Autor Thema: SCHADUWSTATION MET WDP  (Gelesen 5548 mal)

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
SCHADUWSTATION MET WDP
« am: 22. Januar 2009, 22:31:05 »
Hallo, mijn naam is Lou Cremers en ben nieuw op dit forum. Ik ben een herbeginner in de modelbouw. Vroeger wel een baan gehad maar dat is al lang geleden. De laatste 3 maanden veel gelezen op de diverse fora en divers materiaal gekocht. ook een voorlopig banenplan  samengesteld uit de vele voorbeelden die op de diverse fora te vinden zijn. Ik ben nu zover dat ik het schaduwstation kan gaan uitleggen en aansluiten. Ik heb het gehele station verdeeld in blokken met 3 sekties die alle minimaal 2 rails lang zijn. Ik maak gebruik van massa detectie, moet nog wel allemaal aangesloten worden op de s88 modules en de wissel decoders. Voor ik nu alles vastleg heb  ik een belangrijke vraag. Ik ga rijden met Marklin CS2, maar voorlopig heb ik een CS1 te leen om WDP versie 3 Nederlands te configureren. IK wil graag het schaduwstation automatisch maken zo, dat WDP weet of er een trein op een van de sporen in mag rijden of mag(moet) vertrekken. Ik heb de Zeer grote handleiding reeds  een aantal malen doorgeworsteld maar ik kan niet direct iets vinden hoe ik e.e.a. in zou moeten stellen. Verder zou ik graag de terugmeldcontacten en wissels uit willen testen voordat ik alles definitief bevestig.
Een schetsje van het door mij gebruikte schaduwstation voeg ik toe. Ik hoop op enkele suggesties die een beginner kan gebruiken om e.e.a. goed te configureren.

met vriendelijke groet,

Lou

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

jlt

  • Gast
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #1 am: 23. Januar 2009, 00:43:15 »
Hallo Lou,

Allereerst van Harte Welkom op dit forum.

Om je iedergeval een stap verder te helpen is het volgende.
Je schreef:

"Verder zou ik graag de terugmeldcontacten en wissels uit willen testen voordat ik alles definitief bevestig."

 en

"Ik heb het gehele station verdeeld in blokken met 3 sekties die alle minimaal 2 rails lang zijn."

Hierin is de eerste stap die je kunt doen.
Wanneer je de schaduwstation wil gaan aanleggen, dan kun je in die schaduwstation een stuk rail met bezetmelder (s88 modules) aansluiten. Om in dit geval in jouw situatie wil je gaan testen, is deze optie een mogelijkheid. Met WDP kun je met bezetmelder monitor, dergelijke rails met bezetmelder testen op de werking, en vervolgens kun je in de beginfase een kleine rijweg aanmaken. Dit om voor jezelf een gevoel te krijgen, hoe je het beste kunt verwezenlijke. Als je dat hebt kunnen ervaren, dan kun je verder de schaduwbaan verder uitwerken.
Bedenk iedergeval dat 3 bezetmelder per blok de basis regel is.
Ik heb zelf ook in het begin met bezetmelders zitten spelen, en het allereerste begin is, neem de tijd om te begrijpen, hoe de definitie van bezetmelder en hoe WDP met rijwegen en de verdere mogelijkheden kunt uitbouwen.

vervolgens schreef je:

"IK wil graag het schaduwstation automatisch maken zo, dat WDP weet of er een trein op een van de sporen in mag rijden of mag(moet) vertrekken."

Uit jouw schaduwstation schema (dat ziet er zeer goed uit!) kun je met treinrit-editor (Zugfahrt-Editor) de trein naar de zogenaamde uitwijksporen laten rijden. Ook is de volgende mogelijkheid d.m.v matrix kun je de treinen bijv. alleen uitsluitend naar die betreffende spoor delegeren. Dat kan WDP automatisch, maar dat is van latere zorg.
Belangrijk is, dat je de basis aanleg van een goede bezetmelder-organisatie op jouw schaduwstation.
Als je dat goed hebt aangebracht, dan kun je verder met de andere mogelijkheden.
Ik hoop, dat ik je bij deze eerste stap hebt aangegeven.

Heel veel succes. ;)




« Letzte Änderung: 23. Januar 2009, 13:34:34 von jan leendert »

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #2 am: 23. Januar 2009, 15:35:32 »
Hallo Lou,

Op het Duitse forum onder tips en tricks staat o.a. een schaduwstationbesturing van K.H. Battermasnn als je dit eens doorneemt kun je lezen wat voor mogenlijkheden er zijn.
Ook op ons eigen forum staat een stuk van Bob (tellers in WDP) ook leuk om je gedachten eens over te laten gaan.

het zijn in ieder geval leuke stukken om je gedachten te bepalen hoe je zelf met het schaduwatation wilt omgaan en wat voor mogenlijkheden er zijn
Er zijn natuurlijk allerlei varianten mogenlijk en evenzoveel  mogenlijkheden in WDP. Het is maar hoe je het zelf wilt hebben.
En in principe kun je afhankelijk van je eigen wensen en de lay-out van je baan alles in WDP zo maken dat het aan jou wensen voldoet.

Hartelijke groet Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #3 am: 23. Januar 2009, 17:20:09 »
Hallo Jan,

Bedankt voor je uitleg. De theorie begrijp ik wel. Nu echter de praktijk. Ik heb mijn laptop met WDP Xpro NIET aangesloten op de baan.

Ik heb de buitenste banen ingetekend in da baanontwerp module. Twee vragen die ik niet terug kan vinden in de handleiding . Er wordt in de korte handleiding gesproken over "blokseinen"
Ik kan mij niet voorstellen dat ik in het getoonde schaduwstation overal  fysieke blokseinen zou moeten installeren, of is dit wel zo..?? Verder was ik zo ver om op de buitenste baan die ik ingetekend heb terugmeld contacten in te voegen.

Ik begrijp dat het aantal railstukken in het banenplan gelijk moet zijn aan het aantal werkelijk gebruikte railstukken. Ik begrijp ook dat de secties genummerd worden met de nummers welke corresponderen met de s88 module oplopen van 1 t/m ... in  mijn geval 112. ( 7 x 16). Wat ik niet begrijp hoe ik moet omgaan met de treinnummer weergave. Waar dient dit voor en hoe wordt dit gebruikt. Ik heb de handleiding hier nu al 3 x voor doorgelezen maar het is mij nog steeds niet duidelijk. Ik verwacht dat dit gebruikt wordt om de positie te bepalen van enige trein c.q. locomotief. Maar hoe wordt bepaald welk lok op welke plaats is. Ik verwacht te gaan rijden met minimaal 10 loks. Sory dat ik misschien domme vragen stel, meestal vind ik zelf wel uit hoe iets werkt, maar deze materie vind ik vrij lastig, en de handleidingen zowel in het Duits als Nederlands geven niet altijd de info die een beginner nodig heeft of ik lees slecht.

Bij voorbaat dank voor de info.

Met vriendelijke groet,

Lou Cremers
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #4 am: 23. Januar 2009, 23:19:19 »
Hallo Lou.

Als eerste welkom om dit forum.

Misschien heb je als beginner wat aan dit topic http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=58108.0

m.v.g.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

  • Gast
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #5 am: 24. Januar 2009, 02:12:43 »
Hallo Jan,

Bedankt voor je uitleg. De theorie begrijp ik wel. Nu echter de praktijk. Ik heb mijn laptop met WDP Xpro NIET aangesloten op de baan.

Ik heb de buitenste banen ingetekend in da baanontwerp module. Twee vragen die ik niet terug kan vinden in de handleiding . Er wordt in de korte handleiding gesproken over "blokseinen"
Ik kan mij niet voorstellen dat ik in het getoonde schaduwstation overal  fysieke blokseinen zou moeten installeren, of is dit wel zo..?? Verder was ik zo ver om op de buitenste baan die ik ingetekend heb terugmeld contacten in te voegen.

Ik begrijp dat het aantal railstukken in het banenplan gelijk moet zijn aan het aantal werkelijk gebruikte railstukken. Ik begrijp ook dat de secties genummerd worden met de nummers welke corresponderen met de s88 module oplopen van 1 t/m ... in  mijn geval 112. ( 7 x 16). Wat ik niet begrijp hoe ik moet omgaan met de treinnummer weergave. Waar dient dit voor en hoe wordt dit gebruikt. Ik heb de handleiding hier nu al 3 x voor doorgelezen maar het is mij nog steeds niet duidelijk. Ik verwacht dat dit gebruikt wordt om de positie te bepalen van enige trein c.q. locomotief. Maar hoe wordt bepaald welk lok op welke plaats is. Ik verwacht te gaan rijden met minimaal 10 loks. Sory dat ik misschien domme vragen stel, meestal vind ik zelf wel uit hoe iets werkt, maar deze materie vind ik vrij lastig, en de handleidingen zowel in het Duits als Nederlands geven niet altijd de info die een beginner nodig heeft of ik lees slecht.

Bij voorbaat dank voor de info.

Met vriendelijke groet,

Lou Cremers

Hallo Lou,

Een heel begrijpelijk stuk wat je hebt geschreven, en ik kan daar geheel in vinden. ;)

Ik haal even een aantal punten die ik belangrijk vindt en de andere punten komen later aan bod.

Je schreef:
"Er wordt in de korte handleiding gesproken over "blokseinen"
Deze blokseinen worden in WDP ook echt gebruikt als stopsein in de schaduw station.
De betreffende seinen kun je virtueel gebruiken zonder echt blokseinen op jouw echte schaduwbaan.
WDP neem deze blokseinen virtueel over, en gaat het gebruiken om bij rijwegen treinen echt te laten stoppen.

Verder schreef je:
"Ik begrijp dat het aantal railstukken in het banenplan gelijk moet zijn aan het aantal werkelijk gebruikte railstukken."

Er wordt ook in WDP het volgende gedefineerd.
Per blok kunnen 3 bezetmelders geplaatst worden.
Elk bezetmelder kan varieren van minimaal 35 a 40 cm tot van mij part 1.50 mtr.
Bob Vermeulen heeft een schema gemaakt waar je kunt zien hoe dat wordt gedefineerd.
M.a.w. je kunt een bezetmelder1 bijv. als Start positie en heeft bijv . een afstand van 45 cm.
Bezetmelder2 is bijv 60 cm, die wordt bijv. als remweg sectie gebruikt.
En bezetmelder3 is bijv weer 45 cm en wordt als Stopsectie gebruikt.
Dus als je alle drie getallen bij elkaar optelt, dan kom je op 1.50 mtr en dat is een blok.
En nu komt het, voor de Start sectie zet je een hoofdsein (al dan niet virtueel of als echte sein), en aan het eind aan de Stopsectie zet je een tweede sein. En dat is wat in WDP handboek staat, van Sein tot Sein 3 bezetmelders.
Dus, rails stukken moet je gebruiken als rijwegen met een lengte die je nodig hebt om een trajekt af te kunnen leggen, en die trajekt zijn de bovengenoemde beschreven blok of blokken.

"Wat ik niet begrijp hoe ik moet omgaan met de treinnummer weergave."

Zoals in de bovengenoemde blok, wordt voor de Sein aan de Startsectie een treinnummerveld aangemaakt, dat is 1.
En de tweede aan het eind bij de Stopsectie na de Sein ook een treinnummerveld aangemaakt.
Dit heeft ten doel om te herkennen welke trein vertrekt en vervolgens naar de Stopsectie aankomt.
Een trein wordt bij WDP met een nummer opgeven (de zogenaamde locomotiefnummer) of een decoder nummer.
Je kunt dus tijdens het rijden zien waar de trein naar toe gaat (zie bijgaande sreenshot)
Overigens heb je jouw laptop niet aan de baan aangesloten. Hiermee kun je via simulatie knop (te herkennen aan de brilletje knopje) je getekende baan met treinnummerveld geheel volgen.

"Ik verwacht te gaan rijden met minimaal 10 loks."
Wees gerust, met WDP kun je wel 250 treinen laten rijden.
En allemaal met treinnummervelden die je kunt volgen waar de trein naar toe gaat, inclusief de aangemaakte rijwegen met eigen profielen.

"Sory dat ik misschien domme vragen stel, meestal vind ik zelf wel uit hoe iets werkt, maar deze materie vind ik vrij lastig, en de handleidingen zowel in het Duits als Nederlands geven niet altijd de info die een beginner nodig heeft of ik lees slecht."

Je bent niet de enige die daar last van heeft.
Ik weet dat er geen praktijk voorbeelden staan, en er staat meer als voorbeelden, die je zelf met eigen creativiteit moet invullen. Nu is het lastige daarvan dat je niet precies je creativiteit kunt gebruiken, als je niet weet met ondersteuning van praktijk voorbeelden. Ik ben daar geheel met je eens, het is lastig te volgen. Bovendien is niemand die slecht leest, als je een voetbal score van 1-0 hebt gelezen, dan lees je niet slecht. ;D
Maar als je een reeks van zinnen leest, en je begrijpt het niet, dan moet je hier aan de bel trekken.

Ik denk dat in jouw geval, iemand naast moet voor gaan zitten, en met praktijk voorbeelden je uitleg moet gaan geven.
Ik weet ook niet waar je woont, maar je kunt bij mij langs komen.



Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 24. Januar 2009, 11:51:46 von jan leendert »

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #6 am: 27. Januar 2009, 20:48:05 »
Goede avond Jan,

Wellicht wat veel gevraagd, maar ik kan het proberen. Ik ben nu al weer een aantal dagen aan het proberen het schaduwstation ioals ik je dit heb gestuurd, in WDP te tekenen. Ik gebruik de afmetingen 100 x 60. Als ik dan voor ieder gebruikte rail EEN stkje raik teken wordt het voor mijn idee erg klein. Ik heb de seinen en de treinnummer velden alsmede terugmeld contacten toegevoegd. Het worden heel veel tekens op een klein stukje. Verder krijg ik met de beschikbare wissels de linkerzijde niet voor elkaar, Ik denk dat dit een gebrek aan logisch inzicht is, maar ik ben hier nu al twee dagen mee aan het stoeien en het wil maar niet lukken om exact dat te tekenen zoals het railplan is. Misschien kun jij mij de laatste zet geven. het gaat alleen om de wisselstraat aan de linkerzijde. Maar moet ik voor iedere gebruikt c-rail een blokje op het raster nemen of mag ik bv. ook het dubbele aantal nemen?? zonder dat dit gevolgen heeft voor het treinplan??

Ik stel je antwoord zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,

Lou
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #7 am: 27. Januar 2009, 22:06:28 »
Het railplan in WDP is een visuele voorstelling van het werkelijke railplan. Het is dus niet nodig het werkelijke railplan één op één over te nemen in WDP.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

  • Gast
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #8 am: 27. Januar 2009, 23:36:11 »
Hallo Lou, ;)

Ik moet zeggen Lou, dat je perfect hebt weergegeven waar het probleem ligt bij dergelijke spoorplan aanmaken.

Bij spoorplan-Editor (Gleisbild-Editor) heb je een rasterkader van 100 X 60 blokjes aangemaakt.
Nu is het zo, dat het rasterkader een schaalloze functie heeft.
Dat wil zeggen dat er in principe geen maateenheid aan verbonden is. Zoals Willy de Vaal het al formuleerde.

Maar, deze rasterkader is gekoppeld aan de zoomfactor vergroting, te weten 12x,16x,20x en 24x.
M.a.w. de rasterkader en de zoomfactor zijn twee parameter die met elkaar verenigen.
Als je de zoomfactor 12x gebruikt, dan wordt het spoorplan ook piepklein weergegeven.
Als grootste zoomfactor 24x dan wordt alles op de maximale vergoting op je PC scherm weergegeven.

De boven beschreven handelingen zijn onverbitterlijk verbonden met het PC beeldscherm grote.
De stap die je dan ook moet gaan maken is het volgende.
Kijk naar de grote van je spoorbaan en schat ongeveer de nodige aantal blokjes in X en Y richting van je PC schermbeeld. En kiest liefst 2 zoomfactor vergroting als "werkplek scherm". Het meest gebruikte is 16x en 20x.
Het aantal blokjes moet je zo instellen, dat je het zo groot mogelijke instelling maakt, maar dat je wel alles liefst zo klein mogelijk tekent. Omdat later allerlei schakelaars en foefjes nog erbij worden ingetekend, dus ook ruimte creeren voor andere functies.

Een bezetmelder (RMK), en dan nemen we voor ons gemak de Start-traject (dus dat is 1 RMK) pak weg 45 cm.
Je weet ongeveer wat jouw instelling van de maximale horizontale en de maximale verticale grote van jouw baan op het PC schermbeeld. Dan kun je een afschatting maken hoeveel blokjes je nodig hebt om 45cm RMK in te tekenen. En dat is bijv. een baan van 5x3 mtr komt dat ongeveer op 9 blokjes. ;), bij een beeldscherm grote van 22". En bij 17" is ook hetzelfde. ;) (omdat deze beide beeldschermen dezelfde verhouding hebben en de resolutie naar ratio is berekend)

Als je beeldvullend wil gaan werken, en dan bedoel ik, dat je het gehele spoorbaan op 1 Beeldscherm intekent.
De boven beschreven handeling kun je dat doen.

Bij wissels en seinen is 1 vaste maat. Voor rails kun je gewenste lengtes intekenen.
Bovendien kun je ook schuine rails symbolen gebruiken (geen wissels).
Kruiswissels moet je twee tegenovergestelde links of rechts wissels aan de kant van de aftakking, aanplakken.

Als je het lukt, kun je ook een screenshot van jouw WDP baan hier op het forum neerzetten, zodat ik en de anderen het ook kunnen zien. Dan kan ik daar een voorbeeld plan intekenen.

Edit: Nog even dit, Lou. Zal ik voor jouw bij wijze van spreken een aanzetje maken van jouw rangeerspoor (screenshot van jouw), zodat je ongeveer een beeld hebt, hoe het kan?.



« Letzte Änderung: 28. Januar 2009, 09:51:25 von jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #9 am: 28. Januar 2009, 10:08:08 »
Hallo Lou,

Ik heb nog nooit een baan gezien die exact in WDP was getekend. Het kan ook bijna niet, tenzij het een relatief kleine baan is die maar 1 niveau kent. Denk maar eens hoe je het zou tekenen als je al meerdere niveaus hebt.
Vandaar mijn advies zet je scherm op de vergroting 16 x 16 (dan heb je een redelijk goed zicht op de sporen) en vul het gehele scherm met hokjes ( ik hoop dat je al weet hoe dat moet ;)) en probeer daar binnen je baan te tekenen. Als je echt een grote baan heb ga je naar 12 x 12. Daarna is het een kwestie van eigen innitiatief hoe je het wil maken en wat je zelf mooi vind.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #10 am: 29. Januar 2009, 12:33:02 »
Beste Jan,

Ik heb je gisteren noch een bericht gestuurd via mijn eigen mailadres. Ik hoop dat je dit ontvangen hebt. Zo niet graag een berichtje!

Met vriendelijke groet,

Lou
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

jlt

  • Gast
Re: SCHADUWSTATION MET WDP
« Antwort #11 am: 29. Januar 2009, 12:42:41 »
Beste Jan,

Ik heb je gisteren noch een bericht gestuurd via mijn eigen mailadres. Ik hoop dat je dit ontvangen hebt. Zo niet graag een berichtje!

Met vriendelijke groet,

Lou

Hallo Lou,

Ik heb helaas gisteren geen prive bericht van je ontvangen.
Is er iets mis gegaan.?
Stuur anders even een PB via dit forum, dan geef ik je mijn prive-mail adres.