Hoi Bob,
Zover mijn kennis rijkt word de Tams Master Control gebruikt om de parameters van de digitale besturing in te voeren en om het bedrijf op de gehele modelspoorbaan te sturen. De Easy Control is de digitale besturing van de baan. De Master Control is de centrale (het hart) die de decoders aanstuurt en het samenspel met de verschillende componenten van de Easy Control coördineert.Op de Master Control kun je mbv.een buscontrol meerdere Easy Controls aansluiten. De Easy Control kun je niet als zodanig aansluiten aan de PC. De Master Control wel, dus die heb je dan ook nodig. Als je op de website van Tams kijkt,
www.tams-online.de, dan kun je hier alles over vinden, inclusief de handleiding en aansluitschema's. De Master Control moet je eigenlijk zien als een IB, maar dan met één rijregelaar, en een wat sober uiterlijk. De werking daarentegen is vrijwel identiek, misschien op een paar uitzonderingen daar gelaten. Wel moet je er minimaal een booster op aansluiten om de digitale info van en naar de baan te verzorgen. Wat dan weer niet nodig is, is een extra trafo om de Master Control van stroom te voorzien, dit loopt via een eigen adapter/stekker combinatie.
Inderdaad, buiten de resets om, had ik bij de IB ook last van "ghost-riding" van diverse treinen, en het is een verademing als je de Tams Master Control aanzet, alles in rust blijft. Waar je hem kunt kopen? Weet ik eigenlijk niet. Ik heb hem op Eurospoor 2006 gekocht, ik dacht bij van Meekeren Electronics, maar je kunt hem via de Tams Website ook rechtstreeks bestellen. Wellicht heb je al op het Duitse forum gekeken, daar staat erg veel vwb.deze Tams Controllers.
Met vriendelijke groet,
Gerard