Autor Thema: Nieuwkomer.  (Gelesen 5067 mal)

Offline gerard D

• Mitglied
Nieuwkomer.
« am: 16. März 2008, 17:09:17 »
Hallo WDP-ers,

Hier weer een nieuwkomer op jullie forum die op zoek is naar een geschikt besturing systeem voor zijn modelbaan
Ik zal eerst iets over mijzelf  vertellen.
Ik ben Gerard Derks, en ben in 2000 samen met mijn zoon Ruben aan een modelbaan begonnen, met koploper als besturing systeem. Wat me erg veel moeite heeft gekost om het programma koploper een beetje onder de knie te krijgen. Omdat de ruimte waar de baan in opgebouwd is geen uitbreidingsmogelijkheden bood  zijn we in 2006 begonnen met de verbouwing van de kelder, die bestond uit vier ruimtes. Door een paar draagmuren te verwijderen en een aantal zware H balken te plaatsen konden we drie ruimtes aan elkaar koppelen, waarvan een ruimte ook nog een  halve meter dieper gemaakt moest worden. die stamde nog uit het jaar 1933. [toe waren de mensen nog niet zo groot als nu]. en moest ook nog tegen vocht en doorslag behandeld worden. kortom een hele klus. waarmee we in september, oktober van dit jaar klaar hopen te zijn. En dan kunnen beginnen aan de nieuwe baan. Met een nieuw besturing systeem. Ik heb op het forum gezien dat jullie erg enthousiast zijn over wdp, en dat heeft mij ook nieuwsgierig gemaakt. Ik heb de demoversie van pro x3 geïnstalleerd, en ben er een aantal avonden mee bezig geweest. En dan blijkt wel weer dat ik niet echt handig ben met zulke programma’s. Dit gaat weer lang duren. Ik ben nu zover dat twee treinen een rondje rijden, en dan weer stopen. ze trekken erg mooi op en remmen ook mooi af, dat kan je best goed instellen. Onze huidige baan word binnen een paar weken gesloopt, Omdat deze ruimte een andere bestemming krijgt. En heb daarom niet veel tijd meer om nog wat verder te komen.
Graag zou ik een keer willen kijken bij een wdper wie zijn modelbaan al helemaal goed werkend heeft, Want ik ben erg benieuwd hoe het treinen verloop er in de praktijk uitziet. Wij rijden met marklin  c en k rails en de intellibox maar omdat die teveel resets geeft koop ik waarschijnlijk de cs van marklin.   

Groetjes Gerard & Ruben Derks  :)
PC 3.0Ghz, windows XP pro, WDP pro X3b, Intellibox, Märklin locomotieven.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Nieuwkomer.
« Antwort #1 am: 16. März 2008, 17:30:31 »
Hallo Gerard en Rubben,
Hartelijk welkom op het WDP forum. Ik ben blij dat jullie de weg hebben gevonden naar de demo versie. Daar kan je heel veel mee en vooral ervaring mee opdoen. Laat een op het forum weten in welke omgeving jullie wonen dan komt er vast wel een antwoort op de vraag of er iemand in de buurt is met een baan.Mochten er vragen zijn stel ze gerust op het forum, we komen er meestal wel uit.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline gerard D

• Mitglied
« Antwort #2 am: 16. März 2008, 17:34:18 »
Zitat
Laat een op het forum weten in welke omgeving jullie wonen

sorry, zijn we vergeten. Wij wonen in Groesbeek in de omgeving van Nijmegen.

Groetjes Gerard & Ruben Derks.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 16. März 2008, 18:35:28 »
Hallo Gerard en Ruben,

Van harte welkom op het WinDigipet-forum. Ik hoop dat jullie veel plezier aan WDP zullen hebben, en zijn er vragen, problemen, etc, etc., stel ze gerust hier op het forum.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #4 am: 16. März 2008, 18:51:53 »
Beste Gerard en Ruben,

Ook namens mij een warm welkom op het WDP forum.

Ik wil even iets kwijt over een deel van jullie introductie tekst.
Je verteld, "En dan blijkt wel weer dat ik niet echt handig ben met zulke programma’s. Dit gaat weer lang duren".
Ook ik had dit zelfde probleem, tenminste het "weer lang duren".

Het probleem zit hem in het feit dat je Koploper in het hoofd heb zitten en dit werkt qua opbouw heel anders.
Dus een advies van iemand die dat zelfde probleem heeft meegemaakt en gehad,..............DELETE Koploper uit je hoofd en je zult zien dat er een wereld voor je open gaat met ongekende mogelijkheden.
Hiermee wil ik zeker niet beweren dat koploper niet goed zou zijn, integendeel, hele volksstammen gebruiken het naar tevredenheid.

Maar wie Win-digipet kent.........................is verwend.

Trouwens, zijn er nog andere programma's dan Win-digipet dan ??? ;D

Verder kun je er van op aan dat hier deskundige op het forum zitten en er alles aan zullen doen om jullie bij te staan.

Succes met de verbouwingen en ik hoop dat wij weer twee echte WDP-wuppies (Gerard en Ruben) aan onze lijst toe mogen voegen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #5 am: 17. März 2008, 00:31:55 »
Hallo WDP-ers,
Hier weer een nieuwkomer op jullie forum
Groetjes Gerard & Ruben Derks  :)

Beste Gerard en Ruben, ook ik verwelkom jullie op het WDP forum. De forum leden hier weten dat ook ik in eerste instantie tegen het programma opzag, dit temeer omdat ik de Duitse taal niet machtig ben. Nu ik bijna vijf maanden in het bezit ben van de X-Pro versie moet ik bekennen dat als je eenmaal de grond principes van WDP kent je als snel op weg bent. En dat je WDP stapje voor stapje beter leert kennen. Je gaat je baan opnieuw bouwen lees ik, dan heb je net als ik dus nu de mogelijkheid je baan meteen geschikt te maken voor WDP, want de basis voor wat het terugmelding van je baan betreft is iets anders dan die van Koploper. Zoals al is aangegeven bestudeer eerst de demo versie eens je zult net als ik versteld van de vele mogelijkheden van WDP. En dan is er dit forum nog, alleen al de manier waarop men hier met elkaar omgaat zou ik al niet meer kunnen missen, schroom dus niet je vragen hier voor te leggen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 17. März 2008, 13:12:08 »
Beste Gerard en Ruben Derks,

Ik kan hier niet achter blijven, gezien mijn voorgangers jullie al hebben verwelkomen. ;)
Ook hier van Harte welkom op de WDP forum.

WDP is voor mij een besturings programmatuur met veel mogelijkheden en als jullie daar in het begin wat meer in verdiept, dan gaat de wereld voor jullie open. Ik ben nog niet eens aan het eind gekomen, omdat er zoveel leuke speelse trukkies inzitten, dat ik daar nog niet over uitgesproken bent.
De service van de Duitse WDP team is ronduit perfekt te noemen, gezien mijn ervaring met de WDP.
Momenteel is WDP aan een update (met nog meer mogelijkheden.!!) en zal t.z.t ook een Nederlandse handleidingboek uitgebracht worden.
En niet te vergeten, komt de eerste Nederlandse bijeenkomst die door niemand anders dan Gerard en Bob worden  georganiseerd. Het lijkt mij verstandig omdat jullie nog in de beginfase zitten, dat jullie daar kunnen opgeven voor de bijeenkomst. Hierin kunnen jullie allerlei vragen stellen omtrent de WDP programmatuur.

Ik zie dat jullie in Groesbeek wonen, en je treft het goed met mij, woon in Arnhem. ;)
Momenteel ben ik aan een testbaan aan het ontwikkelen, waarbij op die testbaan allerlei WDP besturing
worden losgelaten. Net als jullie heb ik ook last van die reset probleem en momenteel ben ik aan het zoeken naar een betrouwbaar digitaal systeem.

Als jullie wat vraagjes hebben over WDP, schroom niet, stel het gerust hier op het forum. ;)

Succes.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 17. März 2008, 17:40:25 »
Riny (maar ook alle anderen natuurlijk),

die zin van jou die vind ik goed:

Maar wie Win-digipet kent.........................is verwend.   :D :D :D :D 8)

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 17. März 2008, 19:08:58 »
 Hallo Gerard en Ruben Derks,

Ook ik ben nog erg nieuw op dit forum en werk nog maar een 2 maanden met WDP.
Er is nog veel te leren voor mij, maar zoals het nu bij mij rijdt geweldig.
Nog maar 4 treinen, (waarvan er 2 pendelen) rijden er.
Er zit in mijn baan een kruising (geen wissel) het is geweldig mooi om te zien dat er
geen botsing komt, de treinen rijden mooi, trekken mooi op en remmen mooi af.
Met de CS van marklin heb ik hele goede ervaringen, net als met WDP.

Succes met jullie nieuwe baan.
  Henk van den Oosterkamp
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 17. März 2008, 23:35:04 »
Riny (maar ook alle anderen natuurlijk),

die zin van jou die vind ik goed:

Maar wie Win-digipet kent.........................is verwend.   :D :D :D :D 8)

Hoi Bob,

Die koppie van Riny, zit hartstikke goed in elkaar. ;D ;D ;D ;D 8).
We worden ook verwend. ;) ;)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #10 am: 17. März 2008, 23:51:29 »
Hoi Bob,

Die koppie van Riny, zit hartstikke goed in elkaar. ;D ;D ;D ;D 8).
We worden ook verwend. ;) ;)

Oh ja, waarmee dan ???
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.
Mijn bijdragen zijn maar zeer minimaal wacht maar tot het moment wanneer mijn laatste rail en bedrading is aangesloten.
Er zal dan een lawine van vragen komen van mijn kant.  :D :D ;D

Dus geniet nog maar even van jullie rust, hahahaha.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #11 am: 18. März 2008, 00:17:32 »
Welkom Gerard en Ruben.

Ik ben net als Riny nog volop aan het bouwen en aansluiten en als hij en ik daar mee klaar zijn gaan we dit forum
afhuren voor onze vragen en de antwoorden uiteraard, dus zorg dat jullie gauw aan je baan gaan beginnen dan kunnen jullie meeliften. met de hier aanwezige kennis.
Veel plezier met de voorbereidingen.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #12 am: 18. März 2008, 02:29:14 »
Gerard en Rubben , Hallo allemaal,
Dat we allemaaal nog bezich zijn met de baan dat lijkt mij nou net het leukste onderdeel van het bouwen.
Zelf ben ik al z'n jaar of drie bezich heb nu 2 schaduwstations en 1 lokaal station gebouwd op niveau 0.
Heb echter wel daar door z'n 20 treinen rijden. Mijn visie van de bouw is dat ik altijd treinen wil zien rijden en ik plan elke keer de volgende uitbreiding zo danig dat ik soms enkele maanden niet kan rijden maar dan moet het weer rond kunnen lopen. Ik bouw dus niet mijn baan en ga dan automatiseren ik bouw en automatiseer tegelijk.
Heb nu even weinig tijd omdat ik veel onderweg ben (zit nu in Indonesie) maar als we een maand verder zijn dan ga ik beginnen aan mijn eerste spiraal omhoog. Ik woon in Loosbroek wat ook niet ver van Groesbeek is dus laat maar weten of jullie mijn baan willen zien.

Offline gerard D

• Mitglied
« Antwort #13 am: 18. März 2008, 23:00:03 »
hallo

bedankt voor al jullie leuke reacties. :)

Zitat
Het probleem zit hem in het feit dat je Koploper in het hoofd heb zitten........DELETE Koploper uit je hoofd
dat kan je wel zeggen.  ;D heb alleen de DELETE knop nog niet gevonden ;)

Zitat
En niet te vergeten, komt de eerste Nederlandse bijeenkomst die door niemand anders dan Gerard en Bob worden  georganiseerd. Het lijkt mij verstandig omdat jullie nog in de beginfase zitten, dat jullie daar kunnen opgeven voor de bijeenkomst

Dat gaan we zeker doen.

Zitat
Ik zie dat jullie in Groesbeek wonen, en je treft het goed met mij, woon in Arnhem.
Momenteel ben ik aan een testbaan aan het ontwikkelen, waarbij op die testbaan allerlei WDP besturing
worden losgelaten
een testbaan, dat klinkt erg interesant. wat voor besturingen ben je dan aan het proberen? en arnhem is inderdaad niet ver weg.  ;)

Zitat
Ik woon in Loosbroek wat ook niet ver van Groesbeek is dus laat maar weten of jullie mijn baan willen zien.
die willen we graag zien. we zijn erg nieuwsgierig naar hoe jullie technische problemen oplossen. :)

Zitat
Kom maar met vragen
ik barst van de vragen :)

groetjes Gerard & Ruben Derks

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 18. März 2008, 23:21:46 »
Hallo Gerard en Ruben,

De testbaan is momenteel voor de helft klaar. T.z.t. als het zover is, kan ik jullie laten zien met welke mogelijkheden WDP kan bieden. Het is een baan van 3 mtr lang met drie sporen waarbij 8 wissels zijn aangesloten.
Deze baan is een combinatie van rangeer en doorrij spoor.
Hierin wordt met ZugFahrtAutomatiek (ZFA), prioriteit diensten gemaakt waarbij bijv. voorang op ICE en met rangeer die moet wachten voordat naar een uitwijkspoor mag worden gereden.
En ik ben aan het uitproberen naar volgens de EU richtlijnen van seinen, inclusief knipperd seinlicht.
Dat laatste ben ik aan het stoeien.

Maar zelf denk ik, dat jullie bij Bob ook de leuke kanten van zijn baan te zien krijgen.
En die bijeenkomst komt al wat dichterbij, dus dan denk ik dat mijn testbaan wel klaar is.
Heb effe geduld. ;)