Autor Thema: Automatisering  (Gelesen 3932 mal)

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Automatisering
« am: 27. November 2008, 00:59:04 »
Hallo

Ik ben  al geruime tijd gebruiker van WPD. Ik gebruik het programma voor de besturing van een station zonder automatisering. Nu ben ik met een spoorbaan op zolder gestart en heb de ondergrond van het eerste schaduw station liggen, maar nog geen rails. Het station dat ik gebouwd heb is regelmatig te zien bij M-track ook komend weekend in Rijswijk. Ik ben bekend met het gebruik van decoders en terug melders en de basis van WPD.

Systeem 2 x IB en een selectrix centrale ( geen wissel of terugmelddecoders alleen lok besturing )
Rail marklin
Motorola wissel decoder maar ik ben daar niet aan gebonden. ( advies graag )
Terugmelddecoder ( ik meet via de spoorstaaf en niet een verbruiker ) DCC of motorola advies graag
Lok decoders bedenk het en ik heb het DCC, selectrix en motorola

De manual WPD erbij gepakt en omdat dit mij eerste automatisering project wordt gestart met lezen in de manual. Jullie begrijpen het vast al wel............ Een spoorplan tekenen etc is geen probleem. Waar het nu om gaat is wat kan ik het beste aanpakken. Ik begin natuurlijk met het schaduwstation. Daar liggen 7 opstel sporen en een omrij spoor zodat ik rond kan rijden in een ovaal.

Allereerst wil ik geen volledige automatisering. Ik ben al blij als de treinen die ik laat vertrekken uit een station automatisch hun weg vervolgen naar een schaduwstation en vervolgens een plek opzoeken die vrij is.

Ik wil met mijn treinen handmatig blijven rijden. Dat wil zeggen stoppen in een station spoor en wegsturen en / of rangeren. Naar mijn idee stoppen de geautomatiseerde trein bewegingen altijd op de verkeerde plek

Automatisch mogen er enkele treinen rijden om een trein bedrijf na te bootsen terwijl ik handmatig b.v een rangeer beweging over het hoofdspoor uitvoer. Dit station  is niet geëlektrificeerd.

Er komt een parade traject geëlektrificeerd wat volledig geautomatiseerd trein bedrijf kan bevatten, maar handmatig treinen moet kunnen opnemen die vanuit het niet elektrificeerde station vertrekken

Vanwege de te verwachten hoeveelheid magneet artikelen en terugmelders zal ik met meerder digitaal systemen moeten werken. Hoe knoop je die dan aan elkaar?

Ik heb twee IB, maar verwacht volgend jaar een Ecos of centrale van Viesmmann te kopen ( netwerkaansluiting ). Welke is dan de beste ( wat een vraag ) en hoe knoop ik dat dan allemaal aan elkaar. Je kunt toch geen 2 IB aan elkaar zetten?

Concreet : als straks mijn eerste sporen liggen en ik moet terug meld secties maken in mijn sporen. Hoeveel heb ik er dan per spoor nodig. Ik lees dat het mogelijk is terug melding te hebben in wissels ( bezet melding ). Dit snap ik niet want je meet toch op een railstaaf die is toch ook in de wissel.

Klopt het dat ik per spoor 3 bezetmelders moet hebben. In de wisselstraat één en voor de inrijder van het schaduwstation nog 3. Ik wil niet met seinen werken met afschakel contacten. Er komen natuurlijk wel seinen.

Is drie secties voor een sein dan voldoende om een gelijkmatige afremming te creëren. De afremming moet als volgt werken. Voorsein passeren met baanvak snelheid b.v 80 km per uur. Sein geeft verwacht HP2, Trein remt af naar 40 km in ongeveer 1,5 meter. trein passeert met 40 km per uur de wisselstraat en remt keurig voor het stop tonend sein langs het perron of spoor of het schaduw station.

Ik weet het; teveel vragen en langzaam aan beginnen. Als bovenstaande niet mogelijk is dan heeft automatisering voor mij geen zin en kan ik me de moeite besparen

Groet

Jos



« Letzte Änderung: 27. November 2008, 01:09:45 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Automatisering
« Antwort #1 am: 27. November 2008, 09:30:48 »
Hallo Jos,

Leuk weer eens wat van je te horen, ik miste je al de laatste tijd op het forum en op demonstraties met je baan.

Zitat
Vanwege de te verwachten hoeveelheid magneet artikelen en terugmelders zal ik met meerder digitaal systemen moeten werken. Hoe knoop je die dan aan elkaar?
De digitale systemen kan je "aan elkaar knopen" via WDP. (Zie bij Systeeminstellingen --> digitalesystemen 1-4)
Ik ken natuurlijk niet de aantallen maar het meest voor de hand liggende oplossing is dat je de terugmelders via HSI direct aan je PC koppel en dat je 1x IB gebruikt voor het rijden en 1 of meerdere IB's gebruikt voor de magneet artiekelen.

