Autor Thema: En nu  (Gelesen 2546 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
En nu
« am: 02. Februar 2008, 21:06:00 »
Goede avond allemaal,

WDP is deze week uit Duitsland binnengekomen en vandaag is het op de laptop geinstalleerd.
Wat denken jullie? eerst proberen alles in de gleisbild-editor te krijgen incl. alle tm-s seinen enz. en dan daarvanuit de voorzieningen op de baan te maken,of hebben jullie andere suggesties voor een beginner.
Ik hoor graag van jullie.
Vr. gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: En nu
« Antwort #1 am: 02. Februar 2008, 22:20:45 »
Goedenavond Kees,

Het begin inderdaad......is altijd moeilijk. Want begin je slecht, dan moet je achteraf corrigeren, begin je goed, dan zijn er geen of weinig correcties nodig.

Mijn suggestie: maak eerst de baan tiptop in orde. Kijk vooral naar de hellingen, bochtstralen, lengte van de blokken met de daarin te maken terugmeldingen, lengte van de blokken qua lengte van de treinen (de langste trein moet hierin passen), wisselstraten, plaatsing van seinen etc., etc. Dan alle voorzieningen aansluiten en dan proefrijden.

Let wel: WinDigipet is geen baanontwerp-programma, maar een besturings-programma.

Als je eerst alles in de gleisbild-editor aanmaakt, inclusief terugmeldingen etc, en er later achterkomt met het daadwerkelijk aansluiten dat deze terugmeldingen helemaal niet passen, of veel te kort worden (remweg, doelcontact) moet je weer een aantal zaken herzien, zowel in het baanontwerp als in WDP.

Ik heb mijn baan hoofdzakelijk eerst helemaal op maat op papier getekend, inclusief terugmeldingen, seinen etc.
Toen daadwerkelijk gebouwd en met de langste treinen proefgereden. Toen dat allemaal goed liep, ben ik met de besturingssoftware begonnen, eerst een ander programma, maar even daarna WDP. Mijn baan met alle aansluitingen etc. lag eral toen ik WDP er op losliet. Ik heb daarna nogal wat aanpassingen moeten verrichten aan de baan om WDP ten volle te benutten. Probeer dit laatste te voorkomen

Echter, er kunnen dingen zijn waarbij je hiervan zult willen/moeten afwijken. Je zult ook met WDP willen gaan proefrijden, en dat kan natuurlijk ook tijdens de bouw van de baan, maar zorg er dan voor dat je correcties aan de baan nog goed mogelijk zijn. Het corrigeren van je baan is altijd moeilijker, dan correcties aanbrengen in je gleisbild van WDP.

Mijn motto is: eerst de baan, dan de besturingssoftware. Alleen dit moet je niet zo zwart/wit willen zien.

Als je binnenkort bij me op bezoek komt, kan ik je het een en ander laten zien hoe ik het heb gedaan. Maar wellicht kan er iemand anders weer anders over denken.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 02. Februar 2008, 23:44:26 »
Hoi Gerard,

lekker laat he dat corresponderen,
ik moet je eerlijk zeggen dat ik waarschijnlijk eerst begonnen zou zijn met het gleisbild maar dat is eigenlijk omdat het laatste speeltje natuurlijk altijd het leukst is.
Maar je hebt gelijk ongeduld is het tegenovergestelde van een schone zaak. Er is aan de baan nog genoeg te doen zelfs voordat ik aan aansluiten toekom en voordat ik begin met isoleren van de railstaven is het misschien handig dat ik een tek. van het baanplan meeneem en als jij dan daar naar wil kijken en je kunt wat suggesties doen zou ook dat wellicht een hoop dubbel werk kunnen schelen. Ik ben de laatste die het wiel opnieuw wil uitvinden vandaar dat ik ook met m'n vragen op dit forum terecht kom. nadenkend over je antwoord denk ik inderdaad dat, dat de meest slimme manier van werken is.
Ik zie je mailtje wel over de afspraak.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #3 am: 03. Februar 2008, 08:58:33 »
Hallo Kees welkom bij de club,

Mijn advies is om klein te beginnen. Daar bedoel ik niet mee dat je niet groot kunt bouwen, maar kijk naar je plan en bekijk of je ergens in je plan een cirkel hebt met bv een inhaal spoor. Als je dat eerst eens automatiseer met alles wat er bij hoord aan schakelingen, Magneet artikelen (seinen en wissels), Rmk's etc etc en WDP dan kan je geconcentreerd leren en begin je niet complex maar krijg je de basis wel snel onder de knie. Daarna ga je gewoon uitbreiden (zowel techniek als in WDP) en behoef je je niet zo concentreren op de techniek om dat je weet dat dat werkt, maar kan je WDP de boven toon laten voeren.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |