Autor Thema: blijven rijden in simulatie  (Gelesen 5834 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
blijven rijden in simulatie
« am: 24. Mai 2008, 18:42:44 »
Hallo allen,

Ik heb in Roosendaal aan Gerard gevraagd hoe ik in de simulatie dus ook op de baan een lok kontinu een rondje kan laten
rijden. helaas ben ik vergeten hoe dit voor elkaar te krijgen. toch wel lastig om dingen uit te proberen.

Kan iemand mij dit nog eens vertellen hoe te doen.

vr. gr. Kees.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: blijven rijden in simulatie
« Antwort #1 am: 24. Mai 2008, 21:28:39 »
Hallo Kees,

er zijn meerdere opties om dit voor elkaar ter krijgen.

Na de fahrstrassen geregistreerd te hebben, zou je de Zugfahrten kunnen activeren in de instellingen van Windigipet,

na het samenstellen van Fahrstrassen in Zugfahrten kom je al een stuk verder,

Succes,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 24. Mai 2008, 21:43:15 »
Hallo walter,

bedankt voor je reageren.
Wat jij beschrijft heb ik allemaal gedaan de zugfahrt werkt ook prima in de simulatie.
Maar na 1 volledig rondje (start is ook doel) stopt de lok logisch overigens.
Maar ik wil dat ie 10 rondjes rijdt(of kontinu of 50 enz.) en hoe krijg ik dat voor elkaar.

Gr. Kees

Offline wissels

• Senior-Mitglied
    • 3railforum
« Antwort #3 am: 24. Mai 2008, 21:52:31 »
Hallo kees,

in de zugfahrtenautomatik Editor kan je op een terugmeldkontakt, een zugfahrt automatisch laten vertrekken. Begin bij de bezetmelder waar de trein gestopt is, en maak hier een startkontakt A.K. van. Hier moet dan de gehele zugfahtrt geselecteerd worden, dit doe je in het bedieningsscherm met de middelste knop op het startveld (zugfenster) te klikken deze wordt groen tot het eindveld van de zugfahrt (het 2e of zelfde zugfenster) deze wordt rood en de rijweg licht geel op. Je krijgt nu een popup met een rijweg waarin een knop kopieer zugfahrt naar editor. Deze aanklikken.  Vervolgens start je het treinverkeer op met het venster zugfahrten automatik, simulatie aanzetten, en de automatik aktiveren van rood naar groen,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #4 am: 24. Mai 2008, 22:29:49 »
Walter,

bedankt ik heb 'm hij blijft rijden,
ik hoop dat ik 't kan onthouden.

Vr. gr. Kees

Offline wissels

• Senior-Mitglied
    • 3railforum
« Antwort #5 am: 24. Mai 2008, 22:33:08 »
Hallo Kees,

en anders kan je het teruglezen,

op bijna dezelfde manier kan je ook enkele fahrstrassen uit laten voeren, echter de rechter muisknop gebruiken ipv de middelste,

Hierdoor kan je fahrstrassen afwisselen met zugfahrten.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 24. Mai 2008, 22:39:48 »
Hallo Kees,

Zitat
Wat jij beschrijft heb ik allemaal gedaan de zugfahrt werkt ook prima in de simulatie.
Maar na 1 volledig rondje (start is ook doel) stopt de lok logisch overigens.
Maar ik wil dat ie 10 rondjes rijdt(of kontinu of 50 enz.) en hoe krijg ik dat voor elkaar

Het beste is dat je je gaat concentreren op de ZFA zoals Wessels ook al aan gaf.
Druk op de icoon van de ZFA editor (9e icoon van links) klik dan middelste muis knop start contact en daarna middelste muis knop ziel contact van je zugfahrt. Dan zie je een schermpje met daarin de tekst "copieren fur editor" klik daar op en de zugfahrt zal in je ZFA editor staan. Sluit de editor en start je symulator op en start daarna de ZFA (12e icoon van links) en volg de instructies. De trein zaldirect starten en nooit meer ophouden met rijden.

en je activeerd hem nadat je de symu
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 24. Mai 2008, 22:41:45 »
Hallo Kees,

Ik was wat opgehouden bij het antwoorden en daardoor was mijn antwoord wat laat, gelukkig rijd het al.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 24. Mai 2008, 22:43:28 »
Hoi Kees,

Maar ik wil dat ie 10 rondjes rijdt(of kontinu of 50 enz.) en hoe krijg ik dat voor elkaar.

Dat doe je als volgt: Bij deze zugfahrt in de ZFA plaats je onder "bedingungen" een teller. Je stelt dan dat deze zugfahrt alléén uitgevoerd mag worden als de teller <11 (kleiner dan het getal 11) is. Vervolgens ga je naar het tabblad "optionen" en plaats je rechtsonder in een van de 4 mogelijke volgschakelingen deze teller, en stel deze zodanig in dat aan het einde (am Ende) van deze zugfahrt deze teller telkens met +1 (dus telkens met het getal 1) wordt verhoogd. Dan zal deze ZF 10x worden uitgevoerd totdat de teller op "11" komt te staan, en daarna zal deze ZF niet meer worden gestart, immers deze moet kleiner dan 11 zijn. De trein zal dan stoppen en niet meer verder rijden. Je kunt nu deze teller weer met de hand of door een andere automatische handeling, bijv. een andere zugfahrt, weer kleiner dan 11 zetten. Dan zal deze ZF weer gesteld kunnen worden.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #9 am: 24. Mai 2008, 23:01:22 »
Goedenavond Bob, Gerard

ik dacht even dat jullie kollektief op vakantie waren maar nu krijg ik zoveel info dat ik maar op
vakantie ga geloof ik ;)

Ik zal morgen met jullie info aan de gang gaan want ik heb al een week niets aan WDP gedaan
ik had een weekje straf.(nee hoor druk druk druk ik moet ook wel eens werken)
maar goed hij rijdt en dat is makkelijk om dingentjes uit te proberen.(schakelende voorseinen bv.)

Hartstikke bedankt zover.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #10 am: 25. Mai 2008, 12:58:27 »
goeden middag allen,

Al jullie tips van gisteravond zijn verwerkt en werken prima in de simulatie.

een vraagje hier nog over.
Aan het begin van elk rondje stopt de lok althans in de simulatie, de volgende rijweg wordt gesteld en hij gaat weer.
Ik kan het nog niet op de baan uitproberen maar ik denk dat het daar hetzelfde is de lok remt stopt en vertrekt weer.

Als ik het AK kontakt terugleg stopt de lok aan het eind van de zugfahrt en gaat niet verder.
hoe is dit te voorkomen?

gr. Kees

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 25. Mai 2008, 14:19:05 »
Hoi Kees,

Ik neem aan dat je de trein zo'n 10 rondjes wilt laten rijden zonder snelheidsvermindering of even een stop op het doelkontakt. Het is wel zo dat de trein op zijn doelkontakt zal stoppen. Nu moet je dit omzeilen, maw. een trucje toepassen, zodanig dat de trein 9 keer over zijn doelkontakt komt zonder te stoppen, en de 10e keer zal hij dus wel moeten stoppen. De trein zal zijn doelkontakt dus 9x niet als zodanig moeten herkennen.
Dat kun je als volgt doen (zie bijlage) : in de ZF-Editor voer je alle rijwegen van boven naar beneden in. Normaal zijn dat alle enkele rijwegen die een start- en doelkontakt hebben. Hier dus A>B, B>E enz. Nu moet je het doelkontakt E even omzeilen. Maak een extra (langere) rijweg B>C (incl.E). E zal in deze rijweg niet worden gezien als het doelkontakt van de treinrit. Voer deze in waar de rode lijntjes naar toegaan en als je de treinrit wilt eindigen, voer je als laatste rijweg B>E in. Dan ziet de trein E wel dit kontakt als zijn doelkontakt en stopt. Ik hoop dat het duidelijk is. Je kunt hier velerlei mogelijkheden verzinnen en ook zo toepassen.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #12 am: 28. Mai 2008, 19:52:48 »
Hoi Kees,

Ik neem aan dat je de trein zo'n 10 rondjes wilt laten rijden zonder snelheidsvermindering of even een stop op het doelkontakt. Het is wel zo dat de trein op zijn doelkontakt zal stoppen. Nu moet je dit omzeilen, maw. een trucje toepassen, zodanig dat de trein 9 keer over zijn doelkontakt komt zonder te stoppen, en de 10e keer zal hij dus wel moeten stoppen. De trein zal zijn doelkontakt dus 9x niet als zodanig moeten herkennen.
Dat kun je als volgt doen (zie bijlage) : in de ZF-Editor voer je alle rijwegen van boven naar beneden in. Normaal zijn dat alle enkele rijwegen die een start- en doelkontakt hebben. Hier dus A>B, B>E enz. Nu moet je het doelkontakt E even omzeilen. Maak een extra (langere) rijweg B>C (incl.E). E zal in deze rijweg niet worden gezien als het doelkontakt van de treinrit. Voer deze in waar de rode lijntjes naar toegaan en als je de treinrit wilt eindigen, voer je als laatste rijweg B>E in. Dan ziet de trein E wel dit kontakt als zijn doelkontakt en stopt. Ik hoop dat het duidelijk is. Je kunt hier velerlei mogelijkheden verzinnen en ook zo toepassen.

goedenavond allen,

Het zal aan mij liggen maar ik krijg dit niet voor elkaar ik heb al allerlei combinaties van rijwegen geprobeerd maar na 1 rondje stopt de lok.
bijgevoegd  2 screenshots zodat jullie hopenlijk kunnen aangeven wat ik fout doe.
Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 28. Mai 2008, 21:09:26 »
Hoi Kees,

Dat is logisch dat de trein na één rondje stopt. Startkontakt=001, doelkontakt=004. In je bijgevoegde screenshot van de ZF-Editor zit 'm de kneep. Van boven naar beneden worden de rijwegen bereden in deze zugfahrt. Van regel 1 t/m 4 geen probleem. De trein komt in regel 4 op doelkontakt RMK 001 uit. Maar dan....van 001 (nu startkontakt) moet hij weer naar een opvolgende rijweg die begint met 001. Hij heeft nu de keuze, regel 5 (001>007) of regel 6 (001>004). Regel 5 (001>007) zal hij nooit nemen omdat RMK 007 geen doelkontakt is van deze zugfahrt. Dus neemt hij regel 6 (001>004) omdat RMK 004 zijn doelkontakt is. De zugfahrt eindigt hier en de trein stopt.

Wil je nu nog een rondje rijden moet je het alsvolgt invoeren in de ZF-Editor:
1. 001>007
2. 007>010
3. 010>014
4. 014>001
5. 001>007
6. 007>010
7. 010>014
8. 014>001
9. 001>004

De trein zal hier na 2 rondjes stoppen. Wil je nog meer rondjes rijden moet je in regel 9 wederom 001>007 invoeren en zo verder. Als laatste regel om te stoppen voer je weer 001>004 in. In dit scenario rijdt de trein met een constante snelheid meerdere rondjes.
De teller <4 in de ZFA-Editor, heb je die daar staan om hetgeen ik eerder aangaf als een trein bijvoorbeeld 10 rondjes moet rijden? Dat met die teller gaat prima, alleen zal de trein wel telkens op zijn doelkontakt 004 even stoppen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #14 am: 28. Mai 2008, 21:36:28 »
Hoi Gerard,

als ik het goed begrijp:  wil ik de lok 8 rondjes laten rijden moet ik dit verhaal 8 x invoeren????????????