Autor Thema: Grundstellung seinen.  (Gelesen 8192 mal)

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Grundstellung seinen.
« am: 17. Januar 2008, 00:16:46 »
Hallo beste forum leden.

Jullie dachten zeker, hé die Willy zien we hier niet meer terug, nou dan heb je het mis  ;)

Ik ben geheel opnieuw begonnen, eerst het uiteindelijke baanplan voor nivo 2 nog wat aangepast. Gezien de tafel maar 1.20 m. diep is, heb ik het hoofd station (Neustadt) van vier sporen terug gebracht naar drie sporen, zodat ik in de binnenring wat meer ruimte over hou voor enkele opstel sporen en wat meer rij mogelijkheden te hebben.

Nu even WDP, ik heb bij mijn in de omgeving iemand bereid gevonden mij even te helpen bij de vertaling van enkele onderwerpen waarmee ik moeite heb, niet dat hij het gehele document gaat vertalen, maar ik noteer de onderwerpen die ik niet goed kan vertalen zodat ik deze samen met mijn kennis even kan doornemen.

Ik heb nu mijn gehele baanplan opnieuw opgetekend in WDP, maar heb toch nog even een klein vraagje over de seinen, hoe kan ik het beste de “Grundstellung” zetten, op Rood of Groen.

« Letzte Änderung: 17. Januar 2008, 12:48:00 von Willy de Vaal »
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Grundstellung seinen.
« Antwort #1 am: 17. Januar 2008, 00:30:11 »
Hallo Willy,

In het grote spoorwegen heb je in principe 2 soorten seinen.

automatische P blokseinen, deze staan op de vrije baan, op blokken tussen de stations in, deze staan standaard op groen, tenzij het volgende blok bezet is.

Dit in tegenstelling tot seinen die op een station staan, en uitrijseinen, deze worden handmatig bediend, en deze staan standaard op rood.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 17. Januar 2008, 05:09:29 »
Hallo Walter en Willy,

automatische P blokseinen, deze staan op de vrije baan, op blokken tussen de stations in, deze staan standaard op groen

Dat ligt er maar helemaal aan met welk seinstelsel je rijdt. In Nederland staan ze standaard op groen, maar in Duitsland en Zwitserland niet. Standaard op rood.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #3 am: 17. Januar 2008, 07:59:28 »
Goede morgen Willy,

Gezien de naam van je stad nl. Neustad zou ik de Duitse versie voeren en staat alles op rood.
Ik heb ook Duits voorbeeld periode III met alleen armseinen en dan staan alle armseinen op "rood".

Ps het ontwerp is mooi ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 17. Januar 2008, 12:47:29 »
Goede morgen Willy,

Gezien de naam van je stad nl. Neustad zou ik de Duitse versie voeren en staat alles op rood.
Ik heb ook Duits voorbeeld periode III met alleen armseinen en dan staan alle armseinen op "rood".

Ps het ontwerp is mooi ;)

Dank je voor de reactie, ik denk inderdaad dat ik Duits zal gaan rijden. Dit omdat ik al veel Faller bouwdozen op de plank heb staan (moet ik nog bouwen) waar onder Station Neustadt en Kirchbach. Standaard heb ik dus alle seinen op rood staan en kan deze zoals ik begrijp zo laten staan.

Ps hier mijn gehele baanplan zoals ik deze nu in WDP heb staan.

Foto 1 (zonder terugmeldig)

Foto 2 (met terugmelding)

Viele Grüße

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 17. Januar 2008, 21:36:34 »
Goedenavond Willy,

Het volgende bedoel ik (uiteraard) als positieve kritiek  :) : Ik heb je baanplan bekeken (zonder de RMK's), maar ik zou toch het Duitse seinstelsel eens goed bekijken. Ik doel op de plaatsing van de voorseinen. Hier mankeert nog wel het een en ander aan. Vele (vrijwel alle) voorseinen staan op onlogische plaatsen en missen hun functie als zijnde voorsein. Misschien heb je voor de plaatsing bewust gekozen, maar het komt niet overeen met de werkelijkheid.
Nogmaals, het is opbouwende kritiek, en ik neem aan dat je het een en ander toch zodanig wilt laten functioneren zoals het in het echt ook functioneert, toch?

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 17. Januar 2008, 23:05:12 »
Hallo Jan en Willy,

Zelf vind ik dat bij een uitstekend programma als WDP ook de seinen cf.de werkelijkheid moeten functioneren, simpel omdat het allemaal mogelijk is. Waar ik zelf wel even tegenaan liep is het 1 à 2 blokken "vooruit kijken", zoals bij de SBB en BLS, en overigens ook bij de DB.

In WDP, bij "Zugfahrten" en de basisinstelling bij de "Fahrstrassen-Editor" wordt er gekeken bij het afremcontact of het volgende blok cq.rijweg vrij is. Is dit zo, dan wordt het hoofdsein voor het volgende blok (wat laat) op groen gezet. Het daarbij behorende voorsein is de trein reeds gepasseerd. Maw.de trein passeert eerst het voorsein wat aangeeft dat het hoofdsein (nog) op rood staat, maar vrij kort na het passeren van het voorsein groen (veilig, volgende blok vrij) aan geeft. Is het nog te volgen..?
Ga ik nog een stapje verder... na het passeren van het voorsein gaat dit voorsein vervolgens op "zwart", om vervolgens op rood te gaan als het bijbehorende hoofdsein door de trein is gepasseerd en dus ook rood aan zal geven. Immers de trein bevindt zich nu in het volgende blok. De filosofie hierachter is, dat een vrij kort daarop volgende trein, de machinist hiervan, niet in de war kan raken van een groen voorsein, terwijl een daarvóór rijdende trein het hoofdsein nog niet is gepasseerd Let wel: dit geldt alleen voor seinpalen, waar het voorsein (behorende bij het volgende hoofdsein) aan dezelfde seinpaal is bevestigd als het hoofdsein.
Ik weet dat het in theorie, en op schrift, er misschien ingewikkeld uit kan zien, maar in de praktijk is het erg logisch en duidelijk, vind ik. Persoonlijk heb ik me altijd erg verdiept in seinstelsels, met name Nederland, Duitsland en natuurlijk Zwitserland (cf.mijn baan).
Wat Jan ook aangeeft, er is gelukkig erg veel op internet hierover te vinden.

Hoe nu, met name de voorseinen, meerdere blokken/rijwegen vooruit te schakelen in WDP en dit cf.de werkelijkheid het er zodanig uit te laten zien, is een ander verhaal.
Mocht er interesse voor bestaan hoe ik dit heb gedaan, dan hoor ik dit wel.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 17. Januar 2008, 23:54:52 »
goede avond allen,

Jan Leendert is het bij jou altijd Kerst?  :D ;D
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 17. Januar 2008, 23:59:08 »
Hoi Jan,

Inderdaad Jan. Ik spreek wel meer voor het Zwitserse seinstelsel, maar het Duitse komt min of meer op hetzelfde neer.
Een los voorsein is een ander verhaal, dat is eenvoudiger te bewerkstelligen in WDP.
Op het Duitse forum is er ook het een en ander over geschreven, en daar zijn ook diverse mogelijkheden besproken, zoals het RMK waar je een verder blok mee kunt bekijken en op veilig kunt schakelen in de "Fahrstrassen-Editor", alsmede wat vormen met de "Stellwerkswärter".

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 18. Januar 2008, 00:09:42 »
Goedenavond Bob en Jan,

:D ;D ...Wel de mooiste tijd van het jaar..

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 18. Januar 2008, 00:59:14 »
Hoi Jan,

Ik stuur je wel even een mailtje wb. fabrikanten van de originele Zwitserse seinen in H0/N en hoe te verkrijgen.
We gaan wel "off topic" als ik hier "reclame" ga maken  ;) ;)

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 18. Januar 2008, 01:09:56 »
Hallo Willy,

Ik neem aan dat je onze discussie aangaande seinen hebt gevolgd. Ik bedoel hiermee te zeggen, dat het zonde zou zijn, zomaar overal (voor)seinen te plaatsen zonder enige logische functie. Het feit dat je al aangeeft wat de "grundstellung" van seinen moet zijn, ga ik ervan uit dat je deze seinen ook een functioneel "plaatje" wilt geven in je baan en in WDP. Ik hoop daarom dat je de plaatsing en een daarbij behorende functie mooi in je baan neer kunt zetten.
« Letzte Änderung: 18. Januar 2008, 01:12:56 von Gerard Moggré »

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 18. Januar 2008, 09:53:40 »
Hallo allemaal.

Ik heb informatie gevraagd aan de Firma HENCKENS of het mogelijk is hun seinen te gebruiken in combinatie met Centrale station van Marklin en WDP besturing. Ik wacht hun antwoord af . Plak hun hyperlink in deze tekst (weet niet of dat lukt)

http://www.henckens-seinen.nl

Het assortiment Nederlands is wat seinen betreft zeer uitgebreid evenals de overwegen en dit in de schalen H0 en N.

Ook voor het Belgische modelspoorbedrijf is dit van toepassing.
Verder brengen wij een aantal Zwitserse (standaard) seinen, eveneens in de schaal H0.

Afijn lees met belangstelling al jullie reacties

M.v. gr Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #13 am: 18. Januar 2008, 17:04:39 »
Hallo Willy de Vaal,

Het verheugt mij dat je je moed niet hebt opgegeven, dat vind ik een fantastische daad. ;)

Ik heb contact gehad met Dr. Peterlin en hij gaf aan dat er een nieuwe vertaling in zowel de software en alsmede de boekvorm uitkomt.

Daarnaast heb je een belangrijk punt aangehaald, de "Grundstellung".

Heel veel succes.

Dank je voor deze en alle overige reacties.

Fijn te horen dat er misschien toch een NL vertaling volgt, hierop kan ik best wachten ik ben pas begonnen met de bouw van mijn baan en tegen die tijd dat ik WDP pas echt kan gaan gebruiken zijn we alweer een tijdje verder.

Verbeter me als ik het mis heb, maar ik heb de door jou aanbevolen pagina's eens bekeken en maak daaruit op dat de wissel sienen voor het in- en uitrijden nog niet zo gek staan, misschein is het wel zo dat ik een beetje te veel seinen op de baan heb staan op plaatsen waar dit niet echt nodig is. Ik ben een volkomen leek voorwat het het orginele groot spoor betreft en het gebruik van seinen in het algemeen, heb me daar nooit echt in verdiept. Dit zal zeker wel komen in de toekomst, maar op dit momend ben ik daar nog niet aan toe. Als ik straks zover ben dat ik ook echte seinen op mijn baan ga zetten kan ik altijd nog hier aan de hand van mijn railplan jullie hier aan het werk zetten  :)
Viele Grüße

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #14 am: 18. Januar 2008, 22:33:37 »
Betreft de seinen moet je zien naar de reactie van Gerard.
Er staan eigenlijk teveel Voorseinen die niet op de realitische plaatsen zijn opgesteld.

Ik heb hier in het forum eens gezocht naar de diverse screenshots die hier geplaatst zijn, maar kon eigenlijk niets vinden wat ik kon gebruiken als voorbeeld. Met voorseinen bedoel je volgens mijn de seinen die op mijn layout de wisselstand moeten weergeven, of niet  ???
Viele Grüße