Autor Thema: dag en nacht led licht Digikeijs  (Gelesen 4580 mal)

jlt

• Gast
dag en nacht led licht Digikeijs
« am: 01. Januar 2015, 19:01:51 »
Beste WDP Gebruikers,

Ter info.

Ik was afgelopen zaterdag, maandag, dinsdag en woensdag bij de Firma Bentink in Apeldoorn voor WDP
Demonstraties.

Daar zag ik in hun producten verkoop een dag en nacht module waarbij 5 meter RGB led strip met software
programma konden worden geprogrammeerd.
Ook tevens uit te breiden tot 10 meter.
Zie bijgaande link.

http://www.bentinkmodelspoor.nl/search?orderby=position&orderway=desc&search_query=dr405&submit_search=Search

Het leuke hiervan is, dat dit via DCC adres kan worden aangestuurd, bijv, IB, Tams, Ecos2, enz.
En dan via WDP met een knop de dag en nacht cyclus kan laten bewerken.

Ik ga dit voor de test eens uitproberen.
Alleen de prijs, dat moet een ieder zelf maar bepalen.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: dag en nacht led licht Digikeijs
« Antwort #1 am: 01. Januar 2015, 21:36:02 »
Hallo Jan,

Dat zullen mooie dagen geweest zijn :-) ik hoop dat je zo wat twijfelaars hebt weten binnen te hengelen :-)

Ik ben ook al een tijdje bezig met een dag en nacht simulatie. Zelf heb ik een set RGB strips aangeschaft om te kijken wat ik daarmee kan bereiken. Volgens mij werkt de digikeijs module van Helder wit net als een dimmer naar een soort van Blauw avond licht.

Raphael van dit forum heeft ook enkele ideeen aangedragen door gebruik te maken van een soort mini computer. We zijn daar nog volop mee bezig.

Elektronische gezien is het niet moeilijk om een dergelijke overgang te regelen, maar de kracht dat het direkt in een decoder set is natuurlijk wel erg interessant.

Voor een set met de uitbreiding zit je op ongeveer 190 euro. 2 rgb Strips heb je voor 15 euro ... ik was hier al mee bezig toen digikeijs met deze set op de markt kwam. dus eens kijken of het lukt.
de set van Digikeijs zal toch voorlopig nog niet uitverkocht zijn.

Een standaard signaaldecoder kun je bij een 2delig sein de dimming ook instellen. Ik weet alleen niet of dit lang genoeg is om een langzame overgang te krijgen van licht naar donker :-) maximale waarde van 254 zou dan toch wel een minuut of zo moeten hebben..

Grtz

eric

« Letzte Änderung: 01. Januar 2015, 21:38:29 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 01. Januar 2015, 22:23:47 »
Hallo Eric,

Het was weer een succes!.

Die led strip is een RGB kleur.
Daar kun je intensiteit en kleurmenging bewerken.

Offline Henk de Marie

• Junior-Mitglied
« Antwort #3 am: 05. Februar 2015, 14:01:00 »
Hallo Heren,

Naast de treinhobby heb ik ook een aquarium (tja). Nu kan je zo'n dag-nachtschakelaar voor LED's ook in een aquarium speciaalzaak kopen voor max. € 60,--. Ook vrij te programmeren enz. Ik zag ze laatst bij Veldhuis te Enschede; ze hebben ook een Webshop. De strips voor een tientje voor 5 meter bij Ebay, en dan ben je toch een stuk goedkoper uit.   :D
Groeten,
Henk
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Lenz, ROCO und Trix, Fleischmann en Piko rails
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad-Core Xeon W3565, 3,2 GHz, HP Z400 12MB Speicher, SSD 150, HD 1GB, Windows 7 Professional

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 05. Februar 2015, 14:16:54 »
Hallo Henk,

Das inderdaad een goede tip !

Mijn doel wat betreft de modelbaan is echter dat alles volledig via de computer gestuurd moet "kunnen" worden. Dat ik straks misschien meer half-automatisch rijdt is geen probleem.

Het doel is echter alles via de computer. Vandaar dat een dag/nacht systeem ook weer via een decoder aangestuurd moet kunnen worden.
Het digikeijs systeem is niet meer als een standaard schakeldecoder met wat extra software erin.

Ik heb mijn RGB strips a 5 euro gekocht via ebay ... en die werken prima. Let wel op , er zijn er met 3 losse leds bv de 3528 met Rood , groen en blauw, en ook met 1 led waarin de RGB zitten.
De losse kleuren leds hebben het nadeel dat je de menging krijgt door de reflectie, in de leds kijken maakt het een kermisachtig beeld.

Het projectje loopt nog ... ik ben er nog niet uit wat de aansturing moet worden. Maar ben het met je eens ... een 10 meter strook RGB ligt rond de 130 euro en dat is veel geld :-)

grtz

eric

« Letzte Änderung: 05. Februar 2015, 15:33:02 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Peterlin

• Administrator
  • Senior-Mitglied
  • WDP-Entwickler
    • www.windigipet.de
« Antwort #5 am: 05. Februar 2015, 14:50:00 »
Hallo Herr Baan,

ich mag keine Links zu einer anderen Software von meiner Seite aus . Bitte den Link  löschen !!
Schöne Grüße aus Hürth
Peter Peterlin

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 05. Februar 2015, 15:35:37 »
und gelöscht .....

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: