Autor Thema: CS1 > CS2  (Gelesen 7483 mal)

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
CS1 > CS2
« am: 24. Oktober 2008, 20:55:38 »
Zoals de meeste van de forum leden weten bestuur ik mijn baan met het Märklin Central Station (60212). Binnenkort komt CS2 (60213) uit maar ik vraag me af of deze nieuwe centrale voor mijn echt iets nieuws toevoegt daar ik voor 90% mijn baan door WDP laat besturen. Wel overweeg ik voor mijn CS de Reloaded update van ESU te kopen voor pakweg 140.00 euro, deze update levert 1amp meer vermogen op voor mijn CS en ook de ESU boosters zouden na deze update probleemloos kunnen werken met het CS. Ik overweeg zelfs mijn oude CS plus MS te vervangen door een ESU Ecos Centrale dit omdat Märklin het door ontwikkelen van het oude CS voor gezien houd, en liefhebbers eigenlijk verplicht over te stappen naar het nieuwe CS willen deze een beetje up-to-date willen blijven. Wie werkt er hier eigenlijk met deze ESU Ecos Centrale en hoe zijn de bevindingen in het algemeen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: CS1 > CS2
« Antwort #1 am: 25. Oktober 2008, 22:58:37 »
Willy,

Waarom een dure upload kopen, dan kun je toch beter een TAMs kopen dan ben je net zo duur uit en dat werkt uitstekend. Want wat je eigelijk nodig hebt is alleen maar een "apparaatje" tussen de baan en je PC die de digitale signalen verzodeel verzorgt. Kijk een naar de spec's van de Tams.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #2 am: 26. Oktober 2008, 12:34:05 »
Beste Bob,

Ik geef je helemaal gelijk betreffende je reactie.
Alleen het bijkomende pluspunt van de Ecos is, je kunt er ook echt alle maar dan ook echt alle decodertypes mee programmeren.

Zou men het uitsluitend als centrale gebruiken tussen PC en de Baan bij het gebruik van WDP, ja dan is de Tam MC natuurlijk de beste en goedkopere oplossing.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #3 am: 26. Oktober 2008, 13:16:42 »
Riny,

De meest gangbare decoders kn je met een TAMS programmeren! ;)

Welke niet dan?  ???

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #4 am: 26. Oktober 2008, 13:36:57 »
Beste Bob,

Inderdaad kun je er de meest gangbare protocollen mee programmeren, MMI, MMII en DCC.
Alleen wil er toch wel verschil in bepaalde merken decoders zitten om de data te benaderen.
Welke merken? Dat anwoord moet ik je schuldig blijven.

De info heb ik gisteren op de TD van RailZ te Rotterdam uitgebreid besproken (1:1) gekregen maar, zoals meestal het geval is, bij thuiskomst is men de helft al weer vergeten i.v.b. de vele informatie die men in een te korte tijd heeft gekregen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 28. Oktober 2008, 10:32:46 »
Goedemorgen Allen,

De afgelopen weekend was ik in Hurth waar de seminar werd georganiseerd.
Het was weer klasse en weer veel geleerd, vooral met ZFA.

Wat Bob aangaf over de Tams.
Met Tams kun je alle decoders aanspreken, incl. de nieuwe Marklin decoder, en incl. de meerdere functie toetsen.
WDP met Tams heb ik gezien hoe dat met Marklin kan worden gewerkt, echt verbluffend!.

Ik was ook van plan om een Tams aan te schaffen, termeer Tams en Rautenhaus zijn met elkaar compatibel.
Als je betaalbaar wilt houden, dan kun je kiezen voor Tams.

Nog even een extra info: Men kiest liever voor gescheiden systemen, bijv. rijden op een ander systeem, en schakelen en melden op een ander systeem. Rautenhaus heeft dergelijke gescheiden systemen, de zogenaamde SX1 en SX2 bus.
Bij Tams is het ook mogelijk gescheiden te werken, dus rijden met bijv. de lokcontrol en met schakelen en melden met de Easy. Opties genoeg om flexibel te gaan werken. ;)

« Letzte Änderung: 28. Oktober 2008, 12:49:55 von jan leendert »

Offline Peter R.

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 28. Oktober 2008, 14:42:20 »
Heren

Ik ben toch voor de CS II gegaan.
Ik verwacht veel mogelijkheden met de terugmeld mogelijkheid van de MFX
Met deze lokherkenning zal Peterlin in de toekomst toch wat gaan doen
Hiervan veel verwachtende heb ik een CS II met nieuwe boosters binnen
Het is alleen weer wachten tot februari ,als alles in bedrijf kan

Groetjes
Peter R.

Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 28. Oktober 2008, 16:01:39 »
Peter,

Veel succes, want vaak is een aanschaf vna iets het gevoel dat je geeft over het product. Zelf heb ik N en ik kan me niet voorstellen dat Marklin je in de steek laat. Hier op het forum gaat het per slot van rekening om de software van WDP..

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 28. Oktober 2008, 16:15:06 »
Hier op het forum gaat het per slot van rekening om de software van WDP..

Hoi Bob,

Precies!.

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #9 am: 28. Oktober 2008, 22:29:26 »
Hallo Peter,

met deze software converter zou je reeds met Windigipet het CSII aan kunnen sturen, echter wel met het oude P50 protocol wat voor Motorola gebruikt werd. Ook de terugmeldingen schijnen te werken.

Het programma Serial-to-Ethernet Gateway is te downloaden via onderstaande link:

http://sourceforge.net/projects/steg

Voor de volledige software ondersteuning schijnt het CS2 nog niet klaar te zijn, hadden we dit probleem met het CS1 ook niet,

met vriendelijke groet,

Walter

• Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #10 am: 28. Oktober 2008, 22:55:32 »
Nou even de vele reacties even door genomen.

Bob märklin laat de CS1 gebruikers dus wel in de kou staan door geen verdere ontwikkelingen aan dit apparaat meer te zullen doen. ESU heeft belooft het CS1 wel door te ontwikkelen en komt binnen kort het een Reloaded versie uit en gaat het MFX protocol ook in de ESU Ecos Centrale in voeren. Je heb gelijk als je zegt dat dit forum voor WPD is bedoeld, maar ik probeer er achter te komen of mijn CS1 met de Reloaded update van ESU straks nog door WDP wordt herkent.

Jan de Tams (ik ken dit apparaat alleen van horen zeggen) zal best een goed en degelijke centrale zijn, maar ik wil ook nog zonder WDP de baan kunnen berijden.

Peter, gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf van het CS2, ik heb inderdaad gelezen dat Peterlin nog wacht op enkele data bestanden van märklin alvorens hij WDP voor het CS2 gereed kan maken. Dit roept bij mijn weer een vraag op, namelijk ik werk met de NL versie van WDP met als master de EN versie. Mocht Peterlin de update klaar hebben zal hiervan dan alleen een Duitse en Engelse versie als update van uitkomen en geen Nederlandse versie, want ook is bekent dat het omzetten van de WDP Pro X naar het Nederlands eenmalig was.??

Vragen, vragen en nog eens vragen, voor mijn zelf ben ik er nog niet uit  ::)
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 28. Oktober 2008, 23:19:45 »
Nou even de vele reacties even door genomen.

Bob märklin laat de CS1 gebruikers dus wel in de kou staan door geen verdere ontwikkelingen aan dit apparaat meer te zullen doen. ESU heeft belooft het CS1 wel door te ontwikkelen en komt binnen kort het een Reloaded versie uit en gaat het MFX protocol ook in de ESU Ecos Centrale in voeren. Je heb gelijk als je zegt dat dit forum voor WPD is bedoeld, maar ik probeer er achter te komen of mijn CS1 met de Reloaded update van ESU straks nog door WDP wordt herkent.

Jan de Tams (ik ken dit apparaat alleen van horen zeggen) zal best een goed en degelijke centrale zijn, maar ik wil ook nog zonder WDP de baan kunnen berijden.

Peter, gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf van het CS2, ik heb inderdaad gelezen dat Peterlin nog wacht op enkele data bestanden van märklin alvorens hij WDP voor het CS2 gereed kan maken. Dit roept bij mijn weer een vraag op, namelijk ik werk met de NL versie van WDP met als master de EN versie. Mocht Peterlin de update klaar hebben zal hiervan dan alleen een Duitse en Engelse versie als update van uitkomen en geen Nederlandse versie, want ook is bekent dat het omzetten van de WDP Pro X naar het Nederlands eenmalig was.??

Vragen, vragen en nog eens vragen, voor mijn zelf ben ik er nog niet uit  ::)

Hallo Willy,

Ik wil je beslist niet op aandringen, dat je een ander systeem moet gaan aanschaffen, tegendeel.
Die keuze bepaal je uiteindelijk zelf. ;)
Met Tams kun je ook individueel rijden.
Eveneens met mijn Rautenhaus ook, en het zal ook zo zijn dat de nieuwe CS2 het ook doet.
Ook de ECO en nog een aantal andere merken kunnen dat.

Over WDP programmatuur.
Zoals je het weet wordt eraan gewerkt om de CS2 aan WDP toe te voegen, men wacht immers op het vrij geven van protocollen van Marklin. Dr. Peterlin heeft ook in zijn aankondiging aangegeven dat het met nog andere gegevens dat samen in WDP worden opgenomen. De nieuwe WDP versie zal medio april 2009 worden uitgebracht.
Naar ik het begrepen te hebben, wordt de nieuwe WDP versie in alle talen uitgebracht.

Zie bijgaande link

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=58999.0

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #12 am: 28. Oktober 2008, 23:55:52 »
Hallo Willy,

De TAMS is een volwaardige apparaat en ik kan daar alles mee (als ik met de hand wil rijden!). Ik heb alleen gekozen om alles via WDP te doen omdat dat veel makkeiljker is. Nu kan ik tenminste alles goed en eenvoudig via mijn beeldscherm bedienen en is de TAMS een door geef luik voor de digitale signalen.

Offline Peter R.

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 29. Oktober 2008, 17:41:40 »
Walter

Ik heb nog een losse C-rail baan op een Plaat daar zal ik Windigipet en het door jouw geadviseerde protocol
en de CS II uit gaan proberen.

Jullie horen nog van mij

Groetjes
Peter R
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #14 am: 29. Oktober 2008, 20:29:41 »
Hallo Peter,

ik kom je graag helpen om het uit te proberen, ik heb overigens een mobiele digitale testbaan tot mijn beschikking met K rail, een soort plug cs2 in en pray.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows