Autor Thema: Dinamo Plug & Play startset  (Gelesen 4412 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Dinamo Plug & Play startset
« am: 01. Dezember 2014, 23:38:52 »
Beste MSV,

Een kennis van me heeft nog een volledig analoge baan en dubt al een tijdje over het ombouwen naar een digitale besturing. Nu heb ik begrepen dat het Dinamo systeem zowel analoge loks en digitale loks door elkaar kan aansturen. Dit zou voor hem een mooie oplossing zijn, daar hij dan stap voor stap zijn loks al dan niet kan ombouwen.

Nu is deze P&P momenteel in de aanbieding, maar ik begrijp het nog niet helemaal en heb dus een aantal vragen. Daarbij heb ik gelezen dat het aansturen van de OC32 op de testbaan niet echt lekker liep en hoorde bob ook al iets zeggen over dat de OC32 niet echt zijn ding was.

Mijn Vragen zijn :

- klopt het dat dit systeem geschikt is om van analoog naar digitaal om te bouwen.
- Moeten er ook net als bij digitaal ook isolaties gemaakt worden voor de bezetmelding.
- men spreekt van een TM44 met  4 secties in 4 blokken. Wat houdt dit precies in
- men spreekt van Itrain, maar werkt het ook met WDP ?
- is er ook sprake van bezetmelding, en heb ik slechts één TM44 nodig of moet ik bij 200 secties meer van deze modules aanschaffen ?

Kortom, waar moet ik aan denken als ik deze startset koop qua uitbreidingen ? of ben ik met deze set hoe dan ook altijd klaar ongeacht de grootte van mijn baan ?

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
Re: Dinamo Plug & Play startset
« Antwort #1 am: 02. Dezember 2014, 08:35:20 »
Hallo Eric,

Die vragen kun je op 13-dec a.s. in Houten stellen.
PICommIT staat recht tegenover onze stand.
Of dit systeem ook met WDP kan moet ik schuldig blijven.
De raptor van Van Perlo kan met WDP communiceren.

Als die aangeboden systeem dezelfde protocol heeft als die Van Perlo,, dan kan het.

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #2 am: 02. Dezember 2014, 08:41:54 »
Hoi Eric,

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de P&P en kan je alleen adviseren contact op te nemen met de leverancier / fabrikant.

Wat de OC32 en de testbaan betreft daar wil ik het volgende over kwijt.

De OC32 is een veelzijdige interface (module). Deze veelzijdigheid werkt voor iemand die er nog geen kennis van heeft genomen soms in zijn nadeel. Zo ook in het geval demobaan. We zijn destijds tot de conclusie gekomen dat gezien de specificaties van de OC32, de toen aanwezige ervaring en kennis het qua mogelijkheden en prijs de juiste keuze was hier gebruik van te gaan maken. De bedoeling van de demo baan was tevens dat we een aantal (dus niet van één) specifieke interface gebruik wilde maken. Dit juist om de veelzijdigheid van interfaces, centrales met WDP te besturen en te demonstreren.

Toen we echter met de OC32 aan de slag gingen om de seinen aan te sturen liepen we tegen een aantal onbekendheden aan. Aanvankelijk dachten we dat dit gelegen was aan de OC32. Maar nu is gebleken dat het de combinatie van centrale, WDP, OC32 het probleem veroorzaakt.
Op dit moment heb ik een proefopstelling gemaakt waarmee ik kan aantonen dat het probleem wordt veroorzaakt door de TAMS. (ik gebruik daarbij i.p.v. de TAMS een Intellibox) Dat wil niet zeggen dat de TAMS de OC32 niet kan aansturen maar naar mijn idee meer een kwestie van kennis van zaken is van hoe dat moet in de combinatie die wij gebruiken.

Daarom adviseer ik dat wanneer je de OC32 gaat gebruiken je eerst verdiept in dit apparaat en zijn omgeving waarin het gebruik gaat worden.
Als ik hierop terug kijk en op mijn baan de OC32 zou toepassen dan zou ik eerst een training gaan volgen (die zijn er).
Of je keuze op de OC32 valt hangt ook af van je eigen smaak en ervaring met andere modules die je al hebt toegepast.
Als je daar goede ervaringen mee hebt en de kosten wegen niet op tegen die ervaringen dan adviseer ik om door te gaan met de modules die je kent. Dat maakt het niet dat een product als OC32 geen goede keuze kan zijn.

Voor mij valt dit onder "wat een boer niet kent ..........." (dat geldt ook voor mij trouwens  :D :D)

Trouwens het is niet altijd plug and play met de spullen die we aan elkaar koppelen maar plug and pray !!

succes met de keuze voor de P&P

gr. Jacques.

« Letzte Änderung: 02. Dezember 2014, 08:58:43 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #3 am: 03. Dezember 2014, 19:52:26 »
L.S.

Zo even uit het hoofd mijn kennis van Dinamo en OC32

Als overwogen wordt met Dinamo te gaan rijden, moeten er zeker isolaties worden aangebracht tussen de blokken. Het systeem zet, afhankelijk van het type lok in een blok bevindt, er gelijkspanning of digitale spanning op. Dat kan alleen maar functioneren als er volledige scheidingen tussen de blokken zitten.

