Autor Thema: Rolbrug en WDP  (Gelesen 6110 mal)

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Rolbrug en WDP
« am: 24. Dezember 2007, 01:08:51 »
Ik wil straks een Märlin Rolbrug (MA7294) plaatsen in mijn baan, maar om hier alvast op vooruit te lopen wilde ik eens weten of die ook door WDP is aan te sturen. Ik zie wel dat je een aantal kranen met WDP kan bedienden, maar over een rol- of draaibrug kon ik niets vinden.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

• Gast
Re: Rolbrug en WDP
« Antwort #1 am: 24. Dezember 2007, 10:09:51 »
Hallo Willy,

WDP kan de Rolbrug en de Draaischijf laten functioneren, zie bijgaande link van de Tipp und Tricks, die verwijst je naar de meerdere links. Met de draaischijf menu zie bijgevoegde foto, die is te vinden in de menu onder "Extras" en dan regel "Editor Intelligente Drehscheibe". Daarnaast zijn er ook nog andere mogelijkheden. Die mogelijkheden moet je even naar Tipp & Tricks gaan en daar staan diverse opties in.

Maar even vooruit lopend op jouw vraag, ga eerst goed de WDP leren kennen, en dan zie je ook hoeveel "gereedschappen" je tot je beschikking staan. Dan heb je iedergeval een gedegen bagage aan kennis.
En daarnaast zijn momenteel diverse nieuwe Decoders die de rolbrug of de draaischijf makkelijker aan te sluiten zijn, waardoor je ook rechtsstreeks door WDP worden bestuurd, zie tweede link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=2183.0

Stammtisch forum, de nieuwe decoder produkt.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=56888.0

Succes.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #2 am: 24. Dezember 2007, 20:53:07 »
Beste Willie,

Ik ben ook bezig met de rolbrug aan het voorbereiden voor WDP maar dit zijn lastige dingen betreffende een goede massa-detectie te maken.
De aansluit(rail)stukken zijn al gereed alleen nu de brug nog.
Ik denk dat ik de brug met een 5233 van Viessman ga voorzien van stroomdetectie.
De 5217 en 5233 zijn uiteindelijk te combineren.
Het is wel een duur grapje om de bezetmelding van de brug te waar te nemen en het programma te laten weten dat de "brug" bezet is.
Maar ja, wij hebben nu eenmaal een dure hobby dus dat kan er ook nog wel bij.

Ik ben nu al blij dat ik deze dag mijn ringleiding eindelijk gereed heb kunnen maken.
Mijn treinen rijden in ieder geval weer.
Na de Kerstdagen ga ik verder met de wisseldecoders 5211 en de 5217 S88 toestanden aan te leggen.

Ik blijf dit "brug" verhaal volgen en mocht ik iets nieuws hebben verzonnen aangaande de rolbrug meld ik mij direct. 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #3 am: 24. Dezember 2007, 23:41:59 »
Allereerst wil ik juillie mijn baanplan eens laten zien, zodat je een indruk krijgt waar ik mee bezig ben.
De tafel is 3 x 1.22 meter, en bestaat uit drie lagen, met nivio 0 (het schaduwstation) ben ik nu bezig met het leggen en tevens aansluiten van de C-Rails. Nivo 1 (de Paradebaan) als mede nivo 3 (een berg traject), heb ik met PC-Rail al wel getekend maar dit is nog niet definitief, ik kan hiermee dus nog alle kanten op. Als laatste een plaatje van mijn baan getekend in WDP, om on-topic te blijven.

Het schaduwstation (nivo 0):

Mijn paradebaan (nivo 1):

Het berg traject (nivo2):

Hier een totaal overzicht:

En zoals ik het zie in WDP:

« Letzte Änderung: 24. Dezember 2007, 23:58:03 von wdevaal »
Viele Grüße

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 25. Dezember 2007, 00:09:34 »
Beste Willie,

Ik ben ook bezig met de rolbrug aan het voorbereiden voor WDP maar dit zijn lastige dingen betreffende een goede massa-detectie te maken.
De aansluit(rail)stukken zijn al gereed alleen nu de brug nog.
Ik denk dat ik de brug met een 5233 van Viessman ga voorzien van stroomdetectie.
De 5217 en 5233 zijn uiteindelijk te combineren.
Het is wel een duur grapje om de bezetmelding van de brug te waar te nemen en het programma te laten weten dat de "brug" bezet is.
Maar ja, wij hebben nu eenmaal een dure hobby dus dat kan er ook nog wel bij.

Ik ben nu al blij dat ik deze dag mijn ringleiding eindelijk gereed heb kunnen maken.
Mijn treinen rijden in ieder geval weer.
Na de Kerstdagen ga ik verder met de wisseldecoders 5211 en de 5217 S88 toestanden aan te leggen.

Ik blijf dit "brug" verhaal volgen en mocht ik iets nieuws hebben verzonnen aangaande de rolbrug meld ik mij direct. 

Dit kwam ik tegen:

Die Schiebebühne kann alternativ durch einen Decoder k 84 über Märklin Digital gesteuert werden. Der Anschluss der Schiebebühne ist in der Anleitung zum Decoder k 84 und im Digital-Buch 0308 beschrieben.

Misschien heb je er wat aan.
Viele Grüße

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 25. Dezember 2007, 01:01:03 »
Goedenavond Willy,

Heb je de plaatsing van alle seinen al ingepland? Ik vraag mij nl. af wat voor nut het sein heeft rechtsonder van beneden naar boven, vlak voor de tunnelingang? Immers, zover ik kan zien, mocht daar een trein moeten wachten voor dit sein, dan blokkeert deze trein 2 wissels, waaronder een van het station. Dat betekent dat er op het spoor (het onderste in je sporenplan) van het station geen andere trein binnen kan komen. (Tenzij het een zéér korte trein betreft die voor dit sein moet wachten). Ik neem aan als een trein uit het station vertrekt, deze de rijweg weer vrij moet geven om een andere trein weer op dit spoor binnen te laten komen in het station.
En op deze manier zie ik dat niet gebeuren. Maar wellicht heb je dit met een reden gedaan.
Heeft niet zoveel met de rolbrug te maken, en misschien een idee, mocht dit onderwerp een verder verloop hebben, om naar de topic "sporenplan...en dan verder" te gaan.
Ik hoop dat je dit ziet als positieve kritiek  :), want het zou zonde zijn als je later het een en ander moet gaan veranderen  :(.

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #6 am: 25. Dezember 2007, 17:47:34 »
Goedenavond Willy,

Heb je de plaatsing van alle seinen al ingepland?

Wat fijn dat er dit forum is, en er mensen zijn die ook daad werkelijk mee lezen en kijken. Neen hoor, zo wie zo komen er in het niet zichtbare gedeelte geen seinen te staan, de seinen die er nu staan zijn alle virtueel. Maar je heb als ik het zo optekend gelijk dat een treinstel twee wissels bezet kan houden. Ik zal hier bij de bouw van nivo 1 zeker rekening mee gaan houden. O ja, ik kan goed tegen opbouwende kritiek, ik verwacht zelfs een krities antwoord om me later niet in de vingers te snijden bij de verdere opbouw van mijn baan.
Viele Grüße

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 26. Dezember 2007, 23:51:52 »
Beste Willie,

Ik ben ook bezig met de rolbrug aan het voorbereiden.

Op de WDP site staat een workshop, misschein ook iets voor jou.

http://www.windigipet.de/workshops/Workshop17.htm
Viele Grüße

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #8 am: 27. Dezember 2007, 10:42:19 »
Beste Willie,

Ontzettend hartelijk bedankt voor deze link met goed informatie.
Toppie.

Zelf zit ik niet overdreven vaak op de Pc's maar ben meestal bezig met mijn modules.
Maar deze link is echt geweldig.
Nu alleen mij eens verdiepen in de Duitse taal maar ja, daar komen wij na 100 maal lezen wel uit.
Nogmaals mijn dank.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"