Autor Thema: Rijwegen weergeven  (Gelesen 6307 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Rijwegen weergeven
« am: 27. April 2008, 23:03:47 »
Goede avond allemaal,

Ik ben weer bezig met het tekenen van de baan.
Ik probeer 'm schematisch weer te geven, alleen mis ik dan rails waar ik de blokken,seinen,treinnummervelden e.d. en straks dus ook de rijwegen op kan weergeven.

Mis ik nu ergens wat of is daar een oplossing voor ?

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #1 am: 27. April 2008, 23:12:00 »
Hoi Kees,

Ik begrijp je niet helemaal. Mis je rails om iets weer te geven, of mis je bepaalde symbolen??

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #2 am: 27. April 2008, 23:13:29 »
Hoi Gerard,

Ja ik mis rails om iets weer te geven.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #3 am: 27. April 2008, 23:27:33 »
Hoi Kees,

Nou snap ik het nog steeds niet, maar bedoel je bijvoorbeeld hoe je een sein plaatst in je sporenplan, een treinnummerveld etc., dus specifiek het optekenen van je sporenplan met allerlei symbolen daarin?

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #4 am: 27. April 2008, 23:42:59 »
hallo Gerard,

Ik ben niet duidelijk in m'n vraag he, ik bedoel dit als ik de baan schematisch weergeef en om die reden teken ik  bv.  m'n klimspiraal met 10 railstukken in het gleisbild dan kan ik daar nooit 10 seinen 10 tr.nr. velden en genoeg rmk's in kwijt, terwijl in werkelijkheid de spiraal bestaat uit 5 blokken voor verkeer in 2 richtingen dus ook 10 rijwegen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #5 am: 28. April 2008, 00:06:23 »
Hoi Kees,

Je klimspiraal, hoe teken je die? Het beste is om dit in een rechte lijn te tekenen. Is wel heel schematisch, maar werkt wel.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #6 am: 28. April 2008, 00:24:45 »
Gerard,

Juist Gerard dat bedoel ik als je naar het plaatje kijkt dan zie je nogal wat lussen.
Die heb ik getekend omdat daar in werkelijkheid een aantal blokken in liggen als ik die lussen niet teken
maar alleen een kort recht lijntje kan ik daar nooit al die blokken in aangeven en dat is toch nodig dacht ik
en dat is m'n vraag. Moet ik elk blok wat er in werkelijkheid ook is       ook tekenen

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #7 am: 28. April 2008, 10:01:02 »
Hoi Kees,

en dat is m'n vraag. Moet ik elk blok wat er in werkelijkheid ook is       ook tekenen

Als je van deze blokken daadwerkelijk rijwegen maakt (en later Zugfahrten) met seinen en treinnummervelden die allen een functie hebben is het antwoord een volmondig JA. Anders gaat het niet werken. Dus misschien moet je je sporenplan een andere vorm van opbouw geven. Als ik vandaag tijd heb zal ik eens naar je sporenplan kijken. Heb je trouwens een sporenplan welke niet in WDP getekend is?

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6422
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #8 am: 28. April 2008, 10:46:03 »
Hallo Kees,

eine gute Hilfe sind die Gleisbilder anderer WDP-Nutzer. Schau dir mal http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=55998.0 an. Oben rechts ist ein Gleiswendel. Im Gleisbild ist der als Viereck dargestellt. So mache ich das auch. Mein Wendel hat 4 Runden und jede Runde ist im Viereck eine Seite. So oder so ähnlich könntest du das vielleicht auch machen.

Ich hoffe, du kannst Deutsch lesen. Kann das sonst jemand übersetzen?
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #9 am: 28. April 2008, 11:47:43 »
Hoi Kees,

Vertaling van Stefan: Een goede hulp zijn de sporenplannen van andere WDP-gebruikers. Kijk maar naar de volgende link: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=55998.0

Rechtsboven is een klimspiraal. In het sporenplan weergegeven als een vierkant. Op deze wijze doe ik dit ook zo. Mijn spiraal heeft 4 ronden, en elke ronde is in het vierkant één zijde. Op zo'n manier of iets dgl's kun je dit ook doen.

Even van mijn kant, ik heb je misschien ook weleens gewezen op de sporenplannen die getoond worden door WDP gebruikers in een onderdeel van het Duitse Forum (Anwender Gleisbilder). En als je mijn baan nog voor de geest kunt halen, ik heb langs de wanden een lange klimmend traject + daarbij het daarbovenliggende traject en schaduwstation, goed voor 2X4 wanden = 8 wanden. Dit is in mijn baan weergegeven als een recht stuk. Ik zit even op een andere computer, maar zal later nog even een screenshot van dat stuk op het forum zetten.
« Letzte Änderung: 28. April 2008, 14:12:56 von Gerard Moggré »

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #10 am: 28. April 2008, 12:33:28 »
Hoi Kees,

Bij deze even de bijlage. Het omhelst bijna 2X4=8 wanden van de treinkamer. Dit dus weergegeven alszijnde één recht spoor.
In welke grootte heb je je sporenplan getekend, 12X12, 16X16, etc.?
Op het screenshot van je is het sporenplan rechthoekig, maar dan staande. Wil je naast de weergave van dit sporenplan nog ruimte over houden voor andere dingen? , maw.hoe is de verhouding van je sporenplan tot je PC-monitor?

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #11 am: 28. April 2008, 19:03:09 »
Hallo Gerard und Stefan,

Stefan auch herzlichen dank.

Hierbij het komplete plaatje, ik heb voor de duidelijkheid met letters aangegeven welke sporen op elkaar aansluiten.
en daarbij wat extra informatie.
De lussen bij de schaduwstations zijn bijelkaar 36 mtr. spoor ik wil ze in 2 richtingen kunnen berijden dus dat geeft nogal wat blokken seinen e.d. vandaar dat ik het zo heb getekend.
Aan de kontrols enz. kun je zien hoeveel ruimte er is voor extra ventsters, de opmaak is 12 x 12
Ik ben erg benieuwd naar jullie gewaardeerde kommentaar en ideen (uiteraard ook van anderen dan alleen Gerard en Stefan)
Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #12 am: 28. April 2008, 20:50:09 »
Ik ben erg benieuwd naar jullie gewaardeerde kommentaar en ideen (uiteraard ook van anderen dan alleen Gerard en Stefan)

Beste Kees,

Van mij moet je even niet veel verwachten.
Ik zit met smart op de 17de te wachten om vervolgens als een speer met de Pro versie te gaan vechten.
Maar naar mijn bescheiden mening vind ik jouw beeldscherm er netje uitzien en overzichtelijk. :-\
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #13 am: 28. April 2008, 21:05:36 »
Hallo Riny,

Je moet jezelf niet zo onderschatten, onze hobby is geen wedstrijdje en bovendien als jij eens wist hoe vaak ik en anderen jou site (hij ziet er trouwens geweldig uit zo) raadplegen voor tips en info e.d. krijg je gelijk een trotse pakkerd van je vrouw. Maar bedankt voor het kompliment.
Moet je 's opletten hoeveel verder jij en ik over een jaar zijn met WDP.
Maar we wachten maar ff af misschien maken de expers er wel gehakt van.

Hartelijke gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #14 am: 28. April 2008, 21:16:12 »
Hoi Kees,

Even gehakt malen :D ....Nee hoor, geintje. Kan je sporenplan aan de rechterkant, dus het station Bonn etc. niet iets kompakter getekend worden, zodat je meer ruimte overhoudt aan de linkerkant? Nogmaals, let wel dat het sporenplan grote basis vormt voor de juiste werking van je baan. Alles wat goed moet functioneren moet ook daadwerkelijk in je sporenplan getekend zijn. Je kunt niets weglaten vwb.de rijwegen met de juiste terugmeldkontakten in de juiste volgorde en de treinnummervelden. Zoals aangegeven in je andere topic mbt. het in 2 richtingen berijden van een rijweg, kan dit al met 2 treinnummervelden goed functioneren ipv.met 4.