Autor Thema: BEZET MELDING  (Gelesen 16148 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #60 am: 18. April 2009, 13:53:13 »
hallo lou,

De logica van 2-3-3 ontgaat me een beetje als je 2 richtingen rijdt.
Ik zou zelf kiezen voor 2-4-2 in dit geval.
het voordeel ervan is,als je straks met profielen gaat rijden je voor beide richtingen dezelfde waarden kunt gebruiken
dat scheelt een hoop werk en testen.
bovendien ben ik van mening dat je de loks mooier kunt laten remmen met deze indeling, omdat je een wat langer remgedeelte hebt wat m.i. mooier gaat dan met een in verhouding langer stopkontakt.
Het is weliswaar een schaduwstation, wat neem ik aan bij jou ook niet echt in het zicht is maar als wdp de mogenlijkheden biedt kun je het net zo goed benutten om het zo soepel mogenlijk te laten verlopen.
In mijn eerste 3 sch.st. heb ik op een aantal sporen ook maar 3 rmk's natuurlijk gaat het, maar op het 4e sch. st. wat ik heb gemaakt voor de langere treinen(1.80 mtr.) gebruik ik 8 en voor de 2 buitenste sporen 9 rmk,s, behalve het mooi afremmen
is er het voordeel dat ik de loks heel nauwkeurig kan laten stoppen wat nodig is omdat deze treinstellen net tussen de wissels inpassen.
Om je een idee te geven hoe ik het gedaan heb doe ik de scr. sh. er bij.

maar Lou begrijp goed ik ben ook maar een beginner en opper maar wat ideetjes er zijn er hier met veel meer ervaring, dus gooi alle tips op een hoop en maak vervolgens je eigen keuze want het is jou baan en jou hobby en jij moet er plezier aan beleven.

nog wel even een tip over je booster en de stroomscheidingen verdiep je hier goed in want wat je schrijft over de sleperwip aan 1 kant is volgens mij niet korrekt met alle gevolgen van dien.
Een gescheiden stroomkring is ook echt gescheiden(behalve massa ?) dus met 1 sleperwip ben je er niet.
Ik heb overigens toen ik nog het cs gebruikte met 8 boosters nooit sleperwips gebruikt(maar ik ken jou booster niet). wel uiteraard voedings - scheidingen

Gr. kees



Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 18. April 2009, 13:56:14 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #61 am: 18. April 2009, 14:21:09 »
Bij mij weten hoort in het spoorplan liefst alle RMK te defineren, zowel de echte alsmede ook de virtuele.
Ik zie op jouw spoor, de rangeer gedeelte, bij de inrijsein en bij de uitrijsein een stuk rail waar geen RMK wordt gedefineerd. Het maakt mij niets uit, maar straks rij je met meerdere treinen achter elkaar, en dan weet WDP niet meer waar de coordinaten van de rijweg te vinden zijn. Die coordinaten is juist die RMK symbolenvenster.Immers staat het in de Duitse handboek, dat start, rem en stop sectie, dwingend moet worden gedefineerd.


hallo Jan,

kun je mij uitleggen wat je hier nou precies bedoelt t.a.v. Riny z'n baan.
Ik zit te zoeken en te denken maar ik begrijp het eerlijk gezegd niet.
Ik heb ook in het sporenplan railstukjes zonder RMk nr. (zie scr. sh. boven) maar WDP heeft er bij mij geen problemen mee.
Ik gebruik ook virt. rmk's maar dat is in een andere situatie.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #62 am: 18. April 2009, 17:35:10 »
Hallo Jan,

bedankt voor je uitleg.

Wanneer je een stuk spoor hebt, waar je geen bezetmelder wil hebben
Jan wat is een reden om ergens op je baan waar je rails hebt liggen geen rmk's in te voeren ?


kies een digitale systeem die je niet hebt.

Ik heb in mijn banenplan rails getekend met een virtueel rmk nr. deze rails zijn ook virtueel en bestaan dus niet echt,vandaar ook een virtueel rmk nr. Ze zijn echter wel van belang om de treinenloop veilig te doen verlopen.

Dat je op deze virt. rails niet kunt remmen  stoppen etc. is logisch er loopt immers geen dig. stroom om je loks aan te sturen, ze dienen alleen om een bezetmelding te kunnen geven waar WDP wel op reageerd, door bv. het al of niet vrijgeven van rijwegen.
wat ik echter niet snap is waarom jij een virtueel dig. systeem wilt invoeren. Wat heeft dat voor nut.?
de virt. rmk's funktioneren bij mij in iedergeval zonder een ingevoerd virtueel systeem.

Gr. kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #63 am: 19. April 2009, 11:27:56 »
Bij Riny z'n baan staan op een aantal plaatsen ongenummerde RMK.
Beste Jan,

De niet genummerde rail waar jij het over hebt zijn de 45 mm rails tussen de twee driewegwissels.
Deze zijn te kort voor bezetmelding (lees functie) en behoren dus tot de "wisselstraat".
Misschien geeft dit iets meer duidelijkheid. ;)
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #64 am: 20. April 2009, 00:38:32 »
Hallo jan,

ik begrijp je redenatie, maar de virt. nrs. zitten bij mij in de 900 serie dus problemen krijg ik niet, als ik ga uitbreiden.
Bovendien praten we over enkele virt. rails bij mij in ieder geval net als bij Riny en ik denk bij de meesten van ons, dus om daar nu een virt. dig. systeem voor in te voeren vind ik erg ver gezocht.

kleine railstukjes heb ik ook en daar ontkom je meestal niet aan als je je baan gaat tekenen.
Wdp zal daar dus ook geen enkele moeite mee hebben.

Gr. uit Amerika

Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #65 am: 22. April 2009, 12:42:12 »
Hallo Kees,

Het volgende hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat jouw cs ook kuren vertoont(de). Bij mij ook. Plotseling kon ik geen wissels meer aansturen. Alles geprobeerd tot en met een nieuwe trafo, nieuwe decoder, nieuwe wisselaandrijving etc. niet werkte. De nieuwe aandrijving was ook niet "in te leren" ik gebruik LDT magneetartikel dekoders. Ten lange leste een backup gemaakt van de instellingen van de CS1 en de fabrieks instellingen terug gezet, vervolgens de backup met gegevens terug gezet naar het geresette CS1. Het zelfde resultaat. Geen wissel is te schakelen. Vervolgens weer een backup gemaakt, en het CS1 weer gereset naar de fabrieks instellingen. Een nieuw magneet artikel aangemaakt, en dit met een nieuwe decoder etc. aangesloten. En hoera !! dit werkte. Nu mij vraag.. Kan ik vanuit WDP alle wisselinstellingen kopiëren naar het CS1 of moet ik weer alle 40 wissels inmiddels opnieuw handmatig in het CS1 invoeren??

Groet,

Lou
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #66 am: 22. April 2009, 21:52:38 »
Lou,

ik moet even snel antwoorden maar volgens mij kun je niet vanuit WDP de wissels opnieuw in het cs zetten dus helaas alles opnieuw invoeren.

Gr.  uit Amerika kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88