Autor Thema: BEZET MELDING  (Gelesen 16165 mal)

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #45 am: 17. April 2009, 10:00:14 »
Beste Kees,

Hierbij een scr.shot van het schaduwst. + num.

Lengte van de sporen is 2.25 meter. Nogmaals bedankt voor je adviezen, en ik hoop nog van je te horen.

m.vr.gr.

Lou

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: BEZET MELDING
« Antwort #46 am: 17. April 2009, 14:37:19 »
Hallo Lou,

Ik naar je screenshot gekeken en zie daar wel iets om over na te denken. Tussen alle wissels heb je oom RMK nummers geplaatst. Zijn die afstanden zo groot? Als die wissels aan elkaar zitten (of met een klein railtje er tussen) dan zou ik die weg laten die hebben dan volgens  mij geen enkel effect en het kost wel veel RMK aansluitingen. 
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #47 am: 17. April 2009, 15:20:30 »
Beste Bob en Lou,

=> Bob, je was mij net voor.

=> Beste Lou, waarom rmk's bij wissels??
Niet verkeerd bedoeld maar hierbij heb ik de indruk dat je mijn gegevens en uitleg toch niet goed gelezen hebt.

Wissels behoren NOOIT tot een BLOK, dus hebben ook geen terugmelding NODIG.
Een groep wissels noemt men een wisselstraat.
En daar komt bij, C-wissels kunnen niet gescheiden worden voor terugmelding.
Het kan wel maar dan dien je ingrepen te doen die je liever niet doet.

Mogelijk dat daar dan ook je isolatie-probleem zit t.a.v. bezetmeldprobleem (denk ik zomaar hoor)

Nogmaals niet verkeerd bedoeld maar bedoeld om je wat wijzer te maken en uiteraard te helpen voor zover dit in mijn vermogen ligt.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #48 am: 17. April 2009, 17:12:32 »
Misschien wellicht kunnen jullie Lou verder daarbij helpen om zijn probleem bij Marklin techniek op te lossen.
Beste Jan,

Waar denk jij waar wij mee bezig zijn dan?
Kijk eens goed naar alle reacties :-\

Beste Lou,

De inrijseinen staan in de tegenrichting opgesteldt.
Kees heeft het al opgemerkt, ze moeten 180 graden omgedraaid worden.
Deze seinen kun je alsnog altijd later veranderen. ;D
Herhalen wat er al geschreven is heeft ook geen echte meerwaarde aan dit topic Jan :(

Maar vooruit, je mag ook meedoen.  ;) :D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #49 am: 17. April 2009, 18:31:54 »
Beste Jan, Riny, Bob, Kees.

Wederom bedankt voor jullie meedenken. Moet ik de virtuele bezetmelders bij de wissels in het sporenplan weghalen of moeten deze in een wisselstraat virtueel blijven staan?? Ze zijn zo weggehaald want ze hebben hetzelfde nummer als de voorgaande railstukken.
Ik kwam er gisteren achter dat bezet nummer "4" niet is gebruikt in het sporenplan. Ik neem aan dat dit geen invloed heeft op de verdere bezetmelding. Er bestaat uiteraard wel een bezetmeldkabel "4". Ik heb deze op contact 5 aangesloten zodat e.e.a correspondeert met de nummering in het sporenplan. In de toekomst als ik het schaduwstation geheel heb lopen zal ik de nummering en aansluitingen aanpassen.
Nog een vraagje: Is het correct als ik aanneem dat indien de bezetmeldmonitor een bezetmelding geeft, de bekabeling in ieder geval goed is? Dit wil ik graag weten om zeker te zijn dat indien een baanvak geen bezetmelding geeft terwijl dit wel in aangesloten op de module en een melding zou moeten geven dit zeker niet aan de bekabeling ligt

Ik heb de uitleg over de bezetmelding van jou Riny wel goed gelezen maar de virtuele bezetmeldingen had ik enkele weken geleden reeds geplaatst omdat ik dit advies had gekregen.

Verder moet ik de seinen nog draaien.

Met vriendelijke groet van een dankbare beginnend spoorder,

Lou
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #50 am: 17. April 2009, 18:53:10 »
Hallo Lou,

Ik heb even snel gekeken, wat mij opvalt is je verdeling van de rmk's
Als voorbeeld het bovenste spoor.

Je tekent 8x nr. 1 en 4xnr. 3 waarom is doe je dat ?
je rijdt in 2 richtingen waarom dan niet bijvoorbeeld 4x nr. 1 en 4x nr. 3

Ik denk dat Riny o.a. bedoelt de laatste nr. 3 en nr. 16 na het sein dat hoort niet.
Wat ik ook graag van je wil weten, hoeveel rails is nr. 1 hoeveel nr. 2 en hoeveel nr. 3.

Ik ben ook benieuwd naar de lengte van je treinen kun je dat aangeven want 2.25 mtr. is best veel als je daar bijv.
een korte trein parkeerd  laat je heel veel spoor onbenut en in wdp is het heel goed mogenlijk om bv. 2 korte en/of middellange treinen achter elkaar te parkeren op 2.25 mtr. maar het is natuurlijk wat je zelf wilt en wat voor treinstellen je hebt.

Nog even over een e.v.t. booster (dig. stroom, voeding voor je baan) als je met meer dan 5 treinen gaat rijden denk ik
dat je er wijs aan doet om dit sch. st. te voor zien van min. 1 booster voor de voeding(beter nog 2) maar ja alles kost natuurlijk geld, maar zoals je aangaf later kun je er niet meer bij, als je de mogenlijkheid voor later open wilt houden kun je het wel voorbereiden zodat wanneer je op boosters overgaat je alleen de bedrading aanpast die je dan nu vast moet aanbrengen incl. je stroomscheidingen.

Gr. kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #51 am: 17. April 2009, 18:56:55 »
Beste Lou,

De rmk's bij de wissels hebben geen functie dus gewoon weghalen, dit werkt visueel alleen maar verwarrend.
De volgorde (opeen volging) van rmk's speelt ook geen rol.
Mijn modelbaan bestaat uit modules en om die reden gaat de nummering bij mij bijv. van rmk 3 naar rmk 48.
Zelfs wanneer je er een paar (rmk's) niet zou benutten heeft dat ook geen invloed zolang je de eerst volgende maar weer in de layout verwerkt.

Ik zal wel eens een screendump plaatsen als afbeelding ter verduidelijking.

Nog even een tip betreffende de isolatie bij de c-wissels.
Isoleer beide spoorstaven (massa = 0)van alle op de wissel aansluitende rails, soldeer aan de wissel een extra 0 (bruin) draad en breng deze naar de ringleiding toe als je een ringleiding gebruikt.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #52 am: 17. April 2009, 19:09:30 »
Beste Lou,

Zoals beloofd een screendump van mijn rmk's.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #53 am: 17. April 2009, 19:30:31 »
Riny,

even een kort vraagje in dit topic tussendoor, isolatie van de wissels, wat is daar 't voordeel van?

kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #54 am: 17. April 2009, 19:56:43 »
Beste Kees,

Dit geeft je de zekerheid, omdat de spoorstaven van de wissels niet gescheiden zijn, dat de gescheiden spoorstaven van de aangesloten rails weer worden samen gevoegd.
Ook het risico van een twist in het terugmeldsysteem wordt hier dan ook door uitgesloten.
Hoe men dan verder gaat na de wissels/kruisingen geeft dan zeker geen problemen.

Door dit toe te passen wordt het voor veel modelspoorders een stuk makkelijker wanneer deze nagenoeg geen technische kennis heeft of geen technisch inzicht heeft.

Ik heb op deze manier al vele mensen met een minder technische achtergrond geholpen met hun bezetmeldproblemen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #55 am: 17. April 2009, 20:03:01 »
Riny,

Bedankt, dit wist ik niet en heb dat dan ook niet gedaan op mijn baan.
dan heb ik per ongeluk alles goed aangesloten want ik heb er nooit problemen mee gehad.
Is het gezegde dus toch waar . Geluk is met de domme.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: BEZET MELDING
« Antwort #56 am: 17. April 2009, 22:23:36 »
Riny,

Zitat
Ook het risico van een twist in het terugmeldsysteem wordt hier dan ook door uitgesloten.
dit verhaal begrijp ik niet zou je het eens kunnen tekenen?
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #57 am: 17. April 2009, 23:46:59 »
Heb jij met deze spoor al met WDP gedraaid.?
Beste Jan,

Een kort antwoord, Ja.

dit verhaal begrijp ik niet zou je het eens kunnen tekenen?

Beste Bob,

Ik zal daar morgen even voor gaan zitten.
Een twist betekend een spiegelbeeld.
Aan zijde Links en wanneer men in het midden de boel ververdraaidt (twist) wordt de andere zijde rechts.

Bijv.
1 = 6
2 = 5
3 = 4
4 = 3
5 = 2
6 = 1

= is twist.

Lijkt mij toch niet zo moeilijk te begrijpen eigenlijk?
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #58 am: 18. April 2009, 09:15:21 »
Beste Jan,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Zoals je weet gaat theorie vaak niet samen met praktijk.

Ik heb dan wel geen seminars gevolgd maar praktijkervaring opgedaan met een testbaan waarin nagenoeg alle functies en mogelijkheden konden worden getest.
Als ik je vertel dat er minmaal 3 treinstellen op de baan actief zijn en dat mijn configuratie werkt zoals ik dat wil en verwacht werkt het geheel zoals het moet.

Verder met, alle respect, ik werk met M* K-rail (3-rails systeem) en heb dus mijn eigen type wissels betreffende terugmelding welke niet aanwezig is.
In jouw betoog spreek je over heel ander type materiaal dan waar ik mee werk en kan men dus niet vergelijken.
Ik zie dan ook niet in waar de vergelijking voor noodzakelijk is.
Iedere baanconfiguratie is anders net zoals het gebruikte materiaal en het heeft dan ook geen zin om daar vergelijkingen in te maken.
Tenminste, dat is mijn persoonlijke mening.

Over het punt dat wissels wel of niet behoren tot blokken/baanvakken blijf ik er bij dat wissel niet behoren tot een blok of blokken.
Een treinstel mag nooit of te nimmer een wissel bezet houden omdat dit het overige treinverkeer zou kunnen hinderen in de route (treinritten) van baanvak naar baanvak.
Op een rangeerterrein zal dit (op bepaalde noodzakelijke momenten) anders zijn maar voor zover ik weet, en uitgedoktert denkt te hebben, heb ik nog nooit een treinstel in het grootbedrijf een wissel bezet zien houden.
Blokken liggen ten allertijden tussen wissels in.
Maar goed ik ga daar verder geen diepgaande discussie over voeren. 

Over de opeenvolging van rmk's ben ik het helaas niet met je eens.
Als ik via rmk 1 naar rmk 10 wil kan dit via vele rmk's onverschillig welke.
Deze wordt uiteindelijk uitgelezen door de centrale m.b.v. de "S88" en niet door de software (wdp in ons geval).
De software dient alleen d.m.v. parameters de configuratie variabelen van de centrale te activeren en af te handelen en weer te geven (via de software) of deze afhandeling ook werkelijk is uitgevoerd.

Ter afsluiting, als mijn doogegeven praktijkervaringen en opzet van diverse configuraties naar ander modelspoorders toe niet zou kloppen, zouden er heel wat treinbanen terug in de bekende "doos op zolder" terug zijn komen.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #59 am: 18. April 2009, 10:25:33 »
Hallo Kees,

Even snel een paar antwoorden op jou vra(a)gen. Ik hen me vergist in de mededeling van 2.25 meter voor de sporen.
De lente van van de sporen in het Schaduw Station is 1.50 meter en bestaan uit 8 rechte stukken. Ik heb dit opgedeeld in 3 secties te weten 2 -3-3 rails van rechts naar links gezien.

DE lente van mijn reine is nogal verschillend. Ik heb bv. een TEE staan met 5 tussen wagens en een ICE2 van totaal 7 wagens incl de motorwagen. Verder een Rheingold Express met 5 wagens excl. Lok.

Ik weet dat ik deze lange treine niet compleet in het schaduwstation kan laten staan zoals dit er nu bijstaat. Ik ben bezig om 90 graden naar beneden aan de linkerzijde nog een Station te creëren met 4 opstel sporen die wat langer zijn, maar ik moet nog kijken of dit lukt.

Wat de booster betreft kan ik je het volgende zeggen. Voordat ik weer ben begonnen met de mooie hobby heb ik een hele tijd op het net gekeken wat nodig zou zijn en wie e.e.a. zo kunnen leveren. Zo kwam ik op enig moment bei de fa. Luessi uit. Deze bood een booster aan voor aanvullende stroomvoorziening. Niet erg goed wetende wat dit in de praktijk concreet betekende (gescheiden stroomcircuits zoals ik nu weet) heb ik daar een 8 ampère booster besteld welke compatible is met het CS1. Alleen MFX terugmelding wordt niet ondersteund. Volgens de beschrijving welke ik er nu weer eens heb bijgehaald moet er een wip komen tussen de stroomkring van het CS1 en de boosterstroom. Dit zou in mijn geval betekenen dat er op het einde (links van het Schaduwstation zo'n wip zou moeten komen. Ik ga ervan uit dat er een aparte ringleiding moet komen voor deze stroom, en dat ik dezelfde massa kan blijven gebruiken ?? Ik trek dus onder de tafel een extra draad van 2.25 mm bv. zwart voor de boosterstroom??

Ik ben benieuwd naar je reactie en wens je alvast een fijn weekeinde,

Groeten,

Lou
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)