Autor Thema: Magnetartikeldecoder  (Gelesen 8361 mal)

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Magnetartikeldecoder
« am: 25. März 2008, 23:16:43 »
Hallo forum leden. Ik maak gebruik van 6 stuks Viessmann Magnetartikeldecoder 5211, nu lees ik op de homepage onder Tipps & Tricks dat je op eenvoudige wijze de Viessmann Power Module (als extra kracht bron) kunt vervangen door een simpele Elco en Diode tussen de voeding te plaatsen. Wat me niet duidelijk is (je weet het mijn Duits is *&%$7) of je deze schakeling tussen iedere Magnetartikeldecoder moet plaatsen, of dat het voldoende is deze eenmaal bij de trafo te plaatsen en van daaruit naar de Magnetartikeldecoders.

Hier de link naar het document: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=646.0
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

  • Gast
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #1 am: 26. März 2008, 10:31:03 »
Goedemorgen Willy, ;)

Gerd Boll schrijft het volgende.

Meer schakelvermogen voor de Viessmann Magneet artikel nr: 5211.
Het oppeppen van zwakgeschakelde of oude spoelmagneten.
Deze schakeling vervangt de Power modul en is voor ongeveer €1,50 verkrijgbaar. (prijs 2003)

Net als bij de originele Power modul moeten de extra decoders op een korte afstand  aangesloten worden (korte kabellengte tot 1 mtr), om alle de gelijke vermogen te doen toekomen.
Als extra kabellengte nodig is, moeten met wisselspanning overbrugt worden, en dan ter plekke, een extra Dioden/ Elko combinatie geïnstalleerd worden.

p.s: Elko = Electrolytische condensator (een soort mini accutje).
Oppassen dat deze Elko op de juiste manier worden aangesloten.!
Zie tekening voorbeeld van Gerd Boll.!!!
Anders is die beschadigd.


Verkrijgbaar bij:

www.conrad.de   Best.Nr   Preis/st.
Elko 4700µF/35V   472565-77   1,87
Diode 1N4001      162213-77   0,08


www.reichelt.de
Elko 4700µF/35V   rad 4.700/35   1,00
Diode 1N4001      1N 4001   0,02
         
« Letzte Änderung: 26. März 2008, 10:41:06 von jan leendert »

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #2 am: 26. März 2008, 17:00:31 »
Goedemorgen Willy, ;)

Gerd Boll schrijft het volgende.

Bedank Jan voor de vertaling.

De powermodule van Viessmann kost €. 15.00 euro en je heb er maar 1 nodig om vervolgens een stuk of 6 magneetschakel decoders van wat extra power te voorzien. Deze informatie vond ik op de site van Viessmann, daar vond ik tevens ook een Nederlands PDF bestand met hoe deze powermodule aan te sluiten. Daar ik alleen maar Viessmann schakel- wissel- en terugmeld decoders gebruik lijkt mijn zo'n orginele powermodule wel mooi staan op mijn schakelpanel, en die €. 15.00 euro is per slot van rekening ook maar een druppel en het gehele kosten plaatje  ;)

Hier de link naar dat PDF bestand: http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5215-01-NL.pdf
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

  • Gast
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #3 am: 26. März 2008, 17:51:47 »
Hallo Willy,

Geen dank. ;)

Dergelijke power ondersteuning is goed wanneer je bij lange draden (Duitsers noemen het kabels) en afstanden van de decoders. Het is de bedoeling dat de 5211 decoders de stroom voorziening voor de diverse magneet spoelen goed te laten werken. Ikzelf heb de Power modul tussen gezet, en dat werkt ook goed.
Momenteel ben ik over gegaan naar een ander merk, zoals je het weet wegens reset probleem, maar dat is een ander geval.

Gerd Boll heeft een goedkopere manier weten te bedenken, dat opzich wel heel goed werkt.
Omdat hij de combinatie gebruikt van Electrolytische condensator en Dioden.

Dus, keuze genoeg. ;)

Succes.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #4 am: 26. März 2008, 22:26:38 »
Beste Willy,

De powermodule 5215 van Viessmann doet niet meer dan de 16 V wisselspanning omzetten naar 16 V gelijkspanning.
Daarbij wordt een condensator gebruikt voor een zeer goede afgevlakte gelijkspanning wat vervolgens meer stabiliteit geeft.
De kreet "Powermodule" is eigenlijk dus niet op zijn plaats en naar mijn mening misleidend.

Enige tijd geleden heb ik er een, van ons mede forumlid, Bob Vermeulen gekregen.
Eenmaal thuis gekomen heb ik deze open gemaakt en het is eigenlijk een dingentje van niets.
Als je een beetje handig bent met een soldeerbout(tje) maak je voor die € 15,00 meerder "Power modules".
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #5 am: 27. März 2008, 01:39:54 »
Als ik de tekening eens goed bekijk dan zie ik dat je de diode (in de bruinedraad) niet mag overbruggen.
Nu gebruik ik één travo voor zowel het aansturen van mijn wissels en voor b.v. de verlichting van mijn huisjes.
Dit betekend dat ook de verlichting op deze wijze van gelijk- of afgevlakte spaning worden voorzien  ???
Op zich geen probleem, maar ik nu b.v. een wisselstroom motertje van b.v. een spoorbaan overgang van spaning vanaf die zelfde travo moet voorzien wat dan.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #6 am: 27. März 2008, 03:35:53 »
Riny,

Je moet niet alles gelijk slopen  ;D
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #7 am: 27. März 2008, 10:40:03 »
Riny,
Je moet niet alles gelijk slopen  ;D

Beste Bob,
Ik vind hem leuk  :D :D
Alleen ik ben een persoon die graag weet, hoe ziet het eruit, hoe is het opgebouwd en waarom werkt het zo.
Ik weet het, het is een van mijn vele "geestelijke tikken" maar ik leer er wel van.

---------------------------------------------------------------------------------------

@ Beste Willie,

Ik heb misschien makkelijk praten maar bij mij is/wordt alles gescheiden betreffende gebruikers.

*   Mijn Digitale spanning staat geheel apart voor de baan, d.m.v. aparte trafo's en Boosters.
*   Alle verlichting van huisjes, lantaarns, enz staat ook weer op een aparte ringleiding (Trafo)
*   Alle wisseldecoders staan ook weer op een aparte trafo.

Dus alles is gescheiden van elkaar.
Dit heeft nog een bijkomend voordeel, wanneer er ergens een storing is of zou zijn, beinvloed dat elkaar niet en het zoeken naar een betreffende storing wordt ook eenvoudiger.
Ik gebruik zowel wisselstroom als gelijkstroom trafo's.

Dan je vraag over het wisselstroommotortje.
Normaal gesproken draait dit ook op gelijkstroom.

Voorbeeld:
In het verleden kocht ik op beursjes wel een een analoge loc. (Märklin)
Ik nam hier een 9 volt batterij voor mee met twee krokodillenbekjes, klemde deze vast op de massa en sleper en, hoppa de "wisselstroom (allstroom) motor" ging keurig draaien.

Praktijk:
Mijn ontkoppelrail(s) worden ook gevoed door gelijkstroom, scheelt aanzienlijk in lawaai.

Dus mijn persoonlijk raad en mening is, gebruik meerder trafo's en scheid de gebruikers zoveel mogelijk.
Nogmaals, het is mijn persoonlijke praktijk ervaring en ik ga dus niet zeggen dat het zo MOET, maar dat het zo ook mogelijk is.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

jlt

  • Gast
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #8 am: 27. März 2008, 10:40:43 »
Als ik de tekening eens goed bekijk dan zie ik dat je de diode (in de bruinedraad) niet mag overbruggen.
Nu gebruik ik één travo voor zowel het aansturen van mijn wissels en voor b.v. de verlichting van mijn huisjes.
Dit betekend dat ook de verlichting op deze wijze van gelijk- of afgevlakte spaning worden voorzien  ???
Op zich geen probleem, maar ik nu b.v. een wisselstroom motertje van b.v. een spoorbaan overgang van spaning vanaf die zelfde travo moet voorzien wat dan.



Goedemorgen Willy,

Een dioden laat stroom door in 1 richting.

Gerd Boll beschrijft ook de tekst die ik even herhaal.
"en dan ter plekke, een extra Dioden/ Elko combinatie geïnstalleerd worden."

Wat bedoelt hij daarmee te zeggen. ;)

Normaliter gaan we vanuit, vanaf de trafo, naar een verdeeldoos.
Vanaf de verdeel doos kun je jouw 6 stuks 5211 aangesloten worden.
Elke 5211 heeft dus een aparte draadleiding.
Die aparte draadleiding kan van verschillende lengtes bevatten, het kan kleiner dan een meter zijn, of langer.
In Gerd Boll zijn uitleg beschrijft hij ook die afstand van die draden.
Op die verschillende afstanden en dan die langer zijn dan een meter plaats je "ter plekke, een extra Dioden/Elko combinatie".

Als je vanuit de verdeeldoos andere stroom verbruikers hebt aangesloten, dan heeft deze stroomverbruikers geen invloed op de stroomverlies van de 5211. Immers staat deze andere stroomverbruikers op een aparte draadleiding.!
De gecombineerde Elko/Dioden voorstel van Gerd Boll staat geheel op een aparte draadleiding richting 5211.!!, en die ook nog wordt voorzien van een ELko als functie heeft als mini-accutje. ;)

Het is eigenlijk wel doeltreffende methode, en goedkoop. ;)

« Letzte Änderung: 27. März 2008, 11:25:43 von jan leendert »

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #9 am: 27. März 2008, 19:01:55 »
Als ik even een vraag mag stellen n.a.v. het verhaal van Riny over allemaal aparte trafo's.
Dat begrijp ik want ik heb dat zelf ook zo ,maar geldt dit ook voor de massa of maakt dit niet zoveel uit als die allemaal vebonden zijn behalve dan bij het opsporen van storingen ? ik heb de massa nl. wel gekoppelt
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #10 am: 27. März 2008, 19:15:08 »
Dat begrijp ik want ik heb dat zelf ook zo ,maar geldt dit ook voor de massa of maakt dit niet zoveel uit als die allemaal vebonden zijn behalve dan bij het opsporen van storingen ? ik heb de massa nl. wel gekoppelt

Beste Kees,

De massa('s) mogen gewoon aan elkaar liggen dat is geen probleem.
Ik heb het hier dan wel over de 16V ~ (wisselstroom) trafo's.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #11 am: 27. März 2008, 19:55:35 »
Riny bedankt, heb ik het toch goed gedaan scheelt weer in het veranderen van bedrading en ringleidingen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #12 am: 28. März 2008, 10:13:11 »
Beste Kees,

Graag gedaan.
Daar zijn wij nu voor aanwezig op dit forum, om elkaar te helpen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #13 am: 28. März 2008, 23:27:37 »
Hallo Riny,
Misschien een paar domme vragen maar hopelijk met een verstandig antwoord. ;D
Ik lees bovenstaande aandachtig en heb net als jij overal een (of meerdere) apparte trafo's voor de diverse onderdelen.

Nu de vraag: wat is het voordeel om de massa's aan elkaar te knopen ???
En wat boel je met massa!
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Magnetartikeldecoder
« Antwort #14 am: 29. März 2008, 01:44:12 »
Misschien een paar domme vragen maar hopelijk met een verstandig antwoord. ;D
Ik lees bovenstaande aandachtig en heb net als jij overal een (of meerdere) apparte trafo's voor de diverse onderdelen.

Beste Bob,

Allereerst, en dit is al honderden malen gezegt, Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wél.
En mogelijk dat ik je nu een dom antwoord ga geven.

Bij Märklin is het zo dat alle 0 aansluitingen, welke bestemd zijn voor de baan en welke gevoed zou worden door extra Boosters met de daarbij behorende trafo's, uit één aansluiting mogen bestaan.
Voor B (middencontacten) is dit echter niet het geval, zeker niet als je de baan voorzien hebt van Boosters.

Voor eventuele analoge aansluitingen zoals lantaarns e.d. mag dit ook, doch ook weer niet de B aansluiting.
Deze dienen ook in deze situatie gescheiden te blijven.
Anders loopt men de kans 230 volt op de bedradingen te krijgen.


Nu de vraag: wat is het voordeel om de massa's aan elkaar te knopen ???
En wat boel je met massa!

Wat voor nut heeft het?
Als men met ringleidingen werkt met daarbij extra trafo's scheelt het toch een aardige meter aan bedrading.

Met massa bedoel ik, gemakshalve uitgedrukt de Bruine Draad in het kleurenschema van Märklin, de 0 dus.
Officieël is het geen massa maar een retour aansluiting en als we nog dieper gaan zou de Rode draad B de echte massa zijn.

Verder denk ik niet dat het hier de plaats is omdat uigebreid met alle bestaande theoriën verder uit te gaan leggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"