Autor Thema: WDP met Märklin Mobile Stations en FCS met Infracar?  (Gelesen 5447 mal)

Offline estrooper

• Junior-Mitglied
WDP met Märklin Mobile Stations en FCS met Infracar?
« am: 12. Januar 2008, 17:22:07 »
Beste iedereen,

Interessant forum.

Ik ben bezig met de opbouw van mijn baan. Ik gebruik Märklin K-rails, en voor het besturen heb ik momenteel gewoon twee Mobile Stations.

Kan ik WDP gebruiken om mijn treinen te besturen? Ik zou WDP in het begin dus eigenlijk alleen ter vervanging van de Mobile Stations willen gebruiken. In een latere fase wil ik de baan uitbreiden met terugmeldcontacten, ... en meer mogelijkheden gebruiken van WDP.

Wat moet ik nog aanschaffen om via WDP de treinbaan te besturen? Is een Central Station nodig? Is er geen te grote overlap tussen wat WDP en CS aan mogelijkheden bieden om treinen te besturen (en is dit dus een dure oplossing  ::) )?

Op mijn baan ga ik ook het FCS gebruiken. Na wat zoekwerk op internet zou ik hierbij ook gebruik willen maken van Infracar (via de PC interface).

Is het mogelijk om vanuit één PC met WDP zowel de treinbaan als het FCS-Infracar te besturen?

Vast bedankt voor de antwoorden.

Eric Strooper

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: WDP met Märklin Mobile Stations en FCS met Infracar?
« Antwort #1 am: 12. Januar 2008, 18:33:16 »
Beste Eric,

Welkom op dit forum!!

Je kunt je treinbaan besturen met WDP in combinatie met een Central Station. Met deze combinatie kun je treinen besturen, echter wil je het geheel gaan automatiseren dan is het gebruik van terugmeldcontacten essentieel!
Ook het basisprincipe van WDP, het berijden van rijwegen door de treinen, zowel manueel als automatisch, werkt op de aanwezigheid van terugmeldcontacten.

WDP en het Central Station is een prima combinatie om je baan per PC te besturen. Alleen neemt WDP de daadwerkelijke besturing voor zijn rekening, en dient de CS als een interface. Wel aantrekkelijk van het CS is het volledig benutten van de MFX-decoders in de Märklinlocs.

Het FCS kan ook dmv. WDP bestuurt worden. Dit kan met één PC, alleen dan rijdt de treinbaan en het FCS niet gescheiden van elkaar. Moet je bijv.een keer de noodstop nodig hebben als er iets aan de hand is met je treinen, dan functioneert ook het FCS niet meer. Heb je autootjes rijden met een eigen accu, blijven deze wel doorrijden..... Dit kan nare gevolgen hebben.

Zelf rijd ik met een gescheiden systeem: de treinbaan en het FCS op 2 aparte PC's, en ook met 2 licenties van WDP Pro X. Kost wel wat meer, maar heeft wel zo zijn voordelen. Zelf heb ik geen Infra Car, maar het Faller Car Systeem. Rijdt ook volledig automatisch met terugmeldingen en allerlei magneetschakelingen.

Ik hoop dat je voorlopig wat aan deze antwoorden hebt.

Offline estrooper

• Junior-Mitglied
« Antwort #2 am: 13. Januar 2008, 10:33:15 »
Beste Gerard,

Bedankt voor je welkomstwoord, en je antwoord.

Ik heb nog een paar bijkomende vraagjes.

Zoals je aangaf dient het Central Station als "interface". Zijn er ook eenvoudigere/goedkopere interfaces? Of is dit af te raden?

Welke functies (b.v. op vlak van MFX-decoders) worden uitsluitend bediend via het Central Station (en kunnen niet via WDP bediend worden)?

Laatste vraagje betreft FCS. Indien je niet gebruik maakt van Infracar, betekent dit dat je de snelheid van je FCS voertuigen niet beïnvloedt via WDP?

Hopelijk vind je tijd om ook hierop nog te antwoorden. In ieder geval vast bedankt.

Eric

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #3 am: 13. Januar 2008, 10:44:12 »
Hallo Eric,

als alternatief zou je een Tams Control, Ecos of iets dergelijks aan kunnen schaffen. Vooral de 1e is wat goedkoper in aanschaf, funktioneert goed met Märklin Digitaal, maar je kan geen gebruik maken van de extra opties van een MFx decodeer, hiervoor wil ik je toch terugverwijzen naar het Central Station.

Verder heb je nog nodig zgn. K83 decoders om je wissels aan te sturen en S88 decoders voor de terugmeldingen.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 13. Januar 2008, 21:06:08 »
Goedenavond Eric,

Zoals Walter al aangeeft, er zijn ook goedkopere "interfaces", die prima functioneren. Ikzelf gebruik de Tams MC voor de treinbaan, en de aloude Märklin 6021/6051 voor het FCS. Het CS gebruik ik (voorlopig nog) om Motorola locdecoders af te stellen en de Intellibox voor Motorola en DCC decoders. Met het CS kun je alleen in het Motorola-formaat rijden, en momenteel herkent het CS de Märklinlocomotiefdecoders alleen van adres 1 t/m 80.
Ik geloof in de toekomst ook t/m adres 255. Omdat ikzelf ook met locomotiefdecoders rij (niet zijnde Märklinlocs) waarbij het adres hoger is dan 80, gebruik ik de Tams MC tot volle tevredenheid. Over de Intellibox in samenwerking met een PC was ik absoluut niet tevreden. Leuk apparaat misschien, maar in combinatie met de PC onbetrouwbaar.
Dit is een welbekend probleem, waar de fabtikant zelf ook geen raad mee weet, nl. het heeft (on)regelmatig het karakter om zichzelf tijdens het bedrijf te "resetten". Maw. de communicatie tussen de treinbaan en de PC word verbroken, maar de stroomtoevoer niet. Resultaat: de treinen rijden "ongecontroleerd" over de baan en luisteren niet meer naar de commando's gegeven dmv.de PC (in mijn geval dus WDP). Zeer vervelend en na een paar maanden was ik tijdens het rijden alleen maar aan het stressen of het allemaal wel goed bleef lopen. Kijk maar eens op wat Duitse forums betreffende dit probleem.

Met het gebruik van het CS in combinatie met WDP heb ik momenteel (nog) geen ervaring. Ik heb het CS (inclusief de laatste update) dus wel in huis, maar de baan bestuur ik met de Tams. Inderdaad, het volledige (functie) gebruik van de MFX decoders benut ik dus niet, maar ik bekijk het ook een beetje van een andere kant. Momenteel heb ik oa. ook zo'n 16 MFX loc's, en als ik deze allemaal met toeters en bellen over mijn baan laat rijden, dan schiet mijn baan zijn doel voorbij (de rust van een Zwitsers berglandschap) en begint het de vormen aan te nemen van een kermisattractie en dat wil ik niet. Ik laat het voorlopig zo.

Wat betreft de terugmeldingen, deze lopen bij mij over de beide banen (trein en FCS) met 2 gescheiden HSI-88 van Littfinski. Het voordeel is dat je de interface die je gebruikt om te rijden en/of te schakelen wat ontlast, en deze HSI-88 werkt dan ook een stuk sneller, en niet alleen hierdoor.

Wat betreft het FCS: over je vraag of ik de snelheid van de autootjes kan beïnvloeden kan ik kort en krachtig zijn: nee. Wellicht in de toekomst, maar voorlopig niet. Maar via de (Märklin 6051 en HSI-88) kun je deze besturen met WDP. Alle schakelingen, zoals splitsingen, stopplaatsen en parkeerplaatsen kun je regelen met een K84 (Märklin) of gelijkwaardige schakeldecoders van bijv. Viessmann. Het terugmelden is een ander verhaal.
Ik doe dit dmv. reedcontacten samen met elektr.relais 5552 van Viessmann. Onder elk autootje plaats je extra kleine magneetjes die op hun beurt de reedcontacten in de weg beïnvloeden. Dit via de relais en de interface naar de PC, en je ziet op het scherm waar welke auto zich bevindt. Hierdoor kun je, net als met de treinbaan, WinDigipet allerlei rijwegen, schakelingen, noem maar op...laten uitvoeren, zowel volautomatisch, half-automatisch en manueel.
Ik ben het met je eens als je zegt dat Infra-car mooier is dan het FCS met de autootjes zonder decoder.
Zelf wil ik hier op niet al te lange termijn ook mee gaan rijden, dus het FCS heeft bij mij een vervolg.

Je ziet, er is keuze genoeg. Persoonlijk denk ik, dat het Märklin CS en de Ecos een goede toekomst hebben.
Echter, de Tams MC die relatief nieuw is (en ook goedkoper), functioneert ook prima.
Het enige voordeel van de CS is het volle gebruik van de MFX decoders. Al het andere, zoals het stellen van rijwegen, schakelen van wissels en seinen, instellen van pendeltreinen, etc, etc, etc......doet WinDigipet :D :D

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, maar schroom uiteraard niet je eigen wensen die je voor ogen hebt te vervullen.

Offline Bols Joannes

• Mitglied
Re: Infracar en DC Car met Windigipet
« Antwort #5 am: 16. August 2012, 13:12:45 »
Hallo hier jbo

Ik ben in startfase met DC Car en aangezien ik reeds met Windigipet Pro X als besturing  werk voor mijn treinen, wil ik ook mijn DC Car baan besturen met dit systeem.
Mijn vraag is nu, hoe en waar kan ik die optie vinden.
Ik had vroeger Windigipet 9.0 en daar was dit zeer gemakkelijk, HARDWARE-SYSTEEMINSTELLINGEN-INFRACA
Hoe moet ik dat nu klaarspelen?
Met Vriendelijke groeten.
jbo
Groeten uit Belgie

HO baan -K en C rails - marklin-mehano - DCCar-PC zender-WDP 2012.1-intellibox II-USB hub(4)-LDT-HSI-88-usb-TMMod-ldt-viesmann-marklin-
Windows XP-laptop-Dell Pc-monitor 27”-sp3-IntelCore

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #6 am: 17. August 2012, 08:03:34 »
Die optie vind je in het handboek in hoofdstuk 17. De instellingen staan onder systeeminstellingen op het tabblad <Harware-Digitalsysteme> (Harware-InfraCar-systeem) conform paragraaf 4.1.1 invoeren. In principe is het in grote lijnen hetzelfde (maar dat weet ik niet 100% zeker) als het aanleggen van een modelspoorbaan in WDP, alleen gebruik je nu straatsymboliek, dus Sym_Auto/Sym_Auto_Bahn en de begruikerssymbolen Sym_U. De auto's voer je in in de Lokomotivendatenbank.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

Rob Bogers
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

jlt

• Gast
Re: Infracar en DC Car met Windigipet
« Antwort #7 am: 17. August 2012, 12:43:40 »
Hallo hier jbo

Ik had vroeger Windigipet 9.0 en daar was dit zeer gemakkelijk, HARDWARE-SYSTEEMINSTELLINGEN-INFRACA

Beste JBO,

Dat is nog steeds hetzelfde, ook in de nieuwe WDP 2012.1 staan de systeem instelling voor auto besturing in.
Zelfs drie instellingen, te weten:

- DC-Car
- Faller pc-module 161351
- Infra-car. (zie bijgevoegde screenshot)

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Bols Joannes

• Mitglied
« Antwort #8 am: 18. August 2012, 08:07:46 »
Hallo Bob en Jan

Bedankt voor de inlichting. Aangezien ik mijn treinenbaan op nieuw aan't opbouwen ben, heb ik al geruime tijd
niet meer gewerkt met Windigipet Pro X. Ik ga me de volgende uitgave 2012 aanschaffen wanneer deze uitkomt
in  Nederlands. Daar staat volgens U, ook DC Car en infracar op weergegeven.
MVG
Bols Joannes
Groeten uit Belgie

HO baan -K en C rails - marklin-mehano - DCCar-PC zender-WDP 2012.1-intellibox II-USB hub(4)-LDT-HSI-88-usb-TMMod-ldt-viesmann-marklin-

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #9 am: 22. August 2012, 12:18:18 »
Dag Bols Joannes,

volgens mij komt hier geen Nederlandse versie van.

Groeten, Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bols Joannes

• Mitglied
« Antwort #10 am: 22. August 2012, 13:35:05 »
Hallo Hans
Aangezien mijn duits zeer zeer pover is, zal ik noodgedwongen met pro x moeten verder werken.
Uw berichtje is voor mij een godsgeschenk. Nu kan ik mij terug gaan inwerken in pro x.
Hiervoor mijn beste dank en zeker tot wederhoren.
MVG
joannes Bols
Groeten uit Belgie

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 22. August 2012, 16:25:12 »

@Hans, waar heb je de informatie vandaan dat er geen NL. Versie komt  ;)

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 22. August 2012, 17:18:25 »
Hallo Bols Joannes,

Er komt van de 2012 versie wel een vertaling van het handboek.
Als deze vertaling even goed is als de vorige, en ik denk dat dat
zeker het geval zal zijn, dan kan je heel goed met de versie 2012
uit te voeten.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #13 am: 24. August 2012, 10:37:57 »
@Hans, waar heb je de informatie vandaan dat er geen NL. Versie komt  ;)

Euhhhhhhhhhhhh.......WEL van het handboek, NIET van het progamma zelf bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Ik dacht het wel eens gehoord te hebben tijdens één van onze bijeenkomsten. Ik dacht al ietsje voorzichtig te zijn door de term "volgens mij" te gebruiken.

Mocht ik verkeerde info hebben verstrekt, dan bij deze mijn excuus daarvoor en het stichten van verwarring.

Met vriendelijke groet, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #14 am: 29. August 2012, 21:14:07 »
Dag Bols Johannes,

na enig navraag moet ik je melden dat ik toch iets te voorbarig ben geweest. Het juiste antwoord zou moeten zijn: het valt niet uit te sluiten dat er ooit een NL versie van WDP 2012 komt.

Zeker is het dus ook niet het hangt af van verdere besluitvorming van de ontwikkelaar.

Nogmaals excuus van mijn kant voor mogelijk veroorzaakte verwarring.

Met groet, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: