Autor Thema: Lengte kabeltje naar S88 (5217) PDF Toegevoegd!!!!  (Gelesen 7532 mal)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
Lengte kabeltje naar S88 (5217) PDF Toegevoegd!!!!
« am: 27. April 2008, 20:55:55 »
Beste medeforummers,

Ik weet dat lengte van kabels een invloed kunnen hebben op signaalverzwakking.
Nu wilde ik eigenlijk vragen of iemand van jullie mij de bevestiging kan geven betreffende de lengte van een Tmc tot de S88 (5217)?

Als er een maximale lengte van +/- 1.50 Meter van een Tmc (terugmeldcontact) tot de S88 (Viesmann 5217) zou zijn, zou ik dan verlies hebben?

Zelf ben ik van mening dat dit geen probleem hoeft te zijn.

Wie geeft mij een bevestiging van mijn mening?
« Letzte Änderung: 13. Juni 2008, 21:34:20 von Riny »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Lengte kabeltje naar S88 (5217)
« Antwort #1 am: 27. April 2008, 21:02:33 »
Hoi Riny,

Bij mijn baan is de maximale lengte tussen een terugmeldcontact en de S88 (6088 en 5217) ca.10 meter.
Ik heb nog nooit een storing of iets dgl's gehad. Dan moet 1,50 mt. zeer zeker geen probleem zijn.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 27. April 2008, 21:06:58 »
Beste Gerard,

Hartelijk dank voor je reactie.

PFFFffffft, een hele opluchting.
10 meter ?? dat is wel een eind en ja, daar valt mijn 1.5 meter bij in het niet. :D :D

Nou dan kan ik morgen verder want als ik de 17de Mei mijn Pro X3 heb kan ik gelijk een eind aan de slag. :-\

Nogmaals dank.
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Bols Joannes

• Mitglied
« Antwort #3 am: 17. Mai 2008, 09:12:20 »
Beste Riny

De afstand van een terugmeldkontakt naar een S88 is niet te bepalen in meters of centimeters. De afstand mag zeker de lengte van de grootste tafel overtreffen. Enkel de afstand van de S88 naar de PC is wel van belang.

Joannes
Groeten uit Belgie

HO baan -K en C rails - marklin-mehano - DCCar-PC zender-WDP 2012.1-intellibox II-USB hub(4)-LDT-HSI-88-usb-TMMod-ldt-viesmann-marklin-
Windows XP-laptop-Dell Pc-monitor 27”-sp3-IntelCore

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 17. Mai 2008, 21:13:26 »
Enkel de afstand van de S88 naar de PC is wel van belang.

Beste Joannes,

Hartelijkdank voor uw reactie.
De lengte van de S88 naar de interface was mij reeds bekend, maximaal 2 meter, liever minder.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #5 am: 17. Mai 2008, 22:46:30 »
Ik kan bovenstaande berichten beamen, de lengte van de bekabeling van rail naar de terugmeld decoder kan heel lang zijn zonder dat dit invloed heeft op de werking, daar in tegen de lintkabel van terugmeld decoder naar de centrale moet je zeker niet te lang maken, deze is namelijk wel storings gevoelig, zeker als hij dicht bij andere stroom doorvoerende kabels loopt. Ik zelf gebruik een lintkabel van 80 cm en heb deze vrij liggen, dus niet in een kabelgoot waar ook andere stroom doorvoerende kabels liggen. Ik heb ergens eens gelezen dat je de maximale lengte van 1.80 meter beter niet kunt gebruiken.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 06. Juni 2008, 10:46:20 »
Beste Forummers,

Nog even een extra vraag t.a.v. de 5217.

Dat de afstand van de centrale naar de eerste 5217 zo kort mogelijk dient te worden gehouden is duidelijk.
De lengte van terugmeldcontact (rails) naar de 5217 is nagenoeg niet echt van belang.

1:  Alleen vroeg ik mij af wat de maximale lengte TUSSEN twee 5217 mag zijn?

2:  Hoelang kan/mag de totale lengte van een "ketting" 5217's zijn? Dus Bijv. 9 meter van Centrale t/m de laatste 5217 (zou dit kunnen en verantwoord zijn?)

Ik stel deze vraag omdat in principe onder iedere module wel een of meerdere 5217's komen te zitten en deze dus gekoppeld dienen te worden van module naar module.

Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 06. Juni 2008, 13:35:23 »
Hoi Riny,

1:  Alleen vroeg ik mij af wat de maximale lengte TUSSEN twee 5217 mag zijn?

Weet ik eerlijk gezegd niet, maar bij mij is dit max. 35cm., maar langer lijkt mij geen probleem.

2:  Hoelang kan/mag de totale lengte van een "ketting" 5217's zijn? Dus Bijv. 9 meter van Centrale t/m de laatste 5217 (zou dit kunnen en verantwoord zijn?)

Weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar dat zou ik gewoon uitproberen. Maar als er langere verbindingskabeltjes bestaan dan zou dit moeten kunnen, lijkt mij. (Ik zou ze wel niet te dicht in de buurt van andere kabels leggen).

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 06. Juni 2008, 13:53:32 »
Beste Gerard,

Bedankt voor je reactie.

Uiteraard komen de 5217's niet in de buurt van andere kabels.
De tussen liggende Lintkabels worden vervangen door RJ12 kabels (Amerikaanse telefoon pluggen, connector en kabels 6 aderig)

Ik had daar de optie voor verzonnen om die verloopjes zelf te maken maar nu blijkt dat er mogelijk al bestaanden verloopstekkers/pluggen voor zijn.

De eerste bijlage is een idee van mij zelf en de tweede bijlage is te verkrijgen bij KlikkerdeKlik

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 06. Juni 2008, 14:14:13 von Riny »
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Ralf Krapp

• Senior-Mitglied
  • Ort: 63179 Obertshausen (Landkreis Offenbach) - Rhein-Main-Gebiet Ort bei GoogleMaps suchen de
« Antwort #9 am: 06. Juni 2008, 14:58:02 »
Beste Riny,
de afstand tussen twee 5217 is dezelfde probleem als de afstand tussen de cetrale en de eerste 5217.
Zo kort als mogelijk. Wanner je gaan gebruiken de kabels, die de 5217 zijn bijgevoegd, dan zijn deze kables niet afgeschermd. Maar je kunt bij Gerd Boll (homepage: http://www.bmbtechnik.de/) kabels krijgen, die afgeschermd zijn en die de afstand tussen twee 5217 dus 9 of 10 meters mogelijk maken.
Hartelijk groeten
Grüße aus Obertshausen (Hessen)
Ralf Krapp
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.0b
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur HO; K-Gleis; Tams MC; 4 Kabasoft-Booster; Viessman-Weichen- und Rückmeldedekoder; Lokdekoder MM und andere
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 7 Home Premium; Intel Core i3-530 Prozessor 1333 MHz

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 06. Juni 2008, 15:02:52 »
Beste Ralf,

Hartelijk dank voor deze gouden tip.
Ik zal eens op de site bij Gerd Boll gaan kijken en ik laat nog weten hoe het afloopt.

Nogmaals dank.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 06. Juni 2008, 20:27:42 »
Hallo Riny,

Die kabel kan je zelf ook maken.

Stel je maakt een kabel tussen de Tams of de S88 HSI naar je eerste S88 blokje (5217). Dan werk je als volgt (zo heb ik het gedaan ten minste)

Neem je afgeschermde kabel en die monteer je tussen de Tams en de 1e 5217. Daarna neem je weer afgschremde kabel en die monteer je tussen de 1e en de 2e 5217 etc etc. etc.
Wat je daarna doe is dat daar waar je kabel begint, in dit geval bij je Tams, daar maak je de afscherming aan aarde. Daarna lusje alle afschermingen door van de ene naar de andere kabel (soldeerd gewoon een draadje tussen de kabelsafschermingen. Het belangrijkste is dat je aan het einde van de laaste kabel niets doe. Met andere woorden de hele sliert ligt maar aan 1 zijde aan aarde en dat is zoals de industrie het doet als het om data kabels gaat in fabrieken.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 06. Juni 2008, 22:11:21 »
Beste Bob,

Dit iets om mee te nemen.
Nu nog eens kijken waar ik FTP kabel kan krijgen voor een leuk prijsje.

Bedankt voor de reactie en extra optie welke ik mogelijk toch ga volgen.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #13 am: 07. Juni 2008, 03:21:57 »
Riny,

FTP kabel kan je kopen bij elke electronica onderdelenzaak. Zelf zou ik het bij een installateur halen bij je om de hoek die ook woning en kantoor gebouwen doet want het hoeft niet perse FTP te zijn.
Je kunt ook 6 aderige "twisted pair" afgeschermde kabel nemen. (is goed koper dan FTP kabel denk ik)

Conrad heeft het ook artikel Bestnr.: 608769 - 89
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #14 am: 07. Juni 2008, 09:28:45 »
Beste Bob,

Je hebt helemaal gelijk.
Ik zal mijn voelsprieten eens uit gaan zetten in mijn omgeving.
Lukt het niet, dan even bij Conrad bestellen.

Bedankt voor het meedenken.

EDIT:  Alles maar in een keer bij Conrad besteldt van het geen ik nodig heb, opgelost dus.
« Letzte Änderung: 07. Juni 2008, 12:36:01 von Riny »
Riny.

"Model Railway Workshop"