Autor Thema: Viessmann seinen  (Gelesen 3657 mal)

Offline Valentijn

• Junior-Mitglied
Viessmann seinen
« am: 01. März 2015, 09:23:47 »
Goedemorgen,

Ik heb een klein probleem met een Viessmann 4011 sein (gewoon rood/groen). Het sein zit op een decoder met twee dcc adressen 101 en 102. Bij het invoeren van het adres voor een standaard tweekleuren sein heb je maar 1 adres om in te voeren. Natuurlijk gaat er dan ook maar 1 kleur werken. Bij een sein met 3 keuren kun je twee decoderadressen invullen maar dan gaat het sein eerst op groen en bij het schakelen op rood maar blijft groen ook branden...

Is het mogelijk om het sein automatisch van groen naar rood en viceversa te laten schakelen? Ik kan het nergens vinden.

PS ik heb ook een paar 4012 seinen met drie kleuren +geel voor langzaam inrijden maar daar ga ik later mee knoeien. Verder veel plezier van het programma

Groetjes

Valentijn
The alien anthropologists admit they were still perplexed
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    I7 desktop, Windows 10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Viessmann seinen
« Antwort #1 am: 01. März 2015, 11:16:47 »
Hallo Valentijn,

Als je een sein een adres geeft dan doet hij precies wat de decoder hem zegt. Je programmeert dus de decoder op een rood/groen signaal en geeft binnen wdp aan welke connectie er is.

oftewel .... 

- Je programmeert je decoder met een uniek adres en hoe hij moet schakelen. bv 2 kleuren sein (16 uitgangen)
- je sluit een sein aan op een decoder uitgang.
- Deze decoder uitgang heeft automatisch een adres van je gekregen tijdens het programmeren van de decoder zelf waardoor meteen vastligt welke adressen bij welke uitgangen van de decoder horen
- bij een rood/groen signaal heb je maar 1 adres nodig.

- Binnen WDP zoek je in je railplan welk sein je aan welke decoder uitgang wilt hebben. uiteraard heb je in je railplan dan ook een rood/groen signaal getekend.
- hierdoor hoef je maar 1 adres aan het sein te geven.
- je test of de instelling binnen wdp overeenkomt met de decoder, oftewel sein rood , dan wdp ook rood.

als dat allemaal klopt , dan maak je een FS aan .. Bv langs een sein , of er voor ...
binnen deze FS geef je nu aan wat het sein moet doen.
standaard zal het sein op groen gaan als de FS uitgevoerd kan worden en als de trein voorbij is het zal weer op rood gaan.

als je dit niet wilt, kun je dat in de fs wijzigen. in het Tab Folgeschaltungen staat precies wat er gebeurt .
dan pak je het betreffende signaal en veranderd de kleur.
zie de afbeelding.
Zo kun je eigenlijk alles voor elkaar krijgen wat je wilt.

Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is ...
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 01. März 2015, 16:49:50 »
Hoi Valentijn,

Ik snap jou probleem niet helemaal. Een enkelvoudig sein heeft toch maar 1 (dcc) adres? Ik werk ook met Viessmanndecoders, maar ik stuur hier mijn Viessmann-armseinen mee aan. Een enkelvoudig sein (Hp0/Hp1) heeft 1 adres. Een meervoudig armsein (Hp0/Hp1/Hp2) heeft 2 (dcc) adressen nodig. Laten we even WDP er buiten houden. Op een viessmann decoder heeft dit een aansluiting nodig (rood/voeding/groen....+ rood of groen van de volgende uitgang)
Met Viessmannseinen heb ik ervaren dat ze goed te schakelen zijn met div decoders zolang ze enkelvoudig zijn. Maar zodra er meervoudige viessmannseinen geschakeld moeten worden ben je bijna verplicht om met viessmanndecoders te werken.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 01. März 2015, 18:41:09 »
Hallo Bas,

Dit begrijp ik niet helemaal ....

Zitat
Met Viessmannseinen heb ik ervaren dat ze goed te schakelen zijn met div decoders zolang ze enkelvoudig zijn. Maar zodra er meervoudige viessmannseinen geschakeld moeten worden ben je bijna verplicht om met viessmanndecoders te werken.

