Autor Thema: Mijn nieuwe start.  (Gelesen 7134 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Mijn nieuwe start.
« am: 02. Juni 2008, 12:53:38 »
Beste mede-WDPers,

Na een prettige dip herbegonnen met het optekenen van mijn layout in WDP.

Hier wil ik even laten zien hoe de definitieve rijrichtingen dienen te worden.
Ik wil beslist geen tweerichtingsverkeer op de hoofdsporen.
Even een kleine uitleg van mijn denken.

Het station (Zuid) dient vanaf beide hoofdsporen bereikbaar te zijn vandaar dat de stationssporen in twee richtingen is weergegeven.
Het stationnetje (West) is alleen een enkel (passeer)spoortje en is maar vanuit in richting bereikbaar.
De richting aanduiding van de daar bevindende kopspoortje moeten nog worden ingetekend zo ook de bijbehorende seinen voor deze kopspoortjes.

Het schaduwstation wordt ook slechts in 1 rijrichting gebruikt.
Het middelste spoor is het doorgaande spoor en de twee links en rechts liggende sporen, opstelsporen (1.40 meter p/spoor)

Naar mijn persoonlijke mening is dit een goede basis.
Reacties zijn welkom.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #1 am: 02. Juni 2008, 13:17:19 »
Goedemiddag Riny,

Mijn complimenenten. Ziet er strak uit. Als je klaar bent met het invoeren van de bezetmelders spreekt het nog meer. Maar voorlopig ziet dit er prima uit.
Toch wat vraagjes (zie bijlage):

1. In station Zuid zou ik waar de 2 rode cirkeltjes staan nog 2 seinen plaatsen (dit kunnen trouwens ook virtuele zijn) Dit omdat hier wel 2 richtingsverkeer bestaat, en de seinen dienen om straks de desbetreffende rijwegen te kunnen vergrendelen en weer vrij te geven.

2. Groene cirkel: Het sein blauw omcirkelt kan dat niet wat naar voren, of heb je hier een reden voor?
Het staat beter als een sein kort voor een wisselstraat staat, want dan is gelijk het doel van dit sein duidelijk én het achterliggende traject is tegelijk langer. Maar ik zie dat het nu in de tunnel staat, dus dat zou je reden kunnen zijn.

3. Gele cirkel: hier misschien ook het sein van de blauwe positie naar de rode. Reden is een wat langer spoor beschikbaar voor een evt.wachtende trein voor het schaduwstation. De kans bestaat dat bij een wat langere trein nu de achterste wagon net zichtbaar is voor het tunnelportaal, en als je dit sein wat verder weg zet, is de trein voor het oog echt verdwenen en zg.onderweg. Je ziet dan niet dat hij stilstaat door deze zichtbare, stilstaande, achterste wagon.

Riny, ik doe zomaar wat suggesties, maar je basisplan ziet er prima uit. Ik zou zeggen, ga verder met de bezetmelders en wat erg leuk is om te doen het bepalen van de rijwegen. Want dan ga je het plan opzetten hoe je met je baan wilt gaan rijden :D

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #2 am: 02. Juni 2008, 13:39:34 »
Beste Gerard,

Bedankt weer voor het meedenken.
Op al je aangegeven punten kan ik niet anders zeggen, je hebt gelijk. (hoe kan het ook anders  :D)

Dus, hoppa, daar ga ik weer mee aan de slag. ;D
Ik blijf in dit draadje de opbouw en wijzigingen weergeven zodat alles op 1 punt terug te vinden is en blijft.

P.s. De geplaatste pijlen zijn maar voor tijdelijk om wat duidelijker de rijrichting weer te geven.
« Letzte Änderung: 02. Juni 2008, 13:41:06 von Riny »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #3 am: 02. Juni 2008, 15:40:28 »
Zo, even wat wijzigingen toegepast op Gerard's advies. (zie bijlage)

Het enige punt is het sein voor de uitgang van het schaduwstation.
Deze heb ik wel iets richting het tunnelportaal verplaatst maar dus niet bij het wissel.
De reden in mijn gedachten hier voor zijn, ik vind het een vreemd zicht als er een halve trein in de tunel blijft staan als het sein op rood mocht staan.

Ik sta voor andere meningen open hoor.

Ik heb ook even de sperseinen geplaatst op de kopspoortjes, nu maar hopen dat ze goed staan want daar was ik de vorige keer mis mee.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #4 am: 02. Juni 2008, 15:51:00 »
Hoi Riny:

Leuk om je vorderingen te lezen. Het is voor mij leerzaam en volg het met grote belangstelling.

Succes !!!!!

m.v. gr Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #5 am: 02. Juni 2008, 15:58:04 »
Beste Wim,

Dit kon wel eens een lang draadje gaan worden eer alles straks weer rijd.
Maar de dip is helemaal verdwenen dus ik ga er nu voor.
Dus voor de toekomst, voldoende leesvoer hier.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #6 am: 02. Juni 2008, 16:01:01 »
Hoi Riny,

Dit is mijn mening: helemaal prima zo, ik zou hier niets, maar dan ook niets meer aan veranderen. De blokken liggen er keurig, maar nog veel belangrijker, zeer logisch bij. zo ook de plaatsing van de seinen, uitstekend!
Alle seinen hebben nu een duidelijk doel en staan er met een reden.

Als ik jou was, zou ik nu lekker verder gaan met de bezetmelders plaatsen. Laat deze dan wel weer even zien als je wilt. En daarna de rijwegen, etc. In ieder geval heb je naar mijn bescheiden mening nu een zeer solide basis om WDP uitstekend te laten werken in combinatie met jouw baan.

Een vraagje tot slot: is de baan zelf af (kaal) , ik bedoel meer liggen alle sporen er al en kun je ook rijden?

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #7 am: 02. Juni 2008, 16:12:50 »
Beste Gerard,

Dank voor de opbeurende reactie. :D

Op je vraag of al mijn rails al liggen, ja. ;)
Alleen kan ik niet meer onder de modules werken en zit met smart te wachten op metalen, in hoogte verstelbare schragen, zodat ik deze daarop kan kantelen.
Alle S88 decoders (5217) en magneetartikeldecoders (5211) dienen nog te moeten worden geplaatst en aangesloten.
Voor de rest zijn wel al mijn rails voorzien van de bezetmeldaansluitingen (bedrading) dus daar hoeft niets mee aan te gebeuren.
Het is hoofdzakelijk nog aan de onderzijde te doen van de (voorlopig) 6 Modules 122 x 122 en 3 modulekappen.

Ik ben nu druk met het inbrengen van de bezetmelders. e.d.
Kan maar gereed zijn.

Als alles dan gereed is betreffende de invoering gooi ik alles in een andere laptop om in de bureauversie het moeilijkere werk uit te pluizen.  :-[
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #8 am: 02. Juni 2008, 16:18:36 »
Hoi Riny,

Oké!

Toch nog even een vraag, de seinen (rood omcirkeld), ik neem aan dat deze bedoeld zijn voor de opstelsporen te benaderen vanuit het kleine stationnetje?

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #9 am: 02. Juni 2008, 16:25:03 »
Toch nog even een vraag, de seinen (rood omcirkeld), ik neem aan dat deze bedoeld zijn voor de opstelsporen te benaderen vanuit het kleine stationnetje?

Klopt, dit was wel mijn gedachtengang.
Kan dit toch wel?

Mijn gedachten was dat deze nodig waren om te kunnen, voor of achteruit, te rijden om een eventueel wagonnetje op een kopspoor te plaatsen.
De twee onderste kopspoortje (zuid/west) dus de 2 linkerspoortjes, zijn de sporen van een locloodsje.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #10 am: 02. Juni 2008, 16:47:37 »
Hoi Riny,

Dit kan zeker wel. Alleen het rechter sein staat daar ogenschijnlijk overbodig, omdat je van daaruit niet rechtreeks naar de opstelsporen komt, maar.....ik zou het wel laten staan, zodat je ook vanuit het meest rechterspoor met wat rangeerwerk toch naar die opstelsporen kunt komen, sterker nog, het sein moet daar dan wel staan omdat je een rangeerloc. "toestemming" kunt geven dmv.dit sein om even tegengesteld het hoofdspoor te berijden. Alles zo laten en niets meer aan veranderen.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #11 am: 02. Juni 2008, 16:56:27 »
Nee, Meester Gerard,

Ik zal braaf zijn en niets meer veranderen. :(
Ik ben nu braaf bezig de wisseldecodernummers in te voeren en de bezetmeldpunten (nummers) ;D

Ik meld mij weer als ik een screendump kan plaatsen van zowel de wisseldecodernummer als de bezetmeldnummer. :D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #12 am: 03. Juni 2008, 10:42:39 »
Zo, daar is ie weer.

In de bijlage nog wat afbeeldingen betreffende de stand van zaken.

Note: alleen bij de kopspoortjes wist ik even niet hoe te handelen.

Wordt vervolgd.

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #13 am: 03. Juni 2008, 13:24:18 »
Riny,

Aardige verandering sinds de vorige keer met veel verbeteringen ;) ;). Moet nu weer weg maar vanavond kijk ik er verder naar.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Mijn nieuwe start.
« Antwort #14 am: 03. Juni 2008, 13:56:45 »
Hoi Riny,

Ik heb het bekeken, en het ziet er prima uit. WDP zal zeker functioneren als je met deze ingevoerde waardes doorgaat. Wat kleine suggestie/opmerkingen die ik heb zijn:

1. Rijweg 13>43>44: Hoelang is het doelkontakt 44, maw.komt de trein niet wat te vroeg tot stilstand?
2. Het valt mij op dat je erg veel terugmeldkontakten hebt in je paradebaan, bijv.van sein 34 tot sein 36 zijn dat er 8 (incl.startkontakt 12). Dit is absoluut niet fout, sterker nog, het verhoogd het WDP speelplezier, maar is niet echt nodig. Ik zelf hou deze trajecten aan alsvolgt: startkontakt > inmeld/rijkontakt > afremkontakt > stopkontakt. Maar als je dit zo wilt laten zou ik het zeker doen. Het is wel mooier en je kunt, als je met profielen gaat rijden, hier wel weer meer mee doen. Een ander verhaal zijn de stationssporen, daar zou ik er zeker meerdere in plaatsen, zoals je gedaan hebt. Helemaal goed :D
3. De volgorde van de terugmeldkontakten wisselt van spoor naar spoor (bijv.25-26-27-28), ze liggen niet chronologisch achter elkaar. Dit is absoluut niet erg, maar je moet ze dan ook wel zo aansluiten cf.het WDP sporenplan. Het is maar een waarschuwing, en dat je deze terugmelders niet klakkeloos in een andere volgorde aan je S88 bussen aansluit.
4. Je hebt ook meerdere terugmeldingen in het schaduwstation, lekker laten staan zo.
5. Na sein 35 staan er nog meerdere terugmeldkontakten voordat wissel 5 wordt bereikt. Deze terugmeldkontakten zou ik wel straks bij het aanmaken van de rijwegen betrekken bij de wisselstraat. Ook hier zijn deze niet nodig, maar verhoogd weer de functionaliteit van de spoorbaan, dus gewoon zo laten.
6. Bij sein 49 moet je nog even een treinnummerveld neerzetten.
7. De virtuele seinen in het schaduwstation en dgl.kun je een hoger adres geven, dus boven de 296.
Zo ook straks de schakelingen zoals de K84. Je weet dat hardware matig je bij Märklin 296 magneetartikelen kunt aansluiten. Deze virtuele hoef je niet aan te sluiten, en hou je de adressen over als je evt.later nog gaat uitbreiden.

Die kopsporen komt later wel.

Let wel, dit zijn mijn meningen en persoonlijke opmerkingen. Als Bob er straks ook nog eens naar kijkt, ziet hij misschien ook nog dingen zoals hij het zou doen, en die ik over het hoofd heb gezien misschien.
Maar zoals het er nu uitziet, is het helemaal top. Nogmaals WDP zal hier prima werken zo!

Riny, ga zo door!! :D :D