Autor Thema: status spoorwegsymbool beïnvloed werking  (Gelesen 4519 mal)

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
status spoorwegsymbool beïnvloed werking
« am: 16. Juni 2014, 14:48:38 »
Hoi allemaal,

Ik ben al enige tijd bezig met het activeren van een complexe spoorwegovergang in WDP.
Hier zijn meerdere rijwegen bij betrokken en de spoorwegovergang bevat 3 sporen die in principe in beide richtingen bereden moeten kunnen worden.

Ik heb vrijwel alles via de STW geregeld. Alleen de pijlen (zie plaatje 1,2 en 3a,b,c) die ik zuiver als schakelaar gebruik worden door de ge-activeerde rijwegen beïnvloed.

Nu merk ik iets vreemds op bij het finetunen van de div rijwegen icm de spoorwegovergang.

Bij enkele rijwegen werkt de aansturing van de spoorwegovergang perfect en bij andere rijwegen niet. Na lang speurwerk heb ik het euvel gevonden maar ik kan het niet oplossen.
De oorzaak ligt in de status van de spoorwegovergangsymbolen (nr 322, 323 en 339). Normaal zou je denken dat die 2 situaties kent, nl spoorboom omhoog (vrije doorgang autoverkeer en spoorboom neer (dit is zichtbaar) autoverkeer gestremd. Ik bemerkte nog een 3e toestand waarin deze symbolen kunnen staan... alleen ik weet niet hoe ik die instel. zie plaatje 3c

Wat gebeurd er nu:
1e rijweg(plaatje 1): bij activeren van rijweg 1 gaan direct de spoorbomen naar beneden en korte tijd later, als aan de STW is voldaan, wordt de motor weer ge-activeerd en gaan de spoorbomen omhoog.... maar de trein is nog onderweg naar de spoorwegovergang. Dit is ongewenst!

2e rijweg (plaatje 2): bij activeren van rijweg 2 gaan de spoorbomen niet direct naar beneden, maar pas als aan de voorwaarden in STW voldaan is. na het passeren van de spoorwegovergang gaan de spoorbomen omhoog als aan de voorwaarden voldaan wordt in de STW. Dit is de gewenste situatie.

Ik heb me suf gezocht naar de verschillen en uiteindelijk heb ik het ook gevonden. Het ligt aan de instelling van de spoorwegsymbool in de rijweg. Deze kan je aanpassen via het camera'tje. Ik kan via de camera van rijweg 1 (plaatje 3a) het spoorboomsymbool niet in de toestand krijgen zoals in plaatje 3c
Alleen in de toestand van plaatje 3c werkt de spoorbomen zoals ik dit wil.

Als ik het symbool van rijweg2 aanpas zoals in rijweg 1 dan heeft deze rijweg 2 het zelfde probleem.

Wie kan mij wegwijs maken in de toestand van dit symbool? En vooral.... wie weet hoe ik de gewenste toestand kan krijgen?

Alvast bedankt
Bas

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

• Gast
Re: status spoorwegsymbool beïnvloed werking
« Antwort #1 am: 16. Juni 2014, 15:40:02 »
Hallo Bas,

Bij enkele rijwegen werkt de aansturing van de spoorwegovergang perfect en bij andere rijwegen niet. Na lang speurwerk heb ik het euvel gevonden maar ik kan het niet oplossen.
De oorzaak ligt in de status van de spoorwegovergangsymbolen (nr 322, 323 en 339). Normaal zou je denken dat die 2 situaties kent, nl spoorboom omhoog (vrije doorgang autoverkeer en spoorboom neer (dit is zichtbaar) autoverkeer gestremd. Ik bemerkte nog een 3e toestand waarin deze symbolen kunnen staan... alleen ik weet niet hoe ik die instel. zie plaatje 3c

Die symbolen hebben louter alleen twee schakel standen, en doen niets anders dan de spoorboom omhoog en omlaag. Je hebt in het plaatje 3c drie verschillende rijwegen die met dezelfde spoorweg overgang symbolen gecombineerd. Mijn suggestie: heb je van elk rijweg, in STW, elk apart werkende spoorwegovergang in 1 rijweg aanmaken. Zo ook van de tweede rijweg apart, en idem dito voor de derde rijweg.
Als je die elk apart hun eigen actie hebben, dan kun je die drie aparte spoorwegovergang ook in STW (met een nieuwe regels) combineren d.m.v. stellbedingungen. Bijv. als spoor 1 in heen richting rijdt sluiten alle spoorwegovergang. Heb je tergelijketijd in twee tegengestelde richting, dan wordt de spoorboom ook dicht, echter als de laatste trein het gebied verlaat, dan mag de spoorbomen weer omhoog!. En hetzelfde ook voor wanneer je alle drie de sporen gebruikt. 

Zitat

Wat gebeurd er nu:
1e rijweg(plaatje 1): bij activeren van rijweg 1 gaan direct de spoorbomen naar beneden en korte tijd later, als aan de STW is voldaan, wordt de motor weer ge-activeerd en gaan de spoorbomen omhoog.... maar de trein is nog onderweg naar de spoorwegovergang. Dit is ongewenst!

Waarschijnlijk heb je de RMK niet als bezet gezet, in de STW, zodat de FS ongehinderd bij gesloten spoorbomen door kunnen rijden.
Je moet vooral opletten dat wat je in STW enerzijds de spoorbomen actie altijd moet combineren met bezet of vrij RMK.

Als je niet helemaal uitkomt, stuur jouw projekt naar mij toe.
Dan kan ik eens kijken of de coördinaten van de symbolen 322, 323 en 339 goed zijn.
Die kan ik vergelijken met de huidige symbolen register.

Als ik het zo bekijkt lijkt het meer op een klein "denkfoutje" in de STW. ;)
Nog even dit, ik mis een symbool van die spoorwegovergang in jou FS-Editor foto.

« Letzte Änderung: 16. Juni 2014, 15:50:21 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 15. Juli 2014, 18:57:45 »
Hallo Bas,

een beeld zegt meer dan 1000 woorden ...

Kun je niet eens een klein filmpje maken over hoe het er bij jou uitziet ?

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 15. Juli 2014, 19:21:38 »
Hoi Eric,

Ik begrijp je vraag maar ik zie de meerwaarde er niet van in. Het is een probleem die moeilijk op film is weer te geven. Bovendien ben ik een perfectionist als het gaat om het monteren van mijn films en dat betekend dat dat veel tijd gaat kosten. Ik zeg het eerlijk... dat heb ik er niet voor over.
Ik ben al reeds met adviezen van Jan bezig, maar door de zomerse activiteiten gaat dat wat langer duren. Het verhaal wordt op een later tijdstip vervolgd.

Gr
Bas 8)
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 15. Juli 2014, 19:44:50 »
Beste Bas,

Mijn vraag was louter gesteld om een idee te krijgen waarover we het hebben en om zo de discussie te kunnen volgen. Zeer zeker niet om adviezen te gaan geven, en nog minder om iemands kostbare tijd in beslag te nemen.

ik leer meer van het volgen van oplossingen dan het lezen van alle manuals.

Kortom, ik sluit het draadje dan gewoon voor mezelf :-)

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 29. März 2015, 18:10:38 »
Heren,

Goed nieuws, na een lange tijd van onzekerheid. De oplossing is gevonden en ik heb de overweg nu 100% goed werkend gekregen.
Hoe?.... zullen jullie nu denken. De oplossing is eigenlijk zeer eenvoudig en deze heb ik gevonden toen ik tegen een dergelijk probleem aan liep bij het aansluiten van mijn voorseinen. (zie mijn andere topic)

Ik wilde de overweg 100% laten aansturen door de STW en niet ook door div FS. En dat laatste, daar zit'm de kneep. Zodra het overwegsymbool onderdeel is van een FS begint het ged....r. Ik heb daarom met het cameraatje de overwegsymbolen uit de FS gehaald=> FS editor openen. FS selecteren, cameraatje openen en op het overwegsymbool de rechtermuisknop aanklikken. Het symbool wordt wit en is geen onderdeel meer van de FS. Nu wordt de overweg 100% aangestuurd door de STW.

Tijdens de eerstvolgende bijeenkomst van de WDP groep (11april) zal ik, als daar interesse in is, het in detail laten zien.

Gr
Bas   :) :) :) :) :) 
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
« Antwort #6 am: 30. März 2015, 14:55:57 »
Hallo uit Abu Dhabi,

Jawel ook op zakenreis in Abu Dhabi kan ik het niet laten WDP forum te volgen :)

Ik wou even melden dat ik de gemelde methode gebruik voor de aansturing van mijn seinen op de draaischijf.
Dit kun je terugvinden op mijn bijdrage op Engelstalig forum over draaitafel sturing. Daar zit een beschrijving hoe ik dat aanpak, inclusief de methode om seinen aan te sturen vanuit STW.
Dit werkt uitstekend.

Met de beste groeten

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline koteeuwen

• Mitglied
« Antwort #7 am: 30. März 2015, 21:42:50 »
Hoi Bas.
Mooi en leerzaam onderwerp
Goed idee voor 11 april

Groet
Ko  :)
Deelnemer Windigipet  gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    wdp 2021 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Rocoline zb 2rail gelijk str. centrale Intellibox II Electr, Littfinski   WD-DEC,  S-DEC-4-DC LS-DEC-NS  Uhlenbbrock GBM- 43 400
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel-core I 5 1 Terrabite terugmelding s88