Autor Thema: WDP in aantocht  (Gelesen 3807 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
WDP in aantocht
« am: 26. Januar 2008, 19:16:07 »
hallo allemaal,
WDP is besteld ik ben benieuwd.
Maar vast een paar vraagjes weer ter voorbereiding,
bij de S88 kan ik daar nou 8 of 16 massa aansl. van gebruiken voor TM. En als ik het goed begrepen heb moet ik bij TM 2 modules ingeven bij WDP 1-8 en 9-16 enz.
en opdrachten gegeven door de comp. gaan toch niet naar de S88 maar naar bv. de schakeldec.of direkt naar de wissel met ingebouwde decoder. en waar gaan dan de opdr. voor bv. vertragen en fluiten naar toe. Is dat soms de combinatie ingang 1 met 9 enz.?
En laatste vraag (voorlopig) Aanmeldsectie en afremsectie snap ik maar de stopsectie is mij niet helemaal duidelijk remt de trein nog steeds hierin af of stopt ie in principe op de overgang van afr. en stopsectie ook al zou hij nog niet volledig afgeremd zijn?
Vast bedankt voor jullie support.
Gr. Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: WDP in aantocht
« Antwort #1 am: 26. Januar 2008, 19:30:10 »
Hoi Kees,

Gefeliciteerd met de aankoop!

bij de S88 kan ik daar nou 8 of 16 massa aansl. van gebruiken voor TM.

Dat ligt eraan welke je koopt. Bij die van Märklin kun je 16 TM's erop aansluiten, bij die van Viessmann 8.

En als ik het goed begrepen heb moet ik bij TM 2 modules ingeven bij WDP 1-8 en 9-16

WinDigipet rekent met modules waar je er 8 op kunt aansluiten. Dus bij die van Märklin moet je 2 modules ingeven

De antwoorden op de laatste vragen zal ik later op de avond even geven, is wat uitgebreider, heeft te maken hoe digitale besturing van een modelbaan werkt.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 26. Januar 2008, 20:19:33 »
bedankt Gerard ben benieuwd naar de rest van de info, maar ik heb al wat S88 van conrad 1/8 en 9/16  23 euro weliswaar zonder behuizing maar dat vind ik niet zo´n probleem omdat ik ze toch allemaal bijelkaar wil monteren de langere bekabeling neem ik dan voor lief weet jij hoeveel ik er hierop aan kan sluiten volgens mij 16 TM ik heb er wel mee getest maar nog niet alle poorten van gebruikt
Gr. kees

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 26. Januar 2008, 20:26:00 »
Hoi Kees,

Ben ik weer, kwam even wat tussen.

en opdrachten gegeven door de comp. gaan toch niet naar de S88 maar naar bv. de schakeldec.of direkt naar de wissel met ingebouwde decoder. en waar gaan dan de opdr. voor bv. vertragen en fluiten naar toe. Is dat soms de combinatie ingang 1 met 9 enz.?

Inderdaad. De opdrachten naar alles wat beweegt etc. komen van WinDigipet, de PC dus.
In WDP kun je al deze opdrachten ingeven en laten uitvoeren. Om een loc.ergens te laten fluiten (of remmen), geef je aan op welk TM je dit wilt laten doen. Als deze loc dus op het desbetreffende TM komt wordt dit geregistreerd door de PC met WDP. WDP stuurt vervolgens een opdracht naar de loc om te fluiten.
Simpel samengevat: de trein geeft via de TM (aangesloten op de S88) feedback aan WDP, waar de trein zich bevindt. WDP kijkt vervolgens of het een opdracht uit moet voeren op dit TM. Zo ja, dan stuurt WDP de desbetreffende opdracht. En dit kunnen zeer veel opdrachten zijn. De combinatie ingang 1 met 9 op de S88 heeft hier vooralsnog niets mee te maken.

de stopsectie is mij niet helemaal duidelijk remt de trein nog steeds hierin af of stopt ie in principe op de overgang van afr. en stopsectie ook al zou hij nog niet volledig afgeremd zijn?

De trein krijgt hier de opdracht om te stoppen. De manier waarop, snel of langzaam, stel je weer in met WDP, al dan niet in combinatie met een bepaalde waarde van de CV in de decoder zelf.
Het is van groot belang dat de trein niet met een té hoge snelheid in een té korte stopsectie aankomt. Hij stopt weliswaar, want dit is immers de opdracht, maar kan over de stopsectie "heenschieten".
Het stoppen kun je in WDP op verschillende manieren regelen, in de rijwegen-editor of profielen. Ik denk dat dit nu te ver gaat als ik dit ga uitleggen. Het staat uitstekend omschreven in het handboek van WDP wat je er bij krijgt.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 26. Januar 2008, 20:34:13 »
Hoi Kees,

Onze postings kruiste elkaar, maar je kunt 31 S88 modules van 16 aansluitingen met één interface laten aansturen. Dit zijn totaal 496 terugmeldingen. WDP kan er meer aan, maar dan over meerdere interfaces. Ik geloof zo uit het blote hoofd 992. (en dat zijn er nogal wat).

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #5 am: 26. Januar 2008, 21:26:15 »
Gerard bedankt voor de moeite ik kan weer verder plannen en denken terwijl ik verder probeer met de demoversie. Gewoon ter informatie, ik werk aan veel dingen tegelijk aan de baan wanneer er tijd voor is, de ene avond gebouwtjes pakken dan weer de demo en het Ned. handboek WDP en afgelopen weekend bezig geweest met het FCS, laadstation vrachtauto´s op de trein en de dubbele busstop bij het station, ik heb vandaag m'n 20 Viessman seinen binnengekregen vandaar ook m'n vraag over de remsectie want ik plaats ze graag in 1 keer goed. Alles bij elkaar een hoop werk maar erg leuk en met jullie hulp wordt 't nog weleens wat. Ik zal s proberen uit te vinden hoe je foto's op 't forum zet tenzij dit hier de plek niet voor is maar dan lees ik 't wel.
Gr. Kees

Offline willy2

• Mitglied
  • alle hulp is welkom!
« Antwort #6 am: 08. Februar 2008, 20:38:59 »
hallo,kees heb je windigipet al binnen??
groetjes,
willy2 ;)
HO-marklin C. Central station.S88,k83,mobilstation.
Heljan containerterminal,marklin kraan,faller car systeem