Autor Thema: Sporenplan...en dan verder  (Gelesen 9793 mal)

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Sporenplan...en dan verder
« am: 18. Dezember 2007, 14:01:42 »
Beste WDP'ers,

Omdat de topic van Willy "WDP met Märklin Central Station" langzaam toch verandert van thema, ben ik maar zo brutaal om een nieuw topic te openen met als titel "Sporenplan...en dan verder". Persoonlijk denk ik dat we met de titel van dit topic veel kanten op kunnen, omdat er vanuit het sporenplan als basis, veel ontwikkelingen/mogelijkheden ontstaan.

Ik hoop op weer leuke reacties, suggesties, etc.,etc., :D :D

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #1 am: 19. Dezember 2007, 13:10:29 »
Goedenmiddag Jan,

De functie van de "Erlaubnispfeile" gebruik ik inderdaad oa.op deze manier. Ik heb 2 pendeltreinen (2 autotreinen welke conform het grote voorbeeld door de Lötschbergtunnel rijden) die op bepaalde tijden moeten vertrekken en weer terug moeten komen. Dit doe ik met deze "Erlaubnispfeile". Daarnaast gebruik ik ook een combinatie van deze "Erlaubnispfeile" met virtuele K84 schakelaars om deze treinen naar een bepaald spoor te loodsen.
Deze treinen rijden volgens een "strak" schema, zoals in het echt, tussen de andere treinen in.

Vraagje aan jou: Wat bedoel je met de seinhuiswachter en de rangeersporen? De "seinhuiswachter" van WDP of in het echte bedrijf?

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #2 am: 19. Dezember 2007, 15:17:39 »
Hallo Jan,



Die K84 schakelaar, is dat die Marklin magneet schakelaar, een vergelijkbare variant als de Viessmann 5211.?
Hoe doe je dat.?


Die variant is de Viessmann 5213.

Zie bijlage wit omlijnt: een autotrein vertrekt van spoor 47, en kan naar spoor 59 of 60. Nu geeft de pijl aan dat de rijweg richting spoor 59 en/of spoor 60 gesteld kan worden. Nu wordt er dmv. de K84's bepaald of de trein naar spoor 59 of spoor 60 moet rijden. De K84 die op groen geschakeld is, geeft aan dat de trein naar spoor 60 zal rijden. De andere K84, groen is de voorwaarde om naar spoor 59 te kunnen gaan, blijft op rood. Zo ook andersom: K84 voor spoor 60 op rood en voor spoor 59 op groen...de trein rijdt naar spoor 59.

Met de stellwerkswärter zijn heel veel schakelingen mogelijk. De autotreinen rijden volgens een schema, tussen het normale treinverkeer in. Nu doe ik dit nog gedeeltelijk manueel, maar ben van plan dit met de stellwerkswärter te automatiseren. Dit evt.nog in combinatie met de "zählerfunctie".
Het werken met deze stellwerkswärter is erg leuk. Voor je het weet heb je zo'n 80 schakelingen.

Ik hou me altijd aanbevolen voor je PDF bestand van de SBB. Misschien heb ik deze nog niet. (je hebt mijn E-mail adres, anders zie mijn profiel) In ieder geval alvast bedankt, Jan :D

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #3 am: 19. Dezember 2007, 18:29:13 »
Hallo Jan,

Die K84 schakeldecoders zijn ingevoerd als virtuele schakelingen en bestaan dus hardware technisch gezien helemaal niet. Je hoeft ze dus ook helemaal niet te hebben of aan te sluiten.
De besturing van heel veel rijwegen, zugfahrten, etc., op mijn baan wordt dmv.deze virtuele magneetschakelingen gedaan. Ik neem aan dat jij ook met virtuele schakelingen werkt.

Alvast bedankt voor het opsturen van het bestand. Om het op het forum te zetten, kun je het via een zipbestand doen.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #4 am: 19. Dezember 2007, 23:47:33 »
Zitat

Met deze methode kunnen we o.a een spoorbaan gedeelte stroomloos maken. (5213 met weerstand van 1,5 kOhm / 0,25 Watt overbruggen, om teneinde de locomotieven hun digitale informatie te behouden.)


Op mijn schaduwstation wilde ik drie van de vier sporen ook stroomloos maken m.b.v. een 5213 schakeldecoder. Nu schakel ik de spaning via die decoder uit en aan. Jij doet dat m.b.v. een weerstand, maar hoe  ???
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #5 am: 19. Dezember 2007, 23:54:07 »
Willy goede avond,

Als je WDP gebruikt dan is het niet nodig dat je stukken stroomloos maakt. WDP regeld n.l. alle bewegingen middels de RM's ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #6 am: 20. Dezember 2007, 01:53:28 »
Willy goede avond,

Als je WDP gebruikt dan is het niet nodig dat je stukken stroomloos maakt. WDP regeld n.l. alle bewegingen middels de RM's ;)

Nu doe ik dat om digitale spaning te spaaren, als ik ze stroomloos weg zet hou ik digitale spaning over voor mijn ander lokomotieven.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #7 am: 20. Dezember 2007, 12:06:07 »
Goedenmorgen Willy,

Over het stroomloos schakelen van sporen in een door de PC bestuurde baan zijn al vele "discussies" ontstaan, met name vooral waarom. Kijk maar eens op het Duitse forum. Er zijn voor- en tegenstanders.
Bij door de PC bestuurde banen is het helemaal niet nodig, de software regelt nl. alles.
Nu is er wat voor te vinden zoals jij aangeeft om digitale stroom te sparen, alleen weet ik niet uit hoeveel stroomkringen jouw baan bestaat. Nu heb je het specifiek over je schaduwstation. Ik zou het schaduwstation, met het evt.binnenkomend spoor of uitgaande spoor op een aparte stroomkring aansluiten. Bij de treinen die in het schaduwstation stil staan schakel je alle functies uit, zoals verlichting, binnenverlichting, geluiden etc.

Een stilstaande locomotief op een (ingeschakeld) digitaal spoor met alle functies uit verbruikt 50-100mA, niet zoveel dus. Heb je dus 3 treinen (geen multitraktie) dan is het verbruik daar maximaal 300mA.
Even een klein rekensommetje als voorbeeld:
Een trafo van 52VA (16Vx3,25A) kan belast worden tot ongeveer max. 3,25A = 3250mA
Een bijbehorende booster verbruikt zelf ongeveer 100mA. Hou je nog 3150mA over, minus de 3 stilstaande loc's, hou je dus 2850mA over. Een rijdende personentrein met 5 verlichte personenwagens verbruikt 450mA.
De "grote stroomverbruiker" de VT11.5 met alle functies aan verbruikt zo'n 1200mA (1,2A).
(Bij 3% stijgende trajecten moet je er nog zo'n 100mA bij optellen).

Wat Jan ook aangeeft, bij zeer grote banen die veel stroom vragen kan dit interessant zijn, maar ik weet niet hoe bij jouw de stroomkringverdeling is.

Op mijn baan heb ik de schaduwstations (elk 9 sporen) voorzien van elk 2 stroomkringen (eentje per 4, de andere per 5 sporen). Nu rij ik met 64 loc's (veel ook dubbeltractie) die allemaal stroomverbruiken, maar heb geen sporen die stroomloos komen te staan, want in de schaduwstations zijn alle functies uitgeschakeld. Alleen is het een kwestie van wat rekenen hoeveel de belasting maximaal in een stroomkring kan en mag zijn.
(Daarnaast, ik weet niet of dat bij jou het geval is, kun je problemen krijgen met de oudere Märklindecoders, die hun geheugen verliezen bij een langere tijd zonder enige stroomtoevoer).
Wel kan ik de sporen stroomloos schakelen dmv.van deze K84 (Viessmann 5213) decoders, maar dat heeft te maken met de schaduwstationbeveiliging bij een evt.wisselstoring (mechanisch) waardoor de trein op een verkeerd spoor terecht komt. Maar dat is een heel ander verhaal.

Versta me niet verkeerd: als je toch de sporen stroomloos wilt schakelen moet je dat uiteraard gewoon doen, alleen het zouden je onnodige kosten en moeite besparen mocht het niet nodig zijn.

Hoe de functies van de loc's en dgl.uit te schakelen in WDP is erg makkelijk te realiseren met behulp van profielen.



Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #8 am: 20. Dezember 2007, 12:35:29 »
Goedenmorgen Willy,

Over het stroomloos schakelen van sporen in een door de PC bestuurde baan zijn al vele "discussies" ontstaan, met name vooral waarom. Kijk maar eens op het Duitse forum. Er zijn voor- en tegenstanders.


Dank je voor deze duidelijk uitleg. Ik heb op dit moment twee schakel decoders van viessmann 5213 en die wilde ik daar voor gaan gebruiken. Als het spaningsloos zettten van lokomotieven niet echt veel uitmaakt, kan ik deze decoders beter gaan gebruiken voor het aansturen van de visuele sienen op het zichtbare gedeelte van mijn baan.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #9 am: 20. Dezember 2007, 12:53:26 »
Willy goede morgen,

Naar mijn mening heb je geen hardware nodig voor virtuele seinen, daarom heten het ook virtuele seienen.
Als je een sein in je sporenplan plaats moet je hem ook een magneet artikel nummer geven. Dat nummer begint bij mij bij 500 (alle virtuele magneet artikelen hebben bij mij een nummer groter dan 500) in de zelfde ingave beeld kaje dan ook aan vinken dat hij virtueel is. En dus alleen in de WDP software gebruikt wordt, ook laat hij op je scherm tijdens het rijden de juiste informatie zien.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #10 am: 20. Dezember 2007, 13:18:39 »
Hallo Moba's

Zitat
Willy,
Je kunt de 5213 o.a voor seinen, maar ook bijv. lantaarnpalen, en verlichting.
En die kun je leuk met WDP aan en uit schakelen.

maar dat doe je dan niet met virtuele magneet artikelen maar met de "echte" magneet nummers.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #11 am: 20. Dezember 2007, 19:19:44 »
Willy goede morgen,

Naar mijn mening heb je geen hardware nodig voor virtuele seinen.
 

Dat wist ik inmiddels al  ;)

Maar ik had het over zichtbare echte seinen, die dus visueel aanwezig zijn.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #12 am: 20. Dezember 2007, 20:21:23 »
Willy dom van me maar ja  :(  je scheef visule  :D verkeerd gedaan, des al niet te min de uileggen liegen er niet om
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #13 am: 21. Dezember 2007, 13:03:50 »
je scheef visule 

Soms ben ik zo gedreven bezig dat ik vergeet het bericht even na te lezen, en dan krijg je dit soort mis plaatsingen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Sporenplan...en dan verder
« Antwort #14 am: 18. Januar 2008, 23:11:27 »
En dan verder  :-\

Denk inderdaad niet dat ik het snel opgeef.

Vandaag hebben we samen (ik en mijn vertaal instrutor) gewerkt aan het z.g. Automatik mit Anforderungskontakten.

En zie hier het resutaal, op dit moment lopen er drie locomotieven met behulp van deze Automatik, voor als nog onder de Simullator (anders lopen ze van de baan), maar het werkt.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.