Autor Thema: lok keren/of niet  (Gelesen 3224 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
lok keren/of niet
« am: 31. Mai 2008, 22:29:35 »
goedeavond allen,

Er is iets in de simulatie dat ik niet begrijp en dat is het volgende:

ik heb 2 zugfahrten aangemaakt met beide hetzelde start/doel kontakt alleen in tegengestelde richting. Waarbij na de eerste rit de lok stopt keert en vertrekt voor de 2e zugfahrt.dus in tegengestelde richting.
echter heb ik nergens een opdracht tot keren gegeven. dit speelt zich af in de ZFA waarbij in de ZF editor de 2e zugfahrt als folgefahrt is ingegeven.
Betekend dit dat WDP zonder dat je dit ergens ingeeft de lok automatisch laat keren.????

Als ik met anforderungs kontakten dezelfde 2 ritten wil maken moet ik het nl. wel ingeven in profielen en de AK editor anders doet ie het echt niet.

gr. kees


WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: lok keren/of niet
« Antwort #1 am: 31. Mai 2008, 22:51:53 »
Hallo Kees,

heb jij gedacht om 2 zugfensters te maken voor 2 richtingsverkeer in 1 blok? Overigens keert je loc vanuit de zugfahrt automatik editor.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: lok keren/of niet
« Antwort #2 am: 31. Mai 2008, 23:49:27 »
Hoi Walter,

ik heb even een screenshot bijgevoegd om mijn verhaaltje te verduidelijken want ik begrijp je antwoord echt niet.

De lok vertrekt bij 01 rechtsom zie pijl in gleisbild
komt weer bij 01
keert en vertrekt linksom over de wissel voor de 2e treinrit zie pijl in gleisbild

Dit is de vraag: ik heb nergens een opdracht tot keren gegeven hoewel het de bedoeling is dat hij zo rijdt,
klopt dat.
bij de anforderungkontakten automatiek moet ik wel een opdracht tot keren geven.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: lok keren/of niet
« Antwort #3 am: 01. Juni 2008, 04:07:28 »
Hoi Kees,

Kun je een screenshot laten van de ZFA-Editor waarbij deze ingevoerde zugfahrten duidelijk zichtbaar zijn, met daarnaast de tabbladen "bedingungen" en "optionen" ?

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: lok keren/of niet
« Antwort #4 am: 01. Juni 2008, 04:14:36 »
Hoi Kees,

Heb je berichtje nog eens goed gelezen, maar nu zie ik dat de 2e ZF een folgfahrt is. Deze hoort bij de 1ste ZF dus, en de gehele ZF wordt pas vrijgegeven als de trein alles doorlopen heeft, ook de folgfahrt. Daar zit 'm de kneep. Als je nu alleen 2 ZF aanmaakt in de ZFA zonder folgfahrten keert de loc niet.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: lok keren/of niet
« Antwort #5 am: 01. Juni 2008, 19:15:29 »
Hoi Kees,

Heb even de tijd gehad om het te testen (in de simulatie), maar krijgt de loc bij jou een duidelijke rijrichtingsverandering in de Locomotief-control? In mijn simulatie lijkt de loc te keren, want hij berijdt eerst de zugfahrt, en dan de andere kant op berijdt hij de folgfahrt en wordt de ZF vrijgegeven, echter in de locomotief control schakelt de loc niet om. De loc krijgt dus geen opdracht tot keren, dus op de baan zal dit geen rijrichtingsverandering met zich meebrengen. Als ik straks even tijd heb zal ik het op mijn baan even testen wat de loc dan wel echt doet, maar ik denk dat deze niet zal keren.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: lok keren/of niet
« Antwort #6 am: 01. Juni 2008, 21:14:23 »
Hoi Kees,

Net op mijn baan jouw situatie actueel nageboost: In de simulatie lijkt de loc te keren en rijdt terug via de folgfahrt 
naar het doelkontakt van de uiteindelijke folgfahrt, zugfahrt wordt vrijgegeven.
Wat ik dacht dat zou gebeuren gebeurt ook zo: actueel op de baan berijdt de loc zugfahrt 1, op het  kontakt "prüfe nächste zugfahrt" wordt de folgfahrt (in jouw geval ZF2) gesteld, echter de trein keert niet
en rijdt ongecontroleerd verder. De ZF wordt niet vrijgegeven (dat is logisch, want het uiteindelijke doelkontakt wordt nooit bereikt) en dit wordt ook zo getoond in de ZF-Ablauf-Inspector.

Samenvattend: in de simulatie lijkt het goed te gaan (alleen in de loc-control geen rijrichtingswisseling) en komt de loc op het uiteindelijke doelkontakt van de folgfahrt aan en wordt dus ook de ZF vrijgegeven.
Actueel rijdt de loc in dezelfde richting ongecontroleerd verder en wordt de ZF nooit vrijgegeven.

Dus nooit een folgfahrt toekennen aan een ZF in tegengestelde richting.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: lok keren/of niet
« Antwort #7 am: 01. Juni 2008, 21:41:01 »
hoi Gerard,

leuk dat je er mee verder gegaan bent, dat van die lokcontrol had ik niet in de gaten maar ik vertrouwde niet wat ik op het scherm zag. Aanvankelijk had ik de opdracht tot wenden ingegeven en leek het goed te gaan maar nadat ik het wenden weer had vewijderd maakte dat op het scherm geen verschil.
Vandaar ook dat ik mijn vraag stelde op het forum. Mijn vraag was Geeft de ZFA in deze situatie automatisch een keeropdracht.
Wel het antwoord is dus nee(bedankt)
Wil ik hem laten keren gaat dat dan in profielen voor de desbetreffende laatste rijweg van de 1e zugfahrt?
en kan ik dan de 2e zugfahrt gewoon zo laten staan in folgefahrten.

In de AK automatiek heb ik het wel voorelkaar, toen dat werkte probeerde ik hetzelfde in de ZFA en daar ben ik dus nog niet uit.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: lok keren/of niet
« Antwort #8 am: 01. Juni 2008, 21:58:26 »
Hoi Kees,

Wil ik hem laten keren gaat dat dan in profielen voor de desbetreffende laatste rijweg van de 1e zugfahrt?
en kan ik dan de 2e zugfahrt gewoon zo laten staan in folgefahrten.

Uiteraard kun je in profielen de loc laten keren op het doelkontakt voordat de folgfahrt gesteld gaat worden, maar dan zal de loc eerst ook moeten stoppen. In het profiel wordt dit dan:
1. Doelkontakt: snelheid loc op 000 (geen STOP-opdracht, omdat anders de ZF wordt vrijgegeven)
2. Doelkontakt: na bijv.2 sec. keeropdracht
3. Doelkontakt=nu startkontakt folgfahrt, optrekken loc met bep.snelheid
4. Doelkontakt van de folgfahrt: snelheid loc op STOP (ZF wordt vrijgegeven)

Maar waarom niet 2 ZF aanmaken in de ZFA: ZF1 rechtsom en ZF2 terug linksom, het andere spoor op en stoppen op het doelkontakt aldaar?
Hetzelfde als een pendeltrein in de ZFA, met de opdracht "wenden" na afloop van de ZF.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: lok keren/of niet
« Antwort #9 am: 01. Juni 2008, 22:15:57 »
Gerard,

zoals ik van de week al schreef, ik probeer allerlei dingen uit. Lukt dat niet dan ga ik vragen op het forum, en net zolang rommelen tot ik het voor elkaar heb. Ik ben de laatste 2 wkn al 4 kilo afgevallen van dat WDP-en ;D Als ik ook nog moet gaan nadenken of het niet makkelijker kan(geintje, het was niet bij me opgekomen), zoals jij aangeeft is inderdaad veel makkelijker, gaan we gelijk proberen (maar de 1e manier probeer ik ook, oefening baart kunst zeggen ze).

Bedankt he,
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: lok keren/of niet
« Antwort #10 am: 01. Juni 2008, 22:45:13 »
Hoi Kees,

Mijn pendeltreinen rijden met profielen. Heb je wel iets meer mogelijkheden en controle over de desbetreffende treinen die deze ZF berijden, alleen met de gewone ZFA gaat het ook uitstekend. (Met profielen heb je wat meer controle over het omschakelen, wanneer lichten uit/aan van de loc, loc op rood etc.)
Wat je zegt: oefening baart kunst, want daar leer je echt het meeste van!!