Autor Thema: indeling in secties?  (Gelesen 7026 mal)

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
indeling in secties?
« am: 19. Februar 2008, 13:16:34 »
Beste modelspoorders,
Zal me eerst ff voorstellen. Heb de modelspoormicrobe van jongs af meegekregen van mijn vader...en enkele jaren geleden heb ik zijn modelbaan overgenomen.
Dit was een marklin HO baan met C en M-rails. Ondertussen heb ik deze al wat uitgebreid en rijd ik digitaal.
Nu ik de mogelijkheden van WDP hier zie, weet ik het wel zeker, dit moet ik ook hebben;)
Momenteel ben ik bezig met mijn baan in blokken en secties te verdelen (wat niet simpel is daar er nooit rekening mee gehouden is) maar hierover heb ik de volgende vraag; ik heb begrepen dat je in een blok een start, rem en stop-sectie nodig hebt, maar daar de baan hoofdzakelijk enkelsporig is, en je rijdt hierover in tegengestelde richting, wisselt WDP de start en stopsectie dan om, of hoe moet ik dit zien?
Hopend op reactie of suggesties...
Groeten
Peter

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: indeling in secties?
« Antwort #1 am: 19. Februar 2008, 14:56:41 »
Goedemiddag Peter,

Allereerst van harte welkom op het WDP forum!!

wisselt WDP de start en stopsectie dan om, of hoe moet ik dit zien?

Inderdaad, zo moet je het (ongeveer) zien. Rij je van links naar rechts, dan ligt het startkontakt links, en het doel (stop) kontakt rechts. Van rechts naar links is dit dus andersom. Je maakt een hier 2 rijwegen (WDP werkt op basis van rijwegen). Een rijweg van links naar rechts, en een van rechts naar links. Het is eigenlijk heel eenvoudig! In feite wisselt WDP het start- en stopkontakt niet om, maar het is aan de gebruiker hoe je deze kontakten ingeeft in een specifieke rijweg.

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: indeling in secties?
« Antwort #2 am: 19. Februar 2008, 15:54:59 »
Gerard,
Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.
Nog een bijkomend vraagje; voorzie ik best zowel voor de stopsectie(A) als na de startsectie(B) een afremsectie zodat de stopsectie(B) bij de omgekeerde rijweg ook een afremsectie heeft, of neem ik het hele stuk tussen de twee secties als afremsectie?
Hoop dat je mijn ingewikkelde uitleg een beetje begrijpt;)
Groeten
Peter

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: indeling in secties?
« Antwort #3 am: 19. Februar 2008, 16:25:07 »
Hoi Peter,

neem ik het hele stuk tussen de twee secties als afremsectie?

Correct. Het blok, of beter gezegd rijweg in WDP, als dit van beide zijden wordt bereden, bestaat dit uit totaal 3 secties. Sectie 1: start/stop sectie (combinatie voor beide richtingen), Sectie 2: afremsectie voor beide richtingen, Sectie 3: start/stop sectie (wederom combinatie voor beide richtingen)

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: indeling in secties?
« Antwort #4 am: 19. Februar 2008, 17:02:30 »
bedankt Gerard,
Zal eens gaan beginnen met mijn sporenplan in stukjes gaan te verdelen;
Een rijweg begint en/of stopt toch voor de wissel, zodat de wissels in geen enkel blok vallen?
Kan ik nergens een voorbeeld van een sporenplan vinden voor WDP?
Groeten
Peter

jlt

  • Gast
Re: indeling in secties?
« Antwort #5 am: 19. Februar 2008, 17:40:25 »
Beste pjotr,

"Kan ik nergens een voorbeeld van een sporenplan vinden voor WDP?"

Allereerst ook van harte welkom hier op het forum.

Een sporenplan van WDP, kun je via onderstaande link bekijken.
Deze "Anwender Gleisbilder" ( WDP gebruikers die een eigen "sporenplan" hebben ontwikkeld) zijn voorbeelden hoe zij de baan hebben ingedeeld. Echter moet je niet vanuit gaan dat WDP een baan ontwerp programma is, maar een besturingsprogramma. In dat "Anwender Gleisbilder" kun je heel goed gebruiken, als voorbeeld hoe deze WDP gebruikers het doen. Erg leerzaam. ;)

http://www.windigipet.de/foren/index.php?board=19.0

Daarnaast uit jouw vraag aan Gerard kan ik je als voorbeeld aandragen, de bijgaande screenshot van een enkel baan trajekt, waarbij je een trein heen en weer kunt laten rijden.
Ik denk dat je nog geen ervaring mee hebt met WDP, maar zoals de bijgaande screenshot kun je van A naar B rijden en automatisch weer van B naar A rijden. Deze baantje gebruik ik als pendeldienst om mijn trein te laten testen.

Op de sreenshot kun je zien waar de TM nummers staan en de Start en Doel.

Succes.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: indeling in secties?
« Antwort #6 am: 19. Februar 2008, 21:04:16 »
Jan,
Bedankt voor de reactie.
Het is ook helemaal de bedoeling om het sporenplan met WDP te ontwerpen hoor, want de sporen liggen al;)
Ik hoop alleen af te kijken van de pro's waar ik best de verschillende secties kan voorzien op mijn baan om met WDP te werken.
Bedankt voor de links
Groeten
Peter

jlt

  • Gast
Re: indeling in secties?
« Antwort #7 am: 19. Februar 2008, 22:22:32 »
Beste Peter,

Oke, dan lijkt het mij ook goed om van anderen over de schouders mee te kijken. ;)

Je schreef:

"Een rijweg begint en/of stopt toch voor de wissel, zodat de wissels in geen enkel blok vallen?"

Bij veel Markliners worden de wissels niet meegenomen met TM melding.
Maar, daar zijn verschillende meningen over, de ene laat de TM in wissels mee intergreren.
En de anderen stop de TM voor de wissels.

Ikzelf heb de wissels geintergreerd met TM, dat heeft een voordeel dat ik de wissels als digitale "schakelaars" kan gebruiken. Denk maar aan reeds contacten, en daarvoor heb ik de wissels als "schakelaars" gebruikt.
Dit pas ik alleen toe bij complexe wisselstraten, waarbij geen rails tussen zitten.
Het is met kunst en vliegwerk te realiseren en als dat lukt dan werkt het echt goed.
Daar spendeer ik om de wissels mee te laten intergreren met TM. (gelijkstroom)
Dan verteld WDP de "echte" afgelegde rijweg aan.

De keuze is geheel vrij, maar als het niet nodig is om wissels intergreren met TM, moet je dat ook niet doen.
Dat geheel ligt aan de baan ontwerp.
Als je naar de diverse Anwender gleisbild kijkt, dan valt het je misschien op, dat er aantal WDP gebruikers verschillende manieren, van wel of niet gebruiken daarvan.

Iedergeval, levert dat geen probleem op voor de WDP.
WDP is daar flexibel in. ;)

Succes.

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: indeling in secties?
« Antwort #8 am: 20. Februar 2008, 09:15:08 »
Bedankt allemaal ;)

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: indeling in secties?
« Antwort #9 am: 20. Februar 2008, 10:57:36 »
Hallo Peter,

Een rijweg begint en/of stopt toch voor de wissel, zodat de wissels in geen enkel blok vallen?

Klopt. In principe ligt een rijweg tussen 2 seinen en/of tussen 2 wissels in. Is dit niet het geval, dan kan een trein tot stilstand komen met de achterliggende wagons op een wissel. En dit is niet altijd wenselijk.
Heb je een wisselstraat met daarin korte stukjes rails, dan kun je het beste deze stukjes rails integreren in deze wisselstraat, zodat het één wisselstraat is.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: indeling in secties?
« Antwort #10 am: 20. Februar 2008, 11:18:28 »
Beste Peter,

Ook van mijn kant allereerst, Welkom op het WDP forum.

Om een langverhaal kort te houden, ik hanteer exact het zelfde principe welke Gerard noemt.
Wisselstraten (i.c.b.met "korte normal" rails) krijgen bij mij geen detectie mee.
De overigere trajecten wel.

Het is bij mij zelfs zo dat beide spoorstaven geïsoleerd zijn van de wissels ten opzicht van de aansluitende sporen (rails)
Ik heb het hier dan wel over massadetectie.


Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: indeling in secties?
« Antwort #11 am: 20. Februar 2008, 15:01:39 »
Bedankt Riny,
Dus als ik het goed begrijp moet ik tussen W2 en W3 (zie bijlage) geen detectie voorzien?
De afstand tussen beide wissels is maar iets van een 25cm (H0).

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: indeling in secties?
« Antwort #12 am: 20. Februar 2008, 15:53:48 »
Hoi Peter,

Dus als ik het goed begrijp moet ik tussen W2 en W3 (zie bijlage) geen detectie voorzien?
De afstand tussen beide wissels is maar iets van een 25cm (H0).

Misschien is het wel handig om hier één terugmeldcontact te plaatsen, maar het is niet noodzakelijk.
Het is dan wel zo dat je de trein even "kwijt" bent als hier geen TM ligt. Deze 25cm is te kort om hier een rijweg (blok) van te maken, maar het is dan wel een onderdeel van een rijweg.
Ik heb zelf ook van deze situaties op mijn baan en als bijlage toegevoegd. Bij afbeelding 1 heb ik de TM's 167, 168, 169 en 170 eigenlijk tussen 2 wisselstraten liggen. (elk ongeveer 1,25mt lang.) Deze zijn te kort voor een rijweg, maar wel een onderdeel van diverse rijwegen. Bij afbeelding 2 heb ik een stukje rails wat 30cm. lang is van een TM voorzien, nl. TM.173. Dit stukje ligt in een wisselstraat. Omdat ik de wissels zelf (nog) niet voorzien heb van terugmeldingen vond ik deze korte stukjes detectie wel nodig.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Willem van Wageningen

  • Mitglied
  • Beiträge: 49
  • Ort: Rijnsburg Ort bei GoogleMaps suchen
Re: indeling in secties?
« Antwort #13 am: 20. Februar 2008, 20:05:53 »
Gerard,
Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.
Nog een bijkomend vraagje; voorzie ik best zowel voor de stopsectie(A) als na de startsectie(B) een afremsectie zodat de stopsectie(B) bij de omgekeerde rijweg ook een afremsectie heeft, of neem ik het hele stuk tussen de twee secties als afremsectie?
Hoop dat je mijn ingewikkelde uitleg een beetje begrijpt;)
Groeten
Peter
Gr Willem

Märklin, H0  C-Rails  Win -Digipet PRO X3 NL,Tams Easy-control, HSI-88, 15 x S88. 20 x k 83
Baan in opbouw hoofdzakelijk Nederlands

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: indeling in secties?
« Antwort #14 am: 20. Februar 2008, 20:46:13 »
Beste Willem,

Ook welkom op dit forum.

Is je bericht wel compleet?
Ik zie alleen maar het citaat van Gerard dus heb het vermoeden dat er nog een bedoelde tekst van je ontbreekt.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"