Autor Thema: WPD met Märklin Central Station  (Gelesen 18933 mal)

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #15 am: 12. Dezember 2007, 13:52:41 »
Hallo Willy,



 uit hoeveel railstukken bestaat een start en een doel sectie eigenlijk, de afrem sectie vuld dan dus de ruimte tussen die twee doelen op.


In WDP wordt eigenlijk niet over "secties" gesproken, maar over terugmeldcontacten (TM's of in het Duits RMK's).
Het startcontact van een rijweg is hetzelfde terugmeldcontact (TM) als het doelcontact van de vorige rijweg.
Daartussen kunnen dus meerdere TM's liggen. Als er 1 TM ligt tussen het startcontact en het doelcontact, kun je inderdaad stellen dat dit de afremsectie betreft.
In jouw bewoording "start- en doelsectie" bedoel je dus 2 verschillende TM's , terwijl in WDP wordt gesproken over "start- en doelcontact" welke allebei hetzelfde TM betreft.

Ik heb er even een vb.bij gedaan:

Rood aangegeven: TM 115 = doelcontact rijweg 37 én startcontact rijweg 38.
Groen aangegeven: TM 116 = inmeld(sectie)contact rijweg 38.
Blauw aangegeven: TM 117 = afrem(sectie)contact rijweg 38.
Geel aangegeven: TM 118 = doelcontact rijweg 38 én startcontact rijweg 39.

Op je vraag hoelang deze contacten moeten zijn, zie ik tijdens het typen van deze tekst dat WDP collega Jan Leendert inmiddels daar een antwoord op heeft gegeven. Jan gebruikt de term rij-trajekt. Dit is hetzelfde TM als wat je noemt de inmeldsectie. De afstanden die Jan aangeeft zijn juist, alleen is het natuurlijk zelf uitproberen wat je eigen wensen zijn.
Bij mij is het rij-trajekt weer korter bijvoorbeeld dan het afremtraject.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #16 am: 12. Dezember 2007, 18:56:56 »
Hoi Gerard,

Dat is een leuk plaatje.
Je hebt op sectie staan "Inmeld(sectie)contact rijweg 38"
Wat doet deze sectie inmeld, laat je door deze rijweg een ander functie beinvloeden, bijv een baanovergang, ofzo iets.?


Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #17 am: 12. Dezember 2007, 20:59:10 »
Goedenavond Jan,

Dit is TM 116 wat je bedoelt? Eigenlijk niets extra bijzonder. De eenvoudige rijwegen op mijn baan bestaan uit 3 afzonderlijke terugmeldcontacten. In deze rijweg 38 zijn dit TM's 116 (inmeld), 117 (afrem) en 118 (doelcontact).
Als je het startcontact TM 115 meetelt dan zijn het op zich 4 TM's per rijweg inderdaad. Alleen dit TM 115 is het doelcontact van rijweg 37 en tel ik niet mee bij rijweg 38, maar weer wel bij rijweg 37. Het is maar hoe je het bekijkt. Kijk ook eens op de website van Karlheinz Battermann, "Modelleisenbahn und mehr....!" en dan bij het hoofdstuk "WinDigipet" Workshop 5 en verder. (Maar deze website zal bij jou wel bekend zijn neem ik aan).

In de schaduwstations bijvoorbeeld, heb ik 4 terugmeldcontacten per rijweg (of dus 5 ) en in het station 7 (of dus 8 ). Over het nut van velerlei terugmeldcontacten en het gebruik hiervan wil ik wel een nieuwe topic starten, hoe ik het gedaan heb, want als ik dat nu hier ga vertellen zijn we "off topic" wat door Willy is gestart  ;)  :D


Hoeveel TM's heb jij per rijweg gemiddeld?

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #18 am: 12. Dezember 2007, 22:18:12 »
Hoi Gerard,

Je schreef:

"want als ik dat nu hier ga vertellen zijn we "off topic" wat door Willy is gestart ;) :D"

Ik zie dat Bob een nieuw Topic heeft geopend omtrent RM.
Het lijkt mij het beste om naar Bob zijn Topic over te stappen.
Dan kan Willy verder met zijn vragen hier borduren.
Lijk me een verstandige keuze.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #19 am: 13. Dezember 2007, 00:08:34 »
Als eerste moet ik hier iedereen bedanken voor juillie medewerking en geduld  ;D

Ik ben blij dat juillie bereid zijn mij te helpen bij de eerste stapjes die nodig zijn WDP te leren begrijpen, nu al wordt mijn het een en ander pas goed duidelijk vooral die screenshots in het nieuwe topic (ik heb ze even geprint voor ze weer weg zijn) zijn verhelderend en laten me goed zien hoe het dus wel moet. Natuurlijk blijf ik dat topic op de voet volgen en zal als er meer vragen zijn over tm deze daar plaatsen.

Vandaag even WDP uitgetest in combinatie met het Central Station van Märklin (wat ik vanaf nu gewoon SC zal gaan noemen), even kort door de bocht, het werkt  8). Ik kon een wissel doen omslaan en de lok database van het CS overnemen in WDP, waarna ik de lok vanuit WDP een stukje kon laten rijden. Ook de MFX functies (het nieuwe protocol van Märklin) werkte in WDP. Al het al hier dus al geen tegenvaller, wel loop ik tegen de beperking van de demo versie op, en ga ik over tot de aankoop van WDP Pro-X. Dit mede omdat ik veel heb aan de Nederlandse handleiding van ik geloof versie 9. die ik kan gebruiken als ik een taal probleem tegen kom. Goed bij wie moet of kan ik me melden voor de aankoop van WDP, ik dacht te hebben gelezen dat een Nederland forumlid mijn hierbij kon helpen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #20 am: 13. Dezember 2007, 00:13:37 »
Hallo Willy,

je moet bij Jaap Kramer zijn, deze heeft de Nederlandse vertaling gedaan voor Versie 9, en een aantal eerdere versies. Jaap Kramer is de Nederlandse vertegenwoordiger voor Windigipet, als je bij forumbeheerders kijkt kan je zijn profiel zien, en hem een bericht sturen,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #21 am: 13. Dezember 2007, 00:18:13 »
Hallo Willy,

je moet bij Jaap Kramer zijn, deze heeft de Nederlandse vertaling gedaan voor Versie 9, en een aantal eerdere versies. Jaap Kramer is de Nederlandse vertegenwoordiger voor Windigipet, als je bij forumbeheerders kijkt kan je zijn profiel zien, en hem een bericht sturen,

met vriendelijke groet,

Walter

Jij bent vlug zeg :)

Ik ga Jaap meteen een mailtje sturen, voordat mijn vrouw zich bedenkt  :-*
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #22 am: 18. Dezember 2007, 00:44:33 »
Hallo hier ben ik weer, ik begin WDP steeds mooier te vinden alleen heeft nu niet veel nut alles uit te werken omdat ik (in afwachting van het origineel) nog met de demo versie werk en heb begrepen dat het nu niet mogelijk is mijn rijplan te exporteren om deze straks in het origineel te laden. Dus laat ik hier even mijn railplan zien, zodat u er even naar kunt kijken en eventueel op en of aanmerkingen hierop kun geven over met namen de plaatsing van de diverse sein en wisselseinen. Voor de duidelijkheid heb ik in dit plan even wat rij richting pijlen aan gebracht.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #23 am: 18. Dezember 2007, 10:23:17 »
Hallo Willy,

ik heb vanmorgen naar je baan gekeken en ziet er indrukwekkend uit. Als je het mij toestaat een paar opmerkingen.
Je gebruikt alleen maar 2 weg lichtseinen in een aantal gevallen kan je toch ook van spoor wisselen?
Hier zouden dan 3 wegseinen moeten staan.

Aan de linker kant heb je voorseinen staan waar 3wegseinen zouden moeten staan immers je hebt daar een wisselstraat liggen die aangeeft dat je van spoor zou willen veranderen, ook al geef je met de pijlen aan dat je dat nu niet wilt (maar misschien later wel)

Op dezelfde plaats maar dan de rails er naast staat ook een voorsein (als de trein uit de bergen komt) dit zou ook een 3weg moeten zijn.

Mijn advies is om de seinen sytuatie nog een goed te bekijken  ;D

In de versie WDP X kan je nu ook 3 lokvelden achter elkaar zetten daardoor zie je volledige naam van de trein. Dat is met name handig in het schaduwstation. Zie de figuur van Gerard waar hij de RM's laat zien (iets naar boven) de drie RM's moeten dan wel alledrei het zelfde nummer hebben en de voorliggende rail moet ook dat nummer hebben want anders is het moeilijk een rijweg te maken.

Hopelijk heb je wat aan mijn opmerkingen



Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #24 am: 18. Dezember 2007, 11:32:37 »
Goedenmorgen Willy,

Inderdaad wat Bob aangeeft, zou ik de plaatsing van de seinen nog eens goed bekijken. Ik neem aan dat je volgens het Duitse voorbeeld rijdt? Op diverse internetsites staat veel informatie (met tekenvoorbeelden) waar de seinen te plaatsen en vooral waarom daar bepaalde seinen staan, en het functioneren ervan.

Het railplan tekenen vind ik een van de moeilijkste dingen. Het moet vooral praktisch en overzichtelijk zijn. Zelf ben ik bijvoorbeeld nog steeds niet helemaal tevreden, en verander elke keer weer wat totdat ik 'n keer kan zeggen: nu is het naar mijn zin :D.  Dat veranderen kan soms een hele klus zijn, als het sporenplan helemaal klaar is. Vooral het opnieuw invoeren van verplaatste magneetartikelen, het opnieuw maken van diverse rijwegen etc. etc.! Het is goed te doen hoor, maar het moet wel goed gebeuren omdat er anders problemen kunnen ontstaan met name met het automatisch rijden. Laat je trouwens niet afschrikken door wat ik nu zeg, maar het kan iets zijn om rekening mee te houden.

Verder nog een tip: ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar probeer het sporenplan niet compleet te vullen op je PC monitor (scherm). Hou wat ruimtes over om evt.diverse afbeeldingen te kunnen openen, zoals de locomotiefcontrols, loc.monitor, informatie over Zugfahrten tijdens het automatisch rijden, etc.etc. Anders is het sporenplan niet overal meer zichtbaar, en dit kan voor jezelf onwenselijk zijn. Overigens maakt het niets uit vwb.het functioneren van de baan.

Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben, is de plaatsing van de terugmelders. Dit is essentieel voor het juist functioneren van je baan. Wil je dat eens laten zien? Alvast bedankt.

Maar je sporenplan ziet er overigens zeer overzichtelijk uit!!

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #25 am: 18. Dezember 2007, 12:10:14 »
Beste WDP'ers,

Overigens als we verder gaan borduren over het hoe en waarom een sporenplan eruit ziet, en niet meer zo zeer "WDP met Märklin Central Station" aanhouden, wellicht een idee voor een nieuwe topic?? :)

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #26 am: 18. Dezember 2007, 12:20:21 »
Beste WDP Collega's

Willy, gezien de commentaar van Bob en Gerard is juist.!
Daarnaast heb ik op de bijgaande foto's een rode cirkel bij de voorseinen geplaats. In de werkelijkheid liggen die voorseinen 8 a 10 km van elkaar vewijderd. Precies wat Bob en Gerard opmerkte, ga je volgens de Duitse seinwezen plaatsen of ....... .
Bedenk dan wel dat de seinen een decoratieve functie hebben.!!
Deze seinen hebben geen invloed op de treinbesturing maar van decoratieve aard. Natuurlijk heeft dat wel van invloed om de baan zo realistisch mogelijk te benaderen, maar seinen in de modelbouw is van decoratieve aard. Zo kun je altijd later de seinen plaatsen waar het hoort te zijn. Zowel functioneel als virtueel.

De tweede foto heb je links en rechts wisselpaar geplaatst.
Als ik het dan denkt aan rijwegen dan geven die pijlen (rode gemarkeerd) conflict in richtingen
Je zult wanneer je die WDP Prox hebt, nog allerlei foefjes tegenkomen en ook omtrent die pijlen symbolen. Die pijlen kunnen een virtuele functie hebben, maar er zijn ook pijlen en die kunnen de rijwegen eigenschappen beinvloeden. Dat soort dingen, kom je wel later tegen in de WDP Pro x versie.

Het meest van cruciale argument is de bezetmelders!!!!.
Zoals Gerard en Bob dat ook weten, is dat van aller belangrijkste
gegeven. Ik zou in de eerste instantie de komende tijd eens gaan uitzoeken hoe je die bezetmelders wil gaan organiseren. Dan denk ik dat je dan later met "Fahrstrasse" de locs gaat berijden. En dan zie je ongetwijfeld met welke "conflicten" (positieve zin natuurlijk  :D) je tegen komen. En die positieve conflicten is snel te achter halen, en dan ga je denken, hoe had ik die baan anders van richting kunnen geven.?
Dan zijn jouw aangegeven pijlen ook snel verdwenen. ;D
Schroom niet, ik heb het precies hetzelfde gehad, dus ik maak ook die fout. ;D

Overigens, het is een hele fijne baan om lekker mee te gaan stoeien met WDP. Met zo'n baan kun je alle kanten op. En heel overzichtelijk.

Succes.

 

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 18. Dezember 2007, 12:23:32 von jan leendert »

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #27 am: 18. Dezember 2007, 13:41:42 »
Aller eerst bedankt voor de vele reacties.

Zoals ik al eerder aan vertelde ben ik WDP aan het bestuderen, en probeer ik dat in WDP ook uit.
Eerlijk gezegd, ik heb van het plaatsen van voor- wissel-  en blokseinen geen kaas gegeten, met andere woorden dit is geheel nieuw voor mijn.

Straks zullen er alleen maar seinen op het zichtbare gedeelte van de baan worden geplaatst, de overige seinen zijn alleen visueel in WDP aanwezig en krijgen daarom dus ook een visueel decoder adres toegewezen.
Dit houd natuurlijk niet in dat ik er dan maar een rotzooitje van moet gaan maken.

Er wordt gevraagd of ik met het Duitse seinen systeem ga rijden, eerlijk gezegd ik weet het verschil tussen het Duitse en Nederlandse seinen systeem niet eens.

Het railplan dat je ziet is een uitsnede en bezet in werkelijkheid maar twee derde van het scherm, ik heb een breedbeeld scherm en heb dus nog plaats genoeg voor rijregelaars enz.

Dus zal ik één denk ik eerst een keuze moeten gaan maken, en twee op zoek gaan naar documentatie over hoe er in de modelbouw met seinen moet worden omgegaan.

Nu kom ik even terug op het antwoord van Jan, die duidelijk met enkele foto’s aangeeft waar er eventuele conflicten kunnen ontstaan i.v.m. de rijrichting. Even kijken naar het rechtse wisselpaar, hier wil ik naar de buitenbaan kunnen gaan als ik op dat punt omhoog op  binnenbaan zit.

Voorbeeld, ik rij op de binnenste ring in wil van daaruit weer naar het schaduwstation toe, dan kan dat via dat wisselpaar.

Goed nu het argument voor het wisselpaar aan de linker zijde, kom ik uit de bergen dan heb ik daar de mogelijkheid om naar de binnenste ring te kunnen gaan. Om vandaar uit b.v. door te rijden naar de twee rangeer banen.

We zijn aan gekomen bij de vraag hoe ik de terugmelding ga doen, op dit moment ben ik bezig met het leggen van het schaduwstation. Hier in wil ik de terugmelding eigenlijk dan met drie meldingen per (ik noem het een)  blok doen. Start, Afrem en Doel (wat tevens weer de Start is voor het volgende blok), zie bijgaande foto.

En nu komt voor mijn het mooiste moment, tijdens dit schrijven gaat de bel van de voordeur, daar staat de postbode op de stoep met in zijn handen een pakje, en of ik maar even wil tekenen voor ontvangst. Nu krijg ik wel meer pakjes binnen maar op de afzender lijst zie ik staan DE SPOORKRAAM, dus snel even openmaken en ja hoor de inhoud Win-Digipet Pro-X.  :)

Hier de foto als bijlage, ik heb een link geplaatst omdat de foto breder is dan het toegestaande formaat.

http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic44.jpg



Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #28 am: 18. Dezember 2007, 14:00:06 »
Hallo Willy,

Het is wel een Nederlandse sein document, maar om alvast een beetje warm te maken bijgaande link.

http://www.student.tue.nl/P/r.jongerius/Handleiding_Nederlandse_beveiliging_door_RikJ.pdf

En je uitleg is helder over die wisselpaar. ;)

Succes.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #29 am: 18. Dezember 2007, 14:05:54 »
Beste WDP collega's,

Ik ben maar zo brutaal geweest om een nieuw topic te openen, met betrekking tot het sporenplan...en dan verder. Mijn inziens heeft dit niet zoveel meer met het CS van Märklin te maken, anders raakt er misschien goede info tav.sporenplannen verloren onder een ander hoofdstuk, en dat zou toch zonde zijn ;)