Het P&P-systeem heeft 4 blokken met 4 secties en is precies zoals het er staat: je kun het gebruiken voor een baan, waar maximaal 4 blokken inzitten. Per blok kunnen er dan 4 secties gemaakt worden.
Als het een reeds bestaande baan betreft, zou ik eerst eens tellen hoeveel blokken er ongeveer nodig zijn. Per unit kunnen 4 blokken worden aangesloten, dan is enigszins bekend hoeveel units er nodig zijn.
Komt je boven de 32 units uit (meer dan 128 blokken, cq meer dan 512 bezetmelders) is weer een extra stuurunit nodig.

Misschien nog iets om na te vragen: de analoge locs kunnen minder mooi lopen in Dinamo, in vergelijking met digitale locs.

Naast het Dinamo-systeem is er persé een computer nodig. Dinamo vraagt om besturingssoftware. iTrain werkt op zeker met Dinamo.
Het beste kan contact opgenomen worden met Martin Domburg. Deze levert ook eventueel ondersteuning. Martin is te vinden via het N-spoorforum.

De OC32 is een mooi, veelzijdig apparaat, maar vraagt wel inspanning om de programmering onder de knie te krijgen. de OC32 heeft verschillende uitvoeringen voor de aansturing. Er is een allround-uitvoering, die met DCC, via USB e.d. uit de voeten kan.
iTrain bijv. kan met DCC werken voor besturing van de locs, met een HSI88-USB voor de terugmelding en een U485 via USB voor aansturing van een of meerdere OC32's.

Volgens mij heeft WDP deze mogelijkheden nog niet.

Zoals reeds aangegeven, kan het beste met PiCommIT contact worden opgenomen. Zij hebben alle kenneis van alle genoemde spullen.

Groeten vanuit een koud Zuid-Duitsland.

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 03. Dezember 2014, 20:31:38 »
Beste MSV,

Voor de beeldvorming, één TM44 , 4 blokken bouwsteen kost 115 euro.

meer dan 32 units, dus meer dan 128 blokken , 512 bezetmelders ...

dus één TM44 komt overeen met een van mijn bezetmelders van 16 rmk's . Ik heb nu 30 bezetmelders , dat zou met dit systeem dan uitgekomen zijn op 30 x 115 = 3450 euro.

Dit gaat het dus zeker niet worden omdat de isolaties verder hetzelfde qua inspanning blijven.

Overigens

@barry - iTrain bijv. kan met DCC werken voor besturing van de locs, met een HSI88-USB voor de terugmelding en een U485 via USB voor aansturing van een of meerdere OC32's.
de eerste 2 kan WDP uiteraard ook, de U485 zegt mij even niets .. maar de OC32 komt natuurlijk overeen met een normale schakeldecoder, ik heb althans geen verschil ontdekt met mijn schakeldecoders.

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #5 am: 03. Dezember 2014, 21:44:19 »
@Eric,

Met de U485 voor de OC32 wordt een aansluiting bedoeld, waarmee rechtstreeks de OC32 kan worden aangestuurd vanuit een USB-aansluiting op de computer. Dus niet via de DCC, maar als een soort 3e centrale (als de HSI88 als 2e aansluiting wordt gezien).

De normale, reguliere "schakeldecoders" worden op de DCC aangesloten. Kan ook met de OC32, maar de via  U485, wordt er rechtstreeks vanuit het computerprogramma aangestuurd en geschakeld en niet via de centrale.

Of hebben we het nu allebei over hetzelfde? 😊😊

Wat de kosten betreft, ben ik het met je eens: Met Dinamo starten bij een grotere baan, is redelijk kostbaar. En het werke van het aanbrengen van isolaties moet toch gebeuren.
Als je daarentegen reeds veel locs hebt, die moeten worden omgebouwd naar digitaal, kkunnen de startkosten nog enigszins meevallen.

Groeten,

Barry

N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 04. Dezember 2014, 00:54:32 »
Hallo MSV,

Inmiddels is het plaatje wel langzaam aan duidelijk voor me.

Het argument wat ik tot nu steeds gehoord heb als Pro voor dit systeem is dat als je veel analoge loks hebt, je ze niet allemaal van een decoder hoeft te voorzien wat enorm duur is.

Als ik alleen al naar de prijs van deze Terugmelder zie, begrijp ik het argument eigenlijk niet. Een Esu standaard decoder heb je al voor 18 euro, er zijn al decoders voor 14 euro.
maar goed ieder zijn eigen keuze. nu het plaatje me duidelijk is, ga ik niet voor dit systeem voor mijn kennis.
De aansturing van deze oc32 is voor mij ook niet echt een pro.

@barry,  nee hoor , we zien het gelijk. Dank voor je toelichting.
Als je binnen WDP in systeem instellingen kijkt (zie afb in de bijlage) dan kun je daar zien welke systemen je kunt kiezen. Hier staan ook de HSI modellen, de verschillende centrales. Hier zou dan ook eventueel de door jou genoemde U485 kunnen staan, maar er staan wel meerdere dingen niet. Ik zelf hoopte op de Turncontroll van Fleischmann, waarom er iets wel of niet te kiezen is ligt aan de programmeurs.

Grtz

eric

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: