Autor Thema: Schakelen met RMK  (Gelesen 4133 mal)

Offline Wilchry Roost

• Senior-Mitglied
Schakelen met RMK
« am: 30. Januar 2008, 23:36:38 »
Goedenavond,

Ik wil een spoorwegovergang bedienen dmv RMK in een FS. Ik heb in de Rijwegen-editor bij vervolgschakelingen aangegeven bij welk kontakt er geschakeld moet worden. Maar helaas, als de trein deze rijweg volgt en komt op het aangegeven kontakt gebeurt er niets. Ook een sein wat aangestuurd word via een RMK schakelt niet. Wat doe ik fout.
Ik heb een tijdje geexperimenteed met een demo van WDP 9 en daar is het wel gelukt. Ik heb nu een originele versie 8.5.

Als een rijweg afgewerkt is dan moet toch de gele aanduiding toch verdwijnen?

Groetjes
Wilchry

« Letzte Änderung: 30. Januar 2008, 23:41:08 von Wilchry Roost »
Met vriendelijke groet

Wilchry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2009 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Lego trein 12v  Intellibox Viessmann decoders Esu locdecoders
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop met windows 10

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Schakelen met RMK
« Antwort #1 am: 31. Januar 2008, 00:13:22 »
Goedenavond Wilchry,

Als een rijweg afgewerkt is dan moet toch de gele aanduiding toch verdwijnen?

Klopt! Mits alle RMK's in de juiste volgorde zijn bereden en het doelkontakt is aangevinkt als zijnde bezet.

Heb je de RMK's in de juiste volgorde staan in de rijwegen-editor zoals aangesloten op de baan?
Bij de vervolgschakelingen, staat daar bij het betreffende RMK "bezet" aangevinkt, en daarbij het juiste magneetartikel?
Misschien een overbodige vraag, maar weet je zeker dat dit RMK goed is aangesloten. Je kunt de RMK's testen dmv.de terugmeldmonitor zodat je kunt zien of deze goed functioneren.
Als het met de demo van WDP 9 wel werkt, moet het met de 8.5 ook als zodanig werken.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 31. Januar 2008, 11:05:53 »
Goedemorgen Wilchry,

Schiet me nog iets te binnen. De rijwegen, kun je die met "stellen und fahren" selecteren, en rijdt de trein dan van het startcontact naar het doelcontact? Stopt de trein dan ook op het doelcontact en staat deze dan ook in het treinummerveld?

Zoals ik het van je begrijp wordt de rijweg dus niet vrijgegeven als de trein op het doelcontact is aangekomen.
Is dat juist?

Offline Wilchry Roost

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 31. Januar 2008, 22:45:02 »
Hallo Gerard,

Ik heb het voor elkaar. Alles werkt nu zoals ik wil. Maar vraag me niet hoe ik het gedaan heb. Ik ben begonnen om jou tips te volgen, (toch een foutje eruit gehaald) maar zonder resultaat. Na einige tijd veranderen en proberen heb ik een sein in de route wat ik (voor het gemak) nog niet had aangesloten toch maar aangesloten.
En zie daar het functioneerd. Dus ik kan niet echt aangeven wat nou de oorzaak is geweest.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Wilchry 
Met vriendelijke groet

Wilchry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2009 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop met windows 10

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 01. Februar 2008, 00:58:50 »
Hoi Wilchry,

Om er toch achter te komen nog even een vraag: bij de magneetartikelen, kun je daar een keuze maken of deze virtueel zijn of niet met versie 8.5? (Ik meen me te herinneren dat dit met de 8.4 niet mogelijk was).
Als magneetartikelen niet daadwerkelijk zijn aangesloten en je hebt ze niet als "virtueel" aangevinkt, dan zoekt WDP nl. naar communicatie met dit magneetartikel/decoder. En de spoorwegovergang, werkt deze nu ook?
Het zou misschien een oorzaak kunnen zijn geweest.
Maar helemaal top dat het nu werkt :D

Offline Wilchry Roost

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 01. Februar 2008, 22:22:06 »
Hallo Gerard,

In de magneetartikelregistratie is geen mogelijkheid om ""virtueel"" aan te vinken. Ik kan er tenminste niks van vinden.

De spoorwegovergang werkt nu ook.

Even voor de volledigheid: Ik kan de standaard Lego-magneetartikelen en seinen niet rechtstreeks aansluiten op de decoder.(viessmann 5212)  Per magneet/sein moet ik een aparte relais gebruiken om deze te kunnen schakelen. Lego gebruikt namelijk maar 2 draden en door het ompolen van + en - wordt de magneet/sein geschakeld. En omdat de decoders werken met 3 draden heb ik een oplossing moeten zoeken om eea toch te laten functioneren.

Groetjes
Wilchry
Met vriendelijke groet

Wilchry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2009 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop met windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 01. Februar 2008, 23:06:08 »
Hallo Wilchry,

Zie bijlage daar moet je een vinkje zetten dan is het een vituele schakelaar. Al mijn virtuele schakelaars beginnen met mageet nummer 500 of hoger zodat je een goed overzicht heb van wat is niet en wat is wel virtueel.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 01. Februar 2008, 23:08:42 »
Hoi Wilchry,

Bedankt voor je reaktie. Over het aanvinken van het wel/niet zijnde virtuele magneetartikelen is pas sinds de versie 9. Ook erg leuk om te vernemen dat ook de Lego-treinen met WDP bestuurt worden  8)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #8 am: 01. Februar 2008, 23:10:56 »
Sorry ik had niet gezien dat je WDP 8.5 versie had. Mijn antwoordt was uit X.3
sorry, misschien een goede rede om naar die versie te kijken.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |