Autor Thema: losse FS achter elkaar zetten ....  (Gelesen 3563 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
losse FS achter elkaar zetten ....
« am: 07. Januar 2015, 03:00:58 »
Hallo MSV,

Om in een automatiek een leuk verhaal te krijgen met bijbehorende profielen, geluid , en wat bewegingen dacht ik een leuke manier gevonden te hebben.

Ik maak alle FS aan en binnen deze FS maak ik de profieltjes aan. dus in de 1e FS start de motor, klinkt er een toeter en gaat de lok op weg naar de volgende FS. Daar ook weer binnen het profiel wat geluid en andere dingen en dan op weg naar de volgende FS. zo in totaal een 6 tal FS en de laatste brengt de lok weer naar de begin FS.

ook zitten er 2 makros in. de eerste zet mijn Buhne van de Turmtriebwagen in een bepaalde positie, de 2e makro zet hem weer terug in de basis instelling.

Als ik nu alle FS achter elkaar uitvoer, loopt het allemaal prima.

Zet ik dezelfde FS allemaal in een automaat, dan gaan er sommige dingen mis.
Zo wordt de Buhne wel omhoog gezet, maar niet naar buiten. Ook wordt hij niet in de FS die hem moet terugzetten terug gezet.

Zoals ik het zie is het eigenlijk een Timimgsprobleem. kent iemand dit ?

ik ging er vanuit dat als ik in mijn profiel een pauze inbouw en dan de timing klopt, deze in de automaat ook moet kloppen.

Bv :  ik start de automaat en heb in het profiel van de start FS staan dat hij moet toeteren, en na 2 sec de motor moet starten. dan weer een pauze om de motor ook te hebben lopen en dan pas wegrijden.

In de handmatige start klopt de timing .. zet ik het in een FS , dan is de toeter nog niet klaar of de motor start, hij is nog niet op toeren of de lok rijdt al weg ...

vreemd toch ?

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
Re: losse FS achter elkaar zetten ....
« Antwort #1 am: 07. Januar 2015, 10:50:10 »
Hallo Eric,

Dat kennen we.
Hierin moet als tussen oplossing gekozen worden in Profile, voordat de motor start , e.d. 1 of een aantal sec wachten.
Alleen in Profile bewerken.

Dus, je begint de trein bijv. de motor lopen, terwijl die een aantal sec wacht waarbij de motor volledig van start naar stationaire stand draait, en dan na die aantal sec de trein wegrijdt.
Dat is die Timing gevalletje.

In de nieuwe versie is dat verholpen.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 07. Januar 2015, 11:02:08 »
Hallo Jan,

Ook hier weer bedankt voor de toelichting ....  dus als ik het goed begrijp is dit in 2015 opgelost ?
dan ga ik er niet teveel aandacht aan besteden.

Ik heb nu in mijn profielen al heel veel pauzes staan. Deze heb ik bereikt door de snelheid op 0 te zetten in een profiel regel met daar een bepaalde tijd aan vast.

Zou ik de tijden op sommige plaatsen dan nog tekort hebben of gebruik ik de verkeerde manier ?

is het zo dat een profiel eerst helemaal wordt afgewerkt voordat de volgende FS genomen wordt ?
Ik zie nl in de inspekteur wel staan dat het profiel nog niet af is en hij daarom nog wacht ..

en is dat ook bij een makro ?  ik heb het idee dat een makro geen bedingung is om de volgende FS nog niet te nemen .. ik kan dat in de handleiding niet vinden.

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 07. Januar 2015, 14:18:23 »
Hallo Eric,

Ook hier weer bedankt voor de toelichting ....  dus als ik het goed begrijp is dit in 2015 opgelost ?
dan ga ik er niet teveel aandacht aan besteden.

Ik zou als ik jou was, maar lekker doorspelen. Daar steek je iedergeval ervaringen mee op. :D

Zitat

Ik heb nu in mijn profielen al heel veel pauzes staan. Deze heb ik bereikt door de snelheid op 0 te zetten in een profiel regel met daar een bepaalde tijd aan vast.

Dat is correct.
Alleen even een opmerking.
Het zit hem in de schakelaartijd, niet zozeer de drukschakelaar maar de duurschakelaar (aan en uit)
Die duurschakelaars zitten bijv. in de motor geluid, of in je betriebswagen de motor, je moet de motor de gelegenheid geven zich vanaf de start tot en met het stationair lopen, een X tijd aangeven, voordat die lok wegrijdt. En dat wegrijden wordt via FS geregeld, dus in ZFA.
Lampjes e.d. dingen hebben geen invloed, omdat die aangestuurd worden via contactschakelaars. (momentschakelaar of pulsschakelaar)

Zitat

Zou ik de tijden op sommige plaatsen dan nog tekort hebben of gebruik ik de verkeerde manier ?

Dat kan beiden zijn.
Maar in de eerste regel een tijd geven om het profile regel af te werken.

Zitat

is het zo dat een profiel eerst helemaal wordt afgewerkt voordat de volgende FS genomen wordt ?
Ik zie nl in de inspekteur wel staan dat het profiel nog niet af is en hij daarom nog wacht ..

Helemaal correct.

Zitat

en is dat ook bij een makro ?  ik heb het idee dat een makro geen bedingung is om de volgende FS nog niet te nemen .. ik kan dat in de handleiding niet vinden.

Die makro worden de tijden binnen de makro ingecalculeerd.
Je kunt proberen in die Profile regel waar die makro is opgenomen, ook een tijd invoeren.
Stel je wacht, en dan wordt die makro uitgevoerd.

Staat ook niet beschreven in het handboek.
Ik heb je al eerder aangegeven, in de eerdere Topic, dat het handboek de rode draad is van WDP.
Je hebt de omtrek van de aardbol nog niet afgelegd. :D ;D
Je hebt nog maar een afstand afgelegd van jouw woning tot Duren/Stockheim, enerzijds, en van jouw woning tot De Meern afgelegd. ;D ;D ;D ;D
Dus, je hebt nog wat te doen. ;D ;D ;D

En dergelijke schoonheidsfoutjes wordt direct opgelost, in de volgende versie.
Schoonheidsfoutjes worden niet in het handboek vermeld. :P ;)

« Letzte Änderung: 07. Januar 2015, 14:22:24 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 07. Januar 2015, 18:45:22 »
Hall Jan,

helemaal duidelijk. Ik ga nog eens een extra wachttijd invoeren na de makro zodat ik zeker weet dat hij wordt uitgevoerd. Nu rijd de turmtrieb al weg als de buhne nog niet helemaal is ingeklapt.

grappig is , als de lok te vroeg van richting veranderd, is inklappen van de buhne niet inklappen maar wordt het uitklappen. erg grappig om allemaal te zien gebeuren :-)

wat betreft motorgeluid zal ik deze wachttijd eens instellen in de Automatiek.

Jammer dat als ik alle FS los na elkaar opstart alles perfect werkt, maar zodra ik ze in een automatiek zet er toch verschilen in zitten. Zo zou het maken van een dergelijke automaat een stuk makkelijker zijn.

Wat betreft het uitvoeren van een Makro en de tijd hiervan, zal ik nog eens verder testen en mijn bevindingen dan hier melden.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 07. Januar 2015, 19:18:31 »
Hallo Eric,

helemaal duidelijk. Ik ga nog eens een extra wachttijd invoeren na de makro zodat ik zeker weet dat hij wordt uitgevoerd. Nu rijd de turmtrieb al weg als de buhne nog niet helemaal is ingeklapt.

Precies, herkenbaar.

Zitat

grappig is , als de lok te vroeg van richting veranderd, is inklappen van de buhne niet inklappen maar wordt het uitklappen. erg grappig om allemaal te zien gebeuren :-)

Ook dit heeft betrekking op de tijd instelling.
En je moet de richting de andere kant opgaan.

Zitat

wat betreft motorgeluid zal ik deze wachttijd eens instellen in de Automatiek.

Dat mag je doen, maar als je de ZFA bedoeld dan is die wachttijd bedoeld om een FS doen starten.
Beter is via Profile te doen, waarom, omdat dit locomotief specifieke funkties betreft.
En locomotief betrokken functies gaan altijd via Profile!.

Zitat

Jammer dat als ik alle FS los na elkaar opstart alles perfect werkt, maar zodra ik ze in een automatiek zet er toch verschilen in zitten. Zo zou het maken van een dergelijke automaat een stuk makkelijker zijn.

Daar is ook over nagedacht.
Dat is gecorrigeerd.

Zitat

Wat betreft het uitvoeren van een Makro en de tijd hiervan, zal ik nog eens verder testen en mijn bevindingen dan hier melden.

Graag, dan kunnen de anderen ook van leren.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 08. Januar 2015, 00:20:56 »
Hallo Jan,

nog een keer voor de zekerheid. extra tijd wat betreft het starten van de motor en het starten van de FS.

je zegt :  Die duurschakelaars zitten bijv. in de motor geluid, of in je betriebswagen de motor, je moet de motor de gelegenheid geven zich vanaf de start tot en met het stationair lopen, een X tijd aangeven, voordat die lok wegrijdt. En dat wegrijden wordt via FS geregeld, dus in ZFA.

maar ook : Dat mag je doen, maar als je de ZFA bedoeld dan is die wachttijd bedoeld om een FS doen starten.
Beter is via Profile te doen, waarom, omdat dit locomotief specifieke funkties betreft.
En locomotief betrokken functies gaan altijd via Profile!.

Ik heb het nu allemaal in profielen verwerkt , en begreep dat ik het ook in de ZFA kon doen door het starten van de FS uit te stellen .. dus wachttijd voor de FS.

Zal ik beiden eens proberen ?  of zeg jij dat een van de twee het niet zal doen ?

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 08. Januar 2015, 00:39:42 »
Hallo Eric,

Je weet dat in Profile ook een FS wordt gevraagd.
Diezelfde FS zit ook in de ZFA met als opgave bijv. Profile 1.

Je kunt het eerste met profile bewerking testen.
En ten tweede met de wachttijd in ZFA.

Maar het timings probleem ligt in Profile.

P.s. kijk even in je lokdatenbank of je duurschakelaar gebruikt.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 08. Januar 2015, 10:13:15 »
Hallo Jan,

Duidelijk !

Ik ga mijn profielen nog eens bekijken, want daar zit momenteel mijn timing in :-)

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #9 am: 12. Januar 2015, 19:19:03 »
hallo Jan,

Ik heb gisteren alle profielen nog eens bekeken en om duidelijker waar te nemen wanneer hij het profiel heeft afgewerkt de Toeter van de lok twee keer laten schalmen. :-)

Vervolgens heb ik alle Fs los van elkaar getest en extra goed op de timing gelet. Dan valt dus zeer goed op hoe hij de profielen afwerkt. Een makro wordt wel gestart en ook vertraagd indien je dit zegt, maar en daar ging het bij mij fout. makro klaar of niet, hij gaat dan verder.

ik heb nu elke makro getimed en dit als extra losse pauze ingevoerd, en zie daar ... de preissertjes kunnen nu rustig van het werkplateau afstappen voordat de Turmtriebwagen naar de volgende positie schiet.

Alles werkt nu naar behoren en ook het inklappen van het plateau gaat de goede kant op. het is net als TV kijken nu. Ik heb alles weer via de ZFA laten lopen.  een pendeldienst ingevoerd, de stofzuiger een ronde laten zuigen en een lok maakt een ronde via de Bahnübergang met het nodige belgerinkel erbij.

Superrrrr gewoon ...  in 10 minuutjes een automaat in elkaar gezet en het loopt als een tierrelier :-)

bedankt weer voor je gouden Tip !

ook het keren van de lok in een profiel bij de buffers werkt heerlijk, geen verkeerde kant opscheurende lokjes :-)

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 12. Januar 2015, 20:06:01 »
Hallo Eric,

Heel veel succes.!