Autor Thema: TAMs centrale  (Gelesen 6428 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
TAMs centrale
« am: 01. März 2007, 13:34:04 »
goede middag Moba vrienden,

Heeft iemand ervaring met de Tams centrale "EasyControl"?  
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: TAMs centrale
« Antwort #1 am: 01. März 2007, 14:19:59 »
Beste Bob,

Niet helemaal hetzelfde, maar ik gebruik de TAMS Master Control in combinatie met WDP9.2. Mijn ervaringen zijn uitstekend en heb tot op heden geen enkele klacht. De reden van aanschaf was dat ik niet tevreden was over de IB en op onregelmatige momenten werd geconfronteerd met de inmiddels wel beruchte resets van dit apparaat. Mijn TAMS centrale is met een USB kabel aan de treinen PC gekoppeld. De baudrate van 57600 is meer dan voldoende. Ik hoop dat je wat aan deze info hebt, mede omdat je de Easy Control bedoelt.

Met vriendelijke groeten,
Gerard Moggré  

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 01. März 2007, 16:15:48 »
Gerard,

ik heb ook problemen met de IB. Ik ben er nu zeker van dat het geestenrijden waar ik recentelijk over sprak uit de IB moet komen. Ik heb nl gisteravond voor het eerst het zelfde probleem gehad maar dan zonder PC aansluiting en overweeg nu een Tams centrale te kopen. Wat is het verschil in tams mastercontrol en de tams easycontrol, weet je dat?
Waar kan ik hem in Nederland kopen?

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 01. März 2007, 18:28:49 »
Hoi Bob,

Zover mijn kennis rijkt word de Tams Master Control gebruikt om de parameters van de digitale besturing in te voeren en om het bedrijf op de gehele modelspoorbaan te sturen. De Easy Control is de digitale besturing van de baan. De Master Control is de centrale (het hart) die de decoders aanstuurt en het samenspel met de verschillende componenten van de Easy Control coördineert.Op de Master Control kun je mbv.een buscontrol meerdere Easy Controls aansluiten. De Easy Control kun je niet als zodanig aansluiten aan de PC. De Master Control wel, dus die heb je dan ook nodig. Als je op de website van Tams kijkt, www.tams-online.de, dan kun je hier alles over vinden, inclusief de handleiding en aansluitschema's. De Master Control moet je eigenlijk zien als een IB, maar dan met één rijregelaar, en een wat sober uiterlijk. De werking daarentegen is vrijwel identiek, misschien op een paar uitzonderingen daar gelaten. Wel moet je er minimaal een booster op aansluiten om de digitale info van en naar de baan te verzorgen. Wat dan weer niet nodig is, is een extra trafo om de Master Control van stroom te voorzien, dit loopt via een eigen adapter/stekker combinatie.
Inderdaad, buiten de resets om, had ik bij de IB ook last van "ghost-riding" van diverse treinen, en het is een verademing als je de Tams Master Control aanzet, alles in rust blijft. Waar je hem kunt kopen? Weet ik eigenlijk niet. Ik heb hem op Eurospoor 2006 gekocht, ik dacht bij van Meekeren Electronics, maar je kunt hem via de Tams Website ook rechtstreeks bestellen. Wellicht heb je al op het Duitse forum gekeken, daar staat erg veel vwb.deze Tams  Controllers.

Met vriendelijke groet,
Gerard

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 01. März 2007, 21:54:07 »
Beste Jan,

Kijk maar eens op het Duitse forum vwb.de IB en de spontane resets. Veel hebben er last van (gehad) en ik ook. Niet prettig als de communicatie met de baan en de PC onderbroken wordt en er rijden zo'n 8 treinen....... Daarentegen niet gelijk schrikken, er zijn er ook die daar weer geen last van hebben. Het blijft een mystery, ook voor Uhlenbrock helaas. Maar WDP heeft er wel iets opgevonden, om de communicatie snel te herstellen. Staat ook het een en ander op het Duitse forum. Maar, nogmaals, bij jou hoeft dat niet het geval te zijn.

Met vriendelijke groeten,
Gerard  

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 01. März 2007, 23:28:15 »
Hallo moba vrienden,

Ik had er vanavond wer last van dat treinen spontaan gaan rijden terwijl ik niet de PC met WDP aan had. Dus voor mij is maat vol. Ook Uhlenbrock weet het niet die zeggen simpel rest de IB maar  !