Autor Thema: Rijwegen weergeven  (Gelesen 6306 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #15 am: 28. April 2008, 21:54:24 »
Ook hier weer hoi Gerard,

't is maar druk met al die topics, wel gehakt half om he!
Dat compacter tekenen kan denk wel alleen waar wil jij dan ruimte hebben waar die loklijst staat, dus een kleiner gleisbild of bedoel je wat anders?
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #16 am: 28. April 2008, 22:23:21 »
Inderdaad druk, en dan te bedenken dat ik ook van alles momenteel in WDP aan het uitbreiden ben met m'n eigen baan, maar dit terzijde.

Met kompakter bedoel ik inderdaad het gleisbild op een of andere manier wat kleiner maken, dus bijv. een lange rijweg met veel dezelfde RMK's korter weergeven, dus elk RMK maar 2 of 3 keer. Dat bespaart wel ruimte.
Je moet inderdaad wel wat ruimte overlaten voor sommige pop-ups zoals je loccontrol en je ZFA venster.
Het is moeilijk om je hierin te adviseren, zeker op afstand en omdat elk sporenplan van je persoonlijke smaak afhangt.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #17 am: 29. April 2008, 10:46:08 »
Hoi Kees,

Ik heb je sporenplan bekeken, en zie best mogelijkheden om het er goed op te krijgen. Ik doe alleen maar een suggestie, of je er wat mee doet is aan jou natuurlijk:

1. Het gehele rangeerterrein naar boven iets opschuiven en van links naar rechts inkorten.
2. Het bovenste station ook van links naar rechts inkorten.
3. Hetzelfde met station Bonn.
4. Station Bonn naar boven opschuiven.
5. De 3 à 4 sporen (waar die enkele F staat) dan naar rechts verplaatsen.
6. De schaduwstations onder station Bonn tekenen.
7. Dan heb je links ruimte over voor de spiralen en het openen van de loccontrols.
8. De ruimte linksboven gebruiken voor de Zugfahrten-Ablauf-Inspektor, als je daar straks mee gaat rijden.

Het is een hele aanpassing, en je schaduwstations zou je ook dusdanig kunnen tekenen dat ze niet met elkaar verbonden zijn en dmv.sprungmarken met elkaar verbinden, mocht het te krap worden.
Kortom het rechter gedeelte wat kleiner en het linker gedeelte gedeeltelijk naar onderen en wat groter.
In je topic over 2 rijrichtingen heb ik een bijlage geplaatst hoe kort je de rijwegen zou kunnen intekenen, met alles wat nodig is nog goed zichtbaar. Evt.magneetartikelen zoals de K84, erlaubnispfeile, tellers, etc. hoef je niet in de baan te tekenen als daar geen plaats voor is, maar ernaast.

Ik zou aan het sporenplan nu echt goed aandacht besteden, tot het helemaal naar je wens is. Want om later nog grote aanpassingen te gaan doen in je sporenplan kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen, en is ook veel ingewikkelder omdat er dan vele terugmeldkontakten, magneetartikelen, enz., enz. ook  in de rijwegen-editor en treinritten-editor moeten worden verandert. Hier komt nog bij dat er onherroepelijk fouten gaan optreden als je iets over het hoofd hebt gezien, en je je dan weer wezenloos zoekt waarom er iets niet goed meer werkt.
Dus Kees, je bent erg goed bezig door het stap voor stap, maar ook goed te doen!

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #18 am: 29. April 2008, 23:06:57 »
Hallo allen,

Gerard is dit wat jij ongeveer voor ogen had met je adviezen.
De tek. is nu 16x16 en kan natuurlijk 12x12.
ik heb er even wat seinen en tr.nrs. ingezet om het aantal blokken aan te geven (dus ook de rijwegen)
Maar het gaat even om de tek.
zouden jij (en de anderen alle adviezen zijn welkom)daar nog een keer naar willen kijken.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #19 am: 29. April 2008, 23:16:00 »
Hoi Kees,

Ja zoiets dgl's had ik in gedachte, maar het gaat er om hoe je hetzelf vind natuurlijk. Het gaat erom om op een zoveel mogelijk logisch wijze de beschikbare ruimte in te vullen. Denk je dat dit qua ruimte beter is? Zie je voordelen tov.het eerdere plan?

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #20 am: 29. April 2008, 23:49:25 »
hoi Gerard,

tja,............ik heb nu natuurlijk veel meer ruimte voor pop-ups zeker in 12x12 maar 16x16 heb je toch wel een leuker zicht en denk ik nog genoeg ruimte.
ik kan natuurlijk nog veel schematischer weergeven maar wat ik ook wel leuk vind als je op het scherm de boel ziet bewegen treinen,wissels seinen etc. ik heb dus een compromis gezocht.
maar als ik jou reaktie goed intrepeteer zou jij het nog anders doen?

kijk Gerard ik maak echt wel m'n eigen keuze en iedereen doet het waarschijnlijk weer een beetje anders maar ik ben er wel van doordrongen dat met een flinke baan je het eigenlijk gelijk goed moet doen anders is de ellende straks niet te overzien, dus ik wil graag suggesties van een ieder met veel meer ervaring dan ik.
Ik hoef niet zo nodig opnieuw het wiel uit te vinden.
Dus ik vraag opnieuw om commentaar en hou je niet in want ik kan er heel goed tegen
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #21 am: 30. April 2008, 11:47:39 »
Goedenmorgen Kees,

Op deze bewolkte koninginnedag heb ik je WDP-sporenplan weer eens bekeken. Als je echt van alles wilt zien bewegen, dan zou ik misschien het volgende doen: waar veel treinbewegingen zijn zoals het station en het rangeerterrein zou ik dit wat groter weergeven en de recht-toe recht-aan stukken kort en schematisch houden. Ik weet niet wat je allemaal wilt gaan doen met het station en ook het rangeerterrein? Ik begreep van je dat je het rangeerterrein handmatig wilt bedienen, maar wil je dat dan wel zien op je beeldscherm, dus met RMK's en zo? Ik ga ervan uit van wel, dus dan heb je wellicht meer RMK's nodig dan op de rechte stukken. Zo ook het station. Misschien helpt het als ik mijn filosofie en gedachtengang even weergeef wat de kriteria waren voor mijn WDP-sporenplan:
 
1. Het moest een beetje cf.de werkelijkheid zijn die op computerschermen van de treinenverkeersleider stonden in het station Göschenen.
2. Dit station Göschenen moest iets groter worden weergegeven dan de rest, ivm.de vele RMK's t.o.v.de rest van de baan.
3. Het parade gedeelte (langs de wanden omhoog klimmende gedeelte) moest een weergaven zijn van het Gotthardtraject ook weer cf.weergegeven op diezelfde computerschermen als in Göschenen, strak en kort schematisch. Immers dit traject is in werkelijkheid ook lang met vele blokken, en dit past op één standaard computerscherm.
4. De weergave van de schaduwstations moest zodanig zijn dat met name in het doelkontakt 3 treinnummervelden kwamen te staan ter info welke trein daar aanwezig is op dat moment.
5. De inmeldkontakten, zo ook de RMK's ter beveiliging van de schaduwstationsporen zijn erg kort weergegeven, hooguit 2 railstukjes.
6. Vele bochten die in de baan liggen heb ik in het WDP sporenplan nauwelijks weergegeven en zijn getekend als zijnde rechte stukken, ook weer cf.de werkelijkheid met het resultaat: dit bespaart ruimte.
7. De locomotief monitor staat geheel rechtsboven geopend over de (lege) gehele breedte van mijn rechter computerscherm (je weet ik heb er 2)
8. De zugfahrten-navigator staat gedeeltelijk over het 5e schaduwstation, wat niet zo erg is, omdat dit meer een opstel-schaduwstation is.
9. De treinnummervolging heb ik er nu ook instaan op de inmeldkontakten, afremkontakten, start- en doelkontakten, zodat je optisch je treinen meer ziet bewegen.
10. Wellicht nog wat meer kleinere dingen die ik nu even niet meer weet, maar naar loop van tijd heb aangepast.

Dus Kees, waarschijnlijk heb je ook zo'n "kriteria-lijstje", zo niet, dan zou ik er een maken. Zet alles even op papier wat jou wensen zijn in je sporenplan. Dit lijstje leg je naast het toetsenbord neer en ga dan aan de slag.
Zo heb ik het dus gedaan. Bij werkte dat heel goed. Daarnaast heb ik inspiraties opgedaan door naar de WDP-sporenplannen van anderen op het forum te kijken. Met name het sporenplan van Dirk Streuber sprak mij erg aan.
Ik hoop dat je wat aan mijn betoog hebt. Ik hoor het wel :D

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #22 am: 30. April 2008, 12:22:22 »
Hallo Gerard,

Bedankt voor je uiteenzetting.
Ik begrijp je betoog en zie nu ook de gelijkenis met de tek. van dirk en jou tek.
Ik zie daar zeker de voordelen van.
Als je als beginneling bezig bent met een tek. vergt het een omslag in je denken omdat je begint met elk stukje rails weer te geven, nog los van de technische mogelijk-en onmogelijkheden waar je tegenaan loopt.
Daarom ook, nu de baan vordert ben ik ook erg voorzichtig met iets def. te maken zowel op de baan als in WDP.
Beter er wat langer over doen dan straks allelei problemen.

Ik ga over het hele plan nog een goed nadenken en aanpassen waar nodig.
Tegen die tijd meld ik me wel weer, ik heb de komende week vrij dus erg lang zal dat niet duren denk ik.

Hartelijke gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #23 am: 30. April 2008, 12:39:27 »
Hoi Kees,

Bedankt voor je reaktie.

elk stukje rails weer te geven

Dit zal bij de wat grotere banen, net zoals bij jou, vrijwel onmogelijk zijn. Sterker nog, elk stukje rails weergeven wat daadwerkelijk ook in de baan ligt vind ik veel te overdreven en wordt ook veel te onoverzichtelijk. Het doel is een schematische, goed functionerende, weergave van je eigenlijke baan, die goed te overzien is.
Succes!!

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #24 am: 02. Mai 2008, 16:43:46 »
Beste WDP vrienden,

Na alle adviezen en tips en voor diegenen die het een beetje gevolgd hebben hier het gleisbild van de baan.
Het is natuurlijk nog niet af v.w.btr. de details, seinen e.d.  maar in grote lijnen zal het wel ongeveer zo worden.

zouden jullie er nog een keer op willen schieten, alle tips zijn welkom.

Gr. Kees.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #25 am: 07. Mai 2008, 10:37:22 »
goedenmorgen bijgaand het def. gleisbild.

de details moeten nog nader worden ingevuld(aangepast) maar dit is het scherm van waaruit de treinen worden gevolgd.

Gr. kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #26 am: 07. Mai 2008, 11:11:24 »
Hoi Kees,

Harstikke goed.  :D

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #27 am: 07. Mai 2008, 11:36:11 »
Hoi Gerard,

ik switch me suf tussen al die topics.
't is maar goed dat ik een weekje vrij heb.
Bedankt voor het compliment maar je had er zelf ook aardig de hand in toch.
Ik heb de stellwerk fotoos goed bekeken en was gelijk def. om, om het gleisbild zo weer te geven.
Uiteindelijk kun je de treinenloop toch makkelijker volgen dan wanneer je op een flinke baan probeert
om de baan naar werkelijkheid te tekenen denk ik.
't is ff wennen maar wanneer het je eigen baan is, is het allemaal best wel logisch, dus erg overzichtelijk.
Bedankt, gr. kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #28 am: 07. Mai 2008, 11:50:11 »
Hoi Kees,

Bedankt, je zult er misschien even aan moeten wennen, maar wat je zegt, je hebt je eigen baan ontworpen. Dus weet je erg snel op je PC sporenplan waar de trein is. Misschien nog een tip, welke ik soms heb toegepast, is met een letteraanduiding in het WDP sporenplan sommige lokaties te markeren, bijv. "SP2.3" naast een railsymbool, dat betekent dan bijvoorbeeld "spiraal 2. spoor op niveau 3" . Dus als daar een terugmelder oplicht, weet je exact waar de trein zich bevindt. Gebeurt in het echt ook.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijwegen weergeven
« Antwort #29 am: 07. Mai 2008, 11:58:17 »
Gerard,

Goeie tip,
dat zijn inderdaad de details waar ik het over had die nog veranderd moeten worden,ik heb nu voornamelijk nummertjes
neergezet tijdens het tekenen want het wijzigde nogal eens (cijfertje is minder werk) maar duidelijk is dat niet dus dat gaan we nog aanpassen.
gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88