Hallo Allen,
Uit jullie relaas omtrent lange treinen e.d., kun je ook bekijken waar de wielcontact van de treinen zijn.
Als de eertste deel van de trein de eertste contact is en de laatste wagon de laatste contact, dan dient het in z'n geheel te ijken.
Maar als het slechts het eerste deel zowel voor als achter wielen contact maakt, dan is de eertste gedeelte van de trein al genoegd, mits het uit elkaar kan. Zoniet dan de C meetgebied langer dan de trein in kan. Zoals Bob het omschrijft.
Even voor Sander, de wielcontact wordt bedoeld wanneer de eertste wiel van een locomotief over een bezetmelder heen gaat naar de volgende bezetmelder (wordt rood opgeliicht) dan is dat de eerste contact, vervolgens rijdt de loc verder waarbij de laatste wiel de volgende bezetnelder weer uit gaat. Dat is de principe van aan en uit gaan binnen de C meetgebied.
Dus, de lengte tussen die wielen moet principieel binnen de C gebied blijven.
Succes.
P.s: Wie een Rail Speed heeft, heeft daar geen last van. Die meet geheel de loc of de trein.