Autor Thema: Blokken versus wissels  (Gelesen 6093 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Blokken versus wissels
« am: 31. Januar 2007, 21:26:41 »
Beste forumleden,

Met het aangeven van TM's heb ik een vraagje.

In het vorige programma waar ik mijn baan mee bestuurde behoorde een wissel of kruising NIET tot een blok.

Geldt dit ook voor WDP 9.2?
Zodat de rijwegeditor daar geen foutmelding op kan geven?

Ik ben volop bezig met WDP en een testbaantje.
Dit bevat het vorige principe betreffende blokken.
Let even niet op de bezetmeldpunten, deze zijn op dit moment veranderd (meerdere geplaatst).



Bij voorbaat dank voor een antwoord.
 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Blokken versus wissels
« Antwort #1 am: 31. Januar 2007, 23:48:49 »
Hallo Riny,

in Windigipet werk je met Terugmelders en Rijwegen, het begrip blokken zal je hier niet zo gauw tegenkomen,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Blokken versus wissels
« Antwort #2 am: 01. Februar 2007, 00:52:09 »
Hallo Riny,

Zoals je wellicht weet, ligt één blok tussen 2 seinen in, en in dat blok mag zich slechts één trein bevinden. WDP werkt met rijwegen, en zo'n rijweg kan bestaan uit meerdere blokken, lopende van het startkontakt naar het doelkontakt. Uiteraard kunnen er meerdere wissels, cq.wisselstraten in één zo'n rijweg zitten. Het is niet zo zeer dat je rijdt van blok tot blok, maar dus werkt met rijwegen. In jou geval met je testbaan, kan een rijweg bestaan uit meerdere achter elkaar liggende blokken waarin de wissels liggen. Bijvoorbeeld: rijweg A start vanuit blok 1 via de blokken 2, 3 en 4 naar blok 5. Rijweg B start vanuit blok 1 via blok 2 naar blok 6. Rijweg C start vanuit blok 1 via de blokken 2, 3 en 4 en eindigt weer in blok 1. Je kunt er ook voor zorgen, dat bijvoorbeeld 2 treinen, achter elkaar, dezelfde rijweg berijden. Er is een mogelijkheid om een rijweg "op te delen" in meerdere secties, zodat trein A die zich wat verder in een rijweg bevindt, het begin van deze rijweg al weer vrij geeft voor trein B. Een trein berijdt in principe maar een rijweg, nl. van het startkontakt naar het doelkontakt.(Bij het startkontakt bevindt zich een sein en bij het doelkontakt bevindt zich een sein). Daar stopt hij. Vanaf WDP 9.0 is het tevens mogelijk om een trein, zonder dat hij stopt, meerdere rijwegen achter elkaar te laten rijden. Dat doe je met de treinritteneditor, maar dat is een stapje verder. Als je toch met blokken wilt werken, zou je voor elk blok een rijweg kunnen maken, en met de treinritteneditor deze rijwegen aan elkaar kunnen "rijgen". Dit om te voorkomen dat de trein dus op elk doelkontakt stopt. Je kunt naar hartelust zoveel wissels in zo'n rijweg leggen als je maar wilt. Mocht een aktieve rijweg een andere kruisen, dan kan deze andere rijweg niet geschakeld worden. Je kunt de werking van een blokkenstelsel trouwens heel goed voor elkaar krijgen met de eerder genoemde treinrittenfilosofie. WDP heeft werkelijk 1001 mogelijkheden, waar je aldoende achterkomt. Kortom denk niet echt in blokken, maar in rijwegen.
Ik hoop dat mijn verhaal enigszins duidelijk is.

Succes.

Met vriendelijke groeten,
Gerard Moggré
 

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Blokken versus wissels
« Antwort #3 am: 01. Februar 2007, 10:52:40 »
Beste Gerard,

Je uitleg is heel duidelijk en helder.
Bedankt hiervoor.
Ik moet gewoon anders leren denken.

Dus gewoon de harde schijf in mijn hoofd wissen en opnieuw installeren (hahahaha).

Maar misschien toch nog een (domme ) vraag.
Ik kan aan mijn wissels en kruisingen geen TMc's maken.
Indien zich in een rijweg een wissel bevind zonder TM, wordt dan de rijweg niet onderbroken met vervolgens foutmeldingen en stoppen van de trein/loc?

Hopelijk zal het antwoord kort zijn (met een Nee)

In afwachting en alvast bedankt.

P.s.

Walter, ook bedankt voor je reactie.

 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Blokken versus wissels
« Antwort #4 am: 01. Februar 2007, 12:52:12 »
Hallo Riny,

Het antwoord is simpel: nee. Als je de rijwegen optekent, neem je gewoon de wissels (en de juiste wisselstanden natuurlijk) mee. Je hoeft geen TM's aan je wissls te maken. Dat laatste is wel mogelijk overigens, maar voor de rijwegen niet noodzakelijk. Ik heb er wel een paar (Märklin K-rails) gemaakt, maar je moet dan wel de wissel enigszins "verbouwen". Op het Duitse forum staat meer dan genoeg info hierover. Het mooie aan WDP is, nadat je de rijwegen hebt opgetekend, deze kunt laten controleren. In de rijwegen-editor druk je bovenin het menu op het rode uitroepteken, en alle rijwegen worden gecontroleerd. Als je bijvoorbeeld een stukje rails bent vergeten op te tekenen in een bepaalde rijweg, krijg je keurig een melding hiervan. In de desbetreffende rijweg staat dan op die plaats ook een rood uitroepteken, zodat je precies weet waar je het kan corrigeren. Ik heb heel wat rijwegen, en ook later weer veranderd, en dus is deze optie ideaal. Heb je een stukje rails niet opgetekend, is er nog niets aan de hand, de trein rijdt gewoon naar het doelkontakt en stopt daar. Alleen hetgeen wat je vergeten bent op te tekenen, kleurt natuurlijk niet mee in die rijweg. Alleen als je rijwegen gaat optekenen, doe het heel precies. Dat        voorkomt fouten, en bespaart je correcties. Mijn ervaring is dat WDP je heel veel ruimte geeft! Indien je toch naderhand veranderingen aan je baan maakt, is dit prima weer aan te passen. Ik heb hiervoor ook met 2 andere besturingsprogramma's gereden, maar toen ik de mogelijkheden van WDP ondekte, wilde (moest) ik het een en ander daadwerkelijk aan de baan veranderen. Dat gaf wel een hoop werk, maar ben er achteraf wel blij om het gedaan te hebben. Ik bedoel bijvoorbeeld dat het achteraf mogelijk is om extra TM's voor/tussen en achter bestaande TM's in te bouwen. Je zult zelfs ontdekken dat er veel meer mogelijk is dan dat je denkt. Kwestie is het gewoon te doen en te ervaren. Schroom niet om vragen te stellen, want het is leuk om ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Met vriendelijke groeten,
Gerard  

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Blokken versus wissels
« Antwort #5 am: 01. Februar 2007, 13:02:17 »
Hallo Jan,

Inderdaad moet je even iets anders gaan denken. Die ervaring heb ik nl. ook gehad: denk in rijwegen! Als je bij hoofdstuk 8 van het handboek bent aangekomen, dan wordt het pas echt leuk, vind ik tenminste. Dan ga je denken en plannen hoe jij je baan wilt laten rijden.
In ieder geval jij ook bedankt voor je reaktie, het is leuk om elkanders ervaringen te delen.

Met vriendelijke groeten,
Gerard  

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Blokken versus wissels
« Antwort #6 am: 01. Februar 2007, 19:49:05 »
Gerard, Jan en ander forumleden,

Dit is dus waar een forum voor bedoeld is, ELKAAR helpen.
Ik ben hier dan ook ontzettend blij mee.
Samen maken wij de hobby leuker en prettiger.

Gerard,
Aan wissels van C-rails valt (volgens mij) niet veel aan te scheiden betereffende TM's met de rails zelf wel.
Ik pas massadetectie toe.
K-rails werkt in dat opzicht vele malen lekkerder maar om nu alles te vervangen.

Overigens, blij dat ik de enige niet ben met een "blokhoofd".
Onze Jan is er ook gelijk mee geholpen.

Nu eens wachten op andere WDP broeders.

Bedankt zover en ja, als ik vragen heb zal ik zeker niet twijfelen om ze te stellen.
Kan er alleen maar van leren en wijzer worden.
   
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"