Autor Thema: FCS via WDP  (Gelesen 3636 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
FCS via WDP
« am: 27. Januar 2008, 12:18:02 »
Goede morgen allemaal,
Ik las kortgeleden,ik meen bij een posting van Gerard dat het fcs bij hem door wdp werd geregeld.
Vraag: kun je de wissels, stopplaatsen (en daarmee ook de tijdsduur van stoppen) en ook bv. de voorangsregeling dmv. reedkontakten als schakelkontakten en bezetmeldingen via wdp gebruiken. En gaat dit dan via de S88?
En vervalt dan daarmee de noodzaak om de sensors en schakelkastjes voor bv. de busstop van Faller te gebruiken?
Ik werk nu aan de rijwegen en dit zou wel het moment zijn om de reedkontakten gelijk in te bouwen.
gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: FCS via WDP
« Antwort #1 am: 27. Januar 2008, 13:49:14 »
Hoi Kees,

Al je gestelde vragen zijn mogelijk om dit met WDP te besturen. Het aansluiten van de bezetmeldingen is wat omslachtiger dan een stuk rails van Märklin. Ik heb dit gedaan met reedcontacten in combinatie met relais (bijv.de 5552 van Viessmann) en de S88 modules. Mocht je een aansluitschema willen hebben, laat het me even weten.
Let wel dat de verschillende Faller artikelen op soms verschillende voedingen werken, zowel AC als DC. Wellicht heb je daarom ook een gelijkrichter nodig.
De busstop van Faller heb je in principe niet meer nodig. Ik heb 2 " schaduwstations" en 3 busstops, rij met 11 autootjes volledig automatisch dmv.vraagcontacten.
Voorrangsregelingen, bepaalde autoroutes, het is allemaal mogelijk. Je kunt heel mooi gebruik maken van de matrix functie in de rijwegen/ZF-editor.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 27. Januar 2008, 14:05:52 »
Hallo Gerard,
Ik wil heel graag dat schema van je hebben kan dat over de mail ?(zie profiel)
Met de busstop niet meer nodig bedoel je dat meegeleverde schakelkastje neem ik aan.
De schakeling van wissels e.d. gaan die over een k83?

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 27. Januar 2008, 14:19:09 »
Hallo Kees,

Ik zal het schema vanavond even netjes tekenen (lijkt nu meer op een kladje), en het naar je mailen.
Het meegeleverde schakelkastje bedoel ik inderdaad. Deze heb je niet meer nodig.
Als je een schaduwstation gaat maken, zou ik je aanraden om van de parkeerplaatsen gebruik te maken. Deze houden de autootjes op hun plaatsen als ze geen stroom krijgen. Bij de stopplaatsen werkt dit andersom.
Als je de baan nl.uitschakeld en er staan autootjes bij de stopplaatsen, rijden deze dus weg.
Alle schakelingen werken dmv. de K84, dus ook de splitsingen. De splitsing werkt als een schakelaar, geen stroom> dan rechtdoor, bekrachtigd> dan afbuigend. (magneetje in de splitsing komt omhoog)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #4 am: 27. Januar 2008, 15:18:23 »
Beste Gerard,

Dan zou ik een dergelijk schema ook graag toegezonden krijgen.  ::) ::)
Tsjonge, wel brutaal hé?  ;D

Mijn mailadres is je al bekend als het goed is en anders uiteraard ook in mijn profiel.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 27. Januar 2008, 15:45:00 »
Hoi Riny,

Komt voor mekaar :)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #6 am: 27. Januar 2008, 15:53:06 »
Gerard,

Je bent een TOPPER.  :D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #7 am: 27. Januar 2008, 17:37:21 »
Ik was al een beetje bang dat het via de K84 zou gaan die dingen kosten van Marklin over de 100 euro
is daar een goedkoper alternatief voor?
Ik las op een ander forum dat de Viessmann seinen 4014(4 seinbeelden) ook door de K84 aangestuurd moesten worden maar ik heb ze nu werkend met 2 relais en dan kan ik nog kiezen tussen direkt schakelen dmv. massa of via een K83/ S88 in comb. met WDP Als ik het tenminste goed heb uitgedokterd, kan dit ook met FCS?

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #8 am: 27. Januar 2008, 17:53:47 »
Ik zal het schema vanavond even netjes tekenen (lijkt nu meer op een kladje), en het naar je mailen.

Beste Gerard het schema is al binnen hartstikke bedankt jij hebt zowat een dagtaak met het beandwoorden van alle beginnersvragen. Om met Riny te spreken je bent een topper. ;D

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 27. Januar 2008, 20:22:43 »
Hoi Kees,

Graag gedaan hoor. Je kunt als vervanger voor de Märklin K84 de Viessmann 5213 nemen. Is identiek en kost zo rond de €64,-

Ik las op een ander forum dat de Viessmann seinen 4014(4 seinbeelden) ook door de K84 aangestuurd moesten worden maar ik heb ze nu werkend met 2 relais en dan kan ik nog kiezen tussen direkt schakelen dmv. massa of via een K83/ S88 in comb. met WDP Als ik het tenminste goed heb uitgedokterd, kan dit ook met FCS?

Als iets schakelt dan schakelt het toch?! Alleen de combinatie K83/S88 ken ik niet. Wel is het mogelijk om een K83 te gebruiken in combinatie met een seinmodule. Daar had ik er nog legio van, en heb deze combi dus ook.