Autor Thema: Stroom verzorging  (Gelesen 5643 mal)

jlt

• Gast
Stroom verzorging
« am: 18. Januar 2008, 19:39:21 »
nvt
« Letzte Änderung: 29. Mai 2008, 13:45:42 von jan leendert »

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Stroom verzorging
« Antwort #1 am: 18. Januar 2008, 20:19:35 »
Hoi Jan,

Heb je alles, dus rijden, schakelen en terugmelden op één trafo? En zoja, hoeveel VA is deze trafo?
En hoeveel locs staan er op één stroomkring?

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #2 am: 18. Januar 2008, 20:39:15 »
Hallo WDPetrs,

Op dit moment ben ik zover dat de merendeel van de wissels zijn aangesloten op de MA decoders en die zijn aangesloten aan de IB.
Met WDP heb ik kunnen constateren, zodra een lange Fahrstrasse is aangemaakt, waardoor zelfs 12 tot 16 wissels worden omgeschakeld.

Wat is nu het geval.
Zodra bij de FS menu gekozen wordt voor "Stellen + Fahren" of "Stellen + Fahren als Zugfahrt" en men druk 1 van de tasters in. Dan beginnen de wissels ook direct in de posities te zetten. Tijdens het wissels posities, beginnen de alle locomotieven hun voorfront lichten en de seinpalen (alweer) te knipperen.
Ik weet dat bij de Duitse WDP forum ook dergelijke situatie zijn voorgekomen, en dat dit fenomeen gelegen ligt aan de stroomvoorziening.

Welnu, de IB is dus met een transformator gevoed, en de IB levert daarbij een digitale stroom af.
Die digitale stroom dient ook om de andere "besturing" uit te voeren, zoals de wissels en seinen.

Daarnaast weet ik dat Litefinski decoders deze "flikkerde" licht effect wegneemt.
Door een aparte stroom voorziening te maken.

Is een booster een oplossing om van deze Flikkerende effect weg te nemen.??
Of is het verstandiger de wissels en seinen apart digitale systeem over te nemen, bijv. door Tams of iets dergelijks.
Of zijn er andere oplossingen die deze fenomeen kan bewerkstellen.?

Wat zijn jullie ervaringen mee.

Leuk dat ik mogelijk ook eens een oplossing kan aandragen  8)

Ik had het zelfde probleem met mijn schaduw station, hoewel ik voor het zetten van die wissels een aparte travo gebruik, wilde het soms voorkomen dat niet alle wissels werden gesteld. Dit wat te wijten aan te weinig spanning in de zelfde tijd.
Door nu de Schaltziel van 0 op b.v. 250 of 300 te zetten zit er wat ruimte in het schakelen tussen de wissels, op b.v. 250 msec schakelen er maar 4 wissel per seconden. Je hoord dan ook duidelijk wissel voor wissel omslaan.

Misschien heb je er wat aan  ::)

m.v.g. Willy...

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 18. Januar 2008, 21:01:59 »
Hoi Jan,

Eén trafo van 52VA voor dit alles is te weinig. Misschien heb je hier wat aan:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=56867.msg62775#msg62775

Maar om het zeker te weten, als je nu 6 locs van de baan haalt, wat doet loc no.7? Knippert deze nog steeds?

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 18. Januar 2008, 22:25:22 »
Hallo Willy,

Dat klopt.!!! ;D
Maar de basis van de stroomverzorging is bij mij te krap wanneer ik straks ga uitbreiden.
Door het vertragen neem je in principe niet het effect weg, ook gaan de lampje knipperen.
Ook heb ik geprobeerd door geen lange FS aan te maken (dat scheelt in wissel omzetting, dus minder op dat moment van de schakeling stroom verbruik).

Bedankt voor je idee, je begint de WDP goed te begrijpen. ;)

Ik zelf maak gebruik van Viessmann wissel decoders (zelfbouw) deze hebben de mogelijkheid om naast het aansturen van de wissels via de digitale spanning, ook te kiezen voor het aansturen via een aparte travo. Hiermee spaar ik dus de duren digitale spanning. Laatst kon ik bij mijn treinen winkel (een Marklin shop) een oude travo inruilen tegen een nieuwe 52VA voor €. 49.00 euro. Ik kan uit je verhaal niet opmaken welke docoders je gebruikt, of staat die "MA" voor een Marklin decoder.
Viele Grüße

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #5 am: 18. Januar 2008, 22:43:58 »
Hallo Willy,

Sorry, MA betekend Magnet Artikel, sorry zat Duits te denken. ::)
Ik heb dan ook de Viessmann wissel Decoder type 5211.

Je zei iets over extra trafo. Maar de trafo heeft toch geen digitale spanning, die wordt toch via IB omgezet.
Of zie ik het verkeerd.?

Deze gebruik ik ook, de decoder wordt geschakeld door jou centrale hier vandaan gaan dan ook twee draden naar de decoder en worden aangesloten op Rood en Bruin aan de andere kant van die decoder kun je weer een tweede en derder cododer doorlussen. Naast die uitgang zit als je goed kijk ook een Rode [E] ingang, en als het goed is is deze bij jou verbonden met de digitale spanning. Nu als je een andere wisselspannings travo hier op aansluit worden de wissels geschakeld via de twee travo. Een draad van die wisselspannings travo sluit je aan op het Rode [E] contact van de Viessmann decoder, de tweede draad sluit je aan op de massa van de rail, bij mijn de Bruine draad. O ja, die extra travo kun je straks ook gebruiken voor verlichting e.n.z.

Hier een link naar de Nederlandse handleiding van die decoder: http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5211-01-NL%20.pdf

Op pagina 3 staat een aansluit schema.
« Letzte Änderung: 18. Januar 2008, 22:52:55 von Willy de Vaal »
Viele Grüße

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 18. Januar 2008, 23:11:51 »
Hoi Jan,

Of een scheiding maken tussen rijdend materiaal en ondersteunende electronica (MA).
Maar dat betekend dus twee aparte besturings systemen.

Wat bedoel je met 2 besturingssystemen? Je houdt één besturingssysteem, nl. WDP, alleen de voedingen zijn gescheiden. Nu heb ik Märklin en jij een ander systeem, dus ik weet niet precies hoe het bij jou aan te sluiten is, maar het komt erop neer dat de digitale informatie van al deze (door verschillende voedingen) magneetartikelen, treinen etc. samenkomen in je PC. Vandaag heb ik het Märklin CS aangesloten en verbonden (dmv.een IP-adres) met de PC om met de treinen te rijden, de Tams voor het schakelen en de HSI-88 voor het terugmelden.
In het kort: 3 digitale systemen, verdeeld over 26 gescheiden stroomkringen, komen samen in de PC, bestuurt door één besturingssysteem WDP. De treinen rijden verdeelt over 16 stroomkringen, het schakelen van wissels en seinen is verdeelt over 4 stroomkringen, en de overige 6 stroomkringen voor de verlichting etc.
Bedoel je dit Jan?

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 18. Januar 2008, 23:17:12 »
Hallo Willy,

Dat is een goude tip. :D

Ik had nog een tweede trafo weten te op te trommelen, de Viessmann 5200, 52 VA, max 3,25 A.
(mijn vrouw zei, je hebt toch zo'n zelfde ding in de kast liggen, joh. :-[ :-[ :-[ :-[, beschamend, compleet glad vergeten, dat krijg je als je oud wordt. Het lag drie jaar in de kast opgeborgen. Dus Bob en Gerard als je dat leest dan wordt er nog meer Kerstverlichting. :D)

Alle gekheid op een stokje.
Even op de vier wissels decoder aangesloten volgens de Viessmann schema, EN ............ het werkt.!!!!

Willy, dat is een super advies van je. Klasse en heel hartelijk bedankt. ;)

Zo zie je maar weer, ben blij ook eens iets terug te kunnen doen, maar is hiermee je probleem dan ook opgelost.
Viele Grüße

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #8 am: 18. Januar 2008, 23:19:14 »
Ja dus zie ik nu.

Zoals ik het bekijk zijn we allemaal Online  :P
Viele Grüße

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 18. Januar 2008, 23:23:34 »
Hoi Jan,

Nou dat is mooi, maar bedenk wel, als je gaat rijden met meerdere locs én verlichte wagons etc., dat dit ook het nodige vermogen kost. Ik weet natuurlijk niet met hoeveel treinen je tegelijk wilt rijden, maar misschien voor het rijden wat meerdere stroomkringen zou niet verkeerd zijn, denk ik.
In ieder geval, het gescheiden houden van schakelen en rijden wat betreft de voeding is altijd beter.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 18. Januar 2008, 23:50:05 »
Hoi Jan,

Een goede planning doe ik gewoon even met een tekening maken voor jezelf. Welke zaken wil je op welke stroomvoorziening hebben. En deze tekeningen nooit weggooien, ook al verander je soms weer.
Vandaag heb ik toevallig ook het een en ander veranderd in enkele aansluitingen (CS aangesloten op de PC met WDP oa.) Ben blij dat ik alle schetsjes van aansluitingen in een grote map heb zitten  :), want je bent snel het een en ander vergeten hoe je sommige dingen hebt aangesloten  :-\ :D