Autor Thema: Rijweg editor is de weg kwijt  (Gelesen 3794 mal)

Offline Frank Boeree

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 14
Rijweg editor is de weg kwijt
« am: 29. April 2008, 20:49:51 »
Ik heb een eenvoudige baan opgebouwd om de zaak eens goed uit te proberen. Railplan, wissels, seinen en melders werken prima. En toen de rijwegen. Ik heb er een heel aantal werkend gekregen en dat zag er allemaal leuk uit. Ik heb toen op het rode uitroepteken gedrukt en daar werd ik niet echt vrolijk van. Ik heb alles gewist en heb toen opnieuw een simpele rijweg aangemaakt. Kreeg ook toen weer 3 waarschuwingen dat element 1 geen onderdeel was van rijplan etc. Dus wil ik een nieuwe aanmaken en met behulp van de assistent start en doel aangeklikt, beide groen vinkje, rijrichting aangegeven en toen de melding geen rijweg gevonden. Dit nog een aantal malen gebropeerd op andere contacten maar iedere keer hetzelde resultaat. Ik heb geen idee wat ik fout heb gedaan of doe want ik heb ook geen instellingen gewijzigd.
Heren, graag uw wijze raad voor deze beginneling. ::)
Ecos, DCC, 3 Power 3 boosters, Viessmann, LDT en ESU wisseldecoders en LDT terug- en bezetmelders, Fleischmann Profi-gleis en Roco line, Windows XP sp2

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #1 am: 29. April 2008, 22:50:40 »
Goedenavond Frank,

Bij het tekenen van je sporenplan met de daarbij behorende wissels, seinen en terugmeldingen heb ik het vermoeden dat je daarbij enige veranderingen hebt aangebracht tijdens dit proces. Klopt dit?
Zo ja, als je iets wilt veranderen, ben er dan zeker van dat je de dingen die je wilt veranderen goed wist voordat je iets opnieuw intekent. Het rode ! in de proefcyclus van de rijwegen wil zeggen dat er hier iets niet goed gegaan is. Bij de desbetreffende "fehlermeldingen" staat er in de rechterkolom wat er niet goed is, bijv. een "ungultig gleissymbol". Als je dit niet repareert werkt de Fahrstrassen-Assistent ook niet goed, maw. deze zal aangeven dat er geen rijwegen gevonden zijn.
Kijk dus even goed in de proefcyclus (het rode !) wat voor meldingen er komen. De info- en warnungen zijn niet erg, maar de rode fehlermeldungen moeten eigenlijk 0 aangeven.

Offline Frank Boeree

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 14
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #2 am: 29. April 2008, 23:17:06 »
Hallo Gerard,
Ik heb inderdaad wat veranderd en dat was het uitbreiden van het zugnummerfeld van 1 rmk naar 3 rmk's. Uiteraard de rmk's weer ingebracht. Daar werd ook keurig het nummer van de lok aangegeven. En toen was het over met het ingeven van rijstraten. Ik heb het weer teruggebracht van 3 naar 1 rmk's en alles werkt weer zonder problemen en foutmeldingen.  :)
Daar ben ik dus blij mee maar volgens mij moet het allebei kunnen dus doe ik nog steeds wat fout. En waar ik ook nog niet heb ontdekt, maar er is nog heel veel wat ik moet ontdekken, hoe ik de standaard snelheid tijdens het berijden van een rijweg omhoog krijg. De lok trekt langzaam op, de tachometer komt niet boven de 30% en als de lok het remtraject inrijd begint hij eigenlijk meteen te kruipen en zodra hij het doel contact overrijdt stopt hij dan ook meteen. Ik heb het vermoeden dat ik iets met de profielen moet doen maar dat kan jij mij denk ik wel vertellen.

Ieder geval alvast bedankt voor je snelle antwoord.

Mvrgr. Frank.
Ecos, DCC, 3 Power 3 boosters, Viessmann, LDT en ESU wisseldecoders en LDT terug- en bezetmelders, Fleischmann Profi-gleis en Roco line, Windows XP sp2

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #3 am: 29. April 2008, 23:27:39 »
Hoi Frank,

Als je iets verandert in je sporenplan, gum het eerst even uit, sla het sporenplan op, open het dan weer (de gleisbild-editor dus), kijk of het inderdaad verdwenen is, en doe het opnieuw. Dan moet het goed gaan.

Dan die snelheden. Ik zie dat je met standaard snelheden volgens de Fahrstrassen-Editor rijdt. Ik zelf gebruik deze instellingen niet (meer), maar zo uit mijn hoofd moet je op de desbetreffende RMK's de snelheden in V+... invoeren bovenop de startsnelheid die je hebt ingegeven in de locdatabank. Bijv.startsnelheid is 45, dan in de Fahrstrassen-Editor op het desbetreffende RMK V+20 invoeren, dan zal ie naar 65 gaan. Maar ikzelf rij met profielen, en daar kan ik je inderdaad alles over vertellen. (Ik heb ruim 9000 profielen). Dat rijdt veel optimaler vind ik dan de standaard snelheden.

Offline Frank Boeree

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 14
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #4 am: 01. Mai 2008, 12:09:21 »
Goeiemorgen Gerard,

Ik heb in de gleisbildeditor opnieuw die zugnummerfelden aangebracht op de manier zoals jij hebt beschreven, gummetje, opslaan, afsluiten, opstarten, intekenen, rm's invoeren, opslaan en sluiten. Een bestaande rijweg wordt nu keurig aangegeven met locnummers ipv decodernummers maar wil ik weer een nieuwe rijweg aanmaken dan krijg ik dezelfde foutmelding"geen rijweg gevonden". Aanmaken doe ik met die fahrstasse-assistent. Er worden geen foutmeldingen aangegeven dus nu weet ik het even niet meer. :-\
En voor ik aan wat nieuws begin zoals profielen wil ik dit eerst van mijn bordje afhebben.

Mvrgr Frank.
Ecos, DCC, 3 Power 3 boosters, Viessmann, LDT en ESU wisseldecoders en LDT terug- en bezetmelders, Fleischmann Profi-gleis en Roco line, Windows XP sp2

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #5 am: 01. Mai 2008, 12:39:13 »
Hoi Frank,

Kun je een screenshot van het sporenplan hier plaatsen en dan van de sporen waar je de rijwegen wilt hebben? Dan kan ik er eens naar kijken, want zo kan ik alleen maar gissen wat het zou kunnen zijn.

Offline Frank Boeree

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 14
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #6 am: 01. Mai 2008, 13:39:38 »
Hallo Gerard,

Printscreen is bijgevoegb. Het gaat om de rijweg(getje) van rm 13 naar rm 8. Is maar een klein stukkie maar je moet ook klein beginnen. Ik heb getracht hem nog opnieuw aan te maken maar weer geen succes.
Misschien kan jij er wat van maken.

Mvrgr Frank.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Ecos, DCC, 3 Power 3 boosters, Viessmann, LDT en ESU wisseldecoders en LDT terug- en bezetmelders, Fleischmann Profi-gleis en Roco line, Windows XP sp2

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #7 am: 01. Mai 2008, 14:26:50 »
Hoi Frank,

Bedankt voor je screenshot. Ik heb je sporenplan bekeken, maar zie daarin wat fouten, en dat verklaart ook waarom het een en ander niet werkt.
RMK's 2, 6, 7, 9 en 11 zijn niet goed ingevoerd. Ze zijn dubbel ingevoerd en zelfs 9 is 3-dubbel, maw. geen logische volgorde achter elkaar, maar op verschillende sporen naast elkaar.  Rijweg 13 t/m 8, wat geef je daar als doelkontakt op? Kijk eens bij deze rijweg naar RMK 7. Dat staat óók vermeld in het onderste rechte spoor. Dat kan niet. Want als daar een trein op staat dan zijn er dus 2 sporen naast elkaar alszijnde bezet gemeld. Staat er bijv.ook een trein op RMK 9, dan worden er 3 sporen naast elkaar bezet gemeld. Dit is een situatie die ook niet kan. De fahrstrassen-assistent kan onmogelijk een logisch rijweg vinden als er op meerdere plaatsen op verschillende sporen hetzelfde RMK is ingevoerd. Nog iets anders wat mij opvalt: het doelkontakt 8 en 12 is in verhouding met het afremkontakt veel te lang. Als de trein bijv.op RMK 12 komt, stopt hij. Staat die dan niet nog op de RMK's 10 en 11 stil met de wagons, en blokkeert hij onnodig een 2e rijweg, die via RMK 13 en verder loopt?
Ik adviseer je nog even goed te kijken naar de juiste ligging en invoer van de terugmeldkontakten, want zo zal de baan niet echt goed werken. Excuses dat ik zo streng klink, maar het moet goed zijn toch? :D

Offline Frank Boeree

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 14
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #8 am: 01. Mai 2008, 15:02:08 »
Hallo Gerard,

Wat is streng. Ik zit hier om het proberen want de hele baan ligt gewoon los. Dus er mag van alles fout zijn en gaan en dan zijn er gelukkig nog wijze mannen die mij dit bij gaan brengen. Kan wel wat hebben hoor. ;)

Meteen dan een vraag. Wel of niet wissels opnemen in de rm kontacten want dat is wat ik een beetje heb gedaan waardoor het inderdaad wat onoverzichtelijk is. Deze vraag is vast al honderd keer gesteld.
En ik heb geprobeerd logisch te nummeren zeg maar van binnen naar buiten maar er zijn altijd punten waar dat een conflict opleverd.

Mvrgr Frank

Ecos, DCC, 3 Power 3 boosters, Viessmann, LDT en ESU wisseldecoders en LDT terug- en bezetmelders, Fleischmann Profi-gleis en Roco line, Windows XP sp2

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #9 am: 01. Mai 2008, 15:20:21 »
Hoi Frank,

Meteen dan een vraag. Wel of niet wissels opnemen in de rm kontacten

Kunnen deze wissels hardware-matig gezien een daadwerkelijke terugmelding geven? Zo niet, dan moet je bij deze wissels alleen een decoder-adres invullen.

Het nummeren van binnen naar buiten is niet logisch. Je moet de terugmeldingen op een logische wijze achter elkaar aanbrengen (op de baan) en precies ook zo invoeren in WDP.

Offline Frank Boeree

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 14
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #10 am: 01. Mai 2008, 19:34:53 »
Hallo Gerard,

Ik heb alles gewist en de baan veranderd. Mijn remsecties zijn nu allemaal 92 cm lang en mijn stopsecties 46 cm lang (standaard Roco). Aangesloten op de logische manier, achter elkaar. En toen een rijweg aangemaakt. Met een enkel zugnummerfeld ging het prima, veranderd in drie blokjes kreeg ik weer de melding "geen rijweg gevonden". De rijweg die ik had aangemaakt met een blokje heb ik toen veranderd in drie blokjes en dat gaat goed. Alleen als ik straks ga uitbreiden en dus meer rijwegen ga krijgen vind ik het een redelijk omslachtige manier. Daarom stuur ik nog maar even een screenshot mee maar daar zie ik (nog) geen problemen in. ::)

Mvrgr Frank

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Ecos, DCC, 3 Power 3 boosters, Viessmann, LDT en ESU wisseldecoders en LDT terug- en bezetmelders, Fleischmann Profi-gleis en Roco line, Windows XP sp2

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #11 am: 01. Mai 2008, 21:08:08 »
Hoi Frank,

Ik heb het even gereconstrueerd, maar bij mij lukt het optekenen wel gewoon, zie de bijlage. Allebei met de fahrstrassen-assistent automatisch laten optekenen. Alleen verbaast het me eerlijk gezegd dat dit optekenen lukt want......, de rode omcirkelde RMK's 2 en 5 zouden daar niet moeten staan. Deze zouden respectievelijk 1 en 4 moeten zijn. Immers het doelkontakt (de treinnummervelden) en het startkontakt voor de volgende rijweg zijn een en hetzelfde RMK. Maar: deze rijweg stellen en rijden lukt dus niet! En dat komt omdat deze RMK 's 2 en 5 weldegelijk verandert moeten worden in resp. 1 en 4. Dan lukt het wel. Ik heb het zojuist in de simulatie getest.

Met een enkel zugnummerfeld ging het prima, veranderd in drie blokjes kreeg ik weer de melding "geen rijweg gevonden

Dat is dus vreemd. Kun je precies omschrijven wat je dan precies doet? Ik neem aan hetzelfde, voor 1 blokje als voor 3 blokjes treinnummerveld.

Nu hoop ik dat wij het over hetzelfde hebben, of bedoel je dat je de rijweg niet kunt tekenen met 3 blokjes?
Maar in ieder geval zoals het nu is zullen de rijwegen niet werken.

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #12 am: 02. Mai 2008, 08:11:17 »
Goedenmorgen Frank,

Even ter aanvulling op het vorige stukje: Als je de rijweg optekent, kijk dan ook eens naar het "start, brems, ziel" tabblad. In de situatie zoals hierboven staat er als doelkontakt 2 resp. 5. Alleen deze staan in een rood vlakje. Dit duidt er ook al op dat dit niet goed is. Want het doelkontakt is in deze situatie altijd het kontakt van het treinnummerveld. En dat zijn de kontakten 1 resp. 4.

Offline Frank Boeree

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 14
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #13 am: 08. Mai 2008, 22:31:12 »
Hallo Jan,

Dat zou ik ook wel heel graag willen ware het niet dat de zaal vol is en ik dus te laat met aanmelden was. De volgende keer beter en tot die zal zal ik jullie wijze heren lastig moeten vallen. ;D

Mvg Frank
Ecos, DCC, 3 Power 3 boosters, Viessmann, LDT en ESU wisseldecoders en LDT terug- en bezetmelders, Fleischmann Profi-gleis en Roco line, Windows XP sp2

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Rijweg editor is de weg kwijt
« Antwort #14 am: 08. Mai 2008, 23:59:04 »
Goedenavond Jan,

ik ben er bij hoor in Roosendaal en wil graag van je leren, ik wil alles weten over seinen ik ben benieuwd.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88