Autor Thema: Lichtseinen aansturen met de om 32.  (Gelesen 4425 mal)

Offline gerard D

• Mitglied
Lichtseinen aansturen met de om 32.
« am: 15. Februar 2009, 22:49:10 »
Hallo wdp ers
Ik zou graag mijn lichtseinen aansturen met de om32 in wdp. 
 De OM32 is een elektronische module voor het aansturen van diverse onderdelen op de modelbaan. Deze module heeft 32 uitgangen die universeel bruikbaar zijn voor uiteenlopende zaken. Oorspronkelijk is de OM32 ontwikkeld voor het Dinamo besturingssysteem, maar kan ook rechtstreeks worden gekoppeld aan de seriële poort van een PC. Op 1 seriële poort kunnen 16 OM32 eenheden worden aangesloten, zodat met deze seriële poort 512 uitgangen kunnen worden bestuurd. Hiermee ontstaat een relatief goedkope en flexibele mogelijkheid om elektrische apparaten op je modelbaan te besturen vanuit een PC.
Ik heb de om32 een paar jaar gebruikt met het programma koploper,en dat werkte perfect                                                                                                       
Het leuke van de om32 is dat je seinbeelden nagloeien en dat voor een betaalbare prijs ± €1,35
Per aangesloten led. dat is voor een Duits voorsein 4 leds €5,40
Op de laatste wdp dag in mei in rosendaal,  heb ik de heer peterlin gevraagd of het mogelijk is om de om32 in wdp op te nemen. Daar heeft de heer peterlin op geantwoord dat hij eerst wat meer informatie daar over wil hebben. En die zou ik hem wel willen toe sturen  maar ik kan het niet vertalen  want mijn Duits is daar te slecht voor. ik denk dat de om32 voor meer wdp gebruikers interessant is. je moet maar eens kijken op http://dinamo.vanperlo.net/ daar staat het uitvoerig beschreven. Wellicht als er voldoende interesse voor is en er iemand is die het naar het Duits kan vertalen zo dat de heer peterlin het kan beoordelen en het dan misschien in wdp kan inbouwen.

Ter indicatie van de capaciteit van de OM32 een kleine greep uit de mogelijkheden:
  2 Duitse uitrijseinen met voorsein + 2 Duitse inrijseinen met voorsein;
  Of 10 Nederlandse 3-kleuren seinen;
  Of 8 Nederlandse seinen met cijferbak;
  Of 16 blokseinen;
  Of 32 ontkoppelaars;

groeten gerard
PC 3.0Ghz, windows XP pro, WDP pro X3b, Intellibox, Märklin locomotieven.

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Lichtseinen aansturen met de om 32.
« Antwort #1 am: 15. Februar 2009, 22:59:29 »
Hallo Gerard,

misschien handig om ook even met Leon van Perlo hierover contact op te nemen,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline gerard D

• Mitglied
« Antwort #2 am: 15. Februar 2009, 23:03:58 »
heb ik al gedaan

groetjes gerard

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #3 am: 15. Februar 2009, 23:04:36 »
Hallo Gerard,

Ik zou een specificatie sheet vragen aan van Perlo in het Duits. Hij is de producent en zou er bij gebaat zijn om zijn modules te verkopen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 16. Februar 2009, 12:13:16 »

Op de laatste wdp dag in mei in rosendaal,  heb ik de heer peterlin gevraagd of het mogelijk is om de om32 in wdp op te nemen. Daar heeft de heer peterlin op geantwoord dat hij eerst wat meer informatie daar over wil hebben. En die zou ik hem wel willen toe sturen  maar ik kan het niet vertalen  want mijn Duits is daar te slecht voor.

http://dinamo.vanperlo.net/

Wellicht als er voldoende interesse voor is en er iemand is die het naar het Duits kan vertalen zo dat de heer peterlin het kan beoordelen en het dan misschien in wdp kan inbouwen.

groeten gerard

Beste Gerard,

Als je met Dr.Peterlin bij de vorige bijeenkomst afgesproken hebt, dan is Dr.Peterlin best bereidt om het uit te zoeken, lijkt mij. Maar als je hem geen informatie toestuurt, dan kan hij weinig aan doen om het uit te zoeken.

Daarnaast is het van belang te weten met 16 OM32 eenheden en met welke protocollen de leverancier werkt.
Dus, wat Bob ook al aangaf, is dat Dhr. L van Perlo eigenlijk de man is die met Dr.Peterlin contact daarover moet opnemen, om na te gaan of het mogelijk is dergelijke electronica te koppelen met WDP programmatuur.

Als je op persoonlijke titel vragen wil stellen aan Dr.Peterlin, ben ik best bereidt je te helpen, om jouw vragen om te zetten naar Duits. ;)

Maar, persoonlijk denk ik het beste dat dhr L. van Perlo met Dr.Peterlin contact daarover moet opnemen. ;)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 16. Februar 2009, 14:45:11 »
Hallo Jan en Ruben

Zitat
Daarnaast is het van belang te weten met 16 OM32 eenheden en met welke protocollen de leverancier werkt.

Het probleem is voor zover ik dat kan bekijken (uit mijn intresseveld) dat deze module serieeel werkt. Ik denk dat je er veel verstandiger aan doet om het DCC protocol van modules te gebruiken. De hoeveelheid aan modules beschikbaar op de markt is groot en je kunt je vavoriet uitzoeken ook kan je diverse leveranciers door elkaar heen gebruiken. voor zover ik het heb kunnen bekijken kan er maar 1 OM32 aan een PC gekoppeld worden en dan heb je maar 32 MA artikelen die gestuurd kunnen worden. Alsje daar echter genoeg aan hebt dan is dat mooi maar heb je er meer nodig zit je gelijk om het hand. 

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 16. Februar 2009, 15:38:52 »
Hallo Jan en Ruben

Zitat

Het probleem is voor zover ik dat kan bekijken (uit mijn intresseveld) dat deze module serieeel werkt. Ik denk dat je er veel verstandiger aan doet om het DCC protocol van modules te gebruiken. De hoeveelheid aan modules beschikbaar op de markt is groot en je kunt je vavoriet uitzoeken ook kan je diverse leveranciers door elkaar heen gebruiken. voor zover ik het heb kunnen bekijken kan er maar 1 OM32 aan een PC gekoppeld worden en dan heb je maar 32 MA artikelen die gestuurd kunnen worden. Alsje daar echter genoeg aan hebt dan is dat mooi maar heb je er meer nodig zit je gelijk om het hand. 

Hallo Bob,

Klopt. ;)

Het is eigenlijk ook het verstandigste om met DCC gestuurde modules te gaan werken.
Dan is het schakelen en melden ook binnen het bereik van de WDP besturing.

Offline gerard D

• Mitglied
« Antwort #7 am: 16. Februar 2009, 20:30:15 »
Zitat
voor zover ik het heb kunnen bekijken kan er maar 1 OM32 aan een PC gekoppeld worden en dan heb je maar 32 MA artikelen die gestuurd kunnen worden

nee, dit is niet waar:

Zitat von: Gerard D
Op 1 seriële poort kunnen 16 OM32 eenheden worden aangesloten, zodat met deze seriële poort 512 uitgangen kunnen worden bestuurd

mijn bedoeling van dit topic was ook om te pijlen of er voldoende interesse is in de OM32.

Zitat
Ik denk dat je er veel verstandiger aan doet om het DCC protocol van modules te gebruiken. De hoeveelheid aan modules beschikbaar op de markt is groot en je kunt je vavoriet uitzoeken ook kan je diverse leveranciers door elkaar heen gebruiken.

dat klopt, er zijn inderdaad vergelijkbaren modules te verkrijgen, echter zijn deze erg duur. als jullie een betaalbaren modulen weten, die de seinbeelden vloeiend laat overgaan, willen jullie mij dan even de fabrikant en het typen geven, dan kan ik daar eens naar gaan kijken.

groetjes ruben en gerard.

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #8 am: 16. Februar 2009, 22:17:30 »
Hallo Gerard,

ich benutze diesen Decoder von Darisus. Bislang nur für Weichen, aber man kann auch Signale damit steuern. Entweder 4 mit 2 LEDs oder 2 mal 3 LEDs oder 2 mal 4 LEDs. Der Decoder kostet 19,30€ und es gibt ihn entweder für DCC oder MM.

Er kann ganz einfach digital programmiert werden und wird einfach an den digitalen Strom angeschlossen. Das ist für WDP gar kein Problem.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 16. Februar 2009, 22:33:03 »

dat klopt, er zijn inderdaad vergelijkbaren modules te verkrijgen, echter zijn deze erg duur. als jullie een betaalbaren modulen weten, die de seinbeelden vloeiend laat overgaan, willen jullie mij dan even de fabrikant en het typen geven, dan kan ik daar eens naar gaan kijken.

groetjes ruben en gerard.

Hallo Ruben en Gerard,

Een betaalbare modules in dergelijke categorie, zou ik niet 1,2,3 zo gauw kunnen vinden.
Van LDT zijn er ook betaalbare (naar mijn mening) modules zowel zelfbouw als compleet.
De LDT modules zijn vrijwel bij de meeste ondersteunende merken aan te sluiten.
Van jullie genoemde merk niet, althans beperkt, als ik mij niet vergist.

Een voorbeeld van mijn seinmodule van Rautenhaus is erg duur, maar daar heb ik binnen de electronica gebeuren van Rautenhaus ook kwaliteit. Ook deze seinmodule doen de seinen echt (ook) nagloeien, pulsen instelling, Knipperen van verschillende voorseinen en hoofdseinen, programeerbaar naar volgens de Duitse seinwezen, en ook nog van verschillende protocollen in Duitsland gehanteerde seinwezen van bijv de toenmalige DDR, Zuid Duitsland, e.d. + de Zwitserse seinwezen.
Maar ja, wel duur. Maar ik heb daar ook heel veel plezier van.
De Firma MÜT heeft ook zoiets, in een bouwpakket.

Ik denk dat je voor het geld voor een Duits voorsein 4 leds €5,40, erg goedkoop is.
Maar, is even aannemend, niet met WDP bestuurbaar.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #10 am: 17. Februar 2009, 07:05:41 »
Jan en Gerard,

Gerard
Zitat
Op 1 seriële poort kunnen 16 OM32 eenheden worden aangesloten,
Heb ik verkeerd begrepen, je bedoelde 16 x OM32 ik begreep dat het een naam van een module was  :(

Jan
Zitat
Rautenhaus is erg duur, maar daar heb ik binnen de electronica gebeuren van Rautenhaus ook kwaliteit.
Over kwalieteit valt niet te twisten maar er zijn vele goede merken en die hebben niet allemaal een bekende naam ;)

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 17. Februar 2009, 09:44:28 »

Jan
Zitat
Rautenhaus is erg duur, maar daar heb ik binnen de electronica gebeuren van Rautenhaus ook kwaliteit.
Over kwalieteit valt niet te twisten maar er zijn vele goede merken en die hebben niet allemaal een bekende naam ;)

Goedenmorgen Bob,

Daar ben ik geheel met je eens. :D

Echter doen zij niet actief aan naambekendheid. :-[.
Aangeven dat zij ook de concurentie aankunnen.
En bovendien, kennis van zaken.

Deze drie factoren hebben mij de laatste jaren besloten om wat goeds te nemen, en de service!!.
Je weet dat op het gebied van Digitale technieken voor modelspoorbanen, hier in Nederland ver te zoeken is.
Op de beurzen hoef ik nu niet meer te gaan, want 96% verkopen zij analoge technieken, en tweedehands spulletjes,

Ga ik van mijn woonplaats effe over de grens (25 km), dan is dat een Wereld van verschil.
Ook daar zitten kleine leveranciers tussen, die goed aan naambekendheid doen, en bovendien verstand van zaken hebben als je specifieke technische vragen daarover hebt. Daar heb ik ervaren als, uitmuntend en keigoed.

Op de Duitse WDP forum lees je ongelofelijke rijk aan ervaringen van diegene die jaren ervaringen hebben en het precies weten waar zij het over hebben. Zoals bijv de S88 problemen e.d. Zij weten een omzeiling te vinden om daar een oplossing voor te vinden, wat weer voor de kleine leverancier markt voor is. En voor de grote leverancier weer een aanpassing in de algehele electronica constructie.

Ik wil geen reklame maken, want die hoort hier niet thuis op dit Forum.
Maar de service van RH is echt perfect.
Ik ben er echt blij mee, en heb er heel veel plezier mee.
En wat ik al helemaal prettig vind is, dat ik die Rautenhaus kan bellen wanneer ik het maar wil, en als er nieuwe dingetjes aankomen, kan je rustig omruilen (tegen een zeer geringe kosten), en is het niet goed, geld terug, zo simpel is dat geregeld. Ze nemen je de tijd voor om een goed advies te geven, en daar hecht ik aan het vertrouwen.
Ik heb vele van kleine leverancier ook slechte ervaringen mee, produkt niet goed, geen geld terug.
Die tijd echt voorbij, ik vind dat deze kleine leveranciers beter ze best moeten doen aan naamsbekendheid en kwaliteit.

Het is maar net wat je wil, nietwaar, keuze genoeg. ;)
Mijn collega houd veel van knutselen, en koopt van die bouwpakket.
Gezien het feit dat hij verstand van zaken heeft, heeft hij altijd goed huiswerk gemaakt.
Daar hebben menige kleine leverancier echt moeilijk mee als hij wat vragen daarover heeft.
Hij flikt het weer, dat ie voor elkaar heeft gekregen, en hoe, petje af.
Zo ook, heb ik van zijn kennis mogen gebruik maken, om eens die RH te bekijken.
Als mijn collega zegt dat RH een goed in elkaar (betrouwbaar) gezette electronica constructie bevat, dan hoef ik niet verder te zoeken.

We hebben het eens uitgerekend, het verschil tussen andere leverancier met RH.
Het verschil is eigenlijk niet te vergelijken, gezien de mogelijkheden afwegend tegen de beperkingen van verschillende kleine leveranciers, en de electronica protocollen die onderling ook nog via omzeiling dienen te worden aangesloten. Wat weer extra kosten met zich mee brengen. Dat laatste kan weleens een dure grap worden. :-[

Maar, goed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk. ;)

« Letzte Änderung: 17. Februar 2009, 12:23:42 von jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #12 am: 17. Februar 2009, 22:34:08 »
Jan,

:D ;) geen commentaar