Goedenavond Kees,
Het begin inderdaad......is altijd moeilijk. Want begin je slecht, dan moet je achteraf corrigeren, begin je goed, dan zijn er geen of weinig correcties nodig.
Mijn suggestie: maak eerst de baan tiptop in orde. Kijk vooral naar de hellingen, bochtstralen, lengte van de blokken met de daarin te maken terugmeldingen, lengte van de blokken qua lengte van de treinen (de langste trein moet hierin passen), wisselstraten, plaatsing van seinen etc., etc. Dan alle voorzieningen aansluiten en dan proefrijden.
Let wel: WinDigipet is geen baanontwerp-programma, maar een besturings-programma.
Als je eerst alles in de gleisbild-editor aanmaakt, inclusief terugmeldingen etc, en er later achterkomt met het daadwerkelijk aansluiten dat deze terugmeldingen helemaal niet passen, of veel te kort worden (remweg, doelcontact) moet je weer een aantal zaken herzien, zowel in het baanontwerp als in WDP.
Ik heb mijn baan hoofdzakelijk eerst helemaal op maat op papier getekend, inclusief terugmeldingen, seinen etc.
Toen daadwerkelijk gebouwd en met de langste treinen proefgereden. Toen dat allemaal goed liep, ben ik met de besturingssoftware begonnen, eerst een ander programma, maar even daarna WDP. Mijn baan met alle aansluitingen etc. lag eral toen ik WDP er op losliet. Ik heb daarna nogal wat aanpassingen moeten verrichten aan de baan om WDP ten volle te benutten. Probeer dit laatste te voorkomen
Echter, er kunnen dingen zijn waarbij je hiervan zult willen/moeten afwijken. Je zult ook met WDP willen gaan proefrijden, en dat kan natuurlijk ook tijdens de bouw van de baan, maar zorg er dan voor dat je correcties aan de baan nog goed mogelijk zijn. Het corrigeren van je baan is altijd moeilijker, dan correcties aanbrengen in je gleisbild van WDP.
Mijn motto is: eerst de baan, dan de besturingssoftware. Alleen dit moet je niet zo zwart/wit willen zien.
Als je binnenkort bij me op bezoek komt, kan ik je het een en ander laten zien hoe ik het heb gedaan. Maar wellicht kan er iemand anders weer anders over denken.