Autor Thema: Baanontwerp 2 Kan dit?  (Gelesen 12281 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Baanontwerp 2 Kan dit?
« Antwort #30 am: 09. April 2008, 14:33:59 »
hai Riny,

(Je hoort er ook bij.) Aardig dat je dat zegt, ik zag van de week dat ik plots senior- mitglied geworden ben heb jij daar voor gezorgd.?

Vraagje: in het voorbeeld van Gerard van jou station  staan extra treinnr. velden, de reden is duidelijk goeie tip
maar hoeft daar dan geen virt. sein voor. Of moet je in deze fahrstrasse dan een zg. teilstrecke aanmaken?
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #31 am: 09. April 2008, 14:50:46 »
Hoi Kees,

Vraagje: in het voorbeeld van Gerard van jou station  staan extra treinnr. velden, de reden is duidelijk goeie tip
maar hoeft daar dan geen virt. sein voor. Of moet je in deze fahrstrasse dan een zg. teilstrecke aanmaken?

Goede opmerking Kees. Hier hoeven geen virtuele seinen voor te staan, maar het is wel aan te raden.
Zonder virtuele seinen kun je een trein daar laten stoppen, alleen je kunt die rijweg niet vergrendelen, maw. er zou een andere trein achter deze stilstaande trein op dit stuk spoor binnenkomen. Kan in een uitzonderlijk geval leiden tot een botsing.
Met virtuele seinen kun je deze rijweg vergrendelen of weer vrijgeven.

Je moet hier de teilstrecke zeer zeker niet toepassen om deze reden, want er wordt dan wel een deel van de rijweg vrijgegeven, maar een trein die deze rijweg wilt gaan berijden moet een vrij doelcontact hebben om naar toe te kunnen rijden. De teilstrecke kan toegepast worden om bijvoorbeeld het startkontakt = doelcontact van de vorige rijweg eerder vrij te geven, zodat een achteropvolgende trein eerder naar dit doelkontakt kan rijden, en niet hoeft te wachten totdat de eerste trein dit doelkontakt vrij geeft bij het bereiken van zijn eigen doelkontakt.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #32 am: 09. April 2008, 15:42:54 »
hoi Gerard,

Het 1e deel van je antwoord is duidelijk.het gaat hier om 1 korte trein die voor het station stopt en niet pas voor het sein een stuk verder.
En wellicht heb ik een verkeerd begrip van de teilstrecke  (ben daar ook nog niet echt ingedoken)  maar hoe kan ik dan op b.v. een lang stationsspoor 2 korte treinen kwijt of in m'n sch. st. of in een blok.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #33 am: 09. April 2008, 15:53:39 »
Hoi Kees,

Heel simpel: dit ene lange stationsspoor verdelen in 2 rijwegen met bijbehorende doelkontakten, plus evt. van dit lange stationsspoor ook nog 1 rijweg maken met 1 doelkontakt. Je kunt dan naar keuze 1 lange trein hierin kwijt, of 2 korte achter elkaar. Ik zit momenteel niet achter de treinen pc, en kan helaas geen screenshot meesturen. Je weet dat ik een aantal van deze situaties heb. Morgen ben ik weer in de gelegenheid om screenshots mee te sturen, heb vandaag even andere verplichtingen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #34 am: 09. April 2008, 16:05:59 »
Gerard,
kun je niet eens een screenshot versturen vanuit die bonk elektronica waar je inzit ????

Werk ze.
Gr. kees

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #35 am: 09. April 2008, 16:09:28 »
 :D :D Kees,

In deze bonk electronica is helaas geen plaats voor modeltreintjes.