Autor Thema: schakelen voorseinen  (Gelesen 5727 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
schakelen voorseinen
« am: 25. Mai 2008, 13:06:09 »
Goedenmiddag,

ik heb een vraagje voor Gerard.
het gaat om het bijtijds schakelen van de voorseinen zodat de trein door een groen voorsein rijdt dmv.
het terugleggen van het prufekontakt.
Dit werkt aardig alleen zoals Gerard al zei de eerste 2 (uitgaande van een rondje met 5 rijwegen en dus 5 seinen en voorseinen) zijn een probleem.
ik heb overigens de voorseinen in het gleisbild hetzelfde adres gegeven als het bijbehorende hoofdsein???

alleen kom je dan bij de eerste 2 in de problemen.
Hoe dit op te lossen?

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: schakelen voorseinen
« Antwort #1 am: 25. Mai 2008, 14:02:56 »
Hoi Kees,

Kun je even een screenshot tonen met de rijwegen/treinritten inclusief alle seinen en RMK's?
Daarnaast even aangeven waar deze treinritten beginnen.
Wordt even puzzelen, maar dat is nu eenmaal de uitdaging.
Zo, dan ga ik nu even switchen van topic om je andere vraag te beantwoorden.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 25. Mai 2008, 14:32:54 »
Hoi Gerard,

Hier is ie.
start/doel is loknr. 01. dit is de ingevoerde zugfahrt
5 rijwegen van tr.nr. veld tot sein.

dit is allemaal buro versie.
Gr. kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 25. Mai 2008, 21:33:59 »
Hoi Kees,

Zie bijlage. Het begin: De trein vertrekt van RMK 1 richting rijweg A die loopt van startkontakt 1 naar doelkontakt 5. In de fahrstrassen-editor voor de rijweg van A naar B (A>B) geef je op RMK 1 als "prüfe nächste zugfahrt". Maw.zodra de zugfahrt wordt gesteld wordt er gelijk op RMK 1 gekeken of rijweg B vrij is. De blauwe lijn geeft dan aan dat op RMK 1 dat sein op groen wordt gesteld en dus zo ook het voorsein bij RMK 1. Oké, dit is als de trein vertrekt vanuit het station bij RMK 1. Zodra de trein op RMK 2 komt van rijweg A, wordt er gekeken of rijweg C vrij is, in de fahrstrassen-editor van B>C. Zo ja, dan wordt het sein op RMK 9 (groene lijn) op groen gesteld en dus ook het bijbehorende voorsein ter hoogte van RMK 5. Hetzelfde weer op RMK 6 van rijweg B. Hier wordt gekeken of de volgende rijweg (rode vraagteken, kom ik zo op) vrij is. In de fahrstrassen-editor van C>rode cirkel.
In het kort: in de fahrstrassen-editor vul je bij "prüfe nächste zugfahrt" altijd een RMK in wat in de rijweg daarvoor ligt. Dit zouden ook 2 rijwegen daarvoor kunnen zijn, maar dan wordt het iets ingewikkelder. Je zult zien dat het vakje bij "prüfe nächste zugfahrt" geel is gekleurd, om aan te geven dat dit RMK geen deel uitmaakt van de actuele rijweg in de fahrtstrassen-editor. Is het een beetje te volgen?
Je hoeft je niet druk te maken hoe het nu zit met de remweg van de trein. Want mocht een rijweg niet vrij zijn in deze zugfahrt, dan zal altijd de trein pas op het remcontact gaan afremmen en stoppen voor de bezette rijweg, en niet bijvoorbeeld een rijweg eerder. Het kontakt "prüfe nächste zugfahrt" heeft nl.niets te doen met het alvast gaan afremmen van de trein, dit kontakt "kijkt" alleen maar of er een volgende rijweg vrij is. Dat afremmen gebeurt altijd alleen op het remkontakt voor een niet vrije rijweg (of blok in dit geval).

Dan nog even de rode cirkel met het vraagteken. Ik begrijp het sein bij RMK 16 niet. Dit ligt ná een aftakking en niet ervoor. De wissel die middenin ligt snap ik ook even niet, maar heeft dit te maken met wat je in Roosendaal vertelde over korte rechte stukken, die deel uitmaken van een wisselstraat? Vandaar dat ik hier even ben gestopt. Ik zie je reaktie wel tegemoet.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #4 am: 25. Mai 2008, 22:03:56 »
hallo Gerard,

de aftakking met zijspoortje moet je even vergeten dat was later toegevoegd en heeft te maken met een ander probeersel.
wat jij nu aangeeft snap ik en heb ik werkend gehad.

ik heb elk voorsein hetzelfde magn. art. adres gegeven als het sein in het blok erna zodat ze tegelijk kunnen schakelen omdat die 2 bij elkaar horen is dat juist ?

zoals je aangeeft het voorsein bij tr.nr.veld 01 (startkontakt) is het probleem dat schakelt pas als de lok er al voorbij is.
ook het voorsein bij rmk 16 wat gekoppelt is aan bloksein bij rmk 2 krijg ik niet op tijd geschakeld.

