Autor Thema: Mijn Spoorplan  (Gelesen 7900 mal)

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Mijn Spoorplan
« am: 05. August 2008, 22:51:53 »
Zo weer terug van vakantie en nu in het bezit van een originele EN versie van WDP (omruil actie) kan ik de NL versie van WDP ook gaan gebruiken. Ik heb even schoonschip gemaakt en ben geheel opnieuw aan de slag gegaan met WDP. Zie als 1e bijlage mijn spoorplan en als 2e het zelfde spoorplan maar nu met terugmeld nummers.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Mijn Spoorplan
« Antwort #1 am: 05. August 2008, 23:09:06 »
Hallo Willy,

goede start, met de terugmeldingen is niks mis, enige wat ik heb kunnen ontdekken heeft nix met Wdp te maken, Henschel is met sch ipv Hensel  :D

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #2 am: 05. August 2008, 23:40:43 »
Hallo Willy,

goede start, met de terugmeldingen is niks mis, enige wat ik heb kunnen ontdekken heeft nix met Wdp te maken, Henschel is met sch ipv Hensel  :D

met vriendelijke groet,

Walter

Goed opgemerkt Wissel, ik plak hier meteen een andere vraag achter aan.
Kan ik de volgorde van de getoonde loks in WDP ook aanpassen, ik vind ze niet echt logies staan ingedeeld (zie bijlage).
Viele Grüße

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #3 am: 06. August 2008, 00:02:57 »
Hallo Willy,

klik op locomotief databank, klik dan op opties,

Nu krijg je een menutje waaruit je kan kiezen, sorteren op

Id-nr.
Dig-nr.
Beschrijving
Bouwserie

als je hier een keuze uit gemaakt hebt, zal je zien dat ze in Wdp hoofdprogramma ook anders gesorteerd worden,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 06. August 2008, 00:53:14 »
Hallo Willy,

klik op locomotief databank, klik dan op opties,

Zo alweer wat wijzer geworden.

Thanks....
Viele Grüße

Offline Willem van Wageningen

• Mitglied
« Antwort #5 am: 06. August 2008, 18:52:38 »
Hoi Willy

Ziet er mooi uit het spoorplan. :D

Wat betrefd de terugmeldingen vind ik dat er een beetje te weinig inzitten . ;)

Dit zeg ik omdat ik tussen start en doel 4 meldpunten heb en met het in regelen van de treinen er achter kwam dat net genoeg is maar mijn menig. ;)

Hoe meer meldpunten des te  beter de loc's af te regelen zijn. ;D

Zelf had ik problemen dat de los's te ver doorreden maar dat kwam hoofdzakelijk dat de afrem te hoog stond afgesteld. :'(

Nu ben ik bezig de loc's nog mooier te laten stoppen en kwam er achter hoe meer meldcontacten des te beter is de boel af te regelen is. :D

Nu zijn het bij mijn alleen opstelsporen maar als ik de bovenbouw ga bouwen ga ik zeker bij de station's om de 20 a 30 cm en meldcontact maaken. :D

Zie als bijlagen de meldcontacten van de opstelsporen.
Ik hoop dat je er wat aan heb. ;)

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Gr Willem

Märklin, H0  C-Rails  Win -Digipet PRO X3 NL,Tams Easy-control, HSI-88, 15 x S88. 20 x k 83
Baan in opbouw hoofdzakelijk Nederlands

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #6 am: 06. August 2008, 19:45:16 »
Hoe meer meldpunten des te  beter de loc's af te regelen zijn. ;D
Nu ben ik bezig de loc's nog mooier te laten stoppen en kwam er achter hoe meer meldcontacten des te beter is de boel af te regelen is. :D

Beste Willem,

Dit is een waarheid als een koe.
Iedereen kan wel zeggen dat dit niet nodig is maar ik ben het helemaal met je eens.
Mijn persoonlijke mening is dat men niet moet bezuinigen op bezetmeldingen (S88-ers).
Maar ja, dat wordt jammer genoeg wel gedaan vanuit het oogpunt om alles zo goedkoop mogelijk te laten werken.
Maar of het dan naar tevredenheid werkt ?? Zelf denk ik van niet.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 06. August 2008, 20:04:28 »
Ik ben het met beide heren eens niet te bezuinigen op terugmelders, maar wat hier niet zichtbaar is zijn de afmetingen van mijn baan. Op het hier getoonde spoorplan lijkt het dat er heel wat rail lengte aanwezig is, maar helaas is dit in werkelijkheid niet waar, de tafel waarop mijn baan wordt gebouwd is maar 3.30 meter breed en 1.30 meter diep dus echt lange stukken rails liggen er niet.
Viele Grüße

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #8 am: 06. August 2008, 21:34:31 »
hallo allen,

net als willy heb ik ook korte stukken rails waar ik echt niet meer dan 3rmk,s in kwijt kan dit is op sommiige sporen van de 3 schaduwstations  andere sporen van de schaduwstations hebben er 5 nu is het remmen uit het zicht niet zo heel belangrijk je ziet het toch niet.

op alle  stationssporen heb ik 8 rmk's en ik moet zeggen met goed ingestelde profielen voor de verschillende loks ziet het afremmen er erg mooi uit.
Hoe meer terugmeldingen op een baanvak hoe meer je kunt, maar met profielen kun je met 3 of 4 rmk's ook mooie dingen doen, zeker als je in de rijweg ervoor kunt anticiperen op wat er daarna moet gebeuren ik bedoel dat een trein niet met 100 een station binnen komt rijden en dan pas gaat remmen in de rijweg ervoor kun je al de snelheid aanpassen zodat je nog maar terug hoeft van bv. 55 naar 0 dat ziet er met 3 rmk's al gelijk een stuk beter uit.

ook zou je eens kunnen denken om bv. 1 of 1 2/2 stopkontakt te maken (bij mooi rijdende loks) iplv. 2 rails dan kun je wellicht een kontakt meer maken.

Ik heb uren gereden om profielen te testen met een 1/2 rail als stopkontakt en het werkt perfekt bij goed rijdende loks.
Dit moet je niet doen op de baan want het gaat natuurlijk een keer fout maar het kan dus blijkbaar wel.
Met rangeren en ontkoppelen is dit ideaal.

nou ben blij dat hier weer wat te beleven is.

Hartelijke gr. Kees

Nou ben blij dat er weer wat te beleven valt hier
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #9 am: 06. August 2008, 23:21:48 »

Zie als bijlagen de meldcontacten van de opstelsporen.

Hallo Willem, ik kom ze regelmatig tegen, de “Schakelaar en knop” in verschillende spoorplannen hier op dit forum zo ook in het hier door jou getoonde spoorplan. Ik ben nog niet zover met het doornemen van het handboek, maar ben toch nieuwsgierig naar de betekenis/toepassing van deze schakelaars in jou spoorplan.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Viele Grüße

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #10 am: 07. August 2008, 01:04:14 »
Hallo Willy,

Ik denk dat Willem de virt. sch. gebruikt om het uitrijden vanuit z'n opstelsporen te regelen.
Je hebt die virt. sch. in alle soorten en maten ikzelf heb de sch. gebruikt die in een railsymbool passen,
omdat ik geen ruimte heb om 21 van die dingen kwijt te kunnen.
ff in 't kort de lok komt binnenrijden en in de vervolgsch. (rijweg) wordt de sch. op rood gezet de lok kan pas weer gaan rijden als de sch. op groen gezet wordt (met de muis of door een andere lok)
Als je bv. deze sch. als vervolgschakeling in de rijweg van een andere lok zet dan zal de sch. op groen gezet worden en kan de lok op het spoor nu de sch. groen is weer gaan rijden.
Dit moet je dan ook wel weer elders aangeven. als een stelbedinung.
Je kunt de virt. sch. ook laten schakelen door bv. de stelwerkswarter.
nou mogenlijkheden genoeg.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #11 am: 07. August 2008, 20:20:15 »
Hallo Jan,

Zou jij eens kunnen uitleggen hoe je op 1 raillengte van 95 cm met 1 bezetmelder de lok met trukjes
alles kan laten doen wat je wilt.
Want je geeft dit als optie maar legt het niet uit.

Gr. Kees

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #12 am: 07. August 2008, 22:04:02 »
Hallo Jan,

Zou jij eens kunnen uitleggen hoe je op 1 raillengte van 95 cm met 1 bezetmelder de lok met trukjes
alles kan laten doen wat je wilt.
Want je geeft dit als optie maar legt het niet uit.

Gr. Kees

Even goed lezen wat Jan heeft geschreven, hij bedoelt niet dat hij op 1 raillengte van 95 cm met 1 bezetmelder de lok met trukjes alles kan laten doen.
Viele Grüße

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #13 am: 07. August 2008, 22:12:45 »
Hallo Jan, weer eens een goed en duidelijk verhaal van jou kant. Ook ik zorg er eerst voor dat de decoder instellingen van de loks goed staan door eerst de CV's van de rij eigenschappen aan te passen. Dus als ik de loks met mijn Märklin Central Station bestuur moeten ze mooi en zo natuurlijk mogelijk lopen. Daarna probeer ik deze rij eigenschappen over te brengen naar WDP, dit werkt tot nu toe naar alle tevredenheid.
Viele Grüße

Offline Willem van Wageningen

• Mitglied
« Antwort #14 am: 08. August 2008, 19:59:46 »
Hallo Willy Kees en jan

Na dit te hebbben gelezen is er nog veel uit te proberen.

Wat betreft de vraag van Willy ik gebruik de schakelaars voor het uitrijden van de trein stellen tegen te gaan.

Dus Kees heeft het goed geraden.

Jan, het verhaal wat je geschreven heb  ga ik zeker uitproberen.
In ieder geval nog bedankt voor je antwoordt jammer dat je niet meer regelmatig oplossingen geeft.
Gr Willem

Märklin, H0  C-Rails  Win -Digipet PRO X3 NL,Tams Easy-control, HSI-88, 15 x S88. 20 x k 83
Baan in opbouw hoofdzakelijk Nederlands