Autor Thema: Mijn ontwerp in Pro.  (Gelesen 13875 mal)

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #15 am: 22. Mai 2008, 23:56:14 »
Hallo Riny,

even vooruit denkend aan de volgende stap rijwegen, kan er een klein probleem ontstaan bij de locwindows, neem even het advies mee, om tussen de locwindow en het sein, 1 rail(element) te leggen voor de terugmelding. Dit werd ook in Roosendaal in de presentatie reeds meegegeven. 

Dus in deze volgorde

Sein, Rail, Zugfenster, Zugfenster, Zugfenster, Rail en dit alles met 1 en dezelfde terugmeldnr.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #16 am: 23. Mai 2008, 00:09:30 »
Beste Walter,

Wat zouden wij zonder jouw adviesen en je manier van meedenken aan moeten.
Toppie bedankt voor deze opfrisser.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #17 am: 23. Mai 2008, 00:15:53 »
Hallo Riny,

even vooruit denkend aan de volgende stap rijwegen, kan er een klein probleem ontstaan bij de locwindows, neem even het advies mee, om tussen de locwindow en het sein, 1 rail(element) te leggen voor de terugmelding. Dit werd ook in Roosendaal in de presentatie reeds meegegeven. 

Dus in deze volgorde

Sein, Rail, Zugfenster, Zugfenster, Zugfenster, Rail en dit alles met 1 en dezelfde terugmeldnr.

met vriendelijke groet,

Walter


Hoi Walter,

Perfect.!!!!! ;)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #18 am: 23. Mai 2008, 00:16:06 »
Hi,hi,hi, de seintjes staan omgekeerd. ;D
Geeft niet, ik maak die fout ook wel eens.

Beste Jan,

Bedankt voor het aangeven van de fout.
Maar kun je ook even onderbouwen/uitleggen waarom zij verkeerd staan?
Het is wel makkelijk om te zeggen dat ze verkeerd staan maar nog makkelijker is de uitleg waarom.

Mijn manier van denken hoe te plaatsen is als volgt (deze kan natuurlijk verkeerd zijn).
Een loc rijd richting een kopspoor, het voetje van het kleine seinen staan naar mijn mening toch op de grond.
Ik mijn beredenering staat dan het rode vlak aan de bovenzijde?

Maar ja, wie ben ik? Ik ben uiteindelijk ook niet alles wetend.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #19 am: 23. Mai 2008, 00:24:47 »
Hi,hi,hi, de seintjes staan omgekeerd. ;D
Geeft niet, ik maak die fout ook wel eens.

Beste Jan,

Bedankt voor het aangeven van de fout.
Maar kun je ook even onderbouwen/uitleggen waarom zij verkeerd staan?
Het is wel makkelijk om te zeggen dat ze verkeerd staan maar nog makkelijker is de uitleg waarom.

Mijn manier van denken hoe te plaatsen is als volgt (deze kan natuurlijk verkeerd zijn).
Een loc rijd richting een kopspoor, het voetje van het kleine seinen staan naar mijn mening toch op de grond.
Ik mijn beredenering staat dan het rode vlak aan de bovenzijde?

Maar ja, wie ben ik? Ik ben uiteindelijk ook niet alles wetend.

Hoi Riny,

Gezien het feit dat je een korte spoor stuk hebt, dat als rangeerspoor dient.
Op rangeerspoor wordt geen hoge snelheden gereden, en de machinist rijdt daarbij alleen opzicht.
Hierin worden dan sperseinen gebruikt.
Sperseinen geven aan of er verbod is, of stoppen om te rangeren (rood), enof het rangeer wordt opgeheven, of met beperkte snelheid (schuin wit balk).
Je maakt gebruik van Start, Rem en doelcontact enof je kunt bij uitzondering alleen Start en Doelcontact.
Dergelijke baantje zoals jij bij rangeer diensten worden gebruikt, kun je dat gebruiken.
Dus de aanzicht van de sperseinen dienen vanaf het rangeer gedeelte naar bijv. station of naar de volgende rangeerspoor.

« Letzte Änderung: 23. Mai 2008, 00:30:40 von jan leendert »

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #20 am: 23. Mai 2008, 00:30:32 »
Beste Jan,

Duidelijk, hier kan ik wat mee. :D
Bedankt.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #21 am: 23. Mai 2008, 00:40:45 »
Beste Jan & Walter,

Nu zouden de door jullie aangeven "fouten" goed moeten zijn?

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #22 am: 23. Mai 2008, 00:41:31 »
Hoi Riny,

Ik zat zo even te bekijken, en nog even een vraagje aan jouw.
Op screenshot zie de zwarte cirkel, die heb je als voorsein gebruikt.
Op de rode cirkel staan de seinen ook omgekeerd, en mijn vraag is, wat is het doel van deze seinen.?
Omdat je (zie gele cirkel) de stopseinen hebt geplaatst.
Dit, omdat je met een richtingspijl naar 1 kant hebt gezet, dan denk ik dat je die spoor alleen als 1 richtingsverkeer gaat gebruiken. Waarom dan seinen plaatsen in de rode cirkel, die omgekeerd staat.?

En een ander vraag, wil die rangeerspoor alleen voor lange treinen gebruiken, of wil je die ook voor korte treinlengte gebruiken.? Als je korte treinlengte wil gaan gebruiken, dan kun je tussen seinen gebruiken.
Met tussen seinen kun je de trein afhankelijk van hun lengte stoppen op de stopsein (lange treinen) en op de tussenseinen korte treinen.


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #23 am: 23. Mai 2008, 00:45:09 »
Beste Jan & Walter,

Nu zouden de door jullie aangeven "fouten" goed moeten zijn?


Riny,

Zo staan de sperseinen goed. ;)


Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #24 am: 23. Mai 2008, 00:54:50 »
Dit, omdat je met een richtingspijl naar 1 kant hebt gezet, dan denk ik dat je die spoor alleen als 1 richtingsverkeer gaat gebruiken. Waarom dan seinen plaatsen in de rode cirkel, die omgekeerd staat.?

Dat een sein omgekeerd staat is omdat ik deze simpel verkeerd heb opgetekend, foutje dus.

Daarbij moest aan iedere blok aan het begin en aan het einde toch seinen staan?
Het hele seinen gebeuren zal ik morgen eens gaan lezen, ik heb daar boeken over.
Maar naar mijn mening heb ik gelezen dat voor wdp de blokken aan weerszijde seinen dienen te hebben.
Als ik dat dan niet goed gelezen heb ga ik postzegels verzamelen.
Want dan spreekt het een, het ander tegen.

En een ander vraag, wil die rangeerspoor alleen voor lange treinen gebruiken, of wil je die ook voor korte treinlengte gebruiken.? Als je korte treinlengte wil gaan gebruiken, dan kun je tussen seinen gebruiken.
Met tussen seinen kun je de trein afhankelijk van hun lengte stoppen op de stopsein (lange treinen) en op de tussenseinen korte treinen.

Dit zijn korte opstel/kopspoortjes voor bijv: een loc, wagon dus geen korte of lange treinstellen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #25 am: 23. Mai 2008, 01:18:19 »
De laatste voor vandaag.
Ik ga nu mijn ledikantje in.


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #26 am: 23. Mai 2008, 08:02:24 »
Hallo Riny,

De zugfenster staan nu op de juiste plek.

seinen staan in principe voor een wissel, niet na een wissel, stel een trein rijdt door tot het sein na de wissel, dan staat de locomotief op de wissel en kan zo het hele verkeer blokkeren. Dus seinen staan nooit aan het begin van een blok.

met vriendelijke groet,

Walter

  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #27 am: 23. Mai 2008, 09:20:01 »
Goedenmorgen Riny,

"Daarbij moest aan iedere blok aan het begin en aan het einde toch seinen staan?"

en

"Maar naar mijn mening heb ik gelezen dat voor wdp de blokken aan weerszijde seinen dienen te hebben."


Dat klopt ook. ;)
Dat is ook hetgeen waar Bob Vermeulen in Roosendaal al toelichte. ;D

Dus, als ik het dan uit jouw baan ontwerp het volgende zie, dan kun je die "verkeerde" seinen weglaten, en dan alleen  Inrijsein naar Stopsein gebruiken. Dan heb je volgens WDP de Start en Stop sectie geplaatst.
En dat is wat Bob ook aangaf, gebruik geen lange Rijwegen maar in stukjes, m.a.w. van Sein tot Sein.

Wat Walter aangeeft is geheel correct.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #28 am: 23. Mai 2008, 10:56:11 »
Beste Walter en Rob,

Nu ben ik toch niet geheel achterlijk maar mijn seinen staan toch niet voor de wissels? (zie de rijrichting)
Welke seinen zouden er dan verkeerd moeten staat?

In mijn testbaan, welke ik voor zowel koploper als Win-digipet had gemaakt en opgetekend, stonden ze exact op de zelfde plaats en nu zou er het een en ander in een keer niet meer goed zijn.
Ik snap er dan ook geen Kl*te meer van.
(Toch maar terug naar rijden zonder pc?)

Ik waardeer het meedenken zeer, laat dat duidelijk zijn.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #29 am: 23. Mai 2008, 11:37:20 »
Hoi Riny,

"Beste Walter en Rob,"

?

Ik wil je even rechtzetten.
Het is in feite een simpel gegeven.
In elk richting van een spoorbaan heb je op verschillende plaatsen een sein.
Die seinen kunnen of op een blok, en of voor de wissel staan. (dat kun je in de WDP boek nazien)

Je kunt als "gereedschap" zien, hoe je de rijrichting kunt defineren.
Heel simpel, kijk naar de richting waar de trein naar toe gaat, en dan kom je tegen een wissel aan.
M.a.w. zoals Walter het ook aangaf staat de sein voor de wissel.
Heb je aan de andere kant van de wissel een sein, die in de zelfde richting tegenaan kijkt, dan hebben we het te maken met een onlogische sein plaatsing. Keer je die onlogische seinen om, dan heb je te maken met een dubbele rijrichtings verkeer.!!!!

En een ander punt is, wanneer je die onlogische seinen toch laat staan, dan ziet WDP als tegenverkeer, en wordt deze seinen niet meegenomen in de rijwegen aanmaking.!!!
Dat is de logica.