Autor Thema: WDP -project : Graag jullie mening hierover!!  (Gelesen 5470 mal)

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
WDP -project : Graag jullie mening hierover!!
« am: 11. Juli 2008, 20:25:44 »
Beste Forumleden:

Mijn eerste WDP-tekening is gereed. Het is een begin. Er moet nog veel worden ingevuld.
Zo is de plek van de draaischijf globaal ingevuld. Verder moet ik nog het artikel van Karlheinz Battermann over de besturing van de schaduwstation nog bestuderen.

Afijn nog heel veel te doen!

Maar voordat ik het e.a verder ga invullen wil ik graag jullie mening weten. Het is mijn eerste begin en er zal zeker nog veel te verbeteren zijn. O.a wil ik de RMK gaan inbrengen en alles van een digtaaladres gaan voorzien. Dan het e.a  mb.v. de simulator bekijken. Zo ga ik medio september het sporenplan ten uitvoer brengen.

Zo heb ik een vraag aan jullie m.b.t het aanmaken van de rijwegen. Wat ik ervan had begrepen was dat het verstandig is om deze zo kort mogelijk te houden. Klopt dit? Of laat je WDP zoveel mogelijk zelf ervan invullen.

Verder kan ik nog veel veranderen aan het sporenplan. Het merendeel moet nog worden uitgelegd en wat ik heb gedaan kan ik inmiddels weer slopen. Dit laatste is o.a nodig om dat het merendeel twee richting verkeer is. Daarvoor wil ik ten minste 4 RMK hebben (en evt meer waar mogelijk). Daar had ik geen rekening in het begin van het bouwen van mijn baan.

Graag jullie mening over dit project. Spaar mij daarin niet als er dingen zijn die beter kunnen.

Met vriendelijke groeten Wim

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 11. Juli 2008, 20:36:01 von Woesch »
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: WDP -project : Graag jullie mening hierover!!
« Antwort #1 am: 11. Juli 2008, 22:13:50 »
Goeie-avond Wim,

ik ben ook maar een beginneling dat weet je he, maar ik wil toch proberen om wat dingetjes aan te geven,
ik heb nl. met bouwen nogal wat foutjes gemaakt en daarom kan ik nu bep. dingen met WDP niet doen.

W.btr. de lengte van de rijwegen die bepaal jij en niet WDP ze lopen in principe van sein (tr.nr. veld) tot aan het volgende sein, als het kan met een lengte van je langste trein(is bij mij ook niet overal zo).
ik heb geen idee van de lengte van je sporen, maar ik zie nogal wat lange stukken je zou eens kunnen kijken of je daar
wat extra tr.nr. velden met seinen kwijt kunt zodat je wat meer blokken kunt maken(uiteraard afhankelijk hoe en met hoeveel treinen je wilt gaan rijden).
Ik wilde ook de best. van battermann voor mijn 3 sch. st. ik heb het ook toegepast in de simulatie maar op de baan blijken mijn sporen toch tekort om 2 tr. achterelkaar te parkeren het kan wel maar dan zijn het wel heel korte treintjes,
dus hou daar met het bouwen rekening mee.(ik pas wel een aantal ideen van hem toe met hier en daar wat extra's.
Als je net als ik alles in 2 richt. wil kunnen rijden moet je wel heel goed nadenken over uitwijksporen en inhaalsporen anders loop je een grote kans dat de boel heel vaak stilstaat voordat er weer ergens ruimte komt zodat de boel weer op gang komt bij mij is dit risico erg groot dus ik overweeg al om bepaalde sporen maar 1 richt. te houden
zodat er wel beweging op de baan blijft jij kunt nog veranderen, ik eigenlijk niet meer, ik was ook nooit van plan om met de comp. te gaan rijden.
je opm. over 2 richt. en 4 rmk's is mij niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd maar dat kan ook aan mij liggen hoor.
Ik zie dat je overal 3 tr. nr. velden hebt getekend(ook naast de baan??????). Je kunt je afvragen of dit overal nodig of leuk is. ik heb ze zelf geprobeerd op strategische plekken neer te zetten omdat ik dan sneller weet wat waar rijdt wat in het zicht is zie ik toch wel het kost natuurlijk nogal wat ruimte die dingen en aan het eind van de rit komt er in je sporenplan het nodige bij aan virt. schakelaars erlaubnispijltjes enz. dus let op de ruimte.

Veel succes verder ik ga nu rmk-je 276 aansluiten.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 11. Juli 2008, 22:46:06 »
Hoi Wim,

even ter verduideliking een rijweg is natuurlijk niet hetzelfde als een beveiligingsblok, dus korte rijwegen komen natuurlijk voor, tussen twee wissels in bv. maar het is niet per def. zo dat ze zo kort mogenlijk moeten zijn op de langere stukken zullen ze indien mogenlijk overeenkomen met een beveiligingsblok.

Gr. kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 11. Juli 2008, 22:55:47 »
Kees:

Hartelijk dank voor je uitleg. Daar heb ik  wat aan!!!

Alles twee richtingen zal ik opnieuw overwegen.

Ook de langere stukken zal ik een wat meer verdelen. Verder heb je gelijk wat betreft de treinnummervelden. Dit zal ik inderdaad verminderen. Alleen waar het functioneel is. Alles bij elkaar ga ik zeker mijn WDP-tekening aanpassen.

Bedankt !!! en ps alle RMK al aangesloten.  :DWat zijn dat er veel zeg !!
WDP-pro X.

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 11. Juli 2008, 23:21:50 »
Even al wat aanpassingen gedaan.

Morgen weer verder !

Prettig weekend allen

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP-pro X.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 12. Juli 2008, 18:33:18 »
Hallo Wim,

Ziet er goed uit en natuurlijk is het je persoonlijke idee van je baan waar jij je prettig bij moet vinden vandaar een kleien opmerking. Kan je keerlus 2 niet beter binnen de twee horizontale lange sporen tekenen dan heb je wat minder sprongmarkers en ik denk dat het wat overzichterlijker is. Als je wat weinig plaat heb leg je het bovenste horizontale spoor iets hoger vanaf het station. 

Ook bij de keer lussen kan je 2 sprongmarkers minder doen als je de rails die uit de peramide komt laat springen naar boven en dan kunnen de sporen 0, 1 en 2 doorlopen. (je bent het cijffer 1 overigens vergeten)

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #6 am: 12. Juli 2008, 20:25:48 »
Beste Wim,

Op de punten die Bob aangeeft kan ik in meegaan.

Als ik Bob goed volg kun je het vergelijken met het geen ik gedaan heb.
Je kunt op de Wintrack-afbeelding zien dat de BW verticaal behoort te zijn.
Zo zal het dus ook zijn in het "eggie".
Alleen om het op mijn beeldscherm iets compacter te houden heb ik hem in WDP horizontaal getekend.
Ook zit er nog een andere reden achter, namelijk, op deze manier heb ik iets meer lengte voor het tekenen van de opstel (kopsporen) zodat ik,als het nodig mocht zijn, voldoende RMK's in kan geven.

Maar zoals Bob het ook aangeeft, het is jouw baan en jij moet er een goed gevoel bij hebben.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 12. Juli 2008, 20:54:54 »
Beste Bob en Riny:

Bedankt voor jullie aanvullingen. Vanavond niet zoveel tijd meer om het e.a. uit te werken maar morgen zal ik een nieuwe tekening plaatsen met jullie bevindingen daarin verwerkt.

Bedankt en prettig weekend.
WDP-pro X.

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 18. Juli 2008, 15:26:53 »
Beste allemaal:

De laatste tijd veel verandert aan het baanontwerp. Daarbij rekening gehouden met wat meer inhaalsporen.

Al met al een hele verandering. De sprongmarken heb ik proberen te verminderen maar helemaal weg krijgen lukt me niet.

De keerlus (K) en de spiraal (S) heb ik grotendeels uit de tekening weggelaten. Deze heb ik  op een andere plek getekend .

Het schaduwstation nog wat langer weten te bouwen zodat er twee treinen achter elkaar plaats kunnen nemen.

Veel werk eraan gehad maar ben zeker tevreden over
. Toch als ik in de gallerie van de WDP homepage kijk zie ik nog legio andere mogelijkheden. Ik beschouw deze tekening als de basis.

Het verzoek aan jullie is, om er nog een keer naar te willen kijken.
Want nu kan ik nog makkelijk veranderen omdat er nog een groot gedeelte niet gebouwd is.
Dus hoor graag van jullie wat ik anders zou kunnen doen.

M.v. gr Wim

WDP-pro X.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #9 am: 18. Juli 2008, 16:41:18 »
Hoi Wim,

Voor zover ik het kan zien (afbeeldingen mogen wel wat groter) lijkt het mij een hele vooruitgang ten opzichte van de voorgaande.
Kun je de afbeelding misschien niet vervangen voor een grotere?
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 18. Juli 2008, 20:51:14 »
Hoi Riny:

Hier de grotere afbeelding

M.v gr Wim

WDP-pro X.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 19. Juli 2008, 23:48:40 »
Wim,

Hier heb je wat werk in zitten  ;D maar het is een veel duidelijker beeld geworden  :D

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 20. Juli 2008, 19:17:21 »
Bedankt voor jullie reactie Riny en Bob.

Ik heb nog wel een vraag.
Er zijn twee spiralen welke niet getekend zijn in deze tekening. (afgekort met S2.1/S2.2 en S1.1/S1.2)
Deze spiralen zijn 3 wendingen hoog. Ik wil graag het zo aangeven in de tekeing dat ik weet dat er een trein zich bevind in de spiraal. Verder wil ik de spiraal in twee secties verdelen om de doorstroming van de treinen te vergroten.

Ik denk eraan om dit alleen met treinummervelden te doen en een schakelaar die aangeeft of de spraal bezet is of niet.

Kunnen jullie mij hierin adviseren.
Ik hoef niet de gehele spiraal te kunnen volgen waar de trein zich bevindt.
Wat zijn er nog meer voor mogelijkheden.

Alvast bedankt Wim
WDP-pro X.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #13 am: 21. Juli 2008, 01:52:50 »
Wim goede avond,

Dat kan je doen met trein nummer velden. die kan je dan ergens in een hoekej plaatsen en dan zie je welke trein in welk blok zit.

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #14 am: 21. Juli 2008, 07:57:33 »
Bob:

Bedankt voor je antwoord. Ga ik uitproberen. Momenteel bezig om de baan aan te leggen en een hoop veranderingen door te voeren. Wat een hoop draden heb je ervoor nodig en het zal nog wel even duren voordat alles operationeel is.

Toch heb ik het baanontwerp met veel plezier in elkaar gezet. M.b.t  WDP ga ik alles nog een keer alles doorlopen en vooral m.b.v het simulatieprogramma testen. De simulatie wel op zo'n manier uitvoeren dat het de echte baan al zoveel mogelijk benadert. Ik hou een ieder op de hoogte van de ontwikkelingen via dit Forum.

M.v. gr Wim
WDP-pro X.