Autor Thema: Baanontwerp 2 Kan dit?  (Gelesen 12276 mal)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
Baanontwerp 2 Kan dit?
« am: 07. April 2008, 20:18:12 »
Beste Forumvrienden,

Ik ben tussen door maar eens begonnen met mijn baan uit te tekenen in 9.2 NL (werd tijd).
Ik heb het op dit moment helemaal gehad met rails en stroomtouwtjes..... >:( .....vandaar het begin van het optekenen.

Graag jullie mening over de verdeling over het scherm.
Zelf vind ik het knudde maar ja?? :(

Spaar mij niet, eerlijk duurt het langst en van alleen maar aardig zijn word ik ook niet wijzer. 
« Letzte Änderung: 08. April 2008, 18:46:02 von Riny Smetsers »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Baanontwerp 2 Kan dit?
« Antwort #1 am: 07. April 2008, 21:49:05 »
Hoi Riny,

Waarom vind je het zelf knudde? Bedoel je dat het er niet zo symetrisch uitziet?
Niveau 0 en Niveau 1 is dat precies even breed in de baan zelf?

Het sporenplan blijft een schematisch weergeven van je baan zelf. Ik geef toe dat het best moeilijk is om het zodanig op te tekenen dat het er én leuk uitziet én overzichtelijk is. Maar de functionaliteit en overzicht vind ik belangrijker dan dat het er gaaf en stoer uitziet, en je in werkelijkheid door de bomen het bos niet meer ziet.
Het linker gedeelte (niveau 0 en niveau 1) wat werkelijk boven elkaar ligt, zou naast elkaar getekend precies even breed en lang kunnen zijn in je sporenplan. Het ziet er dan wat meer symetrisch uit en komt het misschien mooier over op je monitor. Ik vind een sporenplan erg persoonlijk, de een vind dit mooi, de ander dat, een derde.... . Nogmaals het moet functioneren en vooral overzicht hebben.

Ik zou wel een of twee blanco open ruimtes houden in je sporenplan zodat evt. popup-vensters niet het gehele sporenplan bedekken.

Maar toch even mijn vraag waarom je het zelf knudde vindt? Als dat zo is moet je het nu veranderen. Naarmate je verder gaat met rijwegen etc., wordt het veranderen alleen maar moeilijker. En het moet toch ook wel naar je zin zijn, immers je moet er wel naar kijken en als je je dan telkens ergert bij het kijken naar je monitor........ :(

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 07. April 2008, 22:06:44 »
Beste Gerard,

Je hebt volkomen gelijk, iets waar ikzelf ook al zo'n gevoel over had.
Het schaduwstationnetje (niveau 0) ligt inderdaad onder het linker gedeelte (niveau 1).
Ook leek mij dat de open gedeeltes vrij groot waren/zijn maar zoals je aangeeft heeft het ook zijn voordeel voor de popupvensters.

Ook wilde ik rekening houden met allerlei seinen en ander weergaves die er nog bij gaan komen.
Als ik zie wat jullie er nog allemaal tussen hebben staan dien ik daar ook rekening mee te houden denk ik.

Ik ga morgen nog eens opnieuw beginnen met een fris koppie.
Het daarop volgende plan zal ik weer ter beoordeling van de meester(s) geven.

Bedankt zover voor het meedenken.

Wordt vervolgd.
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 07. April 2008, 22:09:18 »
Hoi Riny,

Ik sta achter wat Gerard zei, waarom knudde. ;D
Ik weet het, het is soms lastig om een beeld te maken, die naar alle tevredenheid is gemaakt.

Ik kan je alvast mededelen, dat ik een artikel hebt geschreven over Spoorplan venster aanmaken (zoals bij jouw het geval).
Dat artikel is nog niet klaar, en ik heb de komende tijd, even geen tijd voor, wegens zakelijke verplichtingen.
Maar even een advies.
Gerard zei al, dat je wat ruimte moet creeren langs de zijkanten.
Daarnaast moet zulke spoorplan zodanig worden ingetekend, dat het niet te klein wordt, maar ook zo groot mogelijk als dat nodig is. Je weet dat je met factor 12,16,20 en 24 ook nog kunt spelen.
En daarnaast moet je ruimte maken zodat je straks alle details zoals schakelaars, tasters, teksten, seinen, wissels, e.d dingen meer kunt neer zetten. ;)

Ik heb toendertijd met WDP 9.2 ook dergelijke tekeningen gemaakt, en daar was ik in principe ook niet tevreden.
Maar gaanderweg ging ik even voor zitten, en toen bracht het mij een leuke idee op. Toen was de weg van de creativiteit niet te stoppen. Toen kwam de Prox versie en kon de eerder gemaakte spoorplan ontwerp zo overnemen in de Prox.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 07. April 2008, 22:10:49 »
Beste Riny,

Je zegt het zelf eigenlijk al, het is nu een kaal sporenplan. Straks met seinen, virtuele magneetartikelen, en nog veel meer, ziet het er veel mooier uit. Geloof me.

Succes met het tekenen  :) :)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 07. April 2008, 22:16:05 »
Beste Jan,

Ook jij bedankt voor je bijdrage aangaande je mening, daar kan een puppie iets mee.
Maar dat het allemaal zo lang moet duren eer dat jij wat uitgewerkt hebt Pfffft, hahahahahaha, grapje  ;D

Beste Gerard,
Twee mensen welke met een bijna gelijke gedachten de dingen beoordelen of vooruit proberen te denken, het kan bijna niet mooier.
Wat een WDP Team hebben wij hier toch. :D :D
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #6 am: 07. April 2008, 22:56:18 »
Hallo Riny, zie er op zich best goed uit, alleen ben ik niet zo snel tevreden als de overige leden hier  ;)

Ik heb het idee dat je de volle scherm ruimte gebruikt, zodat je geen plaats meer heb voor andere venster zoals b.v. de loc-controls.

Ik neem aan de je mijn railplan op mijn site hebt gezien, deze heb ik op de volgende manier vertaald (zie bijlage) in WDP.

Bovenin nivo 1 (het schaduwstation), dan in het midden nivo 3 (het bergtraject) en onderin nivo 2 (de paradebaan).
En ik heb tevens rechts wat ruimte over gelaten voor de overige vensters.

Je hoeft het railplan niet altijd 1 op 1 te tekenen,  je kan als dat beter uitkomt ook de nivo’s als een apart stukje tekenen, en deze dan met een sprongmarker met elkaar verbinden.

Misschien heb je er wat aan.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 07. April 2008, 23:04:36 »
Ik heb het idee dat je de volle scherm ruimte gebruikt, zodat je geen plaats meer heb voor andere venster zoals b.v. de loc-controls.

Beste Willy,

Daar heb je eigenlijk best een goed punt.
Ik gebruik inderdaad het volle scherm. ::) :-[
En wat jij aangeeft en wat ook te zien is in jouw scherm om ruimte over te laten voor eventuele poupschermen lijkt mij wel wat.

Gerard had dit ook aangegeven alleen zat ik te denken op welke manier ik dat op zou kunnen lossen.
Maar zoals jij dit nu weergegeven hebt zal ik morgen eens op het scherm gaan proberen te plakken.

Ook bedankt voor je bijdragen. ;D
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 07. April 2008, 23:21:35 »
Hoi Riny,

Hier mijn sporenplan:http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=57733.msg70169#msg70169.

Mijn pop-up vensters komen allemaal in het linker gedeelte. Helaas zit ik nu even achter een andere computer, maar zal je snel een screenshot tonen hoe dat eruit ziet.

alleen ben ik niet zo snel tevreden als de overige leden hier  ;)

En ik heb tevens rechts wat ruimte over gelaten voor de overige vensters.

Hoi Willy,

Je moest eens weten hoe lang het duurde voordat ik tevreden was, en wellicht nog niet helemaal...,

Maar wat ik dus ook eerder aangaf, het is allemaal zo persoonlijk. De een zus, de ander zo...
De ruimte naast je sporenplan kun je openlaten voor je popup-vensters zoals Willy het heeft, en dat is natuurlijk ook een prima optie, ik heb wat open ruimtes gemaakt in het sporenplan.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?action=dlattach;topic=57733.0;attach=6317
« Letzte Änderung: 07. April 2008, 23:24:58 von Gerard Moggré »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #9 am: 07. April 2008, 23:44:02 »
Hoi Riny,

Ben ook al 2 wkn. bezig met tekenen en het zint me nog steeds niet, om alle redenen die de heren hier aangeven.
Ik vind het knap als je je baan zo kunt tekenen dat je van alles de goede mix hebt.
Ik werd het ff zat en ben maar weer begonnen met de touwtjes en dit is geen grapje.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #10 am: 08. April 2008, 00:13:32 »

Je moest eens weten hoe lang het duurde voordat ik tevreden was, en wellicht nog niet helemaal...,

Ik persoonlijk denk dat dit een goede eigenschap is, zo heb ik zelfs mijn eerste tafel geheel afgebroken omdat ik er geen goed gevoel bij had. Beter nu opnieuw starten met de kennis die ik inmiddels heb opgedaan, dan doorgaan en afwachten of dat goede gevoel misschien toch nog komt.

En Riny geloof me, je zult je railplan in WDP nog vele malen en net zolang blijven aanpassen tot je er plotseling een goed gevoel bij hebt en zegt, dit is het  ;)
Viele Grüße

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #11 am: 08. April 2008, 00:28:20 »

Ben ook al 2 wkn. bezig met tekenen en het zint me nog steeds niet, om alle redenen die de heren hier aangeven.

Hallo Kees, het tekenen opzich is niet echt moeilijk in WDP, het vertalen van je visuele railplan in WDP formaat is een ander verhaal. Doe zo als Riny het doet maak een eerste aanzet (we weten niet hoe jou baan er in werkelijkheid uit ziet of kom te zien) maak een screenshot en laat de leden hier er hun zegje over doen. Met soms een paar aanwijzingen in de goede richting kom je al snel daar waar je uit wilt komen.
Viele Grüße

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #12 am: 08. April 2008, 00:55:01 »
Hai willy,

Inderdaad het tekenen is niet moeilijk, maar het 2e punt wat je aangeeft wel.
De eerste tek. stond ongeveer elke rail op, maar net als bij Riny had de jury commentaar, maar gelukkig mogen we van die boys altijd door naar de volgende ronde.
Het is natuurlijk leuk als meerdere tegelijkertijd met hetzelfde bezig zijn want dan pik je van iedereen wat op en samen met je eigen invulling kom je heus wel op een punt dat je tevreden bent.
Maar net zo goed als Riny nu ff de touwtjes zat is ben ik ff de tek. zat en kijk hier en daar hoe anderen het gedaan hebben laat het op me inwerken en bouw er ondertussen nog een sch. st. bij.
Bedankt voor je bemoediging.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 08. April 2008, 10:49:47 »
Hoi Riny:

Kijk met belangstelling naar je sporenplan. Het is leuk om te zien dat er meerdere medespoorders nu bezig zijn, met de invulling hiervan. O.a lees ik met veel plezier de ontwikkelingen van jullie sporenplannen . Ik wacht zelf nog even totdat ik de WDP-software binnen heb om aan de slag te gaan. Het is ronduit top !!!! Hoe iedereen meedenkt in het ontwikkelen van de ideeen. Het maakt dit Forum super interressnt. Het leuke van de manier waarop jij je idee neerzet, is juist uitstekkend voor mij. Want als het te ingewikkeld wordt getekend dan is het voor mij als beginneling snel te moeilijk. Juist zoals jij het doet en de verbeteringen door de  andere deskundigen maakt het SUPER interessant.
Natuurlijk zijn de complexere ontwerpen een vooruitblik waarop het uiteindelijk naat ote gaat

Kijk uit naar je volgende ontwerp. Veel plezier gegunt in dit aspect van WDP.

Succes Wim (alias Woesch)
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #14 am: 08. April 2008, 18:42:27 »
Beste WDP Wuppies,

Hier mijn tweede versie van mijn "layout".

Ik heb deze maar gelijk in de Engelse demoversie Pro gemaakt.
Komt maar op met jullei commentaar, ik ben er klaar voor hahahahahaha.  ;D

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 08. April 2008, 19:14:58 von Riny Smetsers »
Riny.

"Model Railway Workshop"