Autor Thema: Rijweg optekenen  (Gelesen 11915 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Rijweg optekenen
« am: 30. November 2007, 22:56:27 »
Hans, Gerard en alle anderen goede avond,

ik ben maar een nieuw thema begonnen. De laatste dingen hadden niet veel meer met Hurt van doen.
Ik zag de bomen door het bos niet meer, het lijkt mij duidelijke voor iedereen als we thema bij thema houden ;)

Hans ik neem aan dat je de Pro X versie hebt of heb je een ander versie? ( vul je profiel in zodat we wat meer weten als je een vraag steld anders moeten we alles onthouden uit vorige meldingen en ik moet al zoveel onhouden :D

Als je de de versie 9 of de Pro x versie hebt dan gebruik ik altijd de hulp die WDP bied bij het opteken.  De rijwegen assistent loodst je presies door dit proses heen. Zie hand boek blz 215. In de verise 10.2 komt zelfs een tekening tevoorschijn waar je presies op moet letten. 
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #1 am: 30. November 2007, 23:03:05 »
Beste Bob,

Goed plan om een nieuw thema te beginnen! (die gedachte had ik eigenlijk ook al).

En inderdaad aan Hans: het zou veel makkelijker zijn voor ons, om in je profiel wat meer details mbt.je systeem prijs te geven.

Met vriendelijke groeten,

Gerard.

Offline ninahondje

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 06. Dezember 2007, 20:30:20 »

Hallo allemaal,

Ik wil best aangeven waar ik mee werk.
Ben al een paar dagen bezig met zoeken er na hoe.
Denk dat ik toch angst heb om het verkeerd te doen
Kan iemand mij op weg helpen om mijn profiel in te vullen.

Groetjes Hans
Werk met Marklin m rails en marklin k rails
tamsmaster control   1 marklin booster, 2 b2 booster tams 3 transformatoren
decoder k83 5233 Viessman terugmelding
20 digi loks
Pentium 4 computer service pack 2 windos xp
2 ghz 256mb ram geheugen alleen windigipet werkt op
deze computer of met vista

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 06. Dezember 2007, 21:06:56 »
Goedenavond Hans,

Waarom zou je angst hebben om iets fout te doen? Moet je juist niet hebben, want als je geen fouten maakt leer je het nooit. Juist van je fouten leer je, spreek uit eigen ervaring :D :D

Je profiel invullen (en ook veranderen) gaat als volgt:

1. Eerst inloggen
2. Klik op je eigen naam (bijv. bij een topic/thema waar je aan deel neemt/nam)
3. Dan klik je links in het scherm op "Forumprofielinformatie"
4. Daar kun je van alles invullen......
5. Ergens onderaan op deze pagina staat "Handtekening/Signature": daar kun je (t/m 500 letters/cijfers)                                   
    bijvoorbeeld invullen wat voor soort computer je hebt, digitaal systeem, noem maar op. Deze handtekening
    wordt nu vervolgens getoond onder elk item wat je in het forum zet, of reeds hebt gezet.

Makkelijk toch?!

En als je niet tevreden bent wat je hebt geschreven of later veranderingen hebt aangebracht kun je het op deze zelfde manier altijd weer verwijderen en/of veranderen.
Succes :)

Gerard.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 06. Dezember 2007, 21:10:16 »
Hans,

Ik vergeet een laatste dingetje: als je je handtekening hebt ingevuld dan klik je vervolgens rechtsonderaan op "verander profiel". Dan is je handtekening vastgelegd, en verschijnt vervolgens onder elk item.

Gerard.

Offline ninahondje

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 07. Dezember 2007, 18:05:55 »
Hallo allemaal,

Heb dacht ik gedaan zoals het moet.
20 digi loks

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 07. Dezember 2007, 18:10:30 »
Beste Hans,

Helemaal prima!! Top :D :D

(Lukt het met het aanmaken van de rijwegen?)

Gerard

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 07. Dezember 2007, 22:04:31 »
Hallo Hans, ook in loosbroek kunnen we het goed lezen :D
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #8 am: 08. Dezember 2007, 19:43:40 »
Beste Hans,

In Zeeland ook.................. :D ;D :D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #9 am: 08. Dezember 2007, 20:59:33 »
Hallo Hans,

ik sluit mij geheel bij de anderen aan  8)

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline ninahondje

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 10. Dezember 2007, 12:38:23 »
Ben nu bezig de baan aan te passen met de terugmeldingen.
Het alles zal wel even tijd in beslag nemen hoop met de tijd weer een beroep te kunnen doen.
Als ik vragen heb.
Voor iedereen alvast Prettige feestdagen goed uiteinde.

Groetjes Hans
20 digi loks

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #11 am: 10. Dezember 2007, 20:03:33 »
Beste collag's WDP-ers,

Ik wens jullie allemaal, en al diegene die je lief zijn, via deze weg, Prettige kerstdagen en een fijne jaarwisseling.
En vooral een zeer gezond 2008.
Voor 2008 spreek ik de wens uit dat wij elkaar nog eens mogen ontmoeten en elkaar fijn bijstaan op dit forum betreffende het super programma Win-digipet..

Fijne feestdagen.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Graag uw mening.
« Antwort #12 am: 25. Dezember 2007, 22:20:41 »
Allereerst wens ik u via deze weg een gelukkig kerstfeest en een gezond en goed jaar in 2008 toe.
Deze dagen ga ik weer werken aan het schaduwstation van mijn baan, maar wil toch eerst hier even laten zien hoe ik de rails ga leggen. Het gaat me met namen om de terugmelding naar WDP toe, voor zover het mogelijk is gebruik ik drie meldingen per rijweg, een inrij, afrem en doel sectie. Graag uw mening over dit plan. En ja, ik kan tegen kritiek.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 26. Dezember 2007, 00:42:02 »
Goedenavond Willy,

Nou, daar komt ie dan (geintje). Prima plan om 3 terugmelders per rijweg te doen. Let wel dat de doelsectie (rood) of maw.het doelcontact tevens het startcontact is van de volgende rijweg. Maar wellicht weet je dit inmiddels al.

Ik zou de afremsectie variabel maken ipv.de inrijsectie, of beter gezegd langer. Waarom?...
Bij het startcontact (rood) vertrekt de trein met een bepaalde startsnelheid. Bij de inmeldsectie (geel) kan de trein nog meer versnellen. De trein komt dan met een bepaalde snelheid in de afremsectie (groen). Moet de trein nu stoppen in de doelsectie, waar de snelheid dus 0 wordt, dan is een langere afremsectie mooier cq.doeltreffender. Immers, de trein kan over een langere afstand zijn snelheid verminderen (afremmen) en tevens ook een bepaalde minimum snelheid halen om daarna met deze minimum snelheid in de stopsectie aan te komen om eveneens rustig tot stilstand te komen. Is de afremsectie te kort, dan zal de trein met een te hoge snelheid in de stopsectie aan komen met het gevaar dat hij deze stopsectie voor bij zal "schieten", met alle gevolgen van dien.
In jouw geval bekeken zou ik de inmeldsectie terugbrengen tot 2 stuks rail, de afremsectie variabel maken, en de stopsectie (doelcontact) zo houden, of liever zelfs 3 stuks rail gebruiken. Nu betreft het je schaduwstation. Daar maakt het (mooie) rijgedrag van de treinen niet zoveel uit, maar misschien iets om over na te denken.
Verder is het van belang hoe je gaat rijden. Ik doel hier op standaard rijden of met profielen.
Als je standaard gaat rijden dan bepaal je het versnellen en afremmen van de treinen in de rijwegen-editor, ga je met profielen rijden dan bepaal je het versnellen en afremmen voor iedere trein individueel. Dit laatste is vooral handig als er treinen (locomotieven) zijn die standaard, dus locdecoderafhankelijk, verschillend rijgedrag vertonen.
Maar al met al ziet het er prima uit, en zul je dmv.proefrijden de juiste parameters vinden wat voor jou het uiteindelijke wenselijke resultaat oplevert.

Let wel, dit is mijn filosofie. Het kost tijd om het juiste rijgedrag van de treinen naar jouw hand te zetten.
In schaduwstations mag het rijgedrag immers anders zijn dan elders op de baan.
Vraagje: ga je standaard of met profielen rijden?

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #14 am: 26. Dezember 2007, 14:30:07 »
Goedenavond Willy,

Nou, daar komt ie dan (geintje). Prima plan om 3 terugmelders per rijweg te doen. Let wel dat de doelsectie (rood) of maw.het doelcontact tevens het startcontact is van de volgende rijweg. Maar wellicht weet je dit inmiddels al.

Vraagje: ga je standaard of met profielen rijden?

En zo geschieden, zie mijn nieuwe layout. Gelukkig behoefde ik niet alle aansluitingen maar alleen maar enkele Isolatiehulzen tussen de rail te verplaatsen. Bij de start van de bouw aan nivo 2 kom ik eerder met mijn rail plannen zodat ik beter voor bereid ben.

Je tweede vraag kan ik nog niet beantwoorden, omdat ik daar nog niet aan toe ben. Ik ben bij het bestuderen van de handleiding pas bij het onderwerp Rijwegen optekenen.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.