Autor Thema: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!  (Gelesen 9298 mal)

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hallo

Ik wil geen automatisch trein bedrijf dus 3/4 deel van de beschrijving kan in de prullenbak. Dat is geen probleem, maar het simpele afschakelen van een signaal na het berijden van een volgend terugmeld contact lukt niet.

Wat heb ik ingevoerd

in de seinhuis wachter ( staat niet in de beschrijving vermeld ) kan een signaal aan een meld contact worden gekoppeld.

Contact ingegeven in record 1 en het signaal gesleept naar het betreffende hokje. Het gaat om twee signalen. De sporen kleuren rood. De terug melding zal dus wel werken.

Wat wil ik bereiken.

Voor signaal P4 staat en trein. ( spoor 4 ) Dit spoor heft meld contact 4. aangevinkt heb ik contact 5 Bezet en twee signalen gesleept naar de desbetreffende hokjes.

Ik heb ook een rijweg aangemaakt. Ik wil een hoofd signaal en een sper signaal schakelen zodra contact 5 wordt bereikt en 4 leeg is. Het signaal schakelt dan netjes na passage van de laatste wagon. Ik kan met mijn trein heen en weer rijden tot ik een ons weeg maar er gebeurd niets

Wat ik ook doe de signalen schakelen niet.

Tot ik terug melders aangaf in het sporen plan kon ik eenvoudig wissel straten schakelen door twee keer met de rechter muis op een punt te klikken. Nu lukt dat niet meer. Ik krijg meldingen dat er geen lok staat op het punt wat aan klik.

"Who cares" schakel toch gewoon die wissels!!!!!!!!

Ik wilde mijn leven vereenvoudigen met een computer besturing en nog niet eens een automatisch trein bedrijf. Het enige wat ik wil bereiken is :

Het vooraf schakelen van rij straten ( NX Systeem ) ingeval van trein bewegingen.
Na het berijden van de rij straat het automatisch laten afvallen van de achterliggende signalen
Géén Automatisch trein bedrijf
Géén Blok sporen M.a.w ik wil manueel de treinen laten rijden
Rangeer bewegingen uitvoeren nadat de wissels manueel omgelegd zijn op het scherm van de computer. Hierbij hoeven de signalen niet automatisch af te vallen.
Geen signalen op mijn spoorbaan die een stroomonderbreking hebben. Op mijn spoorbaan wordt elke trein door een eigen machinist gereden en een rood licht betekent "STOPPEN"

Men kan zich afvragen waar ik dan dat computer programma voor nodig heb.

Simpel en alleen voor het inleggen van rijwegen volgens het NX systeem. Daarnaast wil ik, om fouten te voorkomen van medeclubleden, dat de signalen op het hoofdspoor automatisch in de stand stop komen nadat voorbij gereden is.
Daarnaast zou ik erg blij zijn dat wanneer er door een rood licht wordt gereden alle rij straten geblokkeerd worden. M.a.w alle signalen vallen in de stand stop.

Met al die mooie mogelijkheden geschreven in een boek waarvan ik 3/4 niet nodig blijk te hebben moeten bovenstaande wensen toch eenvoudig te verwezenlijken zijn met bijvoorbeeld de niet beschreven wisselwachter module.

Wie wil en kan mij helpen met het oplossen van deze eenvoudige problemen?

Groet

Jos
« Letzte Änderung: 02. Oktober 2007, 00:43:20 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #1 am: 03. Oktober 2007, 00:21:13 »
Hallo Jos,


"het simpele afschakelen van een signaal na het berijden van een volgend terugmeld contact lukt niet".

Je probleem is, mij althans, niet helemaal duidelijk. Daarom heb ik wat vragen:

1. Wat bedoel je met afschakelen ( sein op onveilig?)?
2. Rij je DC of AC?
3. Wat voor digitaal systeem heb je?
4. Welke versie van WinDigipet?
5. Functioneren je rijwegen naar behoren maw, kun je deze stellen (incl.schakelen van wissels/seinen) en ook berijden?
6. Heb je de treinnummervelden op start en doelcontact?
7. Heb je magneetartikel adressen toegekend aan de seinen/wissels die moeten werken?
8. Zo ja, kun je deze dan ook schakelen dmv.de muis?

Wellicht komen we dan verder om je probleem te verhelpen,

Met vriendelijke groeten,
Gerard


Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #2 am: 03. Oktober 2007, 01:01:49 »
Hallo Jos,

Hallo Gerard,


"het simpele afschakelen van een signaal na het berijden van een volgend terugmeld contact lukt niet".

Je probleem is, mij althans, niet helemaal duidelijk. Daarom heb ik wat vragen:

Hi Gerard, Bedankt voor je interesse!!

1. Wat bedoel je met afschakelen ( sein op onveilig?)?

Ja dat is correct. Het sein afschakelen op onveilig.

2. Rij je DC of AC?

Ik rij AC

3. Wat voor digitaal systeem heb je?

Intellibox IR met Uhlenbrock Loconet terugmelder type 63350

4. Welke versie van WinDigipet?

Vs. 9.2

5. Functioneren je rijwegen naar behoren maw, kun je deze stellen (incl.schakelen van wissels/seinen) en ook berijden?

Jazeker. Tot ik terugmeld contacten ging toewijzen was het leven simpel. Ik kon via de rijwegen editer een rijweg aanwijzen en de wisselsen seinen schakelde vervolgens prima. Zelden een storing. Ik gebruik voor de besturing van de wissels Viessman decoders 5213 met wisselmotoren  van Tortoise ( USA)

6. Heb je de treinnummervelden op start en doelcontact?

Ik heb in mijn sporen plan per traject een rijwegsymbool vanaf het sein ( railstukje ruimte zit er tussen ) een treinnummerveld. Die kan iik gee nummer geven. Wel de beide sporen naast het trein nummer veld hebben het zelfde nummer.

7. Heb je magneetartikel adressen toegekend aan de seinen/wissels die moeten werken?

Ook dat is in orde. Ik kan prima rijwegen instellen. Sinds ik de trein TM nummers heb vergeven herkent de rijwegen instelling niet alle mogelijjkheden meer.

8. Zo ja, kun je deze dan ook schakelen dmv.de muis?

Ja

Wellicht komen we dan verder om je probleem te verhelpen,


Ik hoop het ook. Vanavond heb ik met rijwegen en vervolgschakelingen het voor elkaar gekregen het sein te laten schakelen zoals ik dat graag zie. Het armsignaal valt af als de volledige treiin is gepasseerd. Dit was echter een simpel klusje. Hat gaat hier om een inrijsein. Helaas kent de riijwegen insteller alleen de rijweg met het TM contact. Niet de andere rijwegen zonder. Dat begrijp ik niet. Voor het instellen van TM contacten kon ik zonder problemen deze rijwegen inleggen.

Een ander probleem heb ik met de trein op spoor 4. Het signaal P4 en HS4 I ( Witte schijf met zwarte balk ) wil ik laten schakelen nadat de trein de signalen is gepasseert. Hierbij dient eerst het signaal P4 af te vallen en daarna HS4 I. Na veel proberen is het me gelukt een manier te vinden waarbiij de paal P4 afvalt zodra er voorrbij wordt gereden. d.w.z. van TM contact 4 naar TM contact 5 wordt gereden. Wanneer 4 vrij is en 5 bezet schakelt HS4 I af. Bijna goed dus.

Nu heb ik geprobeerd het zelfde te bereiken met de beide signal groep via de seinhuiswachter. Dat ziet er voorlopig niog niet goed uit. Bij het passeren van de trein gebeurt er niets.

Wat me ook op viel was dat het blijkbaar niet mogelijk is om twee signalen de zelfde schakel voorwaarden mee te geven. Er schakelt dan slechts dat signaal wat het eerst is ingegeven.

Met vriendelijke groet

Jos








  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #3 am: 03. Oktober 2007, 01:15:22 »
Hallo Jos,

Ben op dit moment niet in de gelegenheid om het goed te bekijken (beetje laat), maar kom morgen hierop terug.

Met vriendelijke groeten,
Gerard

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #4 am: 03. Oktober 2007, 12:49:20 »
Hallo Jos,

Het is moeilijk je probleem echt te doorgronden. het zou gemakkelijker zijn als er een tekeningtje of zo bij zit, zodat ik kan visualiseren hoe de situatie is, en wat je nu werkelijk wilt. Bedoel je, dat een sein moet reageren op een TM, welke niet in de desbetreffende rijweg zit? Wil je seinen laten schakelen alleen dmv.de seinhuiswachter?

Met vriendelijke groeten,

Gerard

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #5 am: 03. Oktober 2007, 23:55:36 »
Vanavond was ik niet in staat een goed antwoord op te schrijven. Ik probeer morgen een en ander duidelijk te maken.

Groet

JOs
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #6 am: 04. Oktober 2007, 22:13:27 »


Bedoel je, dat een sein moet reageren op een TM, welke niet in de desbetreffende rijweg zit?

Nee de seinen bevinden zich in de rijweg.

Wil je seinen laten schakelen alleen dmv.de seinhuiswachter?

Ja', soms wort er niet met rijwegen instelling gewerkt.

Gerard

IIk weet even niet hoe ik een tekeniing moet maken op dit forum dus probeer ik het uit te leggen.

Ik heb een spoorbaan naar duits voorbeeld. Het is beveilligd met klassieke beveiliging. Dit betekent dus een hoofsdsignaal en een rangeersignaal voor elkaar geplaatst.  De situatie is als volgt in de werkelijkheid.

Er waren mechanische stelwerken ( hier worden de signalen gezet met handels ) en electromechanische stelwerken. Hier worden de signalen door elctromotoren gezet en is de bediening d.m.v. knoppen op een tablau.

Dat laatste beeld ik uit. Hier horen bepaalde schakelingen van de signalen bij.

Als een rijweg wordt ingelegd wordt eerst het spersignaal op rijden gezet. Dan komt het hoofdsignaal veilig. De trein vertrekt. Als de volledige trein de signaal groep voorbij gereden is kan het hoofdsignaal in de stand stop gezet worden. Pas daarna komt het rangeersignaal in de stand stop.

Stel nu voor dat het blok wat het signaal dekt TM 5 is ( het blok waarnaar de trein vetrekt ) en het blok waar de trein in staat en uit verrtrekt TM 4 is, kun je wellicht je zelf nu voorstellen hoe het er uit ziet.

Twee situaties.

1  Ik leg de rijweg in m.b.v. geprogrammeerde rijwegen. Dit gaat super. Er eesrt komen de wissels in de goede stand. Het rangeersein komt veilig en laatste komt het hoofdsein veilig. Dit een fantastische tool die al is ingesleuteld in het programma.

Ik ga met de trein rijden met de hand. Nu wil ik eesrt het hoofdsein af en dan pas het rangeersein. Dit pas als de gehele trein is gepasseerd

Wel nu wat heb ik ingegeven

Schakelvoorwaarde  C4 V; C5 B  Vrijgaven C4 V en C5 B  Vervolgschakelingen 5 B en sein in hokje gesleept 4F en hoofdsein in hoke gesleept.

Resultaat

Rangeer sein schakelt af als trein blok 5 bereikt en hoofd signaal schakelt af als de trein het blok 4 verlaten heeft. Het hoofd sein schakelt dus correct en het rangeer sein schakelt dus te vroeg.

Het blijkt dat als ik input C5 B verander in C4 F er maar een signaal schakelt. Dit lijkt dus de beste manier.

Waarom kunnen twee artikelen niet schakelen op een terugmelder? De waarde is toch continue aanwezig!!!!

2 Via de seinhuiswachter kan ik invullen wat ik wil maar als ik een signaal passer wat ik heb aan gegeven te schakelen bij het bereiken van een TM contact gebeurd er niets. Actief is aan

Ik kan in de beschrijving niets vinden over het gebruik van de wisselwachter en wat je er verder mee kunt. Hij is actief want hij staat in de knoppen balk.

Groet
« Letzte Änderung: 04. Oktober 2007, 22:19:28 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #7 am: 05. Oktober 2007, 00:20:24 »
Hallo Jos,

De situatie is duidelijk.

Citaat:"Waarom kunnen twee artikelen niet schakelen op een terugmelder? De waarde is toch continue aanwezig!!!!".

Dit kan wel! In de rijwegen-editor> betreffende rijweg>vervolgschakelingen> in de volgorde van boven naar beneden: TM 5 bezet: hoofdsein onveilig, daaronder nogmaals TM 5 bezet: rangeersein onveilig. Maw. bij het berijden van TM 5 schakelt eerst het hoofdsein op onveilig en (zeer) kort daarna het rangeersein. Is deze interval te kort, niet cf.de werkelijkheid bijvoorbeeld, laat je het rangeersein op onveilig schakelen bij de volgende TM bezet in die betreffende rijweg (TM 6?). (Op mijn baan (Zwitsers) heb ik (vele) magneetartikelen die schakelen dmv slechts een TM). Je hebt de seinhuiswachter dus eigenlijk helemaal niet nodig, en ik hoop dat je dit bedoelt.

Citaat:"Ik kan in de beschrijving niets vinden over het gebruik van de wisselwachter en wat je er verder mee kunt. Hij is actief want hij staat in de knoppen balk".

Ik neem aan dat je de seinhuiswachter bedoelt. Hoe werkt deze?.....Heel simpel: In de linker kolom (magneetartikelen) en ook evt.de kolom rechts daarnaast (TM's bezet/vrij) bepaal je een unieke combinatie van desbetreffende magneetartikelen en/of TM's die er voor zorgen dat er een of meerdere magneetartikelen, aangegeven in de rechter kolom, aan- en/of uitgeschakeld worden. Op het WDP forum, onder tips en tricks staan hier voorbeelden van, zoals het voorkomen van het berijden van een verkeerd spoor door een mechanische storing in een wissel. Op mijn baan bijvoorbeeld zijn alle schaduwstationsporen op deze manier beveiligd. Trein op het verkeerde spoor>de seinhuiswachter zorgt ervoor dat de desbetreffende booster afschakelt en de trein dus onmiddellijk stopt.
Er zijn legio mogelijkheden die dmv. de seinhuiswachter kunnen worden bedient.

In jouw geval zou je inderdaad ook het rangeersein kunnen laten afschakelen, als aan bepaalde voorwaarden (linker kolom(men)) wordt voldaan, bijv. hoofdsein op onveilig én TM C 5B. (Je moet dan het rangeersein niet ook nog eens invoeren bij vervolgschakelingen bij de rijweg, dat is dubbelop en kans op het niet juist functioneren)

Ik ga ervan uit dat je zoiets bedoelt, en hopelijk heb je hier wat aan

Met vriendelijke groet,

Gerard



Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #8 am: 07. Oktober 2007, 10:02:26 »
Beste Jan en Gerard,

Allereerst Jan bedankt voor de tip.

Gerard bedankt voor de uitleg en de moeite die je hebt genomen. Ik zat volkomen verkeerd met mijn inzicht hoe windigipet kijkt naar het systeem.

Twee vervolg schakelingen op de zelfde TM is toch niet mogelijk. Door de seinhuiswachter per sein een vervolg schakeling mee te geven is het toch mogelijk om wat extra zaken te organiseren.

Mijn spoorbaan maakt deel uit van een module club baan. Belangrijk voor mij is dus dat een trein een rood staand sein benaderd en vervolgens wanneer mogelijk dit sein vrij komt.

Er zijn nu twee mogelijke situaties.

Automatisch trein bedrijf met treinen waarvoor geen rijwegen hoeven worden ingelegd.

Mijn armsignalen staan op rood. De trein loopt het blok binnen wat het begin is van mijn module en te vergelijken met het grootbedrijf waar en trein wordt doorgebeld van uit de voorgaande blokpost. Windigipet controleert nu of de twee voorliggende blokken vrij zijn. Als is zo is komt het signaal dat te trein tegemoet loopt vrij. Mijn module heeft twee blokken en daarna verdwijnt de trein weer verder de club baan op.

Opeen volgend rijdt de trein de twee blokken door en na passage van de gehele trein valt conform de werkelijkheid het sein pas af. De verkeersleider moet eerst de rode sluitseinen hebben gezien voordat hij het blok vrijgeeft. Dit gebeurt op mijn module dus twee keer per trein. De trein verlaat mijn module weer en de seinen staan weer op rood. De cyclus herhaalt zich met de volgende trein.

De tweede situatie is

Als er met de hand een trein wordt uitgenomen uit het verkeer. De aankomende trein wordt met de hand overgenomen. Na vrijkomen van het signaal wordt het weer op rood gezet ( herroepen ) door de verkeersleider.

De trein stopt en de desbetreffende rijweg wordt ingelegd. Dit kan natuurlijk ook al eerder plaatsvinden zodat de trein een vrij signaal tegemoet rijdt.

Als bijkomend voordeel zal een signaal op de hoofd baan dat vrij is gezet afvallen zodra een clublid op de baan door een rood sein rijdt. Dit was eenvoudig te programmeren met de seinhuiswachter. Wat me wel tegen valt is dat je maar drie acties kan laten plaatsvinden. Dat mag best wat worden uitgebreid.

Je ziet mijn doel van treinautomatisering is enigzins afwijkend van waarvoor deze programma's meestal worden gebruikt. Ik denk dat de meeste gebruikers een volledige automatisering voor ogen hebben terwijl ik mij meer zie als een machinist die zelf zijn treinen rijdt en als treindienstleider die een spoorbaan bedient die uit veiligheid een systeem te beschikking heeft dat er voor zorgt dat ik geen fouten maak bij mij beslissingen. Het is toch lastig daar een goed programma voor te vinden. Denk aan een machinist die door rood rijdt of een verkeerde wissel omleggen waardoor treinen verongelukken. Ik gebruik geen trein beïnvloeding.

Groet

Jos

« Letzte Änderung: 07. Oktober 2007, 10:07:23 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #9 am: 07. Oktober 2007, 11:53:14 »
Hallo Jos,

Ik heb je betoog gelezen, en om eerlijk te zijn snap ik niet zo.

Citaat:"Twee vervolg schakelingen op de zelfde TM is toch niet mogelijk."

Jos, hoe kom je hierbij? Zoals ik je eerder berichtte, dit is wel degelijk mogelijk!! (Mijn baan kent er legio)
Ik denk toch dat jij ergens iets niet goed doet in de rijwegen-editor>vervolgschakelingen.


Citaat:"Automatisch trein bedrijf met treinen waarvoor geen rijwegen hoeven worden ingelegd."

Het automatisch treinbedrijf in WDP is gebaseerd op rijwegen! Als je geen rijwegen aanmaakt, is deze vorm van rijden onmogelijk.


Citaat:" Windigipet controleert nu of de twee voorliggende blokken vrij zijn."

Hoe heb je dit geprogrammerd cq.vastgelegd in WDP? Daar ben ik zeer benieuwd naar.


Citaat:"De trein stopt en de desbetreffende rijweg wordt ingelegd."

Hier begrijp ik eruit, dat je wel rijwegen hebt aangemaakt?


Citaat:"Dit was eenvoudig te programmeren met de seinhuiswachter. Wat me wel tegen valt is dat je maar drie acties kan laten plaatsvinden. Dat mag best wat worden uitgebreid."

Deze 3 acties begrijp ik niet, want dat kunnen er 6 zijn per keer. Zelf heb ik momenteel 80 acties, allemaal gedaan door de seinhuiswachter.


Citaat:"een volledige automatisering voor ogen hebben."

Met WDP kun je ook semi-automatisch rijden en geheel manueel en dan ook nog allerlei zelfbedachte vormen hiervan er tussenin.


Jos, excuses dat ik wellicht wat kritisch ben, maar ik probeer je uiteraard te helpen.

Ik probeer voor mijzelf even een beeld te schetsen: Bij deze modulebaan van jullie club, is er dan een centraal "punt" van waaruit deze baan wordt bestuurd? Ik bedoel 1 PC, met het gehele sporenplan van de gehele modulebaan hierop? En zoja, wordt deze PC dan door jou zelf bedient? Wisselen de modules geregeld, zodat het uiteindelijke sporenplan ook voortdurend verandert, en dat jij alleen jouw eigen module wilt "besturen" wat bestaat uit deze 2 blokken?

Nogmaals, WinDigpet is een fantastisch programma met zeer veel mogelijkheden, alleen alles moet uiteraard goed ingevoerd worden, anders werkt het niet (goed).

Ik zie je antwoorden graag tegemoet, om tot een mogelijke oplossing te komen.


Met vriendelijke groeten,
Gerard



Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #10 am: 07. Oktober 2007, 22:01:15 »
Beste Jan ook jij bedankt voor je antwoord,

Wat jij aangeeft heb ik ook inderdaad gedaan. Als je bovenstaande antwoorden lees zie dat ik nogal wat eisen moet vervullen. Met jullie hulp ban ik al aardig opweg.



Dit is een deel van het project wat bestuurd moet worden.



Besloten rij dag voorjaar 2007





« Letzte Änderung: 07. Oktober 2007, 22:10:37 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #11 am: 07. Oktober 2007, 22:42:10 »
Hoi Jos,

Mooie foto's én een strak sporenplan cf.de werkelijkheid (heb mijn baan nu zelf ook zo getekend).
Maar kan het zijn dat je antwoorden op mijn eerder gestelde vragen nog komen, want ik zie ze momenteel niet.

Nog enkele vragen:

1. Bestuur je de baan met meerdere PC's? 

2. Worden de treinen ook weergegeven in de treinummervelden?
                           
3. Kun je een plaatje sturen van je rijwegen-editor>vervolgschakelingen en evt. ook van de seinhuiswachter?


Met vriendelijke groeten,

Gerard



Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #12 am: 08. Oktober 2007, 20:33:43 »
Hallo Jos,

Ik heb je betoog gelezen, en om eerlijk te zijn snap ik niet zo.

Citaat:"Twee vervolg schakelingen op de zelfde TM is toch niet mogelijk."

Jos, hoe kom je hierbij? Zoals ik je eerder berichtte, dit is wel degelijk mogelijk!! (Mijn baan kent er legio)
Ik denk toch dat jij ergens iets niet goed doet in de rijwegen-editor>vervolgschakelingen.


Hi Gerard en Jan > Ik weet niet wat er is gebeurd maar ik heb zondag avond alle antwoorden beantwoord. Inderdaad is er niets meer van terug te vinden. Goed opnieuw dus.

Als ik op een TM twee signalen laat schakelen werkt er maar een. Dat heb ik eerder al aangegeven. In de rijwegen editor heb ik een soort backup,. Dus nu schakelen de twee signalen wel af.



Citaat:"Automatisch trein bedrijf met treinen waarvoor geen rijwegen hoeven worden ingelegd."

Het automatisch trein bedrijf in WDP is gebaseerd op rijwegen! Als je geen rijwegen aanmaakt, is deze vorm van rijden onmogelijk.


Antw

Ik heb wel 60 wegen geprogrammeerd. Alleen toen ik TM ging aanmelden kon ik geen rijwegen meer inleggen met het NX systeem. Het blijkt dat de rijwegen dan ook een start en doel moten hebben. Dus die geef ik nu mee. Dan werkt het wel.

Bij de club baan is het soms druk dus is het lekker als een trein zich aanmeld en vervolgens de weg vervolgd zonder dat je in grijpt. In dit geval gaat de inrijder vanzelf vrij als de voorliggende blokken vrij zijn. Zolang ik dus niet een wissel omleg kan ik mooi praten met het publiek.




Citaat:" Windigipet controleert nu of de twee voorliggende blokken vrij zijn."

Hoe heb je dit geprogrammeerd cq.vastgelegd in WDP? Daar ben ik zeer benieuwd naar.


Heel simpel. Wanneer een trein het inrijblok in rijdt b.v TM 3 kijkt WPD naar de voorliggende blokken TM 4 en TM 5. Als deze vrij zijn heb ik in de seinhuiswachter dit z aangegeven dat de twee voorliggende blokken


Citaat:"De trein stopt en de desbetreffende rijweg wordt ingelegd."

Hier begrijp ik eruit, dat je wel rijwegen hebt aangemaakt?
Zitat

Ja hoor een stuk of zestig. Die werkten altijd prima tot ik TM aanmelde. Nu weet ik dat ik een start en doel moet aanmaken



Citaat:"Dit was eenvoudig te programmeren met de seinhuiswachter. Wat me wel tegen valt is dat je maar drie acties kan laten plaatsvinden. Dat mag best wat worden uitgebreid."

Deze 3 acties begrijp ik niet, want dat kunnen er 6 zijn per keer. Zelf heb ik momenteel 80 acties, allemaal gedaan door de seinhuiswachter.

Ik maak een actie aan en sleep de betreffende signalen naar de hokjes inschakelen. Vervolgens sleep ik een 4 e signaal naar hokje uitschakelen. Die werkt dus niet terwijl de andere drie prima schakelen.


Citaat:"een volledige automatisering voor ogen hebben."

Met WDP kun je ook semi-automatisch rijden en geheel manueel en dan ook nog allerlei zelfbedachte vormen hiervan er tussenin.

Jos, excuses dat ik wellicht wat kritisch ben, maar ik probeer je uiteraard te helpen.

Ik probeer voor mijzelf even een beeld te schetsen: Bij deze modulebaan van jullie club, is er dan een centraal "punt" van waaruit deze baan wordt bestuurd? Ik bedoel 1 PC, met het gehele sporenplan van de gehele modulebaan hierop? En zoja, wordt deze PC dan door jou zelf bedient? Wisselen de modules geregeld, zodat het uiteindelijke sporenplan ook voortdurend verandert, en dat jij alleen jouw eigen module wilt "besturen" wat bestaat uit deze 2 blokken?

Nogmaals, WinDigpet is een fantastisch programma met zeer veel mogelijkheden, alleen alles moet uiteraard goed ingevoerd worden, anders werkt het niet (goed).

Ik zie je antwoorden graag tegemoet, om tot een mogelijke oplossing te komen.


Met vriendelijke groeten,
Gerard



« Letzte Änderung: 08. Oktober 2007, 20:54:29 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #13 am: 08. Oktober 2007, 22:59:41 »
Hoi Jos,

Mooie foto's én een strak sporenplan cf.de werkelijkheid (heb mijn baan nu zelf ook zo getekend).
Maar kan het zijn dat je antwoorden op mijn eerder gestelde vragen nog komen, want ik zie ze momenteel niet.

Nog enkele vragen:


1. Bestuur je de baan met meerdere PC's? 


Nee ik ben de enige persoon die met de PC werkt


2. Worden de treinen ook weergegeven in de treinummervelden?


Vroeger met WPD 7.6 werte dat. Dat was een baan die niet modulair was. Ik had geen TM ers dus dat was blijkbaar simpel. Het si even terug dus ik weet niet of ik TM had toegewezen. Omdat dat nu toch niet werkt. De lokken zijn niet allemaal van mij en komen willekeurig de baan op.

                           
3. Kun je een plaatje sturen van je rijwegen-editor>vervolgschakelingen en evt. ook van de seinhuiswachter?

Zitat


Ja maar dat moet ik even regelen. Nu zit ik even krap in tijd. Ik ben komend weekende week even niet beschikbaar. donderdag ben ik off-line en ben maandag weer op het net. Dan nog twee weken en is Eurospoor en dan ga deze spoorbaan vor het eerst life. Deze modules heb ik zelf gebouwd en bij M-track komen de leden uit het gehele land. De spoorbaan wordt volgens strikte normen gebouwd (tewchnisch ). Voor scenery ben je veel vrijer en je inbreng is altijd welkom.

Ik heb WPD op een pentuim II draaien en afbeeldingen heeft hij wat moeite mee. Wellicht gaan jullie Gerard en Jan naar Eurospoor. Kom dan even langs bij M-track. Dan laat ik jullie het zien. dat werkt wellicht wat handiger

NU HIER DE RIJWEGEN EDITER



EN DE SEINHUISWACHTER MET DE SCHAKELING DIE DE BLOKKEN VOOR HET SIGNAAL CONTROLEERT



Groet

Jos



« Letzte Änderung: 08. Oktober 2007, 23:55:20 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Koppelen van een sein aan een terugmeld kontakt. Het werkt niet!!!!!
« Antwort #14 am: 09. Oktober 2007, 16:59:01 »
Hallo Jos,

Klopt het dat het hoofdsein bij het spersein niet goed schakelt?

Wat ik zie in de rijwegen>vervolgschakeling: TM 4 vrij >> hoofdsein op rood
Wat ik zie in de seinhuiswachter: TM 4 vrij >> hoofdsein op groen

En volgens mij "vloeken" deze met elkaar, en is de vervolgschakeling in de rijweg primair en de seinhuiswachter secundair, dus het sein schakelt niet op groen.

Twee blokken vooruit kijken laat ik doen in de rijwegen-editor: "start/rem/doel>controleer volgende treinrit op contact", en dan dit contact (TM) is dan gelegen in nog een eerdere rijweg. Het TM wordt dan wel met een geel achtergrondje aangegeven, omdat het niet in de desbetreffende rijweg ligt. Als je dit consequent zo invoerd, kijkt WDP telkens 2 blokken vooruit dmv.de rijwegen-editor.

Bedoel je dit?

Misschien (afh.ivm.werk) kom ik vrijdag de 26e naar Eurospoor, en kom ik even langs, maar dit is onder voorbehoud. Ik laat het je weten.

Met vriendelijke groeten,

Gerard