Autor Thema: TM kontakten  (Gelesen 3400 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
TM kontakten
« am: 21. Januar 2008, 22:59:23 »
goedeavond WDP-ers,
Ik heb even 3 vraagjes die ik zo snel niet kon terugvinden op het forum.
Ter voorbereiding van de komst van pro-x.
1-op sommige screenshots van jullie zie ik dat elke rail onderdeel is van een tm nr. stel een klimspiraal van bv. totaal 5 mtr
waarom elke rail onderdeel van Tm nr. en niet bv. om de 4 rails 2 rails met een tm nr.  heeft dit te maken met de bezetmelding als er bv. een wagon loslaat(klimspiraal missch. verkeerde voorbeeld die wagon komt wel weer terug rijden toch?) lang recht eind dan beter vb.
2-kun je in principe aan elk Tm nr. een opdracht koppelen.
3-Als beide voldoen aan de systeemeisen is de keuze voor een laptop of een pc dan persoonlijk of heeft de een tov de ander in de praktijk dan voor-of nadelen.
Alvast bedankt voor de reakties gr. kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: TM kontakten
« Antwort #1 am: 22. Januar 2008, 00:55:53 »
bedankt jan leendert voor je reaktie maar ik denk dat ik mijn eerste vraag niet goed heb geformuleerd,
Ervan uitgaande dat wagons niet loslaten waarom is het dan toch verstandig om elke rail op de baan een TM kontakt toe te wijzen dus bv. op een stuk van 1.50 mtr. niet alleen de eerste 2 en de laatste 2 rails maar alle 9 ik heb het dan nu over een stuk baan wat geen onderdeel is van een beveiligd blok.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 22. Januar 2008, 03:13:22 »
goedemorgen MLop,

Zitat
1-op sommige screenshots van jullie zie ik dat elke rail onderdeel is van een tm nr. stel een klimspiraal van bv. totaal 5 mtr, waarom elke rail onderdeel van Tm nr. en niet bv. om de 4 rails 2 rails met een tm nr.  heeft dit te maken met de bezetmelding als er bv. een wagon loslaat(klimspiraal missch. verkeerde voorbeeld die wagon komt wel weer terug rijden toch?) lang recht eind dan beter vb.
Dat wij alle rails voorzien van een TM heeft te maken met de opbouw van het software pakket WDP. Daar is het zinvol om alle rails een TM nummer te geven. uiteraard heeft een sectie maar 1 aansluiting op de electronica ;) Het tweede voordeel is dat je (als je met de trein rijd) mooi kunt zien waar een trein bevind in het rail vak.

De PC keuze is geheel aan jouw, naar mijn weten kunnen alle huidige (nieuwe0 PC en laptops gebruikt worden. Let er wel op dat je voldoende USB slots heb (min. 3-4) dan kan je voolopig vooruit
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 22. Januar 2008, 05:33:44 »
Goedemorgen Kees,

2-kun je in principe aan elk Tm nr. een opdracht koppelen.

Als aanvullend antwoord wat Jan reeds gaf: als je met de zg.profielen gaat rijden, kun je aan elke aparte trein op elk gewenst TM een opdracht koppelen. Bv. trein A moet een geluidssignaal geven bij TM 1, trein B bij TM2, trein C moet de verlichting uitdoen bij TM3, trein D moet versnellen bij TM4,............etc, etc.
Waar dit handig voor is, is in een schaduwstation. Alle treinen moeten op het doelcontact alle functies uitschakelen, zoals verlichting en geluiden. Dit spaart stroom! Maar, net als Jan, geef ik maar een enkel voorbeeld nl.profielen. Je kunt een TM koppelen aan het schakelen van een magneetartikel (uiteraard), Zähler (teller), Stellwerkswärter,...etc. Je kunt het zo gek niet verzinnen wat er mogelijk is.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #4 am: 22. Januar 2008, 08:42:15 »
Ok het is mij duidelijk ik zal maar vast wat S88 bijbestellen(conrad) en alle c en k rails gaan bewerken de rails lagen net zo mooi maar ja zo blijven we lekker bezig maar als ik hierdoor er zoveel leuke mogelijkheden bijkrijg is het zeker de moeite waard.
Heren bedankt voor de reakties tot schrijfs.
Gr. Kees