschleuning iets hoger.
Als je dat onder controle hebt, dan voer je de tijd in van 8.5 sec.

Alle andere Profile toevoegingen hebben geen invloed op het stop trajekt.

Het zit hem in de constantheid van de snelheid op RMK111.
Zelfs nog als je heel precies de snelheid neemt van bijv. 15 Km/uur, dan stopt die nog nauwkeuriger.

Dus, resumerend moet je alleen de constante snelheid op RMK111 instellen.

P.s: Dit geldt niet voor WDP2012.3 !!!. Die hebben de IZNF, dat automatisch binnen de 1 cm stopt.
« Letzte Änderung: 02. Oktober 2014, 21:28:09 von Jan leendert »

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 03. Oktober 2014, 01:11:54 »
Ok, Jan

Is me helemaal duidelijk wat je bedoelt. Dit ga ik morgen uitproberen.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10