Ik heb diverse seinen gewoon aangestuurd met mijn digikeijs en esu decoders. Momenteel heb ik ze weer ingepakt en testseinen geplaatst omdat met het testen ik bang was dat ik ze zou afbreken. Maar ook mijn 3 kleuren seinen werken gewoon.

Viessmann heeft ook multiplexers, dat is andere koek, dan moet je eigenlijk ook de multiplexdecoders hebben. Ze hebben deze op de markt gebracht speciaal voor hun centrale. zo waren de seinen Plug & Burn.

als je naar de eerste 2 afbeeldingen kijkt, dan zie je dat elke kleur sein gewoon een eigen aansluitdraad heeft en dus ook via een decoder adres aangestuurd kan worden. Dus als je decoder goed staat moet alles mogelijk zijn. Echter is er bepaald seinbeeld. dus als bv geel en groen tegelijk moeten branden, dan moeten die ook zo aangestuurd worden. Zoals ik het zie is de viessmann decoder in de 2e afbeelding gewoon als 16 poorts ingesteld. oftewel op het 1e adres kunnen 2 kleuren wisselen, op het 2e adres ook. de kleur die samen met een andere kleur moet branden moet je dus op een eigen poort aansluiten. pfff

stel op 1e adres zet je rood en groen ( die branden nooit samen) dan zet je op het 2e adres Geel
wil je nu rood en geel , dan moet je bv adres 1 schakelen en adres 2
wil je alleen rood , moet je alleen adres 1 schakelen.
meest cruciale is denk ik de basis instelling. in 1e genoemde Vb staat dan nl het sein enkel op groen als basis.

Waar viessmann zich even een potje moet gaan schamen is dat ze bij elk sein een standaard handleiding van een 2 kleurig sein bijleveren. das hetzelfde als een handleiding leveren van een aan/uit knop bij een TV

nog makkelijker is het als je schakeldecoder in staat is een bepaald seinbeeld na te maken. dan kun je via eenvoudige aansturing meteen alle goede leds aan en uit krijgen.
zie afbeelding 3.

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 01. März 2015, 18:49:01 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 03. März 2015, 20:40:52 »
Bas,

heb jij dit al gelezen ?

even beetje naar onder scrollen !

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=63875.0

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Valentijn

• Junior-Mitglied
« Antwort #5 am: 05. März 2015, 09:29:16 »
Bedankt voor de antwoorden.

Ik denk dat het probleem zit in de instelling van de decoder? Ik dacht nogal simpel en gebruik een Digikeijs die op 16 poorten voor schakelbare verlichting is ingesteld. Vandaar adres 1 groene draad, adres 2 rode... enz. Daarom dacht ik ook dat ik drie adressen in WDP moets kunnen instellen..

Blijkbaar moet de decoder anders worden ingesteld.

Ga het proberen.

Thxs

Valentijn
The alien anthropologists admit they were still perplexed
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    I7 desktop, Windows 10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 05. März 2015, 09:41:50 »
Hoi Valentijn,

Succes en veel plezier er mee. Ik ben momenteel ook druk bezig om mijn seinen aan te sluiten. Ik gebruik uitsluitend armseinen voor zowel hoofdseinen, voorseinen en rangeerseinen. Is erg mooi op de baan. Daarvoor gebruik ik Viessmannwisseldecoders (5212), WDD8 (van Rosoft) en Roco wisseldecoders (10775).

Ik stoei alleen nog met de juiste werking van de voorseinen in WDP, maar daar kom ik uiteindelijk ook wel uit.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 05. März 2015, 10:14:47 »
Hallo Valentijn,

Zitat
gebruik een Digikeijs die op 16 poorten voor schakelbare verlichting is ingesteld.

Ja, daar kun je dan in de knoei komen met het juiste seinbeeld.
Bij deze schakelwijze gebeurt er niets anders als dat de poorten omgegooid worden met gebruik van het adres.
dus van rood naar groen en weer terug. op de tweede poort idem. Derde, vierde .... etc ...

Eigenlijk is deze instelling speciaal voor 2 kleuren seinen, of om verlichting aan en uit te schakelen bv ... ik schakel met deze 16 poorts instelling , verlichting, rookgenerator alarmlichten en statusleds bv of een schaduwstation helemaal vol is. Ook mijn spoorwegovergang met verlichting.

even de handleiding van je decoder lezen, dan wordt het meteen duidelijk.

« Letzte Änderung: 05. März 2015, 10:16:20 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: