Autor Thema: Netwerk  (Gelesen 3296 mal)

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
Netwerk
« am: 26. November 2008, 13:26:31 »
gerespecteerde forum leden,

voorafgaande aan deze vraag, had ik de afgelopen weken, het forum aandachtig belezen, en op diverse websites rond ge browsed. Ik kon niet echt een antwoord vinden op mijn vraag, dus zal ik hem hier stellen in de wens dat ik hier een antwoord zal krijgen.

Mijn baan is opgebouwd in "N"-spoor, en gebruik daar hoofdzakelijk Fleischmann picolo rail voor. op mijn baan zitten 53 magneetspoelen (wissels, ontkoppelaars e.d.) mijn digitaal systeem bestaat uit 1: Selectrix2000 en 2: IB-ir. mijn terugmeld producten zijn gebasserd op de BDM16. Mijn draaischijf (fleischmann9252c) word via DCC en Loconet aangestuurd dmv de Fl turncontrole 6915.

mijn baan wil ik graag aan gaan sturen met WDP, daar mijn huidige software (producent), niet aan mijn eisen (wil) voldoen. Wat ik graag zou willen is dat ik de toepasbare software binnen een netwerk kan gebruiken.
Nu heb ik begrepen dat WDP ook meerdere systemen tegelijkertijd kan aan sturen door dat er meerdere (USB-COM) poorten kunnen worden aangestuurd, dus mijn combinatie van IB & Selectrix is vermoedelijk niet onmogelijk.

Op het web, en in de forum's kon ik helaas niets vinden over netwerken anders dan met het CS en de EcoS.

Ik heb de demo geinstaleerd, en op wat kleine ( niet onoverkombare) hiaaten na werkt deze voortreffelijk en relaxt. vandaar dat ik de overstap naar WDP zou willen maken. echter het netwerk is voor mij een belangrijk item.

Ik hoop dat een van jullie  hier een duidelijk antwordt op zal kunnen geven.

Thomass
prettig gespoort
ps. mocht ik dit forum op een verkeerde manier toepassen, corrigeer mij dan  ???
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
Re: Netwerk
« Antwort #1 am: 26. November 2008, 14:51:01 »
Beste jan,

dank je wel voor het welkom heten.

Ook ik rijd geen marklin (al hoewel ik zeer gecharmeerd ben van het "Z" gebeuren) en doe ook niets met de EcoS en de CS.
Ik gebruik een Intellibox-ir en wat loconet componenten, de central controle en de loccontrole van selectrix 2000 en de selectrix interface. daarnaast een aantal eigen(na)bouw van diverse schakel decoders.

wat ik bedoel met "netwerk"  (met de toepasbare software bedoel ik WDP)
Op deze locatie heb ik een 6 tal pc's en de nodige randapparatuur staan om mijn werk naar behoren uit te kunnen voeren. 2 van deze pc's staan in de ruimte waar ik mijn hobby's uitvoer.
graag zou ik willen dat ik de (toekomstige) software (WDP) binnen dit netwerk op een of (het liefst) beide pc's aanroepbaar is en mijn spoorgebeuren daar mee gestuurd kan worden.
Het netwerk bestaat uit een RAD(kpn in & Uitgaand) - server (P-IV met MS server 2003) - router en daar aan gekoppelde randapparatuur.
in het kort komt het er op neer dat ik, in dien wdp daar geschikt voor is, van af beide pc's mijn spoorgebeuren zou willen aansturen. en dat pc 1 "ziet" wat op pc 2 gebeurt en visa versa. en dan niet in de hoek van een virtual pc gedachte.
« Letzte Änderung: 31. Oktober 2009, 06:25:58 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #2 am: 26. November 2008, 18:26:32 »
Hallo Thomas,

vermoedelijk komt jouw vraag voort uit het feit dan jouw computer geen serieele poort meer heeft (worden bij nieuwe computers niet meer standaard ingebouwd) Echter een USB naar serieel converter is in iedere computershop te koop, en hiermee kan je gewoon de IB via de converter aan de usb poort van je computer aansluiten. De IB is niet via een computernetwerk aan te sluiten, hooguit kan je jouw pc via een andere computer overnemen. Een netwerkverbinding is alleen met de Ecos en de CS te maken, want deze apparaten hebben een netwerk aansluiting.

met vriendelijke groet,

Walter

• Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 26. November 2008, 18:53:55 »
besten Walter en mede forum-leden.

Mijn pc's hebben wel seriele poorten (anders kan ik mijn plotters niet aansturen).
ik wilde gewoon graag mijn baan vanaf 2 pc's gelijktijdig kunnen aan sturen. waarbij ik moet opmerken dat een vnc niet de bedoeling is.
Ik ben allang gelukkig dat WDP meerdere systemen te gelijkertijd kan aansturen.
mijn vraag omtrend de netwerkmogelijkheden binnen WDP zijn rijkelijk beantwoordt in de volgende toppic.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=58121.0

Daarnaast werken mijn IB's wel via een netwerk (alleen het selectrix niet :-[), alleen worden ze dan niet serieel aan gestuurt maar via een soort van loconet-netwerkje, wat ik wel via het locale netwerk kan aanroepen en/of besturen.

Ik had gehoopt dat WDP, dit ook zou kunnen.

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 26. November 2008, 22:39:10 »
Het verhaal van Wissel kan ik beamen, ik rij net als Wissel met een CS (Märklin Systems) deze is aangesloten om mijn draadloos netwerk router.

Thuis staan vier laptops enkel bedraad en enkele draadloos aangesloten op de netwerk router, vanuit elke laptop kan ik mijn baan besturen.

In jou geval kan je ook werken met een cliënt/host combinatie, je draait WDP op de host computer aangesloten op je baan, en met een cliënt (een van je andere PC’s) meent je dan de besturing van deze host computer over.

Zomaar even een voorbeeldtje van wat er mogelijk is  ::)
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 27. November 2008, 02:58:01 »
Willy,

Tja .. ik rijd nu eenmaal binnen het Dcc en selectrix protocol  8), met een intellibox en wat selectrix spul.
niet echt te vergelijken met wat marklin op de markt heeft gebracht.

waar jij op doelt is een "virtual pc" principe, en dat is nu net niet wat ik zoek. hier zit een zekere ongewenste traagheid in.
Aan de Duitse zijde van het forum heb ik begrepen dat WDP, nu niet en vermoedelijk ook in de toekomst niet, geschikt zal zijn om binnen een netwerk te funktioneren. dit omdat WDP de registers van de locale pc zal gebruiken..en die zijn niet beschikbaar in enige netwerk..

Wat ik wel had begrepen is dat binnen WDP er meerdere centrale eenheden kunnen worden aangesloten. zo in mijn geval mijn IB en selectrix2000. En daar ben ik wel weer heel blij mee :D.

Voorlopig ben ik nog naargeestig aan het experimenteren met WDP (demo) , het enorme handboek aan het door nemen, wennen aan het niet window-standaard gebruik binnen WDP en dit forum aan het door lezen.
zodat ik voor bijna 100 % begrijp wat WDP voor mij kan betekenen.
De software waar mijn baan nu mee wordt aangestuurt is best wel goed, maar heeft net niet dat wat ik wil, en aanpassingen naar mijn wensen is ............. tja wensen blijven wensen :-\.

Groetend  Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 27. November 2008, 09:41:34 »
Raphael,

Welkom op het fortum van WDP en gelukkig voor jouw is het volgende week 5 December  :D

Klein vraagje, wat mij wel interressert is, waaom zou je zoveel PC willen gebruiken voor het aansturen van je baan?
Mijn baan heeft 1 vaste PC bij de baan en daar kan ik alles storing vrij mee wat is het doel van meerdere PC?

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #7 am: 27. November 2008, 09:53:04 »
Hallo Thomass,

willkommen im Forum!

Aan de Duitse zijde van het forum heb ik begrepen dat WDP, nu niet en vermoedelijk ook in de toekomst niet, geschikt zal zijn om binnen een netwerk te funktioneren.
Stimmt, so ist es.

dit omdat WDP de registers van de locale pc zal gebruiken..en die zijn niet beschikbaar in enige netwerk..
Das ist wohl genau das Problem.

Bobs Frage würde mich auch mal interessieren. Du brauchst jedenfalls nicht mehrere PCs, um die Anlage zu steuern. Bob und ich haben mal eine riesige private Anlage gesehen, die von WDP gesteuert wird - mit nur 1 PC. Riesig heißt: über 240 Loks auf der Anlage!
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 27. November 2008, 12:17:22 »
Goeden Morgen mede forum-leden,

Klein vraagje, wat mij wel interressert is, waaom zou je zoveel PC willen gebruiken voor het aansturen van je baan?
Mijn baan heeft 1 vaste PC bij de baan en daar kan ik alles storing vrij mee wat is het doel van meerdere PC?

De software waar ik nu mee rijd, is een "of/of" programma. waarin ik een keus moet maken wat mijn centrale eenheid is. (IB of selectrix 2000), een combinatie van deze twee is niet mogelijk.
Ik bezit bijde systemen, en voor zowel de IB als voor het Selectrix2000 veel schakel en servo decoders. Het is een vrij kostbare aangelegenheid om een systeem te vervangen voor het andere ov visa versa. Het ideale zou dus zijn dat ik een programma binnen een Netwerk zou kunnen laten draaien, zodat ik bijde systemen binnen een programma via een eigen pc zou kunnen aansturen.
Echter mijn vraag was veel te snel gestelt, nog met het principe en de werking van mijn huidige en te vervangen besturingssoftware in gedachten.
Na het lezen, van het omvangrijke manual, en het spelen en uitproberen met de "demo" en ook mede door het forum, bleek de eerste behoefte aan een netwerk bij WDP, overbodig te zijn. Ik kan immers meerdere systemen (com-poorten) simultaan aansturen van uit WDP. :D

Overigens ben ik zeer content met hoe WDP zich laat bedienen en hoe het omgaat met de verschillende protocollen.
Dat de demoversie beperkt is, is niet zo'n probleem, voor mij is het op dit moment slechts een persoonlijke test-fase, waar in ik alle zaken goed kan bekijken. Uiteindelijk zal het straks toch mijn baan en aanverwanten moeten aansturen.
Ik zal dan ook niet schromen om het forum te raadplegen als ik tegen een "ongemak/onbegrip" aan stuiter.

tenslotte, software programmatuur is net een schoen, je moet ze eerst inlopen om er prettig op te kunnen lopen. ;)

Met een zeer vriendelijke groet

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #9 am: 27. November 2008, 14:11:34 »
Thomass,

Zitat
software programmatuur is net een schoen, je moet ze eerst inlopen om er prettig op te kunnen lopen.
die zal ik onthouden  ;D kan ik ook wel dagelijks gebruiken bij klanten.

gelukkig dat e.e.a. snel verdudelijkt was en dat WDP waarschijnlijk aan je behoeft zal voldoen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |