Autor Thema: S88 vraag.  (Gelesen 5944 mal)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
S88 vraag.
« am: 17. Oktober 2008, 15:05:16 »
Beste Forummers,

Ik zit al een aantal dagen met een vraag welke ik voor mijzelf niet kan beantwoorden of toch in ieder geval een beetje over twijfel.
Op dit moment, voor mijn doen, druk bezig met het bedraden van mijn modules.

Het gaat om het volgende:
Veronderstel, ik heb 10x 5217, ik wil de eerste 16 tmc's aansluiten op de eerste 5217, daarna de 2de overslaan, dus 17 t/m 32, om deze later in gebruik te nemen voor (niveau 2).
Vervolgens wil ik met de 3de verder gaan met aansluiten, dus 33 t/m 48, en deze aansluiten voor tmc's.
Naar mijn mening zou dit moeten kunnen wanneer ik dit in WDP met het ingeven van de TMC's rekening hou en de goede Tmc aansluiting weergeef in mijn baanontwerp/opbouw.
Uiteraard zijn alle 5217's verbonden met elkaar d.m.v. de lintkabel of netwerkkabel en aangesloten op de Tams master controle.

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk genoeg is en dat deze begrepen word.
Graag zou ik een antwoord krijgen of dat er mogelijk iemand is die hierin even mee kan denken.

b.v.d.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: S88 vraag.
« Antwort #1 am: 17. Oktober 2008, 15:54:39 »
Hallo Riny,

das kannst du machen, das ist kein Problem. Du musst nur den 2. RM bereits mit anschließen. Wenn er nicht genutzt wird, ist das egal. Ich mache das auch. Ich habe 17 RMs und davon sind noch einige unbenutzt.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 17. Oktober 2008, 16:16:42 »
Goedmiddag Riny,

Zoals Stefan het al formuleerde is dat geen probleem.
Je kunt gewoon alle 5217 aansluiten en kiezen welke aantal 5217 je wilt gaan gebruiken.
Wel is het zo, maar dat heb je het al aangegeven, dat de lintkabel dienen te worden aangesloten.
Dus jouw wijze van 5217 is geen enkel probleem.
Dat geldt bij mij ook precies hetzelfde met de IB en de Viesmann 5233.
Ook bijbv. de eerste drie 5233 en de laatste 5233, van de totaal 15 stuks 5233.
De tussen liggende 5233 voor latere aansluiting.

« Letzte Änderung: 17. Oktober 2008, 16:53:22 von jan leendert »

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #3 am: 17. Oktober 2008, 16:57:04 »
Hallo Jan,

genau. Riny, du darfst dann nur nicht mehr die Reihenfolge vertauschen oder ein Modul hinzufügen oder rausnehmen. Dann geht nur noch am Ende hinzufügen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 17. Oktober 2008, 17:25:02 »
Beste Stefan en Jan,

Bedankt voor jullie reacties.

Het is nu duidelijk en geruststellend voor mij dat ik dit zo toe kan passen.
Voor zover ik Stefans laatse reactie heb begrepen betreffende de modules en er eventulee 1 tussenuit te halen nog even een aanvulling.

Om van module naar module te gaan heb ik S88 => RJ12 verlooppluggen gemaakt en gebruik hier netwerkkabel voor.
Eventuele tmc's welke "over" zijn van de voorgaande module worden middels Sub D connectors doorgelust naar de volgende module.
Wanneer een eerste set gereed is zal ik daar een foto van plaatsen voor de duidelijkheid.
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #5 am: 17. Oktober 2008, 19:08:51 »
Hoi Riny,

Je zou eens kunnen overwegen om tmc's die je over hebt van een module gewoon over te houden(als het er een paar zijn natuurlijk) zodat je later als je gaat rijden en je zou voor het mooi nog wat tmc's xtra willen bijplaatsen op het gedeelte van die module je een logische volgorde houdt.
Als je met profielen gaat rijden zijn hier en daar wat xtra tmc's vaak wel mooi.
Je kunt altijd nog xtra tmc's bijmaken maar de nummering gaat dan wel erg verspringen.

Gr. kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 17. Oktober 2008, 19:43:19 »
Hoi Riny,

Je zou eens kunnen overwegen om tmc's die je over hebt van een module gewoon over te houden(als het er een paar zijn natuurlijk) zodat je later als je gaat rijden en je zou voor het mooi nog wat tmc's xtra willen bijplaatsen op het gedeelte van die module je een logische volgorde houdt.
Als je met profielen gaat rijden zijn hier en daar wat xtra tmc's vaak wel mooi.
Je kunt altijd nog xtra tmc's bijmaken maar de nummering gaat dan wel erg verspringen.

Gr. kees

Hallo Kees en Riny,

Kees, het is wel mooi als we de TMC op een gerangschikte wijze kunnen neerzetten, maar dat is eigenlijk niet nodig.
Stel je hebt een trajekt waarbij TMC genummerd zijn op de volgorde van:
1-2-3-4-5-6-7- .. in een totale afstand van zeg maar 2 meter.
Vervolgens ontdek je later dat je een betere oplossing hebt bedacht, om op nummer 3 nog eens 3 TMC te willen tussen plaatsen.
Dan kun je op twee manieren veranderen.

1) TMC module 5217 tussen de reeks 5217 zetten.
2) Of aan het eind van de strang.

Deze twee beschreven mogelijkheden beschrijft Stefan.

M.a.w het wordt op de volgorde van: 1-2-3-(bijv. nummer) 172-173-174-5-6-7- ..
Het gaat in principe om de juiste volgorde en het maakt niet uit met welke TMC nummers je begint.
Ik heb ook een TMC nummering die bestaat uit:
198-207-300-478-144-567- enz. Hetzelfde geldt wanneer je begint om een baanrondje te maken en je begint met TMC 1, en je eindigt met (bijv) met 88. Dan is even kort door de bocht dat de trein aan het eind aan te komen op TMC nummer 88 en gaat door naar TMC1 en stop vervolgens naar TMC2, dan is de volgorde dus 88-1-2- ..
De nummers is niet interessant, als het maar op de juiste volgorde zijn gerangschikt.

WDP kun je schitterend met de RMK monitor analyseren, d.m.v een wagon met verlichting of een trein over een onbekende stuk waar je niet weet welke nummer het aangeeft. Door juist met een trein over de onbekend trajekt te laten rijden geeft WDP middels de RMK monitor exact de nummer aan van de aangesloten TMC.

« Letzte Änderung: 17. Oktober 2008, 21:47:59 von jan leendert »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #7 am: 17. Oktober 2008, 19:59:41 »
Jan,

Zoals jij beschrijft heb ik het ook op meerdere plaatsen op de baan, simpel omdat ik met testrijden toch hier en daar xtra tmc's heb bijgezet terwijl er op de tm-module voor die sektie geen ruimte meer was, geen enkel probleem,

Maar Riny kennende en wetende hoe zijn bedrading er uitziet plus dat hij met modules werkt is het voor hem wellicht
geen onaardige gedachte om wanneer er ruimte op een tm module over is deze ruimte over te laten om in ieder geval
per module (afkoppelbaar baangedeelte) de tm's op dat baangedeelte te kunnen houden als hij er wat bij wil maken.

Ik bedoel dan als je er een stuk of 2/3 over zou hebben natuurlijk geen 10 want dan kun je aan het eind van de rit 20 S88- ers bijkopen.
Het is een suggestie die Riny kan overwegen.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 17. Oktober 2008, 21:23:06 »
Jan,

Zoals jij beschrijft heb ik het ook op meerdere plaatsen op de baan, simpel omdat ik met testrijden toch hier en daar xtra tmc's heb bijgezet terwijl er op de tm-module voor die sektie geen ruimte meer was, geen enkel probleem,

Maar Riny kennende en wetende hoe zijn bedrading er uitziet plus dat hij met modules werkt is het voor hem wellicht
geen onaardige gedachte om wanneer er ruimte op een tm module over is deze ruimte over te laten om in ieder geval
per module (afkoppelbaar baangedeelte) de tm's op dat baangedeelte te kunnen houden als hij er wat bij wil maken.

Ik bedoel dan als je er een stuk of 2/3 over zou hebben natuurlijk geen 10 want dan kun je aan het eind van de rit 20 S88- ers bijkopen.
Het is een suggestie die Riny kan overwegen.

Gr. Kees

Hoi Kees,

Dat klopt. ;D

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #9 am: 18. Oktober 2008, 04:15:56 »
Hallo Riny (en andere),

sorry voor de late reactie  maar je zou natuurlijk ook een HSI88 van LDT tussen je PC en RMK's kunnen gebruiken dan heb je 3 stengen en dan ben je nog veel flexibeler om met RMK te werken.

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 19. Oktober 2008, 12:35:11 »
Beste Forumbroeders,

Dank voor jullie reacties en bevesitigingen.
Ik ga er weer lekker mee verder aan de slag.

Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #11 am: 19. Oktober 2008, 15:13:24 »
Hallo Riny,

noch ein Nachtrag: wenn du die S88 an die Tams anschließt, dann brauchst du kein HSI, denn die Tams ist schnell genug. Bei anderen Zentralen kann das anders sein. Du kannst natürlich trotzdem ein HSI nehmen und dann wie Bob schreibt, auch an den einzelnen Strängen noch S88er anschließen.

Noch ein Nach-Nachtrag: ich habe eben etwas in einem anderen Beitrag gelesen. Das könnte für dich auch interessant sein. Schau mal hier: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=59093.msg78329#msg78329.
« Letzte Änderung: 19. Oktober 2008, 15:17:13 von Stefan Lersch »
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 19. Oktober 2008, 16:31:48 »

Noch ein Nach-Nachtrag: ich habe eben etwas in einem anderen Beitrag gelesen. Das könnte für dich auch interessant sein. Schau mal hier: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=59093.msg78329#msg78329.

Hallo Stefan,

Das habe Ich lezte Zeit auch mit interesse gelesen.
Sehe unter meine configuration von Zwei Anlage.
Mit Rautenhaus was auch sehr schnell mit 57600 Baut Rate vergleichbar mit Tams, und ist mit ein Triple Core PC angeschlossen. Mit dieser konfiguration habe ich keine probleme, alles functioniert Einwandfrei.
Aber mit Laptop Dual Core mit IB-IR bleibt die IB-IR hinten. Die Geschwindigkeit wenn die Laptop mehr belast werd (CPU Über 35%), gibt die IB-IR probleme. Schliess an der laptop die Rautenhaus SLX 852 und SLX 850AD an, Keine probleme!!.
Mit kräftige Triple Core PC mit Rautenhaus unit, das geht bei mir Super. Weichen und Ruckmeldugen werden sofort abgearbeit. (Bei vollast kommt das CPU nicht Über 25%, aber wenn ich ein Backup von der CP systeem macht, dan kommt das Über 45%, und dann noch keine probleme.)

Und etwas anders.
Mit meine Altere Pentium 386 PC mit IB-IR das geht einwandfrei.!!!!
Ich glaube auch das die Abstimmung von der Neue generation PC und der Zug hardware systemen (Tams, IB-IR, usw) doch verschiedend ist. Ich bin war keine PC elektroniker, aber Praxis kan man das Anschauen.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 19. Oktober 2008, 19:14:30 »
Beste Stefan,

Hartelijk dank voor het nabericht.
De IB heb ik al vervangen voor de Tams MC dus dat is geen probleem meer.
Verder gebruik in uitsluitend de Viessman 5217 S88 voor massadetectie.
Dit staat ook in mijn onderschrift te lezen.

Nogmaals dank.

Beste Jan,

De dual core proccesor zal het probleem niet zijn denk ik.
Ik heb zelf het volgende idee hier over.
De seriele poort is langzamer dan de usb-2 poorten dus het is een combinatie van faktoren.

De IB heeft bij mij nooit problemen gehad van resets op de ouder PIII PC, het probleem kwam na de aanschaf van enkele nieuwe laptops.
Vandaar de overstap naar de Tams MC, probleem is daarmee gewoon weg.
Riny.

"Model Railway Workshop"

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 19. Oktober 2008, 19:27:47 »

Beste Jan,

De dual core proccesor zal het probleem niet zijn denk ik.
Ik heb zelf het volgende idee hier over.
De seriele poort is langzamer dan de usb-2 poorten dus het is een combinatie van faktoren.

De IB heeft bij mij nooit problemen gehad van resets op de ouder PIII PC, het probleem kwam na de aanschaf van enkele nieuwe laptops.
Vandaar de overstap naar de Tams MC, probleem is daarmee gewoon weg.

Hallo Riny,

Dan heb jij ook dezelfde ervaring als met mijn toendertijd de IB situatie. Ik schreef ook het volgende:

"Mit meine Altere Pentium 386 PC mit IB-IR das geht einwandfrei.!!!!
Ich glaube auch das die Abstimmung von der Neue generation PC und der Zug hardware systemen (Tams, IB-IR, usw) doch verschiedend ist. Ich bin war keine PC elektroniker, aber Praxis kan man das Anschauen."