Autor Thema: Re: WDP 2015 - eerste ervaringen  (Gelesen 2726 mal)

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« am: 09. September 2015, 23:27:16 »
Hallo

Deze week gestart met WDP 2015. Ik gebruik het programma thuis op een spoorbaan om treinen geautomatiseerd over de baan te sturen en daarnaast met een enkele trein tussen de automatisch rijdende treinen met de hand te rijden voor een rangeer beweging o.i.

Voor onze clubbaan Niedertalbahn rijden we voorral met de hand en gebruiken we WDP als stelwerk. In voorgaande stukjes lees ik voorral de problemen met de conversie van voorgaande installaties naar 2015. Ik ben over gegaan van versieX naar 2015.

Opgevallen is de pijltjes problematiek. Moet mij er maar eens inverdiepen. Somige rijwegen vragen om een richting aan te geven. Er lijkt zich dan een nieuwe rijweg aan te maken. Vraag ik helemaal niet om. Ik heb meen ik 800 rijwegen. Waarom doe ik dit mij aan als ik alles met de hand moet doorlopen.

Het is mij opgevallen dat ik wel treinen kan laten rijden via stellen und Fahren knop. De knop zugfahrten wordt niet meer actief. Opgevallen is dat Stellen und fahren voor mij nu de zelfde betekenis heeft en de trein niet gaat rijden als de rijweg niet vrij is. In de oude versie reed de trein dan overal doorheen. Wat is dan nu nog het verschil tussen stellen und Fahren en zugfahrten

Wat ik mis is een simpele hotkey in de menubalk om verkeerd ingestelde fahrstrasse op te heffen. Ik heb de knop f7 gevonden. Waarom haalt Peterlin zon handige knop weg?

Ik heb een rijweg aangemaakt op de oude versie waar alle belangrijke wissels in getekend zijn die ik bij afsluiten allemaal rechtdoor leg. Dit was gemakkelijk. Ik klik links en rechts van de lijn en de wissels worden gelegd. In 2015 vraagt het programma ineens om een terug melder.

Ingegelen van lokomotieven. Het lukt niet. Ik heb twee strecken gedefinieerd. Een lang en een kort traject. Het korte teaject bestaat uit 5 stukjes van ongeveer 40 cm. Verschillende zaken geprobeerd. Loks met geluid en zonder. 3 punts meting en 15 punts meting. 10 sec 15 sec en 30 sec meting. Ook heb ik een rollenbank van Marion Zeller.  Ook daar metingen op gedaan. De meting op het gedefinieerde traject mislukt in de eerste meting. Heen geeft een waarde. Terug 10000 km en de meting wordt afgebroken, ook met extra wagens aan de lok.

De meting met de rollenbank gaat echt nergens over. Een 15 punts meting geeft een zeer ongegelmatige curve en het lijkt eigenlijk nergens op.

Ik vraag mij wel eens af. Ik heb een programma wat werkt waarom geef ik eigenlijk zoveel geld uit om vervolgens met een berg werk opgezadeld te worden. Ik heb het programma eigenlijk alleen gekocht om met een smartphone de trein te kunnen bedienen op onze clubbaan en dmv I-pads verschillende stelwerken in te richten.

Voor mijn thuis spoorbaan dacht ik met km instelling een beter en betrouwbaarder trein bedrijf te kunnen realiseren.

Wie heeft er tips om de rollenbank aan de praat te krijgen.
Hoe krijg ik de knop zugfahrten weer aan het werk
Is het nig mogelijk met een knop de rijwegen op te heffen buiten F7
Moet ik echt al die rijwegen doorlopen. Wat een werk om niet naar de rijrichting van een lok te kijken wanneer je hem op de baan zet
Wat is dan nu nog het verschil tussen stellen und Fahren en zugfahrten

Ik hoop dat iemand licht in de duisternis kan brengen

Groeten Jos

• Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

• Gast
« Antwort #1 am: 15. September 2015, 23:50:38 »

Je kunt het beste contact opnemen met Dr. Peterlin.
Die kan je haarfijn voor je uitleggen. >:(

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 16. September 2015, 17:56:22 »
Hoi Jos,

Ik zie aan jouw vragen dat het heel verhelderend kan zijn als je een keer naar Culemborg zou komen. Met de juiste vragen krijg je de juiste antwoorden, zeg ik altijd.  ;)

Ik rij nog steeds WDP2009PE..... en naar volle tevredenheid maar ik zie maandelijks weer iets nieuws de revué passeren. Ik verbaas me dus elke keer weer over de enorme hoeveelheid nieuwe opties die WDP2012 en zeker WDP2015 heeft tov mijn versie.
Niemand zal beweren dat het makkelijk is maar dan blijft het een uitdaging, en de mensen die geregeld naar de bijeenkomst komen kunnen dit beamen. Naast de ongedwongen sfeer en het plezier leer je elke keer weer wat bij ... van elkaar.
Ik ben van 0% ervaring in treinbesturing in 2 jaar tijd een gebruiker geworden die de basiskennis beheerst... en genieten dat ik doe!  :D

Dus, mijn advies: kom eens langs in Culemborg.

Gr
Bas  :)
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 18. September 2015, 10:24:48 »
Hallo Jos,

Zitat
Wie heeft er tips om de rollenbank aan de praat te krijgen.
Hoe krijg ik de knop zugfahrten weer aan het werk
Is het nig mogelijk met een knop de rijwegen op te heffen buiten F7
Moet ik echt al die rijwegen doorlopen. Wat een werk om niet naar de rijrichting van een lok te kijken wanneer je hem op de baan zet
Wat is dan nu nog het verschil tussen stellen und Fahren en zugfahrten

Als ik je vragen zie herken ik de gebruiker die ineen keer van alles over zich heen krijgt en dus inderdaad in het donker zit.

Mijn voorstel , probleem voor probleem aanpakken. De meeste antwoorden zijn zeker al eens de revue gepasseerd hier in het forum. Het ligt zeker niet aan de software, want die werkt perfect, maar het is even het "trukje" begrijpen. Dit gaat echter enkel stap voor stap.

Ik heb ook de rollerbank gehad, en deze werkte perfect bij mij, gewoon een hele mooie curve. Ik weet dat een vuiltje tussen het oogje van de rollerbank een verkeerde meting kan geven.

Wat geeft de meting als je de rollerbank gebruikt met de zeller software ?  zie je dan ook fluctuaties ?

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10