Autor Thema: Bezetmelder en lichtsluis  (Gelesen 3450 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Bezetmelder en lichtsluis
« am: 03. Februar 2015, 21:01:21 »
Beste MSV,

Voor mijn bezetmelding maak ik al enige jaren tevreden gebruik van de bezetmelders van Huis Maaskant.

Ik heb gezien de kosten gekozen voor zelfbouw. Ik bestel bij hem de printen en bij Reichelt de componenten. Zo kom ik gemiddeld op een prijs van 25,50 per bezetmelder. Zie afbeelding

16 aansluitingen per bezetmelder op basis van stroomdetectie met schroef aansluitklemmen.

Allemaal leuk .... maar het gaat mij om het volgende. Er is voor deze bezetmelder ook een lichsluis te krijgen die op de bezetmelder aangesloten kan worden.
Dit kan handig zijn voor plaatsen waar je geen gebruik kunt maken van een standaard bezetmelder en aangewezen bent op bv zoals een lichtsluis.

zie afbeelding

of deze link : http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

grtz

eric

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Bezetmelder en lichtsluis
« Antwort #1 am: 04. Februar 2015, 08:46:46 »
Hoi Eric,

Dat kan inderdaad wel eens erg handig zijn.
Ik volg de website van Huib al een tijdje.

Ik vind alleen jammer dat zijn bezetmelder geen LocoNet bus ondersteund (daar ben ik nogal fan van).
Je kunt dat wel doen door er de UH63880 tussen te plaatsen, maar ik heb daar slechte ervaringen mee in combinatie met andere merk s88 bezetmelders.

Let wel op met de aansluiting d.m.v. de open collectoruitgang ( zie zijn plaatje Voor gevorderden: zonder relais en met BMD16N) op een willekeurig andere bezetmelder.
Er wordt namelijk van uitgegaan dat de (stoom) begrenzingsweerstand in de bezetmelder zit. Dat is niet altijd het geval. Je kunt dan een weerstand van minimaal 10k er tussen zetten (even mee experimenteren of hoger ook werkt, dat is altijd beter)
Altijd even nagaan of dat mogelijk is of gewoon de relais optie toepassen!!

gr. Jacques.

gr. Jacques.

Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Bezetmelder en lichtsluis
« Antwort #2 am: 04. Februar 2015, 13:00:30 »
Hallo Jacques,

Ik ben meer dan tevreden met zijn bezetmelders moet ik zeggen. Heb er denk ik inmiddels wel een 35 zelf gesoldeerd zonder problemen.

Enkele heb ik er al een tijdje gebruikt in mijn oude baan, nu lopen er enkele alweer een tijdje mee op mijn testbaan.
Zelf heb ik de lichtsluis zoals het er nu uitziet niet nodig, maar ik hoorde vaak van mensen dat ze naar zoiets op zoek waren, vandaar mijn stukje.

Wat betreft Loconet staat de site van Huib vol met de meest prachtige loconet snufjes.

Bedankt voor je tips, ik zal ze opslaan in mijn WDP reminder dokument mocht het toch bij mij ter sprake komen.

in ieder geval hebben andere lezers er nu ook meteen de laatste info bij !

Tnx

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10