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Automatisering
« Antwort #2 am: 27. November 2008, 10:36:01 »
Ha Jos,  ;D

Leuk, dat je weer bent.

Je stelt wel een hoop vragen zeg, pffff. ;D

Het lijkt mij het beste, om in stappen te doen.
Ik ben zelf ook bezig met een nieuwe baan ontwerp en daar gebruik ik de Wintrack programma voor.
In die Wintrack kan je heel goed de Bezetmelders en afstanden opgegeven.
Betreft de bezetmelder afstand, daar is heel veel discussies over.
De afstanden varieren vanaf 35 a 40 cm tot 1.5 mtr of zelfs langer.
Dat is ook mede afhankelijk hoe je het wil hebben.
Dat aspect kun je beter eerst met een planning beginnen, en dan is de volgende stap het plaatsen van bezetmelders.

P.S: Principe wordt ervan uitgegaan dat per traject, 3 bezetmelders wordt gebruikt.
Start, Rem en Stop bezetmelders. Maar men kan ook met 2 bezetmelders gaan werken, maar dan is deze methode afhankelijk van wat je voor die eerdere spoorails is opgebouwd.
Als je zover bent, dan kunnen we je wel uitleggen, hoe je op een speelse wijze dat kunt realiseren.
« Letzte Änderung: 27. November 2008, 10:41:14 von jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Automatisering
« Antwort #3 am: 27. November 2008, 17:12:32 »
Jos,

Zitat
Concreet : als straks mijn eerste sporen liggen en ik moet terug meld secties maken in mijn sporen. Hoeveel heb ik er dan per spoor nodig. Ik lees dat het mogelijk is terug melding te hebben in wissels ( bezet melding ). Dit snap ik niet want je meet toch op een railstaaf die is toch ook in de wissel.

Klopt het dat ik per spoor 3 bezetmelders moet hebben. In de wisselstraat één en voor de inrijder van het schaduwstation nog 3. Ik wil niet met seinen werken met afschakel contacten. Er komen natuurlijk wel seinen.

Is drie secties voor een sein dan voldoende om een gelijkmatige afremming te creëren. De afremming moet als volgt werken. Voorsein passeren met baanvak snelheid b.v 80 km per uur. Sein geeft verwacht HP2, Trein remt af naar 40 km in ongeveer 1,5 meter. trein passeert met 40 km per uur de wisselstraat en remt keurig voor het stop tonend sein langs het perron of spoor of het schaduw station.

Veel vragen in z'n klein stukje;

Alleerst zie het dokument wat ik heb bijgesloten dat verduidelijkt e.e.a. hoop ik ten aanzien van de aantalle RMK's
zelf gebruik ik in zichtbare gedeelten: start - rij - rij - stop op het station zal ik er wat meer gebruiken.
Het is ook afhankelijk of je op het spoor in twee richtingen rijd.
3 rij RMK's is meer dan voldoende om een gelijkmatige afremming te krijgen denk ik.
Het voordeel van de nieuwe versie WDP (die in April zal verschijnent) is dat je het dan per km/uur kunt afregelen. Daardoor zullen alle treienen de zelfde eigenschappen hebben in een blok

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Automatisering
« Antwort #4 am: 27. November 2008, 18:31:21 »
Hoi Bob,

Heel duidelijk.!!

Even voor de suggestie.
Je hebt bij elke RMK na de hoofdsein dezelfde bezetmelder opgegeven.
Beter is die weg te laten, want de bezetmelder wat je tussen de Zugnummerfeld en de hoofdsein geeft de indicatie aan.
Beter is om na de hoofdsein direct met een ander RMK nummer te beginnen.
Op die grens is het vaak dat je met het rijden van de loc praktisch altijd met een bericht komt "Verriegelt".

Ik denk het verstandig aan te doen t.b.v voor een goed overzicht
Het is maar een suggestie van mijn kant. ;)

Dit is mij ook in de Seminar onder mijn neus gewreven.
Er wordt immers gezegd, van Sein tot Sein.
En alles wat binnen de Sein tot Sein valt, komen principieel 3 RMK trajecten in voor.
Na de Sein, wordt een ander bezetmelder nummer opgegeven.
Dat heb ik toch even in mijn oren geknoopt. ;)
Tja, daar zijn ze precieser in.

Bob, hier nog even twee screenshots.
Bij FS-Ass. wordt zoals weergegeven bij het kiezen van Start en Ziel, dat de Ziel de rode kader op de Sein valt.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 27. November 2008, 20:29:48 von jan leendert »

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Automatisering
« Antwort #5 am: 27. November 2008, 21:17:00 »
Hi leuk dat jullie weer reageren bob en Jan.

Bedankt voor de antwoorden en ik zal ze ter harte nemen. Ik moet het allemaal spelenderwijs ervaren

Bedankt voor de info
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Automatisering
« Antwort #6 am: 28. November 2008, 00:55:27 »
Heren, (bijna) goeden nacht,

als eerste mijn excuus dat ik even inbreek in het draadje van Willebrand

in het PDF bestandje van Bob, viel het mij op dat bij elk getekend veld (railsymbool) een rmk-nr staat vermeld.
vandaaruit kwam bij mij de vraag omhoog, als dat ook zo werkelijk binnen WDP moet worden aangehouden.
Nu heb ik in mijn (demo) tekening slechts de (globale) werkelijke lokaties van de rmk op een veld aan gegeven i.p.v. zoals het in het PDF van Bob staat.
maakt dit enig verschil, of is het slechts ter optische informatie???

Fijne nachtrust

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Automatisering
« Antwort #7 am: 28. November 2008, 07:19:43 »
Ik kom er volgende week op terug

Komend weekend ben ik in Rijswijk op de beurs

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Automatisering
« Antwort #8 am: 28. November 2008, 10:12:03 »
Thomas,

In princiepe is elk getekend "veld" voorzien van een RMK nummer. Het hoeft niet maar het geeft een zeer vreemdbeeld op je scherm als je sommige delen wel en andere delen niet voorziet van een nummer. Het is dus optisch.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Automatisering
« Antwort #9 am: 28. November 2008, 10:44:08 »
Goede morgen alle,

Als ik het goed heb begrepen, maakt het niet uit voor het functioneren van de RMK controle, als ik nu wel of niet het gehele trajekt voorzie van rmk-nummers.
dus zoals ik het getekend had, (zie mijn bijlage)levert dat geen problematiek op bij de uitvoering, anders dan optische.

Thomass

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Automatisering
« Antwort #10 am: 30. November 2008, 19:07:45 »
Hallo Thomas,

Zoals je het nu getekent hebt zal het nooit functioneren  ::). Zo ontbreken de seinen en de treinnummervelden.
In ieder geval moet je RMK nummers plaatsen voor een treinnummerveld, op het treinnummerveld minimaal 1 tussen het treinnummerveld en het sein.

Waarom wil je geen rmk nummers plaatsen, is daar een rede voor?
Het doet geen kwaat en het geeft wel veel overzicht waar een trein rijd.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Automatisering
« Antwort #11 am: 30. November 2008, 19:46:47 »
Hmmm, nieuwe term "treinnummervelden" even het handboek er op na slaan :(

wat ik aan beeldje had geplaatst was slechts ter orientatie van de rmk nummers, en vertegenwoordigd (nog) niet het eindresultaat. Waarom ik geen RMK-nummers wil plaatsen???, Nu Achteraf, denk ik dat ik een verkeerde gedachte had omtrend De RMK, (naar mijn mening kon ik alleen die plaatsen aangeven waar er een RMK aanwezig was. domme gedachten, want het hele traject is natuurlijk een onderdeel van de terugmelding  ::))

Maar aldoende leer ik WDP wel goed te doorgronden  :D

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: Automatisering
« Antwort #12 am: 30. November 2008, 21:13:42 »
Hmmm, nieuwe term "treinnummervelden" even het handboek er op na slaan :(


Maar aldoende leer ik WDP wel goed te doorgronden  :D

Thomass

Het boekwerk van 574 blz is niet in een paar weken door te lezen.
Maar bij hoofdstuk snel instap, geeft de basis principe weer, hoe WDP programma is opgebouwd.
Je hebt het al ontdekt, en door aanwijzing van Bob, hoe de RMK wordt gebruikt.
RMK is de term voor Ruck Meldung Kontakt c.q Bezetmelder.
Daar zul je de komende tijd, nog wel van verschillende gebruikers aanwijzingen worden gegeven.
Dat is een onderwerp, waar je goed moet voor gaan zitten. ;)

 

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Automatisering
« Antwort #13 am: 30. November 2008, 21:50:45 »
Thomass,

Ga eens naar de web site van Willy de Vaal die heeft voor beginners erg leuke stukje op zijn web-site staan. ;D

http://www.wdevaal.nl/

Kijk onder het hoofdstuk downloads / Windigipet / Tutorial
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Automatisering
« Antwort #14 am: 30. November 2008, 22:38:57 »
Dank je wel Bob, Dank je wel Jan,

het handboek, is de laatste paar weken een volwaardig metgezel geweest (en zal dat ook nog wel blijven). Maar soms lees je over dingen heen. De Tutorial had ik al gevonden (90pagina's), en zit voor in bij de andere 578 pagina's.
De vragen die ik stel zijn dan ook naar aanleiding van wat ik via het handboek en de Tutorial aan het uitproberen ben of wat ik op mijn weg (of in het forum) tegen kom
Dus moct je in het Gooi de komende periode op een bus wachten, die maar niet komt, dan heb je grote kans dat de chauffeur in een "dik-boekwerk" is verzonken op zijn eindhalte!!  ;)

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)