Hallo Jos,Hallo Gerard,"het simpele afschakelen van een signaal na het berijden van een volgend terugmeld contact lukt niet".Je probleem is, mij althans, niet helemaal duidelijk. Daarom heb ik wat vragen:Hi Gerard, Bedankt voor je interesse!!1. Wat bedoel je met afschakelen ( sein op onveilig?)?Ja dat is correct. Het sein afschakelen op onveilig.2. Rij je DC of AC?Ik rij AC3. Wat voor digitaal systeem heb je?Intellibox IR met Uhlenbrock Loconet terugmelder type 633504. Welke versie van WinDigipet?Vs. 9.25. Functioneren je rijwegen naar behoren maw, kun je deze stellen (incl.schakelen van wissels/seinen) en ook berijden?Jazeker. Tot ik terugmeld contacten ging toewijzen was het leven simpel. Ik kon via de rijwegen editer een rijweg aanwijzen en de wisselsen seinen schakelde vervolgens prima. Zelden een storing. Ik gebruik voor de besturing van de wissels Viessman decoders 5213 met wisselmotoren van Tortoise ( USA)6. Heb je de treinnummervelden op start en doelcontact?Ik heb in mijn sporen plan per traject een rijwegsymbool vanaf het sein ( railstukje ruimte zit er tussen ) een treinnummerveld. Die kan iik gee nummer geven. Wel de beide sporen naast het trein nummer veld hebben het zelfde nummer.7. Heb je magneetartikel adressen toegekend aan de seinen/wissels die moeten werken?Ook dat is in orde. Ik kan prima rijwegen instellen. Sinds ik de trein TM nummers heb vergeven herkent de rijwegen instelling niet alle mogelijjkheden meer.8. Zo ja, kun je deze dan ook schakelen dmv.de muis?JaWellicht komen we dan verder om je probleem te verhelpen,
Bedoel je, dat een sein moet reageren op een TM, welke niet in de desbetreffende rijweg zit? Nee de seinen bevinden zich in de rijweg.Wil je seinen laten schakelen alleen dmv.de seinhuiswachter?Ja', soms wort er niet met rijwegen instelling gewerkt.Gerard
Hallo Jos,Ik heb je betoog gelezen, en om eerlijk te zijn snap ik niet zo.Citaat:"Twee vervolg schakelingen op de zelfde TM is toch niet mogelijk." Jos, hoe kom je hierbij? Zoals ik je eerder berichtte, dit is wel degelijk mogelijk!! (Mijn baan kent er legio)Ik denk toch dat jij ergens iets niet goed doet in de rijwegen-editor>vervolgschakelingen.
Citaat:"Automatisch trein bedrijf met treinen waarvoor geen rijwegen hoeven worden ingelegd."Het automatisch trein bedrijf in WDP is gebaseerd op rijwegen! Als je geen rijwegen aanmaakt, is deze vorm van rijden onmogelijk.
Citaat:" Windigipet controleert nu of de twee voorliggende blokken vrij zijn."Hoe heb je dit geprogrammeerd cq.vastgelegd in WDP? Daar ben ik zeer benieuwd naar.
Citaat:"De trein stopt en de desbetreffende rijweg wordt ingelegd." Hier begrijp ik eruit, dat je wel rijwegen hebt aangemaakt?ZitatJa hoor een stuk of zestig. Die werkten altijd prima tot ik TM aanmelde. Nu weet ik dat ik een start en doel moet aanmakenZitat von: Gerard Moggré am 07. Oktober 2007, 11:53:14Citaat:"Dit was eenvoudig te programmeren met de seinhuiswachter. Wat me wel tegen valt is dat je maar drie acties kan laten plaatsvinden. Dat mag best wat worden uitgebreid."Deze 3 acties begrijp ik niet, want dat kunnen er 6 zijn per keer. Zelf heb ik momenteel 80 acties, allemaal gedaan door de seinhuiswachter.Ik maak een actie aan en sleep de betreffende signalen naar de hokjes inschakelen. Vervolgens sleep ik een 4 e signaal naar hokje uitschakelen. Die werkt dus niet terwijl de andere drie prima schakelen.Zitat von: Gerard Moggré am 07. Oktober 2007, 11:53:14Citaat:"een volledige automatisering voor ogen hebben."Met WDP kun je ook semi-automatisch rijden en geheel manueel en dan ook nog allerlei zelfbedachte vormen hiervan er tussenin.Jos, excuses dat ik wellicht wat kritisch ben, maar ik probeer je uiteraard te helpen. Ik probeer voor mijzelf even een beeld te schetsen: Bij deze modulebaan van jullie club, is er dan een centraal "punt" van waaruit deze baan wordt bestuurd? Ik bedoel 1 PC, met het gehele sporenplan van de gehele modulebaan hierop? En zoja, wordt deze PC dan door jou zelf bedient? Wisselen de modules geregeld, zodat het uiteindelijke sporenplan ook voortdurend verandert, en dat jij alleen jouw eigen module wilt "besturen" wat bestaat uit deze 2 blokken?Nogmaals, WinDigpet is een fantastisch programma met zeer veel mogelijkheden, alleen alles moet uiteraard goed ingevoerd worden, anders werkt het niet (goed).Ik zie je antwoorden graag tegemoet, om tot een mogelijke oplossing te komen.Met vriendelijke groeten,Gerard
Ja hoor een stuk of zestig. Die werkten altijd prima tot ik TM aanmelde. Nu weet ik dat ik een start en doel moet aanmakenZitat von: Gerard Moggré am 07. Oktober 2007, 11:53:14Citaat:"Dit was eenvoudig te programmeren met de seinhuiswachter. Wat me wel tegen valt is dat je maar drie acties kan laten plaatsvinden. Dat mag best wat worden uitgebreid."Deze 3 acties begrijp ik niet, want dat kunnen er 6 zijn per keer. Zelf heb ik momenteel 80 acties, allemaal gedaan door de seinhuiswachter.Ik maak een actie aan en sleep de betreffende signalen naar de hokjes inschakelen. Vervolgens sleep ik een 4 e signaal naar hokje uitschakelen. Die werkt dus niet terwijl de andere drie prima schakelen.Zitat von: Gerard Moggré am 07. Oktober 2007, 11:53:14Citaat:"een volledige automatisering voor ogen hebben."Met WDP kun je ook semi-automatisch rijden en geheel manueel en dan ook nog allerlei zelfbedachte vormen hiervan er tussenin.Jos, excuses dat ik wellicht wat kritisch ben, maar ik probeer je uiteraard te helpen. Ik probeer voor mijzelf even een beeld te schetsen: Bij deze modulebaan van jullie club, is er dan een centraal "punt" van waaruit deze baan wordt bestuurd? Ik bedoel 1 PC, met het gehele sporenplan van de gehele modulebaan hierop? En zoja, wordt deze PC dan door jou zelf bedient? Wisselen de modules geregeld, zodat het uiteindelijke sporenplan ook voortdurend verandert, en dat jij alleen jouw eigen module wilt "besturen" wat bestaat uit deze 2 blokken?Nogmaals, WinDigpet is een fantastisch programma met zeer veel mogelijkheden, alleen alles moet uiteraard goed ingevoerd worden, anders werkt het niet (goed).Ik zie je antwoorden graag tegemoet, om tot een mogelijke oplossing te komen.Met vriendelijke groeten,Gerard
Citaat:"Dit was eenvoudig te programmeren met de seinhuiswachter. Wat me wel tegen valt is dat je maar drie acties kan laten plaatsvinden. Dat mag best wat worden uitgebreid."Deze 3 acties begrijp ik niet, want dat kunnen er 6 zijn per keer. Zelf heb ik momenteel 80 acties, allemaal gedaan door de seinhuiswachter.
Citaat:"een volledige automatisering voor ogen hebben."Met WDP kun je ook semi-automatisch rijden en geheel manueel en dan ook nog allerlei zelfbedachte vormen hiervan er tussenin.
Hoi Jos,Mooie foto's én een strak sporenplan cf.de werkelijkheid (heb mijn baan nu zelf ook zo getekend).Maar kan het zijn dat je antwoorden op mijn eerder gestelde vragen nog komen, want ik zie ze momenteel niet.Nog enkele vragen: Zitat von: Gerard Moggré am 07. Oktober 2007, 22:42:101. Bestuur je de baan met meerdere PC's? Nee ik ben de enige persoon die met de PC werktZitat von: Gerard Moggré am 07. Oktober 2007, 22:42:102. Worden de treinen ook weergegeven in de treinummervelden? Vroeger met WPD 7.6 werte dat. Dat was een baan die niet modulair was. Ik had geen TM ers dus dat was blijkbaar simpel. Het si even terug dus ik weet niet of ik TM had toegewezen. Omdat dat nu toch niet werkt. De lokken zijn niet allemaal van mij en komen willekeurig de baan op.Zitat von: Gerard Moggré am 07. Oktober 2007, 22:42:10 3. Kun je een plaatje sturen van je rijwegen-editor>vervolgschakelingen en evt. ook van de seinhuiswachter?Zitat Ja maar dat moet ik even regelen. Nu zit ik even krap in tijd. Ik ben komend weekende week even niet beschikbaar. donderdag ben ik off-line en ben maandag weer op het net. Dan nog twee weken en is Eurospoor en dan ga deze spoorbaan vor het eerst life. Deze modules heb ik zelf gebouwd en bij M-track komen de leden uit het gehele land. De spoorbaan wordt volgens strikte normen gebouwd (tewchnisch ). Voor scenery ben je veel vrijer en je inbreng is altijd welkom.Ik heb WPD op een pentuim II draaien en afbeeldingen heeft hij wat moeite mee. Wellicht gaan jullie Gerard en Jan naar Eurospoor. Kom dan even langs bij M-track. Dan laat ik jullie het zien. dat werkt wellicht wat handigerNU HIER DE RIJWEGEN EDITEREN DE SEINHUISWACHTER MET DE SCHAKELING DIE DE BLOKKEN VOOR HET SIGNAAL CONTROLEERTGroetJos
1. Bestuur je de baan met meerdere PC's?
2. Worden de treinen ook weergegeven in de treinummervelden?
3. Kun je een plaatje sturen van je rijwegen-editor>vervolgschakelingen en evt. ook van de seinhuiswachter?Zitat Ja maar dat moet ik even regelen. Nu zit ik even krap in tijd. Ik ben komend weekende week even niet beschikbaar. donderdag ben ik off-line en ben maandag weer op het net. Dan nog twee weken en is Eurospoor en dan ga deze spoorbaan vor het eerst life. Deze modules heb ik zelf gebouwd en bij M-track komen de leden uit het gehele land. De spoorbaan wordt volgens strikte normen gebouwd (tewchnisch ). Voor scenery ben je veel vrijer en je inbreng is altijd welkom.Ik heb WPD op een pentuim II draaien en afbeeldingen heeft hij wat moeite mee. Wellicht gaan jullie Gerard en Jan naar Eurospoor. Kom dan even langs bij M-track. Dan laat ik jullie het zien. dat werkt wellicht wat handigerNU HIER DE RIJWEGEN EDITEREN DE SEINHUISWACHTER MET DE SCHAKELING DIE DE BLOKKEN VOOR HET SIGNAAL CONTROLEERTGroetJos
Ja maar dat moet ik even regelen. Nu zit ik even krap in tijd. Ik ben komend weekende week even niet beschikbaar. donderdag ben ik off-line en ben maandag weer op het net. Dan nog twee weken en is Eurospoor en dan ga deze spoorbaan vor het eerst life. Deze modules heb ik zelf gebouwd en bij M-track komen de leden uit het gehele land. De spoorbaan wordt volgens strikte normen gebouwd (tewchnisch ). Voor scenery ben je veel vrijer en je inbreng is altijd welkom.Ik heb WPD op een pentuim II draaien en afbeeldingen heeft hij wat moeite mee. Wellicht gaan jullie Gerard en Jan naar Eurospoor. Kom dan even langs bij M-track. Dan laat ik jullie het zien. dat werkt wellicht wat handigerNU HIER DE RIJWEGEN EDITEREN DE SEINHUISWACHTER MET DE SCHAKELING DIE DE BLOKKEN VOOR HET SIGNAAL CONTROLEERTGroetJos