Autor Thema: Overstap van Softlok naar Windigipet  (Gelesen 8199 mal)

Offline ronvgs

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 3
  • nl
Overstap van Softlok naar Windigipet
« am: 20. Februar 2009, 16:13:39 »
Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier en heb gelijk een vraagje.
Tot nu toe stuurde ik mijn Marklin digitaalbaan met Softlok.
Voordeel slechts 1 contactrail per blok kan zoiets ook met Windigipet?
Ik gebruik de originele schakelrail van Marklin dus slechts een impuls naar de S88.

Hier nog een foto van de baan.


Marklin Digitaal sinds 1985
  • Win-Digipet-Version:
    2021
  • Anlagenkonfiguration:
    marklin C gleis CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    MacBook

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #1 am: 20. Februar 2009, 16:53:18 »
Hallo roni,

Welkom op het Windigipet forum (nederlands)
Ja, in princiepe denk ik dat dat kan dat ook al ben ik geen Merklinman.
Ik denk dat enkele andere mensen wel meer informatie voor je hebben maar volgens mij kan dat gewoon.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #2 am: 20. Februar 2009, 19:14:44 »
Hallo Ron,

1 contactmelder per blok is erg weinig, mits je meer dan voldoende uitrijmogelijkheid hebt, maar dat zal voor Softlok ook gelden, als regel gebruik je minimaal 1 remmelder om op de stopmelder te stoppen.

Waarom overigens de onbetrouwbare schakelrails gebruiken, en niet gebruik maken van massadetectie, hier het grote voordeel van het 3rail systeem, waarbij 1 spoorstaaf voor detectie gebruikt kan worden, ook treinen die achteruit rijden dus met de wagons voorop worden op de 1e as gemeld. Ook verloren wagons worden gemeld, zodat een volgende trein een andere route neemt. Het verschil tussen schakelrails naar massadetectie is net zo groot als van Dos naar een Window omgeving,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline ronvgs

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 3
  • nl
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #3 am: 20. Februar 2009, 20:36:12 »
Schakelrail heb ik gebruikt om de C-rail niet te beschadigen.
Ik ga er liever niet in zagen en de originele contactrail dan heb ik er wel veel nodig.
Marklin Digitaal sinds 1985
  • Win-Digipet-Version:
    2021
  • Anlagenkonfiguration:
    marklin C gleis CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    MacBook

jlt

  • Gast
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #4 am: 20. Februar 2009, 21:39:50 »
Schakelrail heb ik gebruikt om de C-rail niet te beschadigen.
Ik ga er liever niet in zagen en de originele contactrail dan heb ik er wel veel nodig.

Beste Ron,

Hartelijk Welkom.

Ik ben geen Marklin spe*censored*t, temeer bestaat mijn baan uit gelijkstroom.
Maar met zowel wisselstroom (Marklin), en alsmede met gelijkstroom kan WDP met 1 bezetmelder ook mee werken.
Echter is daar voorwaarden aan verbonden.
De voorwaarden zijn dat in de meeste gevallen het gehele baan met bezetmelders worden gebruikt.
Dat is ook het enige electronica wat WDP nodig heeft, en daarmee kun je alles mee besturen.
Het nadeel daarvan, althans moet ik zeggen van niet, dat je daar een investering moet doen om bezetmelders aan te schaffen. Er zijn diverse mogelijkheden zowel als bouwpakket of als compleet gebouwde bezetmelders.
De prijzen daarvan verschilt per leveranciers. Ik zou zeggen laat je goed adviseren.
 
In principe is het ook mogelijk om met schakelrails te gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wellicht dat Walther (Wissels) je daar meer in de detail kan uitleggen.

Om toch even het voordeel van bezetmelders met WDP te verklaren, is dat je alles incl schakelen en melden, de besturing van alle locs, en de opdracht geven om aan de andere kant van je trein baan iets laten werken.

Wat betreft het zaagwerkje aan de Marklin rails, kan ik je het beste verwijzen naar de Website van Riny.
Riny heeft daar een uitleg hoe je dat kunt doen.
Of wellicht ben je daar al in bekend.

Of wanner je de Duits taal beetje beheerst, kun je op de Duitse Forum onder Tipps en Tricks informatie opzoeken.
Ook daar worden vele Tipps over Marklin railsen beschreven.



Offline ninahondje

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 78
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #5 am: 11. Mai 2009, 11:16:12 »

Hallo Ron.

Ik heb m rail van Marklin daar kon ik ook geen massa detectie toepassen.
Daar je dan de hele rail moet slopen mijn ervaring is dat het dan niet 100% betrouwbaar is.
Na een kleine zoektocht ben ik op stroom detectie uitgekomen. het nadeel hiervan is dat alleen locs of andere stroom afnemers gedecteerd worden.
De terugmelddecoder 5233 van Viesmann werkt perfect bij mij, en je kunt dan wel WDP vol gebruiken.
Lijk mij dat je dan beter stroom detectie kan gebruiken, ik heb persoonlijk geen ervaring met c rail.
Ik heb in de begin tijd van het digitale tijdperk ook op die manier gewerkt zou niet graag dit nu nog toepassen.
Je kunt ook op modelspoorho kijken daar staan ook nog wel tips over c rails en massa detectie en dat soort zaken.


Groetjes Hans
Werk met Marklin m rails en marklin k rails
tamsmaster control   1 marklin booster, 2 b2 booster tams 3 transformatoren
decoder k83 5233 Viessman terugmelding
20 digi loks
Pentium 4 computer service pack 2 windos xp
2 ghz 256mb ram geheugen alleen windigipet werkt op
deze computer of met vista

jlt

  • Gast
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #6 am: 11. Mai 2009, 11:46:20 »
Beste Ron,

Je schreef destijds:

"Voordeel slechts 1 contactrail per blok kan zoiets ook met Windigipet?
Ik gebruik de originele schakelrail van Marklin dus slechts een impuls naar de S88."


Is dat ongeveer als een reedcontact principe.?

Ik vraag dit alleen naar aanleiding, dat de huidige nieuwe WDP 2009 nu ook met reedcontact kunnen worden gebruikt. Ik ben nogmaals geen Marklinist, maar je zou het kunnen informeren daarover.


Offline ninahondje

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 78
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #7 am: 11. Mai 2009, 18:53:37 »

Hallo Jan.

Ja alleen reedcontact heeft nog meer nadelen als je magneetje ergens onderuit gaat is het al mis.
Verder werkt het zelfde. Ik heb met schakel rails gewerkt waarbij het gedeelte dan ook rood bleef aangeven.
Je kon dat instellen bij welk programma dat was weet ik niet meer. Maar je moet dan wel 2 schakelrails gebruiken. Ik vind reedcontacten nog meer onbetrouwbaarder. Dan maar schakelrail.
Dat is mijn ervaring met de keuze die ik moest maken, heb ik voor stroomdetectie gekozen.
Het lijk mij dat hij beter nog eens goed naar massa gaat kijken hoe dat nu moet.( mijn idee) Dat is ook een van de reden de overstap van Marklin naar c rail.
Vind je haalt eigenlijk veel mogelijk heden van WDP weg, gezien de aanschaf is dat gezien relatief dure overstap


Groetjes Hans
Werk met Marklin m rails en marklin k rails
tamsmaster control   1 marklin booster, 2 b2 booster tams 3 transformatoren
decoder k83 5233 Viessman terugmelding
20 digi loks
Pentium 4 computer service pack 2 windos xp
2 ghz 256mb ram geheugen alleen windigipet werkt op
deze computer of met vista

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 540
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #8 am: 11. Mai 2009, 19:45:52 »
Hallo Ron,

Wanneer je door het forum leest, zal je zien dat hoeveel meer terugmeldingen,(contactrails)
zoveel te beter kun je met WDP je treinenloop regelen.
Ik heb ook Märklin C-rails, maar op de manier van Rini (er is al meer over hem gesproken),
hoef je alleen aan de onderkant maar een 2 stripjes door te knippen, en dat aan het uiteinde
van de rails een stroomonderbreker te plaatsen (zo'n rood kapje) dit werkt prima.
Het kost niets want de rails heb je al, zoals ik op je foto zag.
Je hebt natuurlijk wel S-88 modules nodig.
Hier onder even het adres van de homepage van Rini, daar vindt je met foto's wat ik bedoel.

http://www.modelspoorh0.nl/

Met vriendelijke groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #9 am: 13. Mai 2009, 11:25:35 »
Beste Ron,

Allereerst, een hartelijk welkom op het WDP-forum.

Zoals Walter al eerder aangaf, waarom niet via massadetectie gaan rijden?
Jouw reactie hierop, over het beschadigen van de rails, begrijp ik zeer goed.
Alleen, onthoud 1 ding, de slechte investering in onze hobby zijn de rails.
Na verloop van tijd krijg je er niet veel meer voor terug bij een eventuele verkoop.

Maar ik mag aannemen dat men geen modelbaan gaat samenstellen om deze in een later stadium weer te verkopen.
Maar goed, dat is voor iedereen een persoonlijke beslissing.

Wil je echt het volledige rendement van WDP hebben of benutten zou ik zelf voor massadetectie gaan en daar de noodzakelijke handelingen aan de rails voor uitvoeren.
Betreffende het aantal secties in één blok ga ik zelf uit van minimaal drie Tmc's.
Het kan uiteraard met minder maar dan mag je de verwachtingen, naar mijn mening, ook niet te hoog leggen betreffende het mooie rij-resultaat (weergave) welke WDP anders wel zou kunnen geven/bieden.

Let wel, dit is een persoonlijke mening hoor dus spin je er niet op vast.

P.s. het bewerken van de C-rails valt wel mee. Kijk maar eens op mijn site, daar staat voldoende info.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 679
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #10 am: 16. Mai 2009, 21:12:57 »
Jouw reactie hierop, over het beschadigen van de rails, begrijp ik zeer goed.

Hallo Riny / Roni,

Daar staat volgens mij tegenover dat een contacttraject sowieso nooit weg is. Contactrails kunnen ook nuttig zijn bij analoog- c.q. digitaalbedrijf dat zonder computersoftware wordt gestuurd.

Ik sluit mij zeer zeker aan bij de adviezen die hiervoor werden gegeven. Als je een grote investering doet in de aanschaf van het prachtig mooie WDP, adviseer ik je ook dringend massadetectie in te bouwen want met schakelrails creëer je zeker GEEN bedrijfszekere situatie. Met massadetectie echter voor de volle 100%.

Heel veel succes en plezier in ieder geval bij en met het gebruik van WDP. Binnenkort mag ook ik mij gebruiker van WDP noemen.  :D

Met vriendelijke groet, Hans
« Letzte Änderung: 16. Mai 2009, 21:17:45 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Overstap van Softlok naar Windigipet
« Antwort #11 am: 31. Mai 2009, 11:46:03 »
Hallo Ron,

Ook welkom op dit geweldige forum.
Ben zelf ook pas begonnen met deze mooie hobby en gebruik ook c-rails van Märklin.
Zelf heb ik alle bruggen aan de onderkant van de rails "geknipt" zoals omschreven staat op de site van Riny.http://modelspoorh0.nl/tips19.htm
Op deze manier maak je van iedere rail een contactrail waar je later een Tmc (terugmeldcontact) aan kunt solderen.
V.w.b. de Rmk's (=afkorting terugmeldcontact in het Duits) hoe meer Rmk's hoe meer opdrachten je kunt geven in WDP.
Als je straks blokken gaat maken moeten in elk blok minimaal 3 Rmk's zitten. Je blok moet minimaal zolang zijn als je langste trein.
Aan elke Rmk kun je max. 24 opdrachten geven.
Dus mijn advies = plaats zoveel mogelijk Rmk's (zijn dus terugmelders) want daar heb je straks alleen maar plezier van.
Je hoeft verder de rails niet te zagen of zo.

Met vriendelijke groeten,

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits