Autor Thema: driewegwissel  (Gelesen 4843 mal)

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
driewegwissel
« am: 01. Februar 2009, 22:28:06 »
Hey met z'n allen,

Als ik de drieweg wissels op mijn baan wil wil schakelen van linksom naar rechtsom dan moet ik er voor zorgen dat mijn wisselspoel welke verantwoordelijk is voor linksom/recht eerst op recht komt te staan voor ik de andere spoel de opdracht kan geven om rechtsom te gaan.
Dit moet ik ook in een handeling binnen WDP kunnen doen. echter ben ik even de draad kwijt en zit al de hele avond dit proberen voor elkaar te krijgen.

Iemand van jullie die mij even op weg kan helpen ???

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

• Gast
Re: driewegwissel
« Antwort #1 am: 02. Februar 2009, 00:49:37 »
Hallo Thomass,

Zie screenshot2.
Bijv. met de SX protocol moet je de twee spoelen, apart elk 1 MA adres opgeven.
Aangezien een driewegwissel twee spoelen heeft, zie je op de screenshot twee MA adressen.
Spoel 1 heb ik bijv in S0X-adres 90 en dan aansluiting 1 opgegeven
Spoel 2 heb ik in S0X-adres 90 en dan aansluiting 2 opgegeven.

In het rode kadertje kun je wanneer de draden omgekeerd aangesloten zijn (dus bij de test dat de wissels in tegengestelde richting veranderd), dan zet je daar een vinkje aan. Dan wordt de wisseltong op de juiste positie omgezet, en schakelt in de goede richting.

Heb je de wissels via IB (screenshot 1), dan moet je ook die twee MA adressen (bijv. 13 en 14) opgeven. Dan zie je dus geen S0X adres maar gelijke een getal van de decoders.

Op de test menu zie je de symbolen van de driewegwissel.
Wanneer je op het testknopje indruk, en druk dan op het symbool van de wisseltong, dan zie je gelijk de stand van de wisseltong op het scherm. Met die stand van de WDP wisseltong, controleer je bij de echte driewegwissel of deze ook in de goede richting staat.
Zoniet, en de wisseltong staat aan de andere kant, dat moet je het vinkhokje aanvinken.
Daarna weer testen en dan zie je dat de wisseltong omgekeerd gaat omschakelen, zodat de wisseltong in de goede richting is omschakeld.

probeer het eens. ;)

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 02. Februar 2009, 00:54:19 von jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 02. Februar 2009, 00:51:56 »
Hallo Thomass,

hier de oplossing van je probleem:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=59430.msg80440#msg80440

Type onder zoek een dreiwegeweichen in dan zie je vele oplissingen voor je schakel probleem
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 02. Februar 2009, 11:12:04 »
screenshot 2...>>knip<<.. het rode kadertje kun je wanneer de draden omgekeerd aangesloten zijn....>>knip<<..

Hallo Jan,
Zover was ik al gekomen, echter kan ik de door jou omcirkelde aanvinkvakjes niet activeren.

Hallo Bob,

Jou "Linkje", ik was vannacht nog net voor ik mijn werkgever mocht verblijden met mijn komst, zo slim om de zoekfunktie te gebruiken. En inderdaad daar kwam heel wat omhoog, en ook mijn (gedeeltelijke) oplossing.

tijdens het testen, heb ik dat vanaf de IB gedaan en niet via WDP  :( wat blijkt nu, dat via de IB spoel voor spoel moet schakelen, dat houd dus in dat ik eerst het linker wissel op recht moest zetten en pas daarna het linker op krom-links.
Dat schiep bij mij wat verwarring.
Volgens de mede forum genoten aan de Duitse kant, blijkt dat WDP dit automatisch regelt..... :o

Weet ik dus ook weer dat testen en regelen beter via WDP kan gebeuren dan van af de centrale(s)..

Blijft alleen nog het fenomeen bestaan dat ik  vanuit WDP bij de magneetartikelregistratie niet de keus kan maken voor het verwisselen van de wisselstand. het vakje is gewoon grijs en niet inschakelbaar.

ps: moet ik voor de buro versie ook de WDP-cd in de drive doen????, er wordt wel telkens om gevraagd door de buroversie???

Met een warme groet van uit Ons Kleine dorpje

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 02. Februar 2009, 11:50:23 »
screenshot 2...>>knip<<.. het rode kadertje kun je wanneer de draden omgekeerd aangesloten zijn....>>knip<<..

Hallo Jan,
Zover was ik al gekomen, echter kan ik de door jou omcirkelde aanvinkvakjes niet activeren.

Blijft alleen nog het fenomeen bestaan dat ik  vanuit WDP bij de magneetartikelregistratie niet de keus kan maken voor het verwisselen van de wisselstand. het vakje is gewoon grijs en niet inschakelbaar.

ps: moet ik voor de buro versie ook de WDP-cd in de drive doen????, er wordt wel telkens om gevraagd door de buroversie???

Met een warme groet van uit Ons Kleine dorpje

Thomass

Hallo Thomass,

Dat het aanvinkvakje niet geactiveerd wordt, vind ik vreemd, het hoort normaliter aanwezig te zijn.

Daar ligt de oorzaak, waarom die niet wordt geactiveerd.?

Ik weet niet of ik daar goed aan doet, maar je zou het kunnen overwegen om de WDP ProX opnieuw te installeren, en de Update Pro X uit te laten voeren. :-\. Of de WDP repareren. ::)

P.s: Bij Buro versie hoeft je geen CD in te doen, waarom WDP dat nog vraag, is mij een raadsel?. ::)
Alleen wanneer de PC en WDP op de baan wordt aangesloten, dan vraag WDP geregeld naar de CD.

Over de aansluiting van de draden is bij mij het geval met de SLX826. (omdat jij ook een SLX826 hebt en ik weet niet of je die op de wissels hebt aangesloten.?. Je kunt ook op de Formsignale hebben aangesloten.)
In de beschrijving van Rautenhaus staat ook vermeld dat de aansluitingen (1 t/m 8 en de volgende blok 9 t/m 16)
Iedere keer versprongen aansluitingen zijn. De onderste aansluitblok is voor "rechtdoor" en de bovenste blok is voor "uitwijk". Als de draden verwisseld zijn, dan kun je die via WDP omwisselen, of je gaat de draden bij de Rautenhaus SLX826 omwisselen. Met WDP gaat het wat luxer. ;)

« Letzte Änderung: 02. Februar 2009, 12:02:24 von jan leendert »

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 02. Februar 2009, 12:47:11 »
Hey Jan,

Ik denk dat ik WDP van mijn PC verwijder, dan het registir eens opschoon om vervolgens WDP hernieuwd zal instaleren.
hopelijk zijn de kleine "onhebbelijkheden" dan verledentijd.

Waarschijnlijk moet ik dat zelfde doen met de andere PC waar alleen de buroversie op is geinstaleerd.

Mijn laatste backup dateert van vanmorgen heel vroeg, en sinds dien is er niets meer veranderd, dus dat hoef ik niet te doen.

Maar eerst weer naar Hilversum, want ik mocht een stukje mee op een "video-spoorcontrole wagen"  :P

wederom met groeten van uit ons mooie dorp....
Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 02. Februar 2009, 15:20:12 »
Hey Jan,

Ik denk dat ik WDP van mijn PC verwijder, dan het registir eens opschoon om vervolgens WDP hernieuwd zal instaleren.
hopelijk zijn de kleine "onhebbelijkheden" dan verledentijd.

Thomass

Hallo Thomass,

Voordat je je PC alles "schoon veegt", maak even een backup van je projekten.!!
Anders ben je alles kwijt. :'(

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 02. Februar 2009, 15:36:16 »
Hey Jan,

dat had ik vannacht / vanmorgen vroeg al gedaan voor ik naar mijn werk toe ging.
gewoon even zeker gesteld op een usb stikje....

maar toch bedankt voor de atentheid ;)

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 02. Februar 2009, 15:45:55 »
Hey Jan,

dat had ik vannacht / vanmorgen vroeg al gedaan voor ik naar mijn werk toe ging.
gewoon even zeker gesteld op een usb stikje....

maar toch bedankt voor de atentheid ;)

Thomass

Hoi Thomass,

Ik zag even dat je op de Duitse forum, omtrent Buro versie installering.

Wat ik dus doe, is het volgende.
Op de Baan PC installeer ik de volledige Pro X versie, incl. de Update.
Op mijn Laptop installeer ik ook de volledige Pro X en de Update.
Op mijn krachtige tweede Baan PC, idem, dito.

Met mijn Laptop kan ongelimiteerd met de buro versie werken. (hoeft dus geen CD in te plaatsen)
Op mijn Baan PC (wanneer ik daarmee ga werken) plaats ik de CD.
Op mijn krachtige Baan PC, haal ik de CD van mijn andere Baan PC, en plaatst hem in de krachtige Baan PC.

In de alle drie de PC's kan ik de Buro versie, zonder de CD te plaatsen, alleen zodra ik met de baan begint te rijden, plaats ik de CD.

Zo heb ik het gedaan. :D
Heeft altijd naar behoren gewerkt. :D

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 02. Februar 2009, 16:47:19 »
Hallo Jan,

daar was ik dus net mee bezig, maarik krijg bij herinstallatie een foutmelding (zie bijlage)

ik zal eens kijken wat onze buren daar vanb denken???

Thomass

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 02. Februar 2009, 17:06:12 »
Hallo Jan,

daar was ik dus net mee bezig, maarik krijg bij herinstallatie een foutmelding (zie bijlage)

ik zal eens kijken wat onze buren daar vanb denken???

Thomass

Hallo Thomass,

Natuurlijk, altijd goed om even verder te vragen. ;)
Dat is toch een ander foutmelding dan ik gewend bent.
Ik denk dat de Duitse WDP-spe*censored*ten, je misschien een antwoord kan geven.

Succes. ;D

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 02. Februar 2009, 17:17:27 »
hey Jan,

Dat "MDAC"  heeft te maken met Microsoft Data Access" en is ooit bedoeld voor Windows 98 tot XP. en behoeft kan niet onder VISTA funktioneren. Vandaar dat ik dit even niet begrijp.
Nu staat mijn harde schijf te formateren, Later opnieuw Vista er weer op en daarna WDP.
Dan Kan er eigelijk niet veel meer fout gaan denk ik... ;)

Terwijl de pc aan het formateren is ga ik nog even wat terugmeld decoders in elkaar solderen (daar kan je er eigelijk nooit teveel van hebben. 8)

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #12 am: 02. Februar 2009, 17:27:12 »
thomass,

hoeveel heb je er al  ;)?

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 02. Februar 2009, 17:42:11 »
Hey Bob,

wel geteld 8 kant en klaar en funktionerend, en nog 7  in onderdeeltjes  :-X

Ik bouw ze niet alleen voor mij zelf, maar ik heb ook nog wat collega's welke ze ook gebruiken..$$$ 8)

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #14 am: 02. Februar 2009, 23:33:58 »
Thomass,

Bij mij zijn er nu 15 ingebruik (120 RMK's) en ik heb er nog eens 15 nodig voordat ik de baan gereed heb (dan ben ik 80)