Maar dit is waarschijnlijk het punt waarop je gestopt bent met uitleggen denk ik.

op het testbaantje van dit screenshot ben ik nu bezig met meerdere loks en anforderungs kontakten,ik ga nu
gelijk een nieuw identiek projekje maken voor alleen het seinverhaal dasn volg ik stap voor stap je verdere uitleg.
Ik ben benieuwd naar het vervolg bedankt zover.
Gr. Kees

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 25. Mai 2008, 22:15:45 »
Hoi Kees,

ik heb elk voorsein hetzelfde magn. art. adres gegeven als het sein in het blok erna zodat ze tegelijk kunnen schakelen omdat die 2 bij elkaar horen is dat juist ?

Dat is helemaal juist!

zoals je aangeeft het voorsein bij tr.nr.veld 01 (startkontakt) is het probleem dat schakelt pas als de lok er al voorbij is.
ook het voorsein bij rmk 16 wat gekoppelt is aan bloksein bij rmk 2 krijg ik niet op tijd geschakeld.

Dat is raar. Immers pas als de zugfahrt wordt gesteld, dan "ziet" WDP dat er een trein op RMK 1 staat, en zal er conform een schakeling plaatsvinden. Dit gebeurt wel op mijn baan. Zodra de zugfahrt wordt gesteld, schakelen de seinen gelijk. Ik heb het wel iets anders ingedeeld, misschien wat ingewikkelder, want mijn RMK's die ik opgegeven heb liggen weer iets verder terug in het station en dit heeft te maken met het feit dat ik daar 8 RMK's  heb liggen, maar het principe is hetzelfde. Het is weldegelijk mogelijk.
Het wordt een heel ander verhaal als je met doorgaande treinen in het station te maken krijgt. Maar dat is nu (nog) niet aan de orde en zou het allemaal voor nu te moeilijk maken. Je moet daar erg creatief met rijwegen en zugfahrten omgaan. Maar het werkt wel allemaal.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #6 am: 25. Mai 2008, 22:20:56 »
Gerard,

laat ik maar eerst dat nieuwe baantje maken alleen voor de seinen tegen het in de war raken.
Als ik er niet uitkom en ook als het wel lukt meldt ik me wel weer.

harstikke bedankt zover.
Gr. kees

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #7 am: 25. Mai 2008, 23:44:52 »
Hallo Gerard en allen,

dankzij jou hulp heb ik het werkend 't is leuk om te zien in de simu. zeker als je het wat vertraagd afspeelt
dan kun je goed volgen wat er gebeurd.

Nou ik toch lekker bezig ben, als je rijdt met anforderungs kontakten kun je daar dan ook een teller aanhangen?

Bedankt ik ben dankzij jullie lekker opgeschoten dit weekend.

Gr. Kees

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #8 am: 26. Mai 2008, 00:01:55 »
Hallo Kees,

slechts een optisch detail, een trein stopt altijd bij een hoofdsein, echter nooit bij een voorsein, hier begint een trein juist te remmen. mijn voorstel op 1 terugmeldadres, in volgorde van passeren.

rail met terugmelder 1(5x?),voorsein(adres1), rail met terugmelder 2, zugfenster(A),Zugfenster(A),Zugfenster(A), rail met terugmelder 2, hoofdsein(eveneens met adres1)

met vriendelijke groet,

Walter

• Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #9 am: 26. Mai 2008, 00:13:09 »
Hallo Walter,

ik denk dat ik je begrijp, je bedoelt dat ik de voorseintjes tegen het hoofdsein heb geplaatst????
en door de jou genoemde volgorde creeer je wat ruimte tussen die twee is dat wat je bedoelt

Offline wissels

• Senior-Mitglied
    • 3railforum
« Antwort #10 am: 26. Mai 2008, 00:14:16 »
yep,

Groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #11 am: 26. Mai 2008, 00:18:25 »
hoi Walter,

bedankt yep, cool man, gers is dat meedenken van jullie.

Gr. Kees

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 26. Mai 2008, 09:31:03 »
Hoi Kees,

ik denk dat ik je begrijp, je bedoelt dat ik de voorseintjes tegen het hoofdsein heb geplaatst????
en door de jou genoemde volgorde creeer je wat ruimte tussen die twee is dat wat je bedoelt

Dit zal wel aan mij liggen maar dit begrijp ik niet helemaal. De voorseinen (behorende bij het volgende hoofdsein) zitten toch aan dezelfde seinpaal bevestigd bij het hoofdsein en daardoor aan elkaar getekend?
En hoe teken je dit in je sporenplan? Daar ben ik wel benieuwd naar.
« Letzte Änderung: 26. Mai 2008, 09:33:04 von Gerard Moggré »

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 26. Mai 2008, 10:52:40 »
Hoi Kees,

als je rijdt met anforderungs kontakten kun je daar dan ook een teller aanhangen?

Nee, bij de anforderungs kontakten kun je geen gebruik maken van de tellerfunctie. Je kunt bij de voorwaarden MA#1 en MA#2 alleen magneetartikelen invoeren maar geen tellers zoals bij de ZFA.

Offline wissels

• Senior-Mitglied
    • 3railforum
« Antwort #14 am: 26. Mai 2008, 18:18:57 »
Hallo,

Kees sorry voor het misverstand, ik had het sein niet gezien als een gecombineerd sein, maar beschouwd als een hoofdsein met bijbehorend voorsein. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het hoofdsein en voorsein op 1 adres gezet moesten worden vandaar. Dit zijn uiteraard 2 geheel verschillende situaties,

met vriendelijke groet,

Walter

